mealybug schreef:“Als Hij spreekt van een nieuw verbond, heeft Hij daarmee het eerste voor verouderd verklaard. En wat oud is verklaard en wat veroudert, staat op het punt te verdwijnen” (Heb. 8:13). Het is wel aardig om op te merken dat de apostel ‘oud’ en ‘verouderd’ hier naast elkaar zet. Niet als synoniemen, met wel met elkaar verwant. En hoe we het ook lezen, ‘oud’ of ‘verouderd’ het is ‘nabij de verdwijning’. En ‘verdwijning’ betekent verdwijning. Het is er niet meer. Ook niet in een ander jasje van het nieuwe verbond. Dat lezen we nog duidelijker in 2 Korinthe 3. In dat hoofdstuk zet Paulus ook het oude en het nieuwe verbond naast elkaar. Het oude verbond zien we daar onder de benamingen van ‘bediening van de dood’ (vs. 7), ‘bediening van de verdoemenis’ (vs. 9), ‘hetgeen tenietgedaan wordt’ (vs. 7, 13, 14) en ‘Mozes’ (vs. 15). Het oude verbond is tenietgedaan. Hoe kunnen we dan van het nieuwe verbond spreken als een vernieuwd verbond? Iets wat verdwijnt, teniet wordt gedaan, wordt toch niet vernieuwd? Ten slotte noemen we in dit verband Galaten 4. In de verzen 20 t/m 31 worden Hagar en Sara gebruikt als beelden van respectievelijk het oude en het nieuwe verbond. Dat gedeelte zit vol met prachtig onderwijs, maar waar we nu de nadruk opleggen, is dat Hagar niet vernieuwd werd. Hagar was een dienstmaagd. En de zoon die bij haar verwekt was “is naar het vlees geboren geweest” (vs. 23). En deze dienstmaagd en haar zoon werden uitgeworpen. “Want de zoon van de slavin zal beslist niet erven met de zoon van de vrije” (vs. 30). Kan het nog duidelijker? Hier is toch geen sprake van voortzetting van, of bouwen op het oude? Deze Schriftgedeelten worden toch volstrekt onduidelijk als het Nieuwe op welke manier dan ook een voortzetting van het Oude zou betekenen!
bron:IBstudiehuis.
Dat heeft dus helemaal niks te maken met
dat verbond, wat André noemt! Hoe vaak moet dat nog gezegd worden? André heeft het over het
eeuwige verbond met Abraham, niet over de offerdienst van het Sinaïverbond waar Paulus in Hebreeën 8 over schrijft. Dit bedoel ik nou, je roert alle verbonden zonder onderscheid zomaar door elkaar. In tegenstelling tot die al dan niet zelfbedachte bedelingen, die moeten natuurlijk strikt gescheiden worden..