De Dordtse Leerregels

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Toen
Verkenner
Verkenner
Berichten: 87
Lid geworden op: 11 okt 2011 15:04

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor Toen » 08 dec 2011 10:19

Juist Janvanverweg, het is de verantwoordelijkheid van de mens als hij het evangelie aangehoord heeft en verwerpt dat hij dan voor eeuwig verloren zal moeten gaan, hoe vreselijk dit ook is.
God blijft barmhartig! Maar hij is ook rechtvaardig, hij kan geen 1 zonde door de vinger zien zonder dat die zonde door het bloed van Christus gereinigd is. Dat is de Godheid van God, anders zou hij -met eerbied gesproken- geen God meer zijn.

Learsi: Het is zeker waar dat er dwalingen bestreden worden, door deze dordtse leerregels. De Bijbel is ook geen abstract, dogmatische leerboek, maar het Woord van God. Omdat in de eeuwen ervoor al gebleken is dat dit door sommigen verdraait wordt. Hebben de opstellers van de dordtse leerregels geprobeerd de juiste interpretatie ervan op schrift te stellen, in alle gebrek, maar wel met een goed doel om de eenheid binnen de kerk te bewaren.

Schaapje: De leidingen van Gods Geest zijn het belangrijkst, dat hebben de opstellers van de dordtse leerregels ook voorgestaan. De harde waarheid is dat sommigen deze leidingen van Gods Geest niet kennen, of door andere geesten gedreven worden. Daarom zijn de belijdenisgeschriften belangrijk om de orde binnen de kerk te bewaren. Ondergeschikt aan de Bijbel, maar wel gegrond op Gods woord!

Janvanverweg: Nog even iets over de verwerping van eeuwigheid, dit kwam hard op je over begrijp ik en het is ook zwaar om te verstaan maar bedenk eens bij jezelf; zou het niet rechtvaardig zijn van God als Hij alle mensen verloren zou laten gaan? Of als Hij na de val gezegd zou hebben: Nu zal je de dood sterven en daarmee klaar, einde verhaal.. Maar nee Hij betoont Zijn liefde door een weg ter ontkoming te onsluiten door Christus.

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor 1a2b3c » 08 dec 2011 12:34

Toen schreef:
Het is zeker waar dat er dwalingen bestreden worden, door deze dordtse leerregels. De Bijbel is ook geen abstract, dogmatische leerboek, maar het Woord van God. Omdat in de eeuwen ervoor al gebleken is dat dit door sommigen verdraait wordt. Hebben de opstellers van de dordtse leerregels geprobeerd de juiste interpretatie ervan op schrift te stellen, in alle gebrek, maar wel met een goed doel om de eenheid binnen de kerk te bewaren.

Idd in alle gebrek want de verwerping van eeuwigheid is zeer onbijbels en zorgt voor veel onenigheid en duisternis. Verder geeft het je een heel verkeerd Godsbeeld.
Om even in termen van rechts en links te spreken: de D.L. wilden degenen die links dreigden te verdrinken naar rechts trekken zodat ze weer in het midden kwamen.
Maar intussen is het in bepaalde kringen al lang doorgeslagen naar rechts, zodat de mensen nu in gevaar zijn om rechts te verdrinken.
De hoogste tijd dus om de nadruk op de eigen verantwoordelijkheid te leggen, wat trouwens ook helemaal Bijbels is in tegenstelling met de verwerping van eeuwigheid.
Toen schreef:De leidingen van Gods Geest zijn het belangrijkst, dat hebben de opstellers van de dordtse leerregels ook voorgestaan. De harde waarheid is dat sommigen deze leidingen van Gods Geest niet kennen, of door andere geesten gedreven worden. Daarom zijn de belijdenisgeschriften belangrijk om de orde binnen de kerk te bewaren. Ondergeschikt aan de Bijbel, maar wel gegrond op Gods woord!

Er spelen nu heel andere dingen dan in de tijd dat de 3 form. opgesteld werden. De 3 f's fungeren nu vaak als een systeem.

Je zegt: "De harde waarheid is dat sommigen deze leidingen van Gods Geest niet kennen ...."

Ongelovigen worden ook niet geroepen om de leiding en de werking van de Heilige Geest te verstaan, maar om in Jezus te geloven.
Dat is juist het werk van de Heilige Geest in ons, dat we Hem geloven op Zijn Woord.
Niet het werk van de Heilige Geest in ons moeten we geloven en verstaan om zalig te worden, maar het werk van Jezus buiten ons.
Dat we in Hem en Zijn volbrachte werk geloven, daar gaat het om.
Naderhand gaan we zien dat het de Heilige Geest was die ons daartoe bracht, dat hoeven we niet vooruit te zien.
Wat zou je anders nog moeten geloven, want wat je ziet hoef je niet meer te geloven!
We leven door geloof en niet door aanschouwen, dat is bij het begin zo en het wordt hier op aarde ook niet anders. Rom.8:24 en 2 Kor.5:7 en Joh.20:29 ......

Toen
Verkenner
Verkenner
Berichten: 87
Lid geworden op: 11 okt 2011 15:04

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor Toen » 08 dec 2011 13:54

Over het niet kennen van de leidingen van Gods Geest, bedoel ik niet te zeggen dat het kennen van de Heilige Geest noodzakelijk is! Iets beter lezen svp.

Verder roep je maar wat door te zeggen dat de verwerping niet Bijbels is. Ik heb in het voorgaande genoeg teksten en hoofdstukken aangedragen waarin dit duidelijk naar voren komt. Ziende zien en niet verstaan?

Hoe de 3 formuleren van enigheid fungeren interesseert me op dit moment even niet. Het ging hier om een inhoudelijk discussie! Dus totaal irrelevant, maak daar zelf maar een topic over aan als je wilt.

Je hebt het vaak over het Godsbeeld, en verkeerd beeld blabla, maar wat is nou het Godsbeeld? Naar mijn mening is het God drieënig in al Zijn volmaakte deugden namelijk: eeuwig, onveranderlijk, overaltegenwoordigheid, eenvoudigheid, kennis, almacht, goedheid, genade, barmhartigheid, lankmoedigheid en rechtvaardigheid.

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor 1a2b3c » 08 dec 2011 15:46

Toen schreef:Over het niet kennen van de leidingen van Gods Geest, bedoel ik niet te zeggen dat het kennen van de Heilige Geest noodzakelijk is! Iets beter lezen svp.

Verder roep je maar wat door te zeggen dat de verwerping niet Bijbels is. Ik heb in het voorgaande genoeg teksten en hoofdstukken aangedragen waarin dit duidelijk naar voren komt. Ziende zien en niet verstaan?

Jammer van de toon!
Ik dacht dat ik genoeg teksten had aangehaald waaruit blijkt dat er geen verwerping van eeuwigheid is.

Wat je dan wel bedoeld met de leidingen van de Geest is me niet duidelijk.
Toen schreef:Hoe de 3 formuleren van enigheid fungeren interesseert me op dit moment even niet. Het ging hier om een inhoudelijk discussie! Dus totaal irrelevant, maak daar zelf maar een topic over aan als je wilt.

Niet helemaal irrelevant want de D.L. fungeren ook lang niet altijd goed.
Toen schreef:Je hebt het vaak over het Godsbeeld, en verkeerd beeld blabla, maar wat is nou het Godsbeeld? Naar mijn mening is het God drieënig in al Zijn volmaakte deugden namelijk: eeuwig, onveranderlijk, overaltegenwoordigheid, eenvoudigheid, kennis, almacht, goedheid, genade, barmhartigheid, lankmoedigheid en rechtvaardigheid.

Zo vaak heb ik het niet over het Godsbeeld, voor zover ik me herinner in deze discussie voor het eerst.
Als je het over een verwerping van eeuwigheid hebt kan dat nu eenmaal je Godsbeeld erg negatief beïnvloeden.

Toen
Verkenner
Verkenner
Berichten: 87
Lid geworden op: 11 okt 2011 15:04

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor Toen » 08 dec 2011 15:57

1a2b3c schreef:Niet helemaal irrelevant want de D.L. fungeren ook lang niet altijd goed.


Toen schreef:Wat een saai onderwerp... Zullen jullie wellicht denken (of niet).

De reden dat ik hier een topic aan wil wijden is de realiteit dat een groot aantal kerken hun geloofsleer baseert op deze dogmatiek. Alle stromingen die afstammen van de Hervormde kerk komen oorspronkelijk van de kerk die deze Leerregels onderschreven heeft. Uiterst actueel naar mijn mening.
De Leerregels zijn te vinden op deze site: http://www.online-bijbel.nl/dordtseleer ... overzicht/

Wat wil ik met dit thema? Een inhoudelijke discussie over de Dordtse Leerregels en wel over de volgende zaken: 1. De actualiteit van dit formulier. 2. De inhoud van dit formulier, is het gegrond op de Bijbel? 3. Wordt dit formulier in jouw kerk geleerd, of staan ze er niet achter?
Graag een inhoudelijke discussie!


Dit is 1 van de 3 formulieren waarop men de interpretatie van de bijbel heeft vastgelegd. Waarom fungeren ze dan niet meer? 1. Hebben ze aan actualiteit ingeboet? 2. Is de Bijbel veranderd zodat het nu niet meer gegrond op de bijbel is? 3. Leerden ze het in jou kerk, maar geef je alles wat daarbij hoorde een trap na? (Sorry dat ik het zo noem, maar zo komt het op mij over)

1a2b3c schreef:Wat je dan wel bedoeld met de leidingen van de Geest is me niet duidelijk.

De inwendige overtuiging van de H. Geest die een droefheid naar God werkt en een onberouwelijke bekering als gevolg heeft. Het kennen van de H. Geest is iets anders dan de werkingen van de H. Geest

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor 1a2b3c » 08 dec 2011 16:37

Toen schreef:Dit is 1 van de 3 formulieren waarop men de interpretatie van de bijbel heeft vastgelegd. Waarom fungeren ze dan niet meer? 1. Hebben ze aan actualiteit ingeboet? 2. Is de Bijbel veranderd zodat het nu niet meer gegrond op de bijbel is? 3. Leerden ze het in jou kerk, maar geef je alles wat daarbij hoorde een trap na? (Sorry dat ik het zo noem, maar zo komt het op mij over)

Ik zeg niet dat ze overal verkeerd fungeren maar het gebeurd wel veel in de rechterflank. Een verkeerd Godsbeeld (sorry dat ik het weer zeg) en een lijdelijke houding omdat er vanuit de uitverkiezing gepreekt en gedacht wordt.

1. Ja ze hebben m.n. 'rechts' aan actualiteit ingeboet.
2. De Bijbel is niet veranderd, en de verwerping van eeuwigheid is nooit op Gods Woord gegrond geweest.
3. Ik trap niet maar ik benoem de dingen die m.i. verkeerd zijn gewoon duidelijk. Ik zeg erbij waarom ik het verkeerd vind en hoe ik geloof dat het wel is. En ik geef de Bijbelteksten erbij waar ik mijn mening op baseer.

Toen schreef:De inwendige overtuiging van de H. Geest die een droefheid naar God werkt en een onberouwelijke bekering als gevolg heeft. Het kennen van de H. Geest is iets anders dan de werkingen van de H. Geest

Dat klopt, dat bedoelde ik ook juist.

Gebruikersavatar
adriano313
Mineur
Mineur
Berichten: 107
Lid geworden op: 14 apr 2009 00:17

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor adriano313 » 09 dec 2011 01:02

Je hebt het vaak over het Godsbeeld, en verkeerd beeld blabla, maar wat is nou het Godsbeeld? Naar mijn mening is het God drieënig in al Zijn volmaakte deugden namelijk: eeuwig, onveranderlijk, overaltegenwoordigheid, eenvoudigheid, kennis, almacht, goedheid, genade, barmhartigheid, lankmoedigheid en rechtvaardigheid.

God is Liefde ? (1joh4)
geeft echt een aardige start.....
He who believes in Me, as the Scripture has said, From his innermost being shall flow [continuously] springs and rivers of living water.

Toen
Verkenner
Verkenner
Berichten: 87
Lid geworden op: 11 okt 2011 15:04

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor Toen » 09 dec 2011 18:54

adriano313 schreef:God is Liefde ? (1joh4) geeft echt een aardige start.....


Wij bepalen niet waar we starten adriano313. Als God begint met Liefde te geven dan is het goed, als Hij begint met barmhartigheid is het goed, als Hij begint met oordelen is het goed. We moeten ja en amen leren zeggen op Gods woord, en dat is heel moeilijk denk maar eens aan wat Job zei, dat is echt onmogelijk om na te zeggen vanuit onszelf. Dat is geloofswerk, van God geschonken!

Gebruikersavatar
adriano313
Mineur
Mineur
Berichten: 107
Lid geworden op: 14 apr 2009 00:17

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor adriano313 » 09 dec 2011 23:23

adriano313 schreef:God is Liefde ? (1joh4) geeft echt een aardige start.....
Toen schreef:Wij bepalen niet waar we starten adriano313. Als God begint met Liefde te geven dan is het goed, als Hij begint met barmhartigheid is het goed, als Hij begint met oordelen is het goed. We moeten ja en amen leren zeggen op Gods woord, en dat is heel moeilijk denk maar eens aan wat Job zei, dat is echt onmogelijk om na te zeggen vanuit onszelf. Dat is geloofswerk, van God geschonken!

@Toen, het gaat alleen maar over het Godsbeeld, meer niet....
He who believes in Me, as the Scripture has said, From his innermost being shall flow [continuously] springs and rivers of living water.

Toen
Verkenner
Verkenner
Berichten: 87
Lid geworden op: 11 okt 2011 15:04

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor Toen » 09 dec 2011 23:34

Maar we moeten hem ook zeker leren kennen als een God die van zijn rechtvaardigheid geen afstand kan doen, anders willen we een 'halve god'!

Al zijn deugden zullen je lief en dierbaar moeten worden! Dat kan met de hulpe Gods.

Gebruikersavatar
adriano313
Mineur
Mineur
Berichten: 107
Lid geworden op: 14 apr 2009 00:17

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor adriano313 » 10 dec 2011 23:49

Toen schreef:Maar we moeten hem ook zeker leren kennen als een God die van zijn rechtvaardigheid geen afstand kan doen, anders willen we een 'halve god'!

Al zijn deugden zullen je lief en dierbaar moeten worden! Dat kan met de hulpe Gods.

Nee @Toen, met alle respect maar wij moeten helemaal niets....
Dit lijkt mij eerder iets van een sterk cultuuraftreksel

Wat mij opvalt is dat je juist met dit onderwerp een soort strijd aangaat van "teksten en kreten"...
Misschien zou je in deze Liefde ook gewoon kunnen (laten) rusten
Is ontzettend prettig en aangenaam
hoef je verder niets aan toe te voegen want in Zijn Liefde is alles inclusief....
Misschien dit (klik) maar eens lezen
Dan praten we niet onnodig langs elkaar heen
He who believes in Me, as the Scripture has said, From his innermost being shall flow [continuously] springs and rivers of living water.

Riska

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor Riska » 11 dec 2011 15:23

Vanmorgen in de dienst:
Wat genoeg is, het enige, is: "Jezus zegt: geloof in mij en weet dat je aanvaard bent..."
Meer is niet nodig...

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant
Berichten: 720
Lid geworden op: 09 mar 2011 15:08
Locatie: Azie

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor Janvanverweg » 12 dec 2011 11:44

Toen schreef:Janvanverweg: Nog even iets over de verwerping van eeuwigheid, dit kwam hard op je over begrijp ik en het is ook zwaar om te verstaan maar bedenk eens bij jezelf; zou het niet rechtvaardig zijn van God als Hij alle mensen verloren zou laten gaan? Of als Hij na de val gezegd zou hebben: Nu zal je de dood sterven en daarmee klaar, einde verhaal.. Maar nee Hij betoont Zijn liefde door een weg ter ontkoming te onsluiten door Christus.

het is volkmen rechtvaardig dat zondaren verloren gaan! dat is het punt niet!
waar ik in de DL over val is dat God voor iemands geboorte al bepaalt waar die mens na zijn dood de eeuwigheid zal doorbrengen!

DL1-6 schreef: Dat God sommigen in den tijd met het geloof begiftigt, sommigen niet begiftigt, komt voort van Zijn eeuwig besluit. Want al Zijn werken zijn Hem van eeuwigheid bekend (Hand. 15:18), en Hij werkt alle dingen naar den raad van Zijn wil (Ef. 1:11). Naar welk besluit Hij de harten der uitverkorenen, hoewel zij hard zijn, genadiglijk vermurwt en buigt om te geloven; maar degenen die niet zijn verkoren, naar Zijn rechtvaardig oordeel, in hun boosheid en hardigheid laat.

DL 1-15 schreef: Deze eeuwige en onverdiende genade van onze verkiezing wijst en prijst ons de Heilige Schrift daarmede allermeest aan, wanneer zij wijders getuigt dat niet alle mensen zijn verkoren, maar sommigen niet verkoren, of in Gods eeuwige verkiezing voorbijgegaan, namelijk die, welke God naar Zijn gans vrij, rechtvaardig, onberispelijk en onveranderlijk welbehagen besloten heeft in de gemene ellende te laten, in dewelke zij zichzelven door hun eigen schuld hebben gestort, en met het zaligmakend geloof en de genade der bekering niet te begiftigen, maar hen in hun eigen wegen en onder Zijn rechtvaardig oordeel gelaten zijnde, eindelijk niet alleen om het ongeloof, maar ook om alle andere zonden, tot verklaring van Zijn gerechtigheid, te verdoemen en eeuwiglijk te straffen. En dit is het besluit der verwerping, hetwelk God geenszins maakt tot een auteur van de zonde (hetwelk godslasterlijk is te denken), maar Hem stelt tot haar verschrikkelijken, onberispelijken en rechtvaardigen Rechter en Wreker.


zeker, elk mens staat schuldig tegenover God! maar God heeft de mens lief en gaf Zijn Zoon als plaatsvervanger voor onze eeuwige straf! We kunnen met God verzoend worden. Hoe?
lees de bijbel! hoevaak lees je in de bijbel dat we ons niet met God kunnen verzoenen? hoevaak staat er dat God een spelletje met de mens speelt door verlossing aan te bieden aan ogenschijnlijk allen die geloven, maar ndertussen allang grote groepen afgeschreven heeft!
hoe vaak lees je in de bijbel een oproep tot geloof, tot inkeer, tot bekering?

Wat betekent geloof? heet het werkwoord geloven tweerelij uitleg? een super geestelijke voor 'geloven in God' (geloof is iets dat we niet zelf kunnen doen maar dat God in ons moet werken) en een voor alle andere zaken? (b.v. ik geloof dat Napoleon geleeft heeft)

hoe praat de bijbel over geloven? als iets dat de mens moet doen of iets wat God in de mens moet doen?
zeggen de bijbelschrijvers wacht tot God u geloof geeft...? nee toch.

de DL extrapoleert en gaat verder dan de bijbel zelf in haar ijver om andere christenen buiten te sluiten. in haar ijver om de stelling "je kan de hemel niet uit eigen werken berijken" gaat de DL te ver. De DL Probeert God dicht te timmeren en ons te vertellen hoe God in elkaar zit en hoe God werkt. hierin vergeet de DL dat wij mensen de klei zijn en God de pottenbakker is. wij kunnen God niet snappen. alleen datgene dat God aan ons geopenbaard heeft is wat we kunnen weten. elke verdere invulling verminkt God en schaad zijn Koninkrijk

wat zijn de fijtn die we in de bijbel vinden:
1: Allen zijn zondig en verdienen de eeuwige dood.
2: de wet overtuigt dat onze werken ontoereikend zijn en we het heil niet kunnen verdienen
3: Gods heilsplan van den beginne was dat God door Jezus lijden en sterven de mens met Hem verzoent.
4: deze belofte van verzoening wordt wereldwijd aangeboden maar geld alleen voor diegenen die er geloof aan hechten.
5: dat mensen er geloof aan hechten blijkt uiterlijk uit hun werken, en persoonlijk uit het 'kennen van God'; de herstelde, verzoende relatie tussen God en gelovige zonder tussenkomst van priesters, (dode-) dominees of dogmatische formulieren.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8818
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor elbert » 13 dec 2011 12:43

Janvanverweg schreef:4: deze belofte van verzoening wordt wereldwijd aangeboden maar geld alleen voor diegenen die er geloof aan hechten.
5: dat mensen er geloof aan hechten blijkt uiterlijk uit hun werken, en persoonlijk uit het 'kennen van God'; de herstelde, verzoende relatie tussen God en gelovige zonder tussenkomst van priesters, (dode-) dominees of dogmatische formulieren.
De strijd die tussen de remonstranten en de contraremonstranten werd gevoerd ging over het volgende: waar komt het geloof (of de wedergeboorte) vandaan: helemaal van God of ook deels van de mens? Is het de Geest die ons van morsdood weer levend moet maken, of maken we onszelf ook een stukje levend? Deze vragen beantwoord je hier niet direct, maar het antwoord dat je op deze vragen geeft, bepaalt ook je conclusie over de verkiezing en verwerping. Dat is een dogmatische conclusie waar niemand aan ontkomt: ofwel je komt op het standpunt van de DL uit die zeggen dat God ons levend maakt (dat is Zijn keuze) en dat als gevolg daarvan (door de werking van de Heilige Geest) we geloven, ofwel je komt op het standpunt van de remonstranten uit die zeggen dat God dan wel verkiest, maar dat het verder van de mens afhangt of die keuze wel tot geloof en bekering leidt.
Janvanverweg schreef:lees de bijbel! hoevaak lees je in de bijbel dat we ons niet met God kunnen verzoenen?
Eh, op elke bladzij? In de Bijbel staat dat God ons in Christus met Zichzelf verzoent (2 Kor. 5:19) en niet dat wij ons met Hem verzoenen. Het initiatief tot de verzoening komt dus helemaal van Hem. Dat komt dus niet van ons vandaan. En in vers 20 staat dan de verkondiging: "laat u met God verzoenen". Betekent dit dat we hier actief ons met God moeten verzoenen? Nee, dit betekent dat we ons actieve verzet moeten staken, zodat we ons laten verzoenen (passief). En dit verzet wordt gebroken door dit woord dat van God komt en dat krachtig werkt in ons hart, zodat we ook daadwerkelijk ons verzet staken.

Janvanverweg schreef:hoevaak staat er dat God een spelletje met de mens speelt door verlossing aan te bieden aan ogenschijnlijk allen die geloven, maar ndertussen allang grote groepen afgeschreven heeft!
hoe vaak lees je in de bijbel een oproep tot geloof, tot inkeer, tot bekering?
De Bijbel spreekt niet over een spelletje en de DL ook niet, dus moeten we geen karikaturen maken. Zoals gereformeerden de Bijbel lezen, komen we door Woord en Geest tot geloof. God laat Zijn Evangelie dus verkondigen opdat we zouden geloven en door Zijn Geest zorgt Hij ervoor dat zijn verkorenen ook gehoor gaan geven aan het Evangelie, dus gaan geloven (bijv. Hand. 13:48, Rom. 8:29-30).

Janvanverweg schreef:hoe vaak lees je in de bijbel een oproep tot geloof, tot inkeer, tot bekering?
Heel vaak, maar dat is het punt ook niet. Zie verderop.
Janvanverweg schreef:hoe praat de bijbel over geloven? als iets dat de mens moet doen of iets wat God in de mens moet doen?
zeggen de bijbelschrijvers wacht tot God u geloof geeft...? nee toch.
Nee, inderdaad. Maar zo lezen gereformeerden de bijbel dus ook niet, dus dit is opnieuw een karikatuur.
De Bijbel zegt inderdaad dat geloven iets is dat de mens moet doen en God geeft (door Woord en Geest) dat we het ook doen, want zonder Hem doen we het niet. Het is dus eerst God Die levend maakt en dan gelooft de levendgemaakte mens. En God geeft dat geloof in de weg van de Evangelieverkondiging waarin gezegd wordt: "geloof!, bekeer je!". God geeft nl. ook wat Hij van ons vraagt.
De keerzijde van deze verkondiging is wel dat wie niet gelooft en zich bekeert ook geen verontschuldiging heeft en tevens geldt dat die persoon (als er niet alsnog bekering volgt) een verworpene blijkt te zijn. Let wel: dit is een conclusie achteraf, niet vooraf. Daarom is het absoluut niet gereformeerd om te zeggen: "ik moet maar wachten op een briefje uit de hemel waarop staat dat ik uitverkoren ben". Nee, we hebben van doen met het Evangelie dat geloof en bekering eist.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor 1a2b3c » 13 dec 2011 13:19

elbert schreef: Dat is een dogmatische conclusie waar niemand aan ontkomt: ofwel je komt op het standpunt van de DL uit die zeggen dat God ons levend maakt (dat is Zijn keuze) en dat als gevolg daarvan (door de werking van de Heilige Geest) we geloven, ofwel je komt op het standpunt van de remonstranten uit die zeggen dat God dan wel verkiest, maar dat het verder van de mens afhangt of die keuze wel tot geloof en bekering leidt.


Waarom zou je een conclusie moeten trekken, gebeurd dat ook in de Bijbel? Ik lees het allebei:
- Jes.55:3 Neigt uw oor, en komt tot Mij, hoort (geloof) en uw ziel zal leven ..... Hier zou je denken dat het geloof voorop staat.
- Hand.16:14 En de Heere opende haar hart, zodat zij acht gaf op wat door Paulus gesproken werd. En hier zou je weer uit op kunnen maken dat de wedergeboorte voorop staat.

Ik geloof dat we dit moeten laten rusten, de verborgen dingen zijn voor de Heere onze God.
Rom.11:33 O, diepte van rijkdom, zowel van wijsheid als van kennis van God, hoe ondoorgrondelijk zijn Zijn oordelen en onnaspeurlijk Zijn wegen!

Komt alle verdeeldheid niet omdat we als wijzen en verstandigen alles menen te moeten verklaren?
Ik kom tot de conclusie dat we helemaal geen conclusie hoeven te trekken maar dat het een geheimenis is en wij alleen maar kinderlijk hoeven te geloven alles wat Hij zegt
Geloof vraagt Hij van ons niet dat we het snappen en dogmatisch op een rij hebben, en ook niet dat we wachten tot we levend gemaakt zijn zodat we kunnen gaan geloven.
Van de kant van de mens begint het met geloven en we hoeven ons helemaal niet druk te maken hoe het werkt met de wedergeboorte, dat is Gods verantwoordelijkheid.

Jvvw schreef: hoe praat de bijbel over geloven? als iets dat de mens moet doen of iets wat God in de mens moet doen?
zeggen de bijbelschrijvers wacht tot God u geloof geeft...? nee toch.

Elbert schreef: Nee, inderdaad. Maar zo lezen gereformeerden de bijbel dus ook niet, dus dit is opnieuw een karikatuur....

Dit is zeker een karikatuur, daar heb je gelijk in. Maar helaas wordt dit echt nog wel geleerd in kerken die zich gereformeerd noemen. Gelukkig lang niet allemaal maar toch .....


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten