De Dordtse Leerregels

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Toen
Verkenner
Verkenner
Berichten: 87
Lid geworden op: 11 okt 2011 15:04

De Dordtse Leerregels

Berichtdoor Toen » 30 nov 2011 11:36

Wat een saai onderwerp... Zullen jullie wellicht denken (of niet).

De reden dat ik hier een topic aan wil wijden is de realiteit dat een groot aantal kerken hun geloofsleer baseert op deze dogmatiek. Alle stromingen die afstammen van de Hervormde kerk komen oorspronkelijk van de kerk die deze Leerregels onderschreven heeft. Uiterst actueel naar mijn mening.
De Leerregels zijn te vinden op deze site: http://www.online-bijbel.nl/dordtseleer ... overzicht/

Wat wil ik met dit thema? Een inhoudelijke discussie over de Dordtse Leerregels en wel over de volgende zaken: 1. De actualiteit van dit formulier. 2. De inhoud van dit formulier, is het gegrond op de Bijbel? 3. Wordt dit formulier in jouw kerk geleerd, of staan ze er niet achter?
Graag een inhoudelijke discussie!

Bertiel
Luitenant
Luitenant
Berichten: 718
Lid geworden op: 28 dec 2010 21:20

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor Bertiel » 30 nov 2011 12:51

Toen schreef:Wat wil ik met dit thema? Een inhoudelijke discussie over de Dordtse Leerregels en wel over de volgende zaken: 1. De actualiteit van dit formulier. 2. De inhoud van dit formulier, is het gegrond op de Bijbel? 3. Wordt dit formulier in jouw kerk geleerd, of staan ze er niet achter?
Graag een inhoudelijke discussie!


Dan mag je zelf beginnen Toen :wink: :
vraag 1: waarom zou het niet meer actueel zijn??
Vraag 2: waar zou het stellingen beweren die niet bijbels zijn?

Aangaande vraag 3: nog nooit geen preek over gehoord, maar wordt wel als belijdenis van ons kerkverband (HHK) gezien
Vanitas vanitatum et omnia vanitas

Toen
Verkenner
Verkenner
Berichten: 87
Lid geworden op: 11 okt 2011 15:04

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor Toen » 30 nov 2011 13:42

@ Bertiel: Mijn mening houd ik liever even voor me;) Reageer wel op andere meningen. Pas even doorgenomen en ontdekt dat er veel dwalingen weerlegt worden die hier op het forum aanwezig zijn. Ben dus erg benieuwd of iemand dit document gedateerd vind of strijdig met de Bijbel. Als ik sommige dingen op refoweb lees waren de Remonstranten toen der tijd nog rechtzinniger dan menig forumlid;)

Ps: Nog nooit geen preek? Gaat het dan altijd over de DL?:P

Bertiel
Luitenant
Luitenant
Berichten: 718
Lid geworden op: 28 dec 2010 21:20

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor Bertiel » 30 nov 2011 13:47

Toen schreef:@ Bertiel: Mijn mening houd ik liever even voor me;) Reageer wel op andere meningen. Pas even doorgenomen en ontdekt dat er veel dwalingen weerlegt worden die hier op het forum aanwezig zijn. Ben dus erg benieuwd of iemand dit document gedateerd vind of strijdig met de Bijbel. Als ik sommige dingen op refoweb lees waren de Remonstranten toen der tijd nog rechtzinniger dan menig forumlid;)

Ps: Nog nooit geen preek? Gaat het dan altijd over de DL?:P


das makkelijk.... een forum open maar eigen mening voor je houden....
nee, er is wel uit de Nederlandse geloofsbelijdenis gepreekt en uiteraard uit de Heidelberger catechismus, maar over de DL nooit een preek gehoord. Wel regelmatig dat een gedeelte wordt gebruikt in de dienst ter vervanging van de wet 's morgens of de 12 artikelen 's avonds.
Vanitas vanitatum et omnia vanitas

Gebruikersavatar
mw
Moderator
Berichten: 3677
Lid geworden op: 08 jul 2004 22:05
Locatie: de Bult

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor mw » 30 nov 2011 17:30

In mijn gemeente behandeld 1 predikant (sinds begin dit jaar) de DL. De andere 2 predikanten behandelen de HC. In het verleden (>10 jr geleden)zijn ook al eens de DL behandeld, net als de NGB, maar die serie is helaas nooit afgemaakt ivm vertrek van de predikant.

Ik ben dolblij dat nu uit de DL gepreekt wordt. Ik vind de DL zeker actueel en moet het eerste punt wat niet in de bijbel staat nog tegenkomen :wink:
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor 1a2b3c » 30 nov 2011 18:34

Het besluit van een verwerping van eeuwigheid kom ik anders in de Bijbel niet tegen.

