In welke kerken heb je een dienst bijgewoond?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Juliah
Mineur
Mineur
Berichten: 212
Lid geworden op: 18 sep 2002 19:03
Contacteer:

Re: In welke kerken heb je een dienst bijgewoond?

Berichtdoor Juliah » 23 apr 2012 20:43

Aardig he, om al die verschillende kerken/gemeentes eens van binnen te zien!

Een tijd terug hadden we een 'kerkshopclubje' met 5 studenten. Na het bezoek spraken we dan met de kerkgangers en we schreven een stukje voor ons studentenblad. We zijn o.a. geweest bij:
- Evangeliegemeente "De Deur" (heel eigen groepering, behoorlijk charismatisch, bijna sektarisch)
- Destiny Church, een pinkstergemeente waar veel antillianen zitten. 'Woord van geloof' bediening.
- De Remonstranten, 'het eigenwijze broertje van de PKN,' haha en 'zomaar een dak boven wat hoofden'
- De Russisch-Orthodoxe Kerk, dit was erg bijzonder.
- De RK studentenmis, waarna de bourgondische pastoor ons uitnodigde voor een glas wijn.

Verder:
- PKN van vrijzinnig tot GB (zelf conf/EW), Luthers en de 'Eglise Wallone'
- Evangeliegemeentes (met vriendinnen mee)
- Vrije baptisten
- CGK/NGK/GKV bij vrienden/zus
- HHK bij schoonouders
- GG bij enkele belijdenis en trouwdienst
- RKK
~Get out and do what we were meant to do~

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: In welke kerken heb je een dienst bijgewoond?

Berichtdoor Lalage » 14 mei 2012 18:07

Vrijdag was ik in een trouwdienst van de HHK. Het was allemaal nogal ernstig, niets feestelijks aan. Wel jammer, maar niet erg anders dan ik had verwacht. Alleen vond ik het niet zo gepast om in een trouwdienst een paar keer te noemen dat je niet weet hoe lang je zult leven en dat je zomaar morgen dood kunt zijn. Het is waar, maar bij zo'n feestelijke gelegenheid mag het toch best wat vrolijker.
Dan nog een vraag: de dominee herhaalde erg veel. Er zat ook geen diepgang in de preek. Is dat gebruikelijk? En is daar een reden voor?

Bertiel
Luitenant
Luitenant
Berichten: 718
Lid geworden op: 28 dec 2010 21:20

Re: In welke kerken heb je een dienst bijgewoond?

Berichtdoor Bertiel » 14 mei 2012 20:17

Lalage schreef:Vrijdag was ik in een trouwdienst van de HHK. Het was allemaal nogal ernstig, niets feestelijks aan. Wel jammer, maar niet erg anders dan ik had verwacht. Alleen vond ik het niet zo gepast om in een trouwdienst een paar keer te noemen dat je niet weet hoe lang je zult leven en dat je zomaar morgen dood kunt zijn. Het is waar, maar bij zo'n feestelijke gelegenheid mag het toch best wat vrolijker.
Dan nog een vraag: de dominee herhaalde erg veel. Er zat ook geen diepgang in de preek. Is dat gebruikelijk? En is daar een reden voor?

De ene dominee herhaald meer dan de andere, maar het is niet zo dat ze allemaal veel herhalen.
De meesten herhalen veel om de afgesproken tijd met de kerkenraad te halen :-oo
Vanitas vanitatum et omnia vanitas

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: In welke kerken heb je een dienst bijgewoond?

Berichtdoor Wilsophie » 15 mei 2012 12:44

Lalage schreef:Vrijdag was ik in een trouwdienst van de HHK. Het was allemaal nogal ernstig, niets feestelijks aan. Wel jammer, maar niet erg anders dan ik had verwacht. Alleen vond ik het niet zo gepast om in een trouwdienst een paar keer te noemen dat je niet weet hoe lang je zult leven en dat je zomaar morgen dood kunt zijn. Het is waar, maar bij zo'n feestelijke gelegenheid mag het toch best wat vrolijker.
Dan nog een vraag: de dominee herhaalde erg veel. Er zat ook geen diepgang in de preek. Is dat gebruikelijk? En is daar een reden voor?


