Verbonden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Boaz
Kapitein
Kapitein

Verbonden

Berichtdoor Boaz » 28 nov 2012 11:40

Ik heb een paar keer op refoweb iets gelezen over ´twee-verbondenleer' en 'drie-verbondenleer'.
Beide zijn mij onbekend, kan iemand mij dit toelichten?

johannes1
Moderator
Contacteer:

Re: Verbonden

Berichtdoor johannes1 » 28 nov 2012 12:46

Misschien kan je http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?f=30&t=20390 eens lezen.

evt. discussie misschien in dat topic voortzetten.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 28 nov 2012 13:25

Bedankt Johannes1, voor je reactie.

Ik heb de discussie daar grotendeels al eens doorgelzen, maar het blijft voor mij in het vage hangen.
Er wordt geschreven over 'genadeverbond', 'werkenverbond', 'verbond der verlossing' e.d. maar zonder een onderbouwing welk verbond men ermee bedoelt.

In de Bijbel lees ik bijvoorbeeld dat God een verbond met Noach sloot.
Of het 'Verbond met Abraham', een 'Sinaitisch Verbond' of een 'Verbond met David'.

In die zin snap ik gepraat over 2 of 3 verbonden leer al helemaal niet: er zijn wel meer dan 3 verbonden in de Bijbel. Wat bedoelt men dan? Welke verbonden heeft men het over bij '2- verbondenleer' en welke bij de '3-verbondenleer'

Nergens lees ik een onderbouwing wat men bedoelt als men praat over bijvoorbeeld een
'genadeverbond'. Verwijst men dan naar het 'Nieuwe Verbond' wat in Jer. 31:31 beschreven staat?
Hoe definieert men al die termen?

Ik heb de vraag al eens naar de 'Vragenrubriek' gestuurd, maar heb er nooit een antwoord op gekregen...

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 06 dec 2012 11:58

In het nieuwe testament word er duidelijk gesproken over 2 verbonden.

Het oude en het nieuwe verbond. Het oude onder de wet van Mozus, en het nieuwe Verbond door de Genade die door Jezus Christus gegeven en gekomen is.

Een verbond is de hoogste vorm van een afspraak,

Ja God maakte met Noach een verbond, en met Abraham ook.

Maar als je het in het licht van de geschiedenis ziet , zijn er twee verbonden die als Rechtmatig worden beschouwd door God naar de mens, tot behoud van de ziel van de mens.

Het oude Verbond is geweest. Het nieuwe Verbond is gekomen door het bloed van Jezus Christus.

De weg naar de Troon der Genade is geopend door Hem. Genade komt voor uit dit nieuwe Verbond. Maar er komt veel meer voort uit het nieuwe Verbond.

Gods Geest is gekomen in alle Kinderen van God, en is als onderpand gegeven aan de Kinderen van God.

Het nieuwe Verbond wat gekomen is door Hem, heeft als begin Jezus Christus Zelf.

Hartelijke groet

Cahier
Mineur
Mineur

Berichtdoor Cahier » 04 feb 2013 14:51

In het Nieuwe Testament is het duidelijk dat de oud-testamentische geloofshelden, op grond van Gods beloften hun redding niet in zichzelf maar reeds buiten zichzelf van de Messias hebben verwacht (zie bijv. Joh. 8: 56 en Hebr. 11:26). In het Oude Testament komen we dit bij de profeten bijvoorbeeld heel duidelijk tegen als er wordt geprofeteerd dat God walgt van hun eredienst (zie bijv. Amos 5:21-23); dus dat er ten diepste geen redding te vinden is in het onderhouden van de Mozaische wet (zie bijv. ook Ps. 51:18). Zo had ieder verbond na de zondeval feitelijk de Messias als fundament of wortel. (Jezus Christus, wordt niet voor niets zowel telg uit het huis van David als ook de wortel Davids genoemd, zie bijv. Openb. 22:16.) Daarom worden de verbonden van na de zondeval beschouwt als ten diepste één verbond (het genadeverbond) die onder de verschillende verbonden anders bediend werd.

Uit Hosea 6:7 blijkt dat er in de Bijbel ook wordt gesproken van een verbond met Adam dat verbroken werd. Maar voor de zondeval vloeide behoud niet voort uit het werk van Christus, want de mens was nog zondeloos. Dat betekent dus dat Adam krachtens zijn eigen werken (dat wil zeggen op grond van het houden van Gods wet) het verbond onderhield. Zo was er dus sprake van een werkverbond.

Onder gereformeerde theologen zijn er twee antwoorden op de vraag wie behoren tot het genadeverbond: Alleen de uitverkorenen, en: alle gedoopten. De uitkomst wie daadwerkelijk behouden wordt is natuurlijk bij allen gelijk: de uitverkorenen.

De Raad des Vredes is het derde verbond, en wordt ook wel verbond der verlossing genoemd. En behelst het besluit binnen de Drie-eenheid waarbij de Zoon zich tot middelaar opwerpt.
Aangezien de Gereformeerde Gemeenten slechts twee verbonden kennen, valt bij hen het verbond der genade samen met het verbond der verlossing. Daardoor valt bij hen de uitverkiezing samen met het genadeverbond.

Terug naar “Archief”