Bertiel
Luitenant
Luitenant
Berichten: 718
Lid geworden op: 28 dec 2010 21:20

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor Bertiel » 30 nov 2011 20:05

1a2b3c schreef:Het besluit van een verwerping van eeuwigheid kom ik anders in de Bijbel niet tegen.


Spreken DL niet enkel over een "voorbijgaan" ipv verwerping van eeuwigheid??
Vanitas vanitatum et omnia vanitas

Toen
Verkenner
Verkenner
Berichten: 87
Lid geworden op: 11 okt 2011 15:04

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor Toen » 30 nov 2011 22:06

Het besluit van een verwerping van eeuwigheid kom ik anders in de Bijbel niet tegen


Er wordt inderdaad gesproken over een verkiezing en verwerping van eeuwigheid. Ofwel de dubbele predestinatieleer. Ik heb een aantal teksten hieronder geciteerd die hierover spreken. Door filosofische theologen is ook als volgt geredeneerd: Er worden een aantal mensen zalig, God is almachtig, die mensen worden zalig om dat God het wil, niet iedereen wordt zalig (omdat niet iedereen geloofd). Die verwerping van de andere mensen heeft God ook gewild als gevolg vanuit zijn verkiezing. *Dit is een simpele weergave in het kort, de echte theologische verklaring is uitgebreider en ook duidelijk gefundeerd op de Bijbel.

Maar laten we Gods woord spreken:
Want die Hij (God) TEVOREN GEKEND HEEFT, die heeft hij ook tevoren verordineerd den beelde zijns zoons gelijkvormig te zijn, opdat Hij de Eerstgeborene zij onder vele broederen. En die Hij te voren verordineerd heeft, dezen geeft Hij ook geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt. (Romeinen 8: 29-30)

Romeinen 9:13 Gelijk geschreven is: Jakob heb Ik liefgehad, en Ezau heb Ik gehaat.

Doch de Heere zeide tot Samuel: Zie zijn gestalte niet aan, noch de hoogte zijner statuur, want Ik heb hem verworpen; want het is niet gelijk de mens ziet; want de mens ziet aan, wat voor ogen is, maar de Heere ziet het hart aan. (1 Sam 1:16)

Gezegend zij de God en Vader van onzen Heere Jezus Christus, Die ons gezegend heeft met alle geestelijke zegening in den hemel in Christus. Gelijk Hij ons uitverkoren heeft in Hem, voor de grondlegging der wereld, opdat wij zouden heilig en onberispelijk zijn voor Hem in de liefde; Die ons te voren verordineerd heeft tot aanneming tot kinderen, door Jezus Christus, in Zichzelven, naar het welbehagen van Zijn wil. In Hem, in Welken wij ook een erfdeel geworden zijn, wij, die te voren verordineerd waren naar het voornemen Desgenen, Die alle dingen werkt naar den raad van Zijn wil; (Efeziërs 1: 3-5,11)

Jeremia 6: 30 Men noemt ze een verworpen zilver; want de HEERE heeft hen verworpen

Jesaja 41: 9 Gij, welken Ik gegrepen heb van de einden der aarde, en uit haar bijzonderste geroepen heb; en zeide tot u: Gij zijt Mijn knecht; u heb Ik uitverkoren, en heb u niet verworpen.

(Psalm 89:39) Maar Gij hebt hem verstoten en verworpen; Gij zijt verbolgen geworden tegen Uw gezalfde.

Het woord verworpen komt hier wel naar voren, maar is ook een conclusie door theologisch geredeneer.
We hebben hier in een ander forum al een discussie over gehad dus wilde verder niet specifiek op dit punt doorgaan.
Maar vertel eens a1b2c3 zijn er verder nog punten waar je het fundamenteel mee oneens bent? En dan vooral teksten uit de bijbel erbij halen;)

@mw, Bertiel: Goed om te horen dat er uit de DL gepreekt wordt!

Bertiel
Luitenant
Luitenant
Berichten: 718
Lid geworden op: 28 dec 2010 21:20

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor Bertiel » 30 nov 2011 22:26

Bertiel schreef:
Spreken DL niet enkel over een "voorbijgaan" ipv verwerping van eeuwigheid??


Waar staat expleciet in de DL dat de verwerping van eeuwigheid is??
ps. voorbijgaan is volgens mij uit de NGB toch?
Vanitas vanitatum et omnia vanitas

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor 1a2b3c » 30 nov 2011 23:14

1a2b3c: Het besluit van een verwerping van eeuwigheid kom ik anders in de Bijbel niet tegen.
Toen schreef:Er wordt inderdaad gesproken over een verkiezing en verwerping van eeuwigheid. Ofwel de dubbele predestinatieleer. Ik heb een aantal teksten hieronder geciteerd die hierover spreken. Door filosofische theologen is ook als volgt geredeneerd: Er worden een aantal mensen zalig, God is almachtig, die mensen worden zalig om dat God het wil, niet iedereen wordt zalig (omdat niet iedereen geloofd). Die verwerping van de andere mensen heeft God ook gewild als gevolg vanuit zijn verkiezing. *Dit is een simpele weergave in het kort, de echte theologische verklaring is uitgebreider en ook duidelijk gefundeerd op de Bijbel.

Maar laten we Gods woord spreken:


- Ezch.18:23 Zou Ik werkelijk behagen scheppen in de dood van de goddeloze? spreekt de Heere HEERE....
- Ezch.33:11 ... Zo waar Ik leef, spreekt de Heere HEERE, Ik vind geen vreugde in de dood van de goddeloze, maar daarin dat de goddeloze zich bekeert van zijn weg en leeft!
- 1Tim.2:4 Die wil dat alle mensen zalig worden en tot kennis van de waarheid komen.
- 2 Kor.5:20 Wij zijn dan gezanten namens Christus, alsof God Zelf door ons smeekt. Namens Christus smeken wij: laat u met God verzoenen.
- 2 Pet.3:9 De Heere vertraagt de belofte niet (zoals sommigen dat als traagheid beschouwen), maar Hij heeft geduld met ons en wil niet dat enigen verloren gaan, maar dat allen tot bekering komen.
- enz, enz, enz, en ..................................zovoort!

Ik ken de theologische verklaringen, maar vind ze niet Bijbels omdat ze zeggen dat God de verwerping wil terwijl Hij Zelf duidelijk zegt dat Hij dat niet wil.

Toen schreef:Want die Hij (God) TEVOREN GEKEND HEEFT, die heeft hij ook tevoren verordineerd den beelde zijns zoons gelijkvormig te zijn, opdat Hij de Eerstgeborene zij onder vele broederen. En die Hij te voren verordineerd heeft, dezen geeft Hij ook geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt. (Romeinen 8: 29-30)

Romeinen 9:13 Gelijk geschreven is: Jakob heb Ik liefgehad, en Ezau heb Ik gehaat.


In Rom. 8 gaat het over de verkiezing dus dat bewijst de verwerping van eeuwigheid niet.

Rom.9. De tekst over Jacob en Ezau gaat hier over de verkiezing van de volken. In Mal.1:3 wordt dit pas voor het eerst gezegd, dus ver na hun dood.
Bovendien betekent haten ook nogal eens achterstellen in de Bijbel, net zoals wanneer Jezus zegt dat indien we onze vader en moeder niet haten we Zijn dicipel niet kunnen zijn.
De meerdere zal de mindere dienen, dus Ezau werd achtergesteld bij Jacob.

Toen schreef:Doch de Heere zeide tot Samuel: Zie zijn gestalte niet aan, noch de hoogte zijner statuur, want Ik heb hem verworpen; want het is niet gelijk de mens ziet; want de mens ziet aan, wat voor ogen is, maar de Heere ziet het hart aan. (1 Sam 1:16)

Dit gaat niet over verkiezing tot het behoudt maar over wie er tot koning zou worden verkozen.
Toen schreef:Gezegend zij de God en Vader van onzen Heere Jezus Christus, Die ons gezegend heeft met alle geestelijke zegening in den hemel in Christus. Gelijk Hij ons uitverkoren heeft in Hem, voor de grondlegging der wereld, opdat wij zouden heilig en onberispelijk zijn voor Hem in de liefde; Die ons te voren verordineerd heeft tot aanneming tot kinderen, door Jezus Christus, in Zichzelven, naar het welbehagen van Zijn wil. In Hem, in Welken wij ook een erfdeel geworden zijn, wij, die te voren verordineerd waren naar het voornemen Desgenen, Die alle dingen werkt naar den raad van Zijn wil; (Efeziërs 1: 3-5,11)

Weer verkiezing, bewijst geen eeuwige verwerping.
Toen schreef:Jeremia 6: 30 Men noemt ze een verworpen zilver; want de HEERE heeft hen verworpen

Profetie over de ondergang van Juda.
Toen schreef:Jesaja 41: 9 Gij, welken Ik gegrepen heb van de einden der aarde, en uit haar bijzonderste geroepen heb; en zeide tot u: Gij zijt Mijn knecht; u heb Ik uitverkoren, en heb u niet verworpen.

Gaat over Israël, geen persoonlijke verkiezing en al helemaal geen persoonlijke verwerping.
Toen schreef:(Psalm 89:39) Maar Gij hebt hem verstoten en verworpen; Gij zijt verbolgen geworden tegen Uw gezalfde.

Gaat over de koning van Israël en het aardse koninkrijk.
Toen schreef:Het woord verworpen komt hier wel naar voren, maar is ook een conclusie door theologisch geredeneer.
We hebben hier in een ander forum al een discussie over gehad dus wilde verder niet specifiek op dit punt doorgaan.
Maar vertel eens a1b2c3 zijn er verder nog punten waar je het fundamenteel mee oneens bent? En dan vooral teksten uit de bijbel erbij halen;)


Aangezien je de teksten er toch bijhaalt wilde ik er toch even op ingaan.

Verder zeggen de D.L. dat men de Heilige Geest niet kan wederstaan, maar er staat er in de Bijbel: Hand.7:51: Gij hardnekkigen en onbesnedenen van hart en oren, gij wederstaat altijd den Heiligen Geest; gelijk uw vaders, alzo ook gij.

Een 'eenzijdig Godswerk' is geen woord wat we in de Bijbel tegenkomen, noch letterlijk noch inhoudelijk.
Het is 100% Gods werk maar Hij schakelt de mens daar ook 100% bij in.

Bertiel
Luitenant
Luitenant
Berichten: 718
Lid geworden op: 28 dec 2010 21:20

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor Bertiel » 01 dec 2011 08:35

nog in een keer de vraag:
waar staat in de Dordtse leerregels dat de verwerping van eeuwigheid is???????
Vanitas vanitatum et omnia vanitas

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor 1a2b3c » 01 dec 2011 09:30

Van de Goddelijke verkiezing en verwerping:

1-6. Dat God sommigen in den tijd met het geloof begiftigt, sommigen niet begiftigt, komt voort van Zijn eeuwig besluit. Want al Zijn werken zijn Hem van eeuwigheid bekend (Hand. 15:18), en Hij werkt alle dingen naar den raad van Zijn wil (Ef. 1:11). Naar welk besluit Hij de harten der uitverkorenen, hoewel zij hard zijn, genadiglijk vermurwt en buigt om te geloven; maar degenen die niet zijn verkoren, naar Zijn rechtvaardig oordeel, in hun boosheid en hardigheid laat. En hier is het dat zich voornamelijk voor ons ontsluit die diepe, barmhartige en evenzeer rechtvaardige onderscheiding der mensen, zijnde in evengelijke staat des verderfs, of het besluit van verkiezing en verwerping, in het Woord Gods geopenbaard.
Hetwelk, evenals het de verkeerde, onreine en onvaste mensen verdraaien tot hun verderf, alzo den heiligen en godvrezenden zielen een onuitsprekelijken troost geeft.

1-18. Tegen degenen die over deze genade der onverdiende verkiezing en gestrengheid der rechtvaardige verwerping murmureren .....

Er wordt idd een keer gesproken over dat Hij de niet verkorenen in hun hardheid laat, maar verder wordt er steeds gesproken over een BESLUIT van verwerping. En dat kan ik in de Bijbel niet terugvinden.
En uiteraard zijn Zijn besluiten van eeuwigheid omdat Hij Zelf van eeuwigheid is.


Je had het natuurlijk ook zelf even kunnen opzoeken. :wink:

Gebruikersavatar
mw
Moderator
Berichten: 3677
Lid geworden op: 08 jul 2004 22:05
Locatie: de Bult

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor mw » 01 dec 2011 10:00

Nounounou Bertiel, geduld is een schone zaak! En zelf zoeken is ook niet zo moeilijk!

'k ben benieuwd wat mijn predikant t.z.t. gaat zeggen over het besluit der verwerping.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Bertiel
Luitenant
Luitenant
Berichten: 718
Lid geworden op: 28 dec 2010 21:20

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor Bertiel » 01 dec 2011 10:41

mw schreef:Nounounou Bertiel, geduld is een schone zaak! En zelf zoeken is ook niet zo moeilijk!

'k ben benieuwd wat mijn predikant t.z.t. gaat zeggen over het besluit der verwerping.


t'is zo escentieel mw... er staat door heel de DL een verkiezing van eeuwigheid, maar bij de verwerping staat nergens dat'ie van eeuwigheid is!!

Hou ons op de hoogte, is het 6de deel van het 1e hoofdstuk dus kan nooit ver weg zijn ;)
Vanitas vanitatum et omnia vanitas

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor 1a2b3c » 01 dec 2011 12:23

Bertiel schreef:... er staat door heel de DL een verkiezing van eeuwigheid, maar bij de verwerping staat nergens dat'ie van eeuwigheid is!!


De D.L. hebben het over een BESLUIT van verkiezing EN verwerping. Al Gods besluiten zijn van eeuwigheid omdat Hij Zelf de eeuwige is. Net zoals al Zijn besluiten Goddelijk zijn omdat Hij God is.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten