Ds. van Voorden over doop en uitverkiezing

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Ds. van Voorden over doop en uitverkiezing

Berichtdoor mealybug » 11 apr 2014 23:39

Inmiddels staat er een preek op Youtube van deze predikant die zegt dat God je Vader niet wil zijn, terwijl andere kerken leren dat hij dat wel wil zijn.
Wat moet een leek daar nu mee, met herders die de kudde in verwarring brengen?

https://www.youtube.com/watch?v=n_mXgtTl-8U

Gebruikersavatar
alexander91
Majoor
Majoor
Berichten: 1624
Lid geworden op: 24 jan 2013 15:17

Re: Ds. van Voorden over doop en uitverkiezing

Berichtdoor alexander91 » 12 apr 2014 08:45

mealybug schreef:Inmiddels staat er een preek op Youtube van deze predikant die zegt dat God je Vader niet wil zijn, terwijl andere kerken leren dat hij dat wel wil zijn.
Wat moet een leek daar nu mee, met herders die de kudde in verwarring brengen?

https://www.youtube.com/watch?v=n_mXgtTl-8U

Klinkt inderdaad niet erg nodigend en dringend, deze boodschap. Hopelijk kunnen we een licht zijn voor deze mensen, hoewel we zelf ook niet bepaald vlekkeloos zijn, en hebben we zelf ook veel lichten nodig. Maar de wanhoop waarin sommige mensen leven onder dergelijke predikingen gaat mij aan het hart. Als de balans wegraakt, heeft dat vaak pijnlijke gevolgen voor de mensen.

Persoonlijk denk ik dat we (mits we gelijk hebben in onze constatering dat wij het juist hebben) mensen aldaar het beste helpen door ze met liefde te behandelen. Als we ze aanvallen en zwartmaken, sluiten ze zich nog verder af van de omgeving (zoals nu al de praktijk is daardoor), en wordt het alsmaar moeilijker.

Vooral ook veel bidden tot God over dit soort zaken, en wat onze eigen drijfveren hierin zijn, en de gevolgen van onze reactie.
Laatst gewijzigd door alexander91 op 12 apr 2014 10:11, 1 keer totaal gewijzigd.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Boaz
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1016
Lid geworden op: 26 jun 2012 18:51

Re: Ds. van Voorden over doop en uitverkiezing

Berichtdoor Boaz » 12 apr 2014 09:24

Ik krijg echt de rillingen van zoiets, wat een dieptreurige vertoning..

Ruth2
Sergeant
Sergeant
Berichten: 307
Lid geworden op: 21 jun 2013 18:43

Re: Ds. van Voorden over doop en uitverkiezing

Berichtdoor Ruth2 » 12 apr 2014 10:16

Dit is echt heel erg!

Boaz
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1016
Lid geworden op: 26 jun 2012 18:51

Re: Ds. van Voorden over doop en uitverkiezing

Berichtdoor Boaz » 12 apr 2014 10:29

Ruth2 schreef:Dit is echt heel erg!


Ja dat vind ik ook Ruth2.. die bespottelijke stembuigingen, om over de inhoud maar te zwijgen.. een aanfluiting voor het christelijk geloof.

Ruth2
Sergeant
Sergeant
Berichten: 307
Lid geworden op: 21 jun 2013 18:43

Re: Ds. van Voorden over doop en uitverkiezing

Berichtdoor Ruth2 » 12 apr 2014 11:15

Ik ben refo, maar er mogen best vaker dit soort zaken aan de kaak gesteld worden!
Zeer pijnlijk voor velen!
Het gaat hier wel om eeuwigheidszaken, niet om zomaar tijdelijke peanuts.

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2280
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Ds. van Voorden over doop en uitverkiezing

Berichtdoor Speedy » 12 apr 2014 11:18

Ruth2 schreef:Ik ben refo, maar er mogen best vaker dit soort zaken aan de kaak gesteld worden!
Zeer pijnlijk voor velen!
Het gaat hier wel om eeuwigheidszaken, niet om zomaar tijdelijke peanuts.


Laat het dan inhoudelijk gaan en niet op de persoon en geen karikaturen. Maar dat is al heel lang gebleken dat het onmogelijk is. Want eerder zijn de OORDELEN over de predikant hier al meerdere malen gepost.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Ds. van Voorden over doop en uitverkiezing

Berichtdoor mealybug » 12 apr 2014 11:21

Speedy schreef:
Laat het dan inhoudelijk gaan en niet op de persoon en geen karikaturen. Maar dat is al heel lang gebleken dat het onmogelijk is. Want eerder zijn de OORDELEN over de predikant hier al meerdere malen gepost.


Wees nu eens eerlijk.
Niemand oordeelt hier, maar dit is niet het Evangelie.
Of wel?

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2280
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Ds. van Voorden over doop en uitverkiezing

Berichtdoor Speedy » 12 apr 2014 11:26

mealybug schreef:
Wees nu eens eerlijk.
Niemand oordeelt hier, maar dit is niet het Evangelie.
Of wel?


Wees jij eens eerlijk .... dit is een oud topic en jij weet heel goed dat in dit topic heel veel postings zijn verwijderd met VEROORDELINGEN van de predikant. En zwart makerijen, zonder dat het over de inhoud ging.

Een lees maar eens terug. En dan gaat het jou om het zwart maken van de predikant en niet om waar het in dit topic om zou gaan. Vergelijk de 1e posting met die van jou. Dan verwacht je doop en uitverkiezing en nu begin jij adhv dit stuk over iets wat wel en niet evangelie is.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Ds. van Voorden over doop en uitverkiezing

Berichtdoor mealybug » 12 apr 2014 11:35

Speedy schreef:Wees jij eens eerlijk .... dit is een oud topic en jij weet heel goed dat in dit topic heel veel postings zijn verwijderd met VEROORDELINGEN van de predikant. En zwart makerijen, zonder dat het over de inhoud ging.

Een lees maar eens terug. En dan gaat het jou om het zwart maken van de predikant en niet om waar het in dit topic om zou gaan. Vergelijk de 1e posting met die van jou. Dan verwacht je doop en uitverkiezing en nu begin jij adhv dit stuk over iets wat wel en niet evangelie is.

Dat is geen antwoord op mijn vraag.
Vergelijk dit met wat ik gisteren linkte naar de ''Jijdaar'' boodschap.
Welke is Evangelie?

Gebruikersavatar
alexander91
Majoor
Majoor
Berichten: 1624
Lid geworden op: 24 jan 2013 15:17

Re: Ds. van Voorden over doop en uitverkiezing

Berichtdoor alexander91 » 12 apr 2014 13:13

Volgens mij ontstaat er nu een misverstand. Men reageerde hier op een link die MB ons voorschotelde, en niet meer om het eerste bericht van dit topic.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Ds. van Voorden over doop en uitverkiezing

Berichtdoor mealybug » 12 apr 2014 13:26

alexander91 schreef:Volgens mij ontstaat er nu een misverstand. Men reageerde hier op een link die MB ons voorschotelde, en niet meer om het eerste bericht van dit topic.


nee toch?
De kwestie betreft de hele tijd al of doop en uitverkiezing zoals deze predikant van Voorden het brengt , nog wel evangelie genoemd mag worden.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Ds. van Voorden over doop en uitverkiezing

Berichtdoor gravo » 12 apr 2014 13:37

mealybug schreef:Inmiddels staat er een preek op Youtube van deze predikant die zegt dat God je Vader niet wil zijn, terwijl andere kerken leren dat hij dat wel wil zijn.
Wat moet een leek daar nu mee, met herders die de kudde in verwarring brengen?

https://www.youtube.com/watch?v=n_mXgtTl-8U


mealybug, met veel dingen die je hier op Refoweb te berde brengt ben ik het hartgrondig oneens.
Toch komt jou de eer toe, via het posten van bovenstaande link, om nu eens aan te tonen dat de kritiek op ultra-orthodoxe kerken en predikanten niet zomaar klinkt, maar dat er in kleine kring nog steeds uitwassen zijn die terecht afgekeurd moeten worden. Qua vorm en qua inhoud.

Ik ben zelf opgegroeid in een orthodoxe omgeving, heb daar ook nog warme herinneringen aan, maar de manier waarop de kerkdiensten werden ingevuld (vooral met de ruk naar rechts in de 80-er jaren) heeft mij definitief vervreemd van zowel de vorm als de inhoud van deze kerken.
Vorm en inhoud gaan hier overigens hand in hand. De manier waarop de dominee hier preekt komt één op één overeen met de strenge verkiezingsleer die in de Ger.Gem. in Ned. wordt geleerd.

Ondanks het gesputter van speedy, dat de veroordelende reacties op predikanten niet gepaard gaan met een inhoudelijk commentaar, heb ik wel degelijk de inhoud van dit soort prediking ter sprake gebracht en gewezen op de kwalijke inbreng van mensen als deze dominee die suggereren dat God maar weinig mensen heeft uitverkoren ten leve.
Een ongeoorloofde inmenging in de Raad Gods, heb ik dat genoemd.

Het aanhoren van de kerkdienst roept bij mij verschillende emoties op.

1. Op dit moment weet ik dat je, om niet in de val van ergernis en boosheid te vervallen, maar het beste het humoristische kan inzien van de jankende trilstem, waarmee de dominee zijn onbeschrijflijke vreugdeloze gejeremieer volbrengt. Echt hoor, van tijd tot tijd zit ik me tranen te lachen om het absurde stemgebruik. dat krijg je als je je hele leven nog nooit enige opbouwende kritiek gekregen hebt.
Hij zegt ergens dat we maar niet moeten bouwen "op onze eieieieieieieieiegen godsdienst".
Nou, zou ik willen zeggen, neem dan ook gelijk even dit lachwekkende preektoontje mee in die overweging.
Want ik verdenk ds. en zijn toehoorders ervan, dat ze deze act ook nog zien als een kenmerk van het ware.
Ammeneus, het is gewoon wat het is: RAAR!

2. Maar als ik het psalmzingen aan het einde van de dienst beluister, dan zie ik mijzelf weer terug als kleine jongen temidden van die grote, zwarte, hechte kudde van mensen die de Psalmen in een soort oud oergeluid tegen de hemel brullen. Ik hoor de scherpe jongensstemmen die zich volledig overgeven aan dit geluid. Ik heb ze zelf ook gezien indertijd: roodaangelopen proberen ze boven het geluid uit te komen. Lelijk, hard, maar heel echt en voor mij ontroerend. Als ik dat terug hoor, komen de tranen ook weer in m'n ogen. Ik heb dat zelf ook altijd mooi gevonden, zo'n veilige stal.

3. De moeilijkste emotie heb ik bij de wetenschap, dat een dergelijke manier van kerk-zijn gedoemd is om steeds kleiner en geringer te worden, omdat het uiteindelijk voor nieuwe generaties niet meer over te nemen is. Er wordt zo'n geweldige kloof geschapen met het gewone leven, men stelt zich zo geïsoleerd op, dat het een onleefbare situatie wordt.

4. Maar het ergste is misschien nog wel de gedachte dat de mensen die blijven, dat niet alleen doen vanwege de hechte familiebanden en de sociaal-economische eenheid die er vaak ontstaat, maar dat hen ook een grote angst is aangepraat, dat er buiten dit erf, buiten deze prediking (die hen overigens weinig troost, hoop en genade belooft) helemaal geen heil te vinden is.
Buiten deze kerk (reeds in het meest verwante, aangrenzende kerkverband ) begint het rijk van de duivel. De enige, kleine kans op geestelijk overleven (lees: de hel te ontvluchten) is: blijven. Men zit vast.

Stucked!.

Die theologie, die ik een theologie van angst en uitsluiting noem, heeft een koninkrijk gesticht, met vaak een eigen koning in de vorm van de geliefde predikant, dat precies het tegendeel is van het Koninkrijk van God.
Omdat het een koninkrijk is van krimp is en geen Koninkrijk van groei. Aan de vruchten herkent men de boom.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Boaz
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1016
Lid geworden op: 26 jun 2012 18:51

Re: Ds. van Voorden over doop en uitverkiezing

Berichtdoor Boaz » 12 apr 2014 14:21

Speedy schreef:
Ach, om inhoudelijk in te gaan op mensen die geen inhoudelijke-postings doen om hun refo-haat te kenmerken en anderen zwart te maken is het niet waard. En blijkbaar vind jij het heerlijk om dan weer bovenstaande postings te maken. Ieder topic is doordrenkt met je refo-frustratie.


Mee eens. Dit heeft niet te maken met refo-haat, maar met terechte boosheid omdat mensen als ds. van Voorden mensen obstakels opwerpen om tot de Heer te komen.
En lees eens hoe de Heer Zelf van leer trok tegen de Farizeeën, die het volk allerlei wetten gingen opleggen. Dat was ook niet mis!

janpep
Sergeant
Sergeant
Berichten: 251
Lid geworden op: 01 apr 2005 00:03
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: Ds. van Voorden over doop en uitverkiezing

Berichtdoor janpep » 12 apr 2014 15:29

gravo schreef:Het aanhoren van de kerkdienst roept bij mij verschillende emoties op.
<knip>
Die theologie, die ik een theologie van angst en uitsluiting noem, heeft een koninkrijk gesticht, met vaak een eigen koning in de vorm van de geliefde predikant, dat precies het tegendeel is van het Koninkrijk van God. Omdat het een koninkrijk is van krimp is en geen Koninkrijk van groei. Aan de vruchten herkent men de boom.
gravo

Ik heb je bijdrage met instemming gelezen.
Ik kan in verband met het laatst genoemde aanbevelen om van het volgende boekje kennis te nemen.
http://www.gideonboeken.nl/boeken/titel/subtiele-kracht-van-geestelijk-misbruik-de/terug/124/rubriek/dwaling-en-bevrijding/#general
(Zie bij tabje "lees meer" ook een PDF met inhoudsopgave en voorproefje van 11 pagina's)

Ik heb dat gelezen naar aanleiding van de ernstige vormen van manipulatie in de gemeente waar ik tot voor enkele jaren geleden nog zat. Het was een 'eye opener'! ZO had ik nog nooit gekeken of gedacht. Een SCHRIKbarende bron van herkenning! Meer en meer ben ik tot de overtuiging gekomen dat manipulatie niet alleen voorbehouden is aan personen (lees voorgangers/kerkraad), maar dat dit ook zijn intrede gedaan heeft in de leer en dus ook in de prediking.
Is wat men spreekt ook werkelijk het niet tegen te spreken Woord van God? De Bijbel roept op vele manieren op alert te zijn. Dat is niet alleen ieders eigen verantwoordelijkheid. Daarbij hoort ook dat men elkaar als broeders en zusters voorthelpt, wijst, leert en waarschuwt.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 76 gasten

cron