De doop: volwassendoop of kinderdoop

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4553
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor naamloos » 04 mar 2014 10:44

Faramir schreef:En wedergeboren wordt je door de doop. En dat gaat ook op voor baby's. God is namelijk niet afhankelijk van de mens en is werkzaam in het sacrament van de doop.
Kortom wie gedoopt is is christen. Maar ook als christen kan je uiteindelijk een heel verkeerd leven leiden.
Nee hoor, wedergeboorte is door Woord en Geest: Ef.5: 26 om haar te heiligen, haar reinigende door het waterbad met het woord.
Faramir schreef:Kortom, geestelijk gehandicapten, mensen met het syndroom van down enz enz zullen volgens jou nooit christen kunnen worden.
Als je door beperkingen niet in staat bent tot het volgen van Christus, dan houdt dat niet in dat je verloren bent. Gelukkig niet hoor!
Faramir schreef:De doop wast de zonde af en maakt iemand christen. De doop behoud niet als je daarna geen christelijk leven gaat leiden. Maar Jezus ook niet zonder meer;
Matteüs 7-23 En dan zal ik hun rechtuit zeggen: “Ik heb jullie nooit gekend. Weg met jullie, wetsverkrachters!”
De doop wast geen zonden af, het bloed reinigt van alle zonden. En de doop maakt iemand geen christen, dat gebeurd door wedergeboorte, geloof en het volgen van Jezus.
Faramir schreef:Met de doop van een baba wordt hij/zij wedergeboren. De erfzonde wordt afgewassen en het kind kan vrij in Christus staan.
Bron :?:
Faramir schreef:Leuke uitspraak. Maar als jij wekelijks hetzelfde voedsel voorgeschoteld krijgt zonder enige diepgang van betekenis zal je na een tijdje gewoon helemaal stilstaan qua ontwikkeling en dus geestelijk net ouder worden.
Dat komt inderdaad voor, ook in de bijbel: Werkelijk, u had toch inmiddels allemaal leraar moeten zijn! In plaats daarvan hebt u er zelf een nodig om u opnieuw de grondslagen van het woord van God bij te brengen; het is met u zover gekomen dat u weer aangewezen bent op melk in plaats van op vast voedsel.

Daarom moet je zorgen dat je goeie voeding krijgt.
Faramir schreef:Maar je bent niet bereid om ze te ontheffen van de last van de erfzonde om ze wedergeboren te laten worden. Ze horen er zo'n beetje bij als een melaatse bij de samenleving hoorde in vroegere tijden.
Ja hoor, ik geloof dat Jezus ook de erfzonde weggedragen heeft. Zie het Lam Gods dat de (erf)zonde der wereld wegneemt.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Faramir

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor Faramir » 04 mar 2014 10:51

naamloos schreef:Bron :?:


Hoe wordt het eerste Sacrament van de initiatie genoemd?

Het wordt vooral het Doopsel genoemd, naar de centrale rite waarmee het gevierd wordt: dopen betekent “onderdompelen” in het water. Wie wordt gedoopt, wordt ondergedompeld in de dood van Christus en verrijst met Hem als een “nieuwe schepping” (2 Kor. 5, 17). Het wordt ook “het bad van de wedergeboorte en vernieuwing door de heilige Geest” (Tit. 3, 5) genoemd, of ook wel “verlichting”, want de gedoopten worden “kinderen van het licht” (Ef. 5, 8 ).

Waarom doopt de Kerk kleine kinderen?

Omdat zij, geboren als zij zijn met de erfzonde, het Doopsel nodig hebben om uit de macht van de Boze te worden bevrijd, en overgebracht te worden naar het rijk van de vrijheid van de kinderen Gods.

http://www.rkdocumenten.nl/rkdocs/index ... 663&id=235

Je merkt nu wel dat we compleet langs elkaar heen praten en met dezelfde worden waarschijnlijk andere dingen bedoelen. Maar goed, die vrijheid heb ik even genomen aangezien jij en consorten hier ook compleet schijt tonen aan datgene waarmee je akkoord bent gegaan om hier in dit onderdeel te kunnen plaatsen.

mohamed

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor mohamed » 04 mar 2014 10:58

Faramir schreef:En wedergeboren wordt je door de doop. En dat gaat ook op voor baby's. God is namelijk niet afhankelijk van de mens en is werkzaam in het sacrament van de doop.

Als God niet afhankelijk is van de mens voor de doop, dan kunnen er dus net zo goed honden en katten gedoopt worden en die zijn dan ook christen na de doop! Dat is met recht een lichte last. Volgens Midas Dekkers zijn honden protestant en katten katholiek. :roll:
Faramir schreef:Kortom wie gedoopt is is christen. Maar ook als christen kan je uiteindelijk een heel verkeerd leven leiden.

Hieruit concludeer ik dat de kinderdoop niet alleen de besnijdenis, maar ook het geloof vervangt. Immers, iemand wordt volgens jou christen door de doop en zijn levenswandel verandert daar niets aan. Ik voel me meer verwant met de innerlijke jood waar Paulus het over heeft die besneden noch gedoopt is voor geen enkele kerk en toch lof krijgt (Rom 2,29) van God. Dat is de doop die ik veel belangrijker vind dan wat vergankelijk water.
Laatst gewijzigd door mohamed op 04 mar 2014 11:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Faramir

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor Faramir » 04 mar 2014 11:04

mohamed schreef:Als God niet afhankelijk is van de mens voor de doop, dan kunnen er dus net zo goed honden en katten gedoopt worden en die zijn dan ook christen na de doop! Dat is met recht een lichte last. Volgens Midas Dekkers zijn honden protestant en katten katholiek. :roll:

Dat zou wel ontzettend leuk zijn natuurlijk. Potentiële inkomstenbron ook. =D>
Ik heb wel 2 konijnen en een kat die gedoopt zouden kunnen worden. Ik beloof plechtig een katholieke opvoeding. :) En ik wist wel dat katten katholiek waren, ben meer een katten mens. Volgens mijn vrouw was het vorige konijn in ieder geval protestants omdat die bij Barneveld geboren was...

Hieruit concludeer ik dat de kinderdoop niet alleen de besnijdenis, maar ook het geloof vervangt. Immers, iemand wordt volgens jou christen door de doop en niet door zijn levenswandel.

Het ligt natuurlijk veel genuanceerder. Maar het is niet voor niets dat verscheidene personen in het vroege christendom zich pas lieten dopen op hun sterfbed. De doop wast namelijk al de tot dan toe gedane zonden weg. En maar weinig mensen is het weggelegd om hun leven zanderij door te komen. Het lijkt mij denk ik nog geen paar dagen in ieder geval.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4553
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor naamloos » 04 mar 2014 11:07

Faramir schreef:Hoe wordt het eerste Sacrament van de initiatie genoemd?

Het wordt vooral het Doopsel genoemd, naar de centrale rite waarmee het gevierd wordt: dopen betekent “onderdompelen” in het water. Wie wordt gedoopt, wordt ondergedompeld in de dood van Christus en verrijst met Hem als een “nieuwe schepping” (2 Kor. 5, 17). Het wordt ook “het bad van de wedergeboorte en vernieuwing door de heilige Geest” (Tit. 3, 5) genoemd, of ook wel “verlichting”, want de gedoopten worden “kinderen van het licht” (Ef. 5, 8 ).

Waarom doopt de Kerk kleine kinderen?

Omdat zij, geboren als zij zijn met de erfzonde, het Doopsel nodig hebben om uit de macht van de Boze te worden bevrijd, en overgebracht te worden naar het rijk van de vrijheid van de kinderen Gods.

http://www.rkdocumenten.nl/rkdocs/index ... 663&id=235

Je merkt nu wel dat we compleet langs elkaar heen praten en met dezelfde worden waarschijnlijk andere dingen bedoelen. Maar goed, die vrijheid heb ik even genomen aangezien jij en consorten hier ook compleet schijt tonen aan datgene waarmee je akkoord bent gegaan om hier in dit onderdeel te kunnen plaatsen.
Ik ben niet door het doopsel uit de macht van de boze bevrijd, maar door Jezus.
En ik geloof ook dat een gedoopte een nieuwe schepping is, omdat een gedoopte wedergeboorte en geloof impliceert.
En verder dank-ie-wel voor je laatste vriendelijk opmerking. Ga lekker discussiëren met mensen die het met je eens zijn. Veel plezier :!: :!: :!:
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

mohamed

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor mohamed » 04 mar 2014 11:08

mohamed schreef:Als God niet afhankelijk is van de mens voor de doop, dan kunnen er dus net zo goed honden en katten gedoopt worden en die zijn dan ook christen na de doop! Dat is met recht een lichte last. Volgens Midas Dekkers zijn honden protestant en katten katholiek. :roll:

Faramir schreef:Dat zou wel ontzettend leuk zijn natuurlijk. Potentiële inkomstenbron ook. =D>
Ik heb wel 2 konijnen en een kat die gedoopt zouden kunnen worden. Ik beloof plechtig een katholieke opvoeding. :) En ik wist wel dat katten katholiek waren, ben meer een katten mens. Volgens mijn vrouw was het vorige konijn in ieder geval protestants omdat die bij Barneveld geboren was...

Lol, dat kan dan niet missen.
Ik ben ook meer een kattenmens en aangezien katten altijd dol op me zijn zijn ze oud katholiek en niet rooms. :mrgreen:

Hieruit concludeer ik dat de kinderdoop niet alleen de besnijdenis, maar ook het geloof vervangt. Immers, iemand wordt volgens jou christen door de doop en niet door zijn levenswandel.

Faramir schreef:Het ligt natuurlijk veel genuanceerder. Maar het is niet voor niets dat verscheidene personen in het vroege christendom zich pas lieten dopen op hun sterfbed. De doop wast namelijk al de tot dan toe gedane zonden weg. En maar weinig mensen is het weggelegd om hun leven zanderij door te komen. Het lijkt mij denk ik nog geen paar dagen in ieder geval.

Voor mij ligt het ook ingewikkelder, want mijn vader was wel gelovig maar is door een samenloop van omstandigheden ongedoopt gestorven.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4553
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor naamloos » 04 mar 2014 11:14

Faramir schreef:Het ligt natuurlijk veel genuanceerder. Maar het is niet voor niets dat verscheidene personen in het vroege christendom zich pas lieten dopen op hun sterfbed. De doop wast namelijk al de tot dan toe gedane zonden weg. En maar weinig mensen is het weggelegd om hun leven zanderij door te komen. Het lijkt mij denk ik nog geen paar dagen in ieder geval.
Wat zei Jezus tegen die ene misdadiger aan het kruis? Heden zul je met Mij in het paradijs zijn.
Foutje van Hem? Geen doop, geen vagevuur ... tja, het kan verkeren :D :D :D
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor rotterdam » 04 mar 2014 11:15

mealybug schreef:
Alsof die paar druppels een soort magische onzichtbare werking hebben.
Wat doe jij met de voorwaarde ''Alleen als gij waarlijk gelooft'' van Philippus?


de kamerling was volwassen en dan klopt het voor 100%

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor mealybug » 04 mar 2014 11:18

Faramir schreef:.... jij en consorten hier ook compleet schijt tonen aan ....

Een christelijk forum met een beetje fatsoensregels deelt bij dergelijk taalgebruik een ban uit, denk ik.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor mealybug » 04 mar 2014 11:20

rotterdam schreef:
de kamerling was volwassen en dan klopt het voor 100%

Er is maar 1 doop, toch?
maar wel 2 formulieren, met totaal verschillende condities en voorwaarden.

mohamed

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor mohamed » 04 mar 2014 11:22

mealybug schreef:Er is maar 1 doop, toch?.

Volgens mij drie.

Water (Johannes), Geest en Vuur (Christus door zijn discipelen).

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor rotterdam » 04 mar 2014 11:25

benefietdiner schreef:De vraag van rotterdam was of de kinderen en baby’s nu wel of geen christenen zijn van geloof dopers.
Ik kan hier volmondig ja op zeggen want zij dragen hun kinderen op aan de gemeente van God, ze horen er helemaal bij.


Dus ze horen er helemaal bij maar het zijn geen christenen ](*,)

mohamed

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor mohamed » 04 mar 2014 11:26

Faramir schreef:.... jij en consorten hier ook compleet schijt tonen aan ....

mealybug schreef:Een christelijk forum met een beetje fatsoensregels deelt bij dergelijk taalgebruik een ban uit, denk ik.

Ik zou hem er niet om bannen en lees als noorderling over zulke taal heen. Friezen en Tukkers zijn wat anders in hun manier van uitdrukken, waardoor het soms nogal lomp kan klinken.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor rotterdam » 04 mar 2014 11:36

naamloos schreef:Ik had het beter anders kunnen zeggen: een christen is iemand die wedergeboren is door geloof.
Voor God is niemand onbereikbaar, ook geen geestelijk gehandicapten en mensen in vegetatieve toestand.
Maar dopen vereist nu eenmaal geloof, en een bewuste keus je oude leven af te leggen en opstaan in het nieuwe leven om Hem te volgen.
Als je daar fysiek (nog) niet toe in staat bent, is dat voor God helemaal geen probleem hoor. De doop behoud niet, Jezus wel.
De lammeren van de kudde zijn geen baby's, maar mensen die geestelijk nog jong zijn, degenen die pas zijn wedergeboren.
Dat kunnen bejaarden zijn of heel jonge mensen, en alles wat er tussenin zit.
Iemand van 35 jaar die op zn 15-de tot geloof is gekomen is geestelijk gezien ouder dan iemand van 50 die twee jaar daarvoor tot geloof gekomen is.

Ik zal niet zeggen dat baby's christenen zijn want dat verondersteld wedergeboorte. Wat uit het vlees geboren is, is vlees. Ze horen wel bij de gemeente.


Blijft dat in jouw visie geestelijk gehandicapten en mensen in vegetatieve toestand niet gedoopt kunnen worden.

Is dat evangelie ? de blijde boodschap ? Ga jij dat aan de ouders van deze kinderen vertellen ?

Lammeren zijn geen baby's ? Nu schort het toch enigszins aan je kennis van de natuur.

Hoedt Mijn schapen en weidt Mijn lammeren - MIJN - ze zijn van Christus.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor rotterdam » 04 mar 2014 11:41

mealybug schreef:Een christelijk forum met een beetje fatsoensregels deelt bij dergelijk taalgebruik een ban uit, denk ik.

Het is mogelijk heel erg onfatsoenlijk te zijn zonder dit soort woorden te gebruiken.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 73 gasten