Toen schreef:Janvanverweg: Nog even iets over de verwerping van eeuwigheid, dit kwam hard op je over begrijp ik en het is ook zwaar om te verstaan maar bedenk eens bij jezelf; zou het niet rechtvaardig zijn van God als Hij alle mensen verloren zou laten gaan? Of als Hij na de val gezegd zou hebben: Nu zal je de dood sterven en daarmee klaar, einde verhaal.. Maar nee Hij betoont Zijn liefde door een weg ter ontkoming te onsluiten door Christus.
het is volkmen rechtvaardig dat zondaren verloren gaan! dat is het punt niet!
waar ik in de DL over val is dat God voor iemands geboorte al bepaalt waar die mens na zijn dood de eeuwigheid zal doorbrengen!
DL1-6 schreef: Dat God sommigen in den tijd met het geloof begiftigt, sommigen niet begiftigt, komt voort van Zijn eeuwig besluit. Want al Zijn werken zijn Hem van eeuwigheid bekend (Hand. 15:18), en Hij werkt alle dingen naar den raad van Zijn wil (Ef. 1:11). Naar welk besluit Hij de harten der uitverkorenen, hoewel zij hard zijn, genadiglijk vermurwt en buigt om te geloven; maar degenen die niet zijn verkoren, naar Zijn rechtvaardig oordeel, in hun boosheid en hardigheid laat.
DL 1-15 schreef: Deze eeuwige en onverdiende genade van onze verkiezing wijst en prijst ons de Heilige Schrift daarmede allermeest aan, wanneer zij wijders getuigt dat niet alle mensen zijn verkoren, maar sommigen niet verkoren, of in Gods eeuwige verkiezing voorbijgegaan, namelijk die, welke God naar Zijn gans vrij, rechtvaardig, onberispelijk en onveranderlijk welbehagen besloten heeft in de gemene ellende te laten, in dewelke zij zichzelven door hun eigen schuld hebben gestort, en met het zaligmakend geloof en de genade der bekering niet te begiftigen, maar hen in hun eigen wegen en onder Zijn rechtvaardig oordeel gelaten zijnde, eindelijk niet alleen om het ongeloof, maar ook om alle andere zonden, tot verklaring van Zijn gerechtigheid, te verdoemen en eeuwiglijk te straffen. En dit is het besluit der verwerping, hetwelk God geenszins maakt tot een auteur van de zonde (hetwelk godslasterlijk is te denken), maar Hem stelt tot haar verschrikkelijken, onberispelijken en rechtvaardigen Rechter en Wreker.
zeker, elk mens staat schuldig tegenover God! maar God heeft de mens lief en gaf Zijn Zoon als plaatsvervanger voor onze eeuwige straf! We kunnen met God verzoend worden. Hoe?
lees de bijbel! hoevaak lees je in de bijbel dat we ons niet met God kunnen verzoenen? hoevaak staat er dat God een spelletje met de mens speelt door verlossing aan te bieden aan ogenschijnlijk allen die geloven, maar ndertussen allang grote groepen afgeschreven heeft!
hoe vaak lees je in de bijbel een oproep tot geloof, tot inkeer, tot bekering?
Wat betekent geloof? heet het werkwoord geloven tweerelij uitleg? een super geestelijke voor 'geloven in God' (geloof is iets dat we niet zelf kunnen doen maar dat God in ons moet werken) en een voor alle andere zaken? (b.v. ik geloof dat Napoleon geleeft heeft)
hoe praat de bijbel over geloven? als iets dat de mens moet doen of iets wat God in de mens moet doen?
zeggen de bijbelschrijvers wacht tot God u geloof geeft...? nee toch.
de DL extrapoleert en gaat verder dan de bijbel zelf in haar ijver om andere christenen buiten te sluiten. in haar ijver om de stelling "je kan de hemel niet uit eigen werken berijken" gaat de DL te ver. De DL Probeert God dicht te timmeren en ons te vertellen hoe God in elkaar zit en hoe God werkt. hierin vergeet de DL dat wij mensen de klei zijn en God de pottenbakker is. wij kunnen God niet snappen. alleen datgene dat God aan ons geopenbaard heeft is wat we kunnen weten. elke verdere invulling verminkt God en schaad zijn Koninkrijk
wat zijn de fijtn die we in de bijbel vinden:
1: Allen zijn zondig en verdienen de eeuwige dood.
2: de wet overtuigt dat onze werken ontoereikend zijn en we het heil niet kunnen verdienen
3: Gods heilsplan van den beginne was dat God door Jezus lijden en sterven de mens met Hem verzoent.
4: deze belofte van verzoening wordt wereldwijd aangeboden maar geld alleen voor diegenen die er geloof aan hechten.
5: dat mensen er geloof aan hechten blijkt uiterlijk uit hun werken, en persoonlijk uit het 'kennen van God'; de herstelde, verzoende relatie tussen God en gelovige zonder tussenkomst van priesters, (dode-) dominees of dogmatische formulieren.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"