Ik heb een dergelijke dienst ook meegemaakt, echter de bruid trouwde voor de 2e keer, dus ik dacht, dat het daaraan lag.
Bij de receptie was het een dusdanig muziekje, dat vele van mijn onkerkelijke collegae dit deed denken aan een begrafenisdienst.
We kregen slechts koffie en thee.
De dienst was ook al erg somber.
De kerkrichting van art.31 of vrijgemaakt gereformeerd.
Of dit gebruikelijk is weet ik niet.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: In welke kerken heb je een dienst bijgewoond?

Berichtdoor schelpje3 » 15 mei 2012 14:06

Lalage schreef:Vrijdag was ik in een trouwdienst van de HHK. Het was allemaal nogal ernstig, niets feestelijks aan. Wel jammer, maar niet erg anders dan ik had verwacht. Alleen vond ik het niet zo gepast om in een trouwdienst een paar keer te noemen dat je niet weet hoe lang je zult leven en dat je zomaar morgen dood kunt zijn. Het is waar, maar bij zo'n feestelijke gelegenheid mag het toch best wat vrolijker.
Dan nog een vraag: de dominee herhaalde erg veel. Er zat ook geen diepgang in de preek. Is dat gebruikelijk? En is daar een reden voor?

Ja, wat een domper wordt er dan op gezet he? Ik heb ook eens bij een doopdienst gezeten, waar eigenlijk een grote plaats voor de hel was gemaakt. Als je daar als nieuwbakken moedertje zit, met je hormonen van slag, zou dat genoeg zijn om je in een huilbui uit te laten barsten.
Ik denk dat een trouwdienst best iets opgewekts mag hebben, gedragen en ernstig moet het zijn tijdens een rouwdienst.
Wat ik opmerkelijk vind is dat je zegt: er zat geen diepgang in de preek. :-k

Petra777
Luitenant
Luitenant
Berichten: 597
Lid geworden op: 24 apr 2006 19:12
Locatie: Kampen

Re: In welke kerken heb je een dienst bijgewoond?

Berichtdoor Petra777 » 15 mei 2012 16:21

Wilsophie schreef:Ik heb een dergelijke dienst ook meegemaakt, echter de bruid trouwde voor de 2e keer, dus ik dacht, dat het daaraan lag. Bij de receptie was het een dusdanig muziekje, dat vele van mijn onkerkelijke collegae dit deed denken aan een begrafenisdienst. We kregen slechts koffie en thee.
De dienst was ook al erg somber. De kerkrichting van art.31 of vrijgemaakt gereformeerd.
Of dit gebruikelijk is weet ik niet.


Nee, dat is niet gebruikelijk. D.w.z. ik heb al heel veel bruiloften in de gkv meegemaakt en vind
geen enkele herkenning in je post. Ook op recepties was er altijd taart in overvloed en was het
een vrolijk gebeuren. En één van die bruiloften was ook iemand die voor de tweede keer trouwde.
Ons hart is onrustig, totdat het rust vind in U.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: In welke kerken heb je een dienst bijgewoond?

Berichtdoor Lalage » 15 mei 2012 18:09

Wilsophie: ik vond dit ook niet te vergelijken met wat ik van de gkv gewend ben, maar dit was dan ook HHK dus een hele andere tak.

Chocolicious

Re: In welke kerken heb je een dienst bijgewoond?

Berichtdoor Chocolicious » 03 aug 2012 14:57

Ik ga naar de CGK.

Waar ben ik verder geweest:
PKN
HHK
GG
GGiN
OGG
Vrije Evangelische Gemeente

Gebruikersavatar
Robin84
Verkenner
Verkenner
Berichten: 30
Lid geworden op: 01 aug 2012 19:49
Locatie: Gouda

Re: In welke kerken heb je een dienst bijgewoond?

Berichtdoor Robin84 » 03 aug 2012 15:16

De gemeenten die ik heb bezocht:

- Evangelische gemeente
- Pinkstergemeente
- Volle evangelische gemeente
- Baptisten
- Protestantse kerk in Nederland
- Nederlandse hervormde gemeente
- Gereformeerde gemeente
- Rooms Katholieke gemeente

En misschien nog een paar anderen die ik ben vergeten.

Gods zegen,

Robin
~ Sola Gratia ~

pol
Majoor
Majoor
Berichten: 2482
Lid geworden op: 07 jun 2005 21:47

Re: In welke kerken heb je een dienst bijgewoond?

Berichtdoor pol » 03 aug 2012 19:28

nu deze vakantie de bethelgemeente drachten

Byte
Luitenant
Luitenant
Berichten: 745
Lid geworden op: 25 dec 2012 21:46

Re: In welke kerken heb je een dienst bijgewoond?

Berichtdoor Byte » 07 jan 2013 21:59

Zelf kerk ik in Hersteld Hervormde Kerk.

Vervolgens ben ik in verschillende PKN, gereformeerde en hervormde diensten geweest, Evangelische gemeente verschillende , Oud gereformeerd.

Met betrekking tot de manier van preken is het denk ik ook wat je gewend bent.
Bij ons in de HHK preken we wat mij betreft met passie maar het is minder "vrij" als de PKN waar mijn vrouw vandaan komt.
Gelukkig niet ervaren dat het een verdrietige boel is maar kan het me voorstellen dat dit soms zo ervaren kan worden dat is wat mij betreft een persoonlijke kwestie. Belangrijk is wat mij betreft dat de preek je hart mag raken.

Ik heb het altijd met mijn kameraden over dat het niet uit maakt of je in de handje klap gemeente ( zo noem ik gekscherend de gemeente van mijn kameraden :) ) komt of in de zwarte kousen kerk (zo noemen zij onze kerk ). Als je maar deel uit maakt van de kerk van Christus en dat in je hart mag belijden!

Gr Byte
Hij is een schild voor hen die tot Hem de toevlucht nemen.
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

Boaz
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1016
Lid geworden op: 26 jun 2012 18:51

Re: In welke kerken heb je een dienst bijgewoond?

Berichtdoor Boaz » 09 jan 2013 11:31

Gerformeerde Gemeente
Christelijk Gereformeerde Kerk
Gereformeerde Kerk (PKN)
Hervormde Kerk
Hersteld Hervormd
Gereformeerde Kerk Vrijgemaakt
de Vrijgemaakt Gereformeerden Vrijgemaakt (hoe heet dat ook al weer??)
Nederlands Gereformeerd
Baptisten gemeente
Pinkstergemeente
Joods Messiaanse Gemeente
Synagogen van verschillende snit
(volle) Evangelie gemeente
Leger des Heils

Als ik deze lijst zo zie - en ik zal vast wel wat zijn vergeten - denk ik: tjonge, wat een lijst... en veel van die kerken lijken erg veel op elkaar, naar wat ik er van mee maakte..
Laatst gewijzigd door Boaz op 16 jan 2013 09:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: In welke kerken heb je een dienst bijgewoond?

Berichtdoor Evelien » 09 jan 2013 11:55

Ik ben benieuwd of er mensen zijn die weleens een bezoek hebben gebracht aan de Protestants Evangelische gemeente. :wink:

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: In welke kerken heb je een dienst bijgewoond?

Berichtdoor Wilsophie » 09 jan 2013 14:15

Waar zijn die te vinden dan Evelien?

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: In welke kerken heb je een dienst bijgewoond?

Berichtdoor Evelien » 09 jan 2013 14:16

Er zijn 12 gemeentens in Nederland.
Buitenland Nederland weet ik niet.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten