De doop: volwassendoop of kinderdoop

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jvslooten

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor Jvslooten » 23 apr 2014 20:11

mealybug schreef:“Als Hij spreekt van een nieuw verbond, heeft Hij daarmee het eerste voor verouderd verklaard. En wat oud is verklaard en wat veroudert, staat op het punt te verdwijnen” (Heb. 8:13). Het is wel aardig om op te merken dat de apostel ‘oud’ en ‘verouderd’ hier naast elkaar zet. Niet als synoniemen, met wel met elkaar verwant. En hoe we het ook lezen, ‘oud’ of ‘verouderd’ het is ‘nabij de verdwijning’. En ‘verdwijning’ betekent verdwijning. Het is er niet meer. Ook niet in een ander jasje van het nieuwe verbond. Dat lezen we nog duidelijker in 2 Korinthe 3. In dat hoofdstuk zet Paulus ook het oude en het nieuwe verbond naast elkaar. Het oude verbond zien we daar onder de benamingen van ‘bediening van de dood’ (vs. 7), ‘bediening van de verdoemenis’ (vs. 9), ‘hetgeen tenietgedaan wordt’ (vs. 7, 13, 14) en ‘Mozes’ (vs. 15). Het oude verbond is tenietgedaan. Hoe kunnen we dan van het nieuwe verbond spreken als een vernieuwd verbond? Iets wat verdwijnt, teniet wordt gedaan, wordt toch niet vernieuwd? Ten slotte noemen we in dit verband Galaten 4. In de verzen 20 t/m 31 worden Hagar en Sara gebruikt als beelden van respectievelijk het oude en het nieuwe verbond. Dat gedeelte zit vol met prachtig onderwijs, maar waar we nu de nadruk opleggen, is dat Hagar niet vernieuwd werd. Hagar was een dienstmaagd. En de zoon die bij haar verwekt was “is naar het vlees geboren geweest” (vs. 23). En deze dienstmaagd en haar zoon werden uitgeworpen. “Want de zoon van de slavin zal beslist niet erven met de zoon van de vrije” (vs. 30). Kan het nog duidelijker? Hier is toch geen sprake van voortzetting van, of bouwen op het oude? Deze Schriftgedeelten worden toch volstrekt onduidelijk als het Nieuwe op welke manier dan ook een voortzetting van het Oude zou betekenen!
bron:IBstudiehuis.
Dat heeft dus helemaal niks te maken met dat verbond, wat André noemt! Hoe vaak moet dat nog gezegd worden? André heeft het over het eeuwige verbond met Abraham, niet over de offerdienst van het Sinaïverbond waar Paulus in Hebreeën 8 over schrijft. Dit bedoel ik nou, je roert alle verbonden zonder onderscheid zomaar door elkaar. In tegenstelling tot die al dan niet zelfbedachte bedelingen, die moeten natuurlijk strikt gescheiden worden.. :roll:

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor mealybug » 23 apr 2014 20:14

Heb 8:
7 Want indien dat eerste verbond onberispelijk geweest ware, zo zou voor het tweede geen plaats gezocht zijn geweest.
8 Want hen berispende, zegt Hij tot hen: Ziet, de dagen komen, spreekt de Heere, en Ik zal over het huis Israëls, en over het huis van Juda een NIEUW verbond oprichten;
9NIET naar het verbond, dat Ik met hun vaderen gemaakt heb.

Dus geen eeuwig verbond wat ge-update wordt oid, nee een geheel nieuw verbond.

Gebruikersavatar
André-J30
Sergeant
Sergeant
Berichten: 342
Lid geworden op: 16 mar 2014 18:27

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor André-J30 » 23 apr 2014 20:19

mealybug schreef:Wel bij de contrext blijven. We hebben het nu over het verbond in Heb 8. en niet over de offerdienst.

Eeeh, Paulus gaat over op de offerdienst, ik niet. (wie heeft overigens die hoofdstukken indeling gemaakt?) Is Hebr. 9 dan geen vervolg op en nadere uitwerking van Hebr. 8? Het verbond eeuwig is (zie hiervoor) dus dat kan Paulus niet bedoelen als datgene dat verdwijnt ...
Lees ook eens (stukjes) uit de boeken die ik aandroeg. Ze zijn echt gratis en voor niks. (Spreek ons zuinige Hollanders toch wel aan, gratis ... :D )
simpel toch?

Gebruikersavatar
André-J30
Sergeant
Sergeant
Berichten: 342
Lid geworden op: 16 mar 2014 18:27

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor André-J30 » 23 apr 2014 20:24

mealybug schreef:De talmoed ! Dat is dat boek wat leert dat niet-joden niet menselijk zijn, toch?

Eeeehh, laat me even denken, #-o #-o #-o #-o , heb ik dat in de Talmoed gelezen? Eeeehh, nee, ik dacht het niet. Waar staat dat dan?? :shock:

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor mealybug » 23 apr 2014 20:26

Jvslooten schreef:Dat heeft dus helemaal niks te maken met dat verbond, wat André noemt! Hoe vaak moet dat nog gezegd worden? André heeft het over het eeuwige verbond met Abraham, niet over de offerdienst van het Sinaïverbond waar Paulus in Hebreeën 8 over schrijft. Dit bedoel ik nou, je roert alle verbonden zonder onderscheid zomaar door elkaar. In tegenstelling tot die al dan niet zelfbedachte bedelingen, die moeten natuurlijk strikt gescheiden worden.. :roll:


Waarom wordt dat Sinai verbond dan nog iedere week in je kerk voorgelezen, als dat het verbond zou zijn wat verouderd is?

En waar staat dan letterlijk dat de besnijdenis als teken van Gods eeuwige verbond met de joden vervangen is door de doop?
Geen enkele apostel heeft het geleerd, ik kan het tenminste niet vinden.
Laatst gewijzigd door mealybug op 23 apr 2014 20:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
André-J30
Sergeant
Sergeant
Berichten: 342
Lid geworden op: 16 mar 2014 18:27

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor André-J30 » 23 apr 2014 20:26

Is de reactie waarop ik reageer al verwijderd? =D> =D>

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor mealybug » 23 apr 2014 20:27

Hier dus:
André-J30 schreef:Talmoed: Yebamoth 48b R. Jose said: One who has become a proselyte is like a child newly born. (Iemand die een proseliet wordt is als een nieuw-geboren kind), hij wordt dus opnieuw geboren. In een andere religieuze / geestelijke familie. Dat is m.i. de context van wedergeboorte. Daarom snapte Nicodemus de oproep ook niet. Dat kon hij pas begrijpen, uiteindelijk, na Pinsteren.

Kan een kind van een proseliet wel opnieuw geboren worden?

Jvslooten

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor Jvslooten » 23 apr 2014 20:38

André-J30 schreef: (wie heeft overigens die hoofdstukken indeling gemaakt?)
Zoals wij deze in z'n huidige vorm kennen is de versindeling van het OT van de hand van ene rabbi Nathan en het NT van de hand van Robbert Estienne. Zie o.a. deze PDF.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor mealybug » 23 apr 2014 20:55

Jvslooten schreef:Dat heeft dus helemaal niks te maken met dat verbond, wat André noemt! Hoe vaak moet dat nog gezegd worden? André heeft het over het eeuwige verbond met Abraham, niet over de offerdienst van het Sinaïverbond waar Paulus in Hebreeën 8 over schrijft. Dit bedoel ik nou, je roert alle verbonden zonder onderscheid zomaar door elkaar. In tegenstelling tot die al dan niet zelfbedachte bedelingen, die moeten natuurlijk strikt gescheiden worden.. :roll:

ja ja....
Goed, dat verbond met Abraham is zeker ''eeuwig''.
Maar dat verbond was nodig en belangrijk omdat Jezus Christus er uit voort moest komen,
En dat is gebeurd.
het draaide om het Zaad, enkelvoud.
Jezus!
Galaten 3;16 Nu werden aan Abraham de beloften gedaan en aan zijn Zaad. Hij zegt niet: en aan zijn zaden, in het meervoud, maar in het enkelvoud: en aan uw zaad, dat wil zeggen: aan Christus.

Het geloof van Abraham is natuurlijk dat hij God geloofde dat het Zaad der belofte zou komen - zo zijn wij christenen nu ook gezegend door geloof in Christus - het Zaad.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten