De Dordtse Leerregels

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Bertiel
Luitenant
Luitenant
Berichten: 718
Lid geworden op: 28 dec 2010 21:20

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor Bertiel » 02 dec 2011 19:52

1a2b3c schreef:En ten tweede lezen we de Bijbel als het goed is ook niet alleen naar de letter, we moeten de principes toepassen.
Als er staat: gij zult niet stelen, dan staat er niet letterlijk dat ik jouw p.c. niet van je mag afjatten. Maar inhoudelijk staat het er wel.


Hoe bedoel je, principes toepassen?? Wiens principes?? Of gaat het bij jou enkel om synoniem veranderingen gezien je voorbeeld?

Volgens mij denken wij hetzelfde: we moeten lezen wat er staat, en geen diepgaande dingen of logische conclusies trekken als het er niet staat, toch?
Vanitas vanitatum et omnia vanitas

T.A.F.
Sergeant
Sergeant
Berichten: 255
Lid geworden op: 11 dec 2005 03:04
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor T.A.F. » 03 dec 2011 02:49

het is genuanceerder : want als ik iets koppieer (copyright is een menselijke uitvinding) maak ik me dan bijbels bezien schuldig aan diefstal.

technisch bezien niet.. want de eigenaar van het orgineel mist niks.. hij heeft zelfnog steeds de muziek, of de software... het enige wat hij niet heeft is de inkomsten zou hij mij een kopie verkocht hebben..

de vraag is echter is het eisen van geld voor het maken van een kopie juist geen woeker (wat bijbels verboden is)

of nog eentje... belasting is onder dwang af moeten geven van je geld. (want als je niet betaald word je door de wet, desnoods door deurwaarders, celstraf, inbeslagnames, etc gedwongen) is het eisen van belasting dan diefstal.. en als dit zo is.. ben je door deel te maken van een regering schuldig aan die diefstal.. door bvb zelfs maar te stemmen? en if so moet je dan stemmen tegen die diefstal (een partij die die belastingen wil afschaffen) of juist helemaal niet..

Lezen wat er staat : je mag niet stelen

MAAR betekend dat :
-je mag niet downloaden/kopieren
of juist
-je mag geen copyrightgelden eisen van anderen over software/muziek/boeken die jij als christen maakt.

betekend dat
-je mag niet stemmen
-je moet stemmen op een partij die belastingen bestrijd
of juist
-je moet zorgen dat anderen trouw meebetalen aan hun belastingen, en zwartwerkers verklikken?
-is het een beroep doen op eender welke subsidie dan fout (want daarmee steel je anderen hun geld door indirect de motivator achter belastingen te zijn)

je werkt op een werkplek, waar je materiaal voor thuis mag meenemen... is het stelen als je daarvan ook soms iets gebruikt voor eigen gebruik, of moet je dan bvb twee stapels printerpapier thuis hebben een voor je werk en een voor prive?

vertaal die regel je mag niet stelen, maar eens naar praktische leefregels... die wat verder gaan dan alleen persoonlijke onteigening van eigendommen.

Bertiel
Luitenant
Luitenant
Berichten: 718
Lid geworden op: 28 dec 2010 21:20

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor Bertiel » 03 dec 2011 10:05

T.A.F. schreef:of nog eentje... belasting is onder dwang af moeten geven van je geld. (want als je niet betaald word je door de wet, desnoods door deurwaarders, celstraf, inbeslagnames, etc gedwongen) is het eisen van belasting dan diefstal.. en als dit zo is.. ben je door deel te maken van een regering schuldig aan die diefstal.. door bvb zelfs maar te stemmen? en if so moet je dan stemmen tegen die diefstal (een partij die die belastingen wil afschaffen) of juist helemaal niet..

Ik hoor graag of het "geef des keizers wat des keizers is" niet meer geldig is, ga ik gelijk de belastingaangiften van de afgelopen jaren aanpassen :mrgreen:
Vanitas vanitatum et omnia vanitas

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor 1a2b3c » 03 dec 2011 11:48

Toen ik nog thuis woonde en een vriend of vriendin deed mij een twijfelachtig voorstel dan wist ik echt wel 'daar hoef ik bij m'n pa niet mee aan te komen want dat vind hij vast niet goed, ik ken hem'.

Iemand die wedergeboren is kent zijn Vader en weet Zijn wil, hij is in het nieuwe verbond en heeft Gods wil in zijn hart en verstand.
Als je dus met zulk soort dingen zit kijk dan eens naar je eigen motieven, bedoel je jezelf of heb je Gods eer en de naaste op het oog!
Waarom willen we dingen kopiëren en geen belasting betalen, normaal gesproken uit geldzucht. En we weten waar geldzucht vandaan komt.
Dat bedoel ik met principes toepassen, dat gaat verder dan regels toepassen.

T.A.F.
Sergeant
Sergeant
Berichten: 255
Lid geworden op: 11 dec 2005 03:04
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor T.A.F. » 03 dec 2011 18:54

ah je vragen :

waarom wil ik dingen kopieren : ik geloof dat copyright slecht is.
Het maakt medicijnen onnodig duur (en daarmee hebben velen er geen toegang toe)
Het zorgt voor belachelijk duur geprijste cd's en boeken (wat bij seculiere nog te begrijpen is, maar wat doe je dan met wat je krijgt om niets.. geef je om niets)
en het zorgt ervoor dat wetenschappelijke vooruitgang geremd word.

Copyright zelf IS hebzucht, die ook nog schadelijke gevolgen heeft.

Is het stelen : ik vind van niet, denk er maar over na.. stelen is als wat jij wegneemd weg is bij de ander,
bijvoorbeeld jij hebt een boek, word wakker en je boek is door een ander weggenomen.
maar als iemand dat boek kopieerd? heb jij nergens last van er is dus niks gestolen.

Toch zijn er velen die het stelen noemen, maar ik kan het niet zo zien omdat het beginsel "ontvreemden van eigendom" er niet is.. immers je ontvreemd niets.. je maakt alleen een kopie.

Verder MAG je in dit land downloaden... wat het nog een nuance lastiger maakt..

Dat ik dus een afkeer heb van copyright zelf mag duidelijk zijn, maar moeten we dan ons verzetten of juist gehoor geven als anderen deze zonde van copyright eisen beoefenen (het ondergaan of zelf uitoefenen zijn twee verschillende zaken)

En belasting betalen... het mag duidelijk zijn dat dat inderdaad een verplichting is, maar we hebben hier geen keizer.. we zijn voor 1/8000000e deel ZELF die keizer in een democratie.. waarmee het niet over de belatingsvraag gaat, maar de eisingsvraag, want belasting opeisen (zelfs indirect door te stemmen) plaats je aan de andere kant van die lijn en maakt het fout.

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant
Berichten: 720
Lid geworden op: 09 mar 2011 15:08
Locatie: Azie

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor Janvanverweg » 04 dec 2011 10:54

ik ben niet met de D.L opgevoed. hoorde officieel wel bij de kerkelijke formulieren, maar in een vrijzinnige kerk tellen die sowieso niet mee; de menselijke rede is er alles :(

maar goed, als 10-er kom ik tot geloof en daarmee belangstelling voor de formulieren inclusief de DL. ik koop een boekje waar alle formulieren in staan en begin te lezen. verschillende geloofsbelijdenissen, heidelberg (.. ik denk dat ik wat vergeet e noemen :) ) en de DL.
eerst verbaast het me al dat het een leer TEGEN anderen is. terwijl de formulieren 'de formulieren der enigheid' genoemd werden. het is een stuk om een goep christenen buiten te sluiten. het is een formulier van oneingheid!

maar goed, al lezend kom ik tot het artikel waar het hierboven over gaat. zonder ballast van wat anderen erover geschreven hebben lees ik water staat. met mijn kennis van de nederlandse taal kan ik niet anders concluderen dat de DL wel degelijk leert dat God voor eeuwig verwerpt!

nu kan je wel schrijven dat het xo niet wordt bedoelt, en dat het anders geinterpreteerd moet worden, dat is prima. maar als een onbevangen leek de tekst leest, dan is het klip en klaar wat er staat: God verwerpt voor eeuwig! en aan die verwerping kan je verder niets doen, je hebt pech en toch is het rechtvaardig, want God is rechtvaardig.

dat boekje heb ik toen maar weggelegd. ook latere pogingen om de DL te lezen stopten bij dit artikel.
een leer wordt in het extreme getrokken en het extreme wordt tot dogma gemaakt.

waar sprake is van En En (God en mens), wordt een Of Of controverse gecreerd (remonstrant / contra remonstant die zo uit de hand loopt dat een grote groep christenen verketterd wordt.
een kunstmatige niet terzake doende theoretische tegenstelling die allang zou zijn uitgestoven als deze leren niet van generatie op generatie zouden zijn overgedragen.
ik bedoel hiermee dat in christelijke culturen waar geen van deze twee leren ooit is geleerd er ook geen probleem gezien wordt en het een totaal non-issue is. het is geen vraag die vanzelf naar boven komt. het is een kunstmatige vraag!

Daarmee kom ik dan tot de vragen van de topic starter. is de DL nu nog relevant? mijn mening is van niet. de bestaans rede ervan (hetze tegen de remonstranten) is niet echt een speerpunt van "de ware kerk" :)
ook de manier waarop er geredeneert wordt draagt weinig toe aan wat de bijbel leert, maar brengt wel verwarring. (zie de discussie over de verwerping bijna iedereen segt dat wat er staat er niet echt staat, alleen wordt het telkens naar eigen inzicht geduid zodat de interpretaties tegenover elkaar staan)

zoals ik al aangaf, ik heb de DL verre van volledig gelezen, en dat kan/zal mijn inzicht flink kleuren. maar het komt op mij over als een koude harten/hete hoofden leerstuk over. een we zullen je nu eens precies vertelllen hoe je moet geloven boekje. zo zit het en de rest verwerpen we.
maar zo werkt het niet! Het geloof is niet een naleven en onderschrijven van regeltjes, hoe goed die ook zijn. dat is het opnieuw introduceren van een wet.
Geloven is het kennen van Christus en door Hem gekend worden. het is een 'uit liefde van nature doen' ipv 'uit verplichting naleven'.

ik ben van mening dat de kerk vandaag meer gediend is met levende boeken; mentors die christen zijn voorleven dan met dode boeken die tot op de millimeter voorschrijven hoe het zit.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

Riska

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor Riska » 04 dec 2011 13:50

Ik kan hier van harte 'amen' op zeggen.

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor learsi » 04 dec 2011 21:27

.....Hetgeen er geweest is , datzelfde zal er zijn en hetgeen er gedaan is, datzelfde zal er gedaan worden; zodat er niets nieuws onder de zon is. Is er enig ding, waarvan men zou kunnen zeggen:..Ziet dat, het is nieuw? Het is alreeds geweest in de eeuwen die voor ons geweest zijn....

De Kerk van Christus zal met dwaalleren ( binnen haar eigen muren) te maken krijgen. Dat leert de kerkgeschiedenis ons. Daarom zijn de 3 formulieren er gekomen. We mogen de Heere van de Kerk er wel dankbaar voor zijn.

h.g. Learsi

Bertiel
Luitenant
Luitenant
Berichten: 718
Lid geworden op: 28 dec 2010 21:20

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor Bertiel » 04 dec 2011 22:10

Janvanverweg schreef:maar goed, al lezend kom ik tot het artikel waar het hierboven over gaat. zonder ballast van wat anderen erover geschreven hebben lees ik water staat. met mijn kennis van de nederlandse taal kan ik niet anders concluderen dat de DL wel degelijk leert dat God voor eeuwig verwerpt!


Het ging in dit topic vooral over de verwerping VAN eeuwig. Dat God voor eeuwig verwerpt zij die niet in Hem willen geloven zijn we het toch wel over eens?
Vanitas vanitatum et omnia vanitas

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor 1a2b3c » 04 dec 2011 22:34

learsi schreef:.....Hetgeen er geweest is , datzelfde zal er zijn en hetgeen er gedaan is, datzelfde zal er gedaan worden; zodat er niets nieuws onder de zon is. Is er enig ding, waarvan men zou kunnen zeggen:..Ziet dat, het is nieuw? Het is alreeds geweest in de eeuwen die voor ons geweest zijn....

De Kerk van Christus zal met dwaalleren ( binnen haar eigen muren) te maken krijgen. Dat leert de kerkgeschiedenis ons. Daarom zijn de 3 formulieren er gekomen. We mogen de Heere van de Kerk er wel dankbaar voor zijn.

h.g. Learsi

Als de Bijbel zelf de dwaalleer niet tegen kan houden hoe zullen de formulieren dat dan voor elkaar moeten krijgen? Gods Woord is meer dan het woord van mensen!

Het is de Geest die in alle waarheid leidt en zonder de Heilige Geest dwalen we, met of zonder
belijdenisgeschriften.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor schaapje » 04 dec 2011 23:09

quote="1a2b3c"
Als de Bijbel zelf de dwaalleer niet tegen kan houden hoe zullen de formulieren dat dan voor elkaar moeten krijgen? Gods Woord is meer dan het woord van mensen!

Het is de Geest die in alle waarheid leidt en zonder de Heilige Geest dwalen we, met of zonder
belijdenisgeschriften.



Wat een nuchter opgemerkt, en wat een waarheid. =D>
Jezus zelf is het hoofd van de gemeente en zonder ons te houden aan dat hoofd kan er dwaling komen. Precies als in een persoonlijk leven.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant
Berichten: 720
Lid geworden op: 09 mar 2011 15:08
Locatie: Azie

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor Janvanverweg » 07 dec 2011 09:07

Bertiel schreef:Het ging in dit topic vooral over de verwerping VAN eeuwig. Dat God voor eeuwig verwerpt zij die niet in Hem willen geloven zijn we het toch wel over eens?


iedereen is door eigen toedoen verdoemd tot eeuwig lijden in de hel. dat ben ik met je eens. er zijn ongelovigen die van Christus gehoord hebben, maar de waarheid niet kunnen of willen omarmen. er zijn er ook die geen mogelijkheid hebben om het evanglie te horen. ook die zijn gedoemd om in alle eeuwigheid te oogsten wat ze gezaaid hebben. ieder krijgt zijn waar hij recht op heeft. Helaas heeft niemand recht op de hemel. allen hebben gezondigd en derven de heerlijkheids Gods.
daarom zit ik in azie; ik kan het niet verkroppen dat er mensen zijn die nog nooit van Jezus verloosend werk gehoord hebben.

dat volgelingen van Jezus hun rechtvaardige straf ontlopen is genade. onverdiend, maar wel met consequenties. (denk aan de bruiloftsgast die zijn oude kloffie aan hield)

Dat de mensheid naar de hel gaat verbaast me niet, dat door Gods genade mensen met God verzoend blijven worden blijft me verbazen.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

Riska

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor Riska » 07 dec 2011 10:29

Gaat???
Volgens mij is voor miljoenen het nu al een hel op aarde, met oorlog. geweld, verkrachting...
En mensen die nog nooit van Christus gehoord hebben?
IK heb altijd gedacht dat God een barmhartig God was - maar dat zal wel weer te lichtzinnig zijn...

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant
Berichten: 720
Lid geworden op: 09 mar 2011 15:08
Locatie: Azie

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor Janvanverweg » 07 dec 2011 11:20

Riska schreef:IK heb altijd gedacht dat God een barmhartig God was

en daar heb je volkomen gelijk in!! God heeft zijn Zoon gegeven voor hen die verloren zijn.
Met de hemelvaart van Christus kregen de discipelen om die barmhartige uitredding in de wereld bekent te maken.
dat de kerk er al vrij snel de bru aan gaf en lekker ging zitten navelstaren is een grote zonde van de kerk!
God heeft ons de opdracht gegeven om het goede nieuws bekent te maken.
dat we daar de kantjes vanaf lopen en eigen carriere, familie, ontwikkeling belangrijker vnden dan de helse toekomst van onbereikte volken doet niets af aan Gods Barmhartigheid.

en ja, voor velen is deze aarde al een hel. een reden te meer om het goede nieuws met ijver te verkondigen!
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

Gebruikersavatar
adriano313
Mineur
Mineur
Berichten: 107
Lid geworden op: 14 apr 2009 00:17

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor adriano313 » 08 dec 2011 09:03

Janvanverweg schreef: =>.....God heeft ons de opdracht gegeven om het goede nieuws bekent te maken.
dat we daar de kantjes vanaf lopen en eigen carriere, familie, ontwikkeling belangrijker vnden dan de helse toekomst van onbereikte volken doet niets af aan Gods Barmhartigheid.
en ja, voor velen is deze aarde al een hel. een reden te meer om het goede nieuws met ijver te verkondigen!

tja, iets ander kan je er niet van maken....
heel mooi uitgelegd @Janvanverweg
He who believes in Me, as the Scripture has said, From his innermost being shall flow [continuously] springs and rivers of living water.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 67 gasten