De Dordtse Leerregels

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Bertiel
Luitenant
Luitenant
Berichten: 718
Lid geworden op: 28 dec 2010 21:20

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor Bertiel » 01 dec 2011 12:32

1a2b3c schreef:Je had het natuurlijk ook zelf even kunnen opzoeken. :wink:


Dat had ik allang gevonden, maar waar vind je in de DL dat het besluit tot verwerping van eeuwigheid is?? Dat staat er enkel over de verkiezing! (art 7), en de verwerping is enkel na art 1: aangezien alle mensen in Adam gezondigd hebben...
Verder denk ik dat ik diverse mensen in de "rechtse" hoek van protestants Nedeland aan m'n kant heb staan:

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/139 ... an-17-mei/

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/691 ... ld-dat-de/
Vanitas vanitatum et omnia vanitas

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3648
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor henkie » 01 dec 2011 12:46

Als jullie nog hulp nodig hebben... :-)
http://refoweb.nl/nieuws/869/prekenseri ... dl-online/

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor 1a2b3c » 01 dec 2011 12:47

Bertiel schreef:....maar waar vind je in de DL dat het besluit tot verwerping van eeuwigheid is?? Dat staat er enkel over de verkiezing! (art 7),

Zie m'n vorige reactie!

Bertiel schreef:en de verwerping is enkel na art 1: aangezien alle mensen in Adam gezondigd hebben...
Verder denk ik dat ik diverse mensen in de "rechtse" hoek van protestants Nedeland aan m'n kant heb staan:

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/139 ... an-17-mei/

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/691 ... ld-dat-de/


Aangezien alle mensen in Adam gezondigd hebben ....

Eerder andersom: Adam zondigt in alle mensen aangezien hij verantwoordelijk was voor zijn nageslacht.
Rom.5:19 Want zoals door de ongehoorzaamheid van de ene mens velen als zondaars aangemerkt worden,...

Bertiel
Luitenant
Luitenant
Berichten: 718
Lid geworden op: 28 dec 2010 21:20

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor Bertiel » 01 dec 2011 12:50

Aangaande verwerping van eeuwigheid: nergens staat er dat die van eeuwigheid is enkel over het besluit van verkiezing!!!
Verder of we in Adam of Adam in ons gezondigd heeft maakt geloof ik niet veel uit dat we onder de vloek liggen en de eeuwige dood schuldig zijn geworden
Vanitas vanitatum et omnia vanitas

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor 1a2b3c » 01 dec 2011 13:02

Bertiel schreef:Aangaande verwerping van eeuwigheid: nergens staat er dat die van eeuwigheid is enkel over het besluit van verkiezing!!!

En hier is het dat zich voornamelijk voor ons ontsluit die diepe, barmhartige en evenzeer rechtvaardige onderscheiding der mensen, zijnde in evengelijke staat des verderfs, of het BESLUIT van verkiezing EN VERWERPING, in het Woord Gods geopenbaard.
Of wil jij beweren dat Gods besluiten niet van eeuwigheid zijn?
God die eeuwig is kan alleen maar eeuwige besluiten nemen.
Bertiel schreef:Verder of we in Adam of Adam in ons gezondigd heeft maakt geloof ik niet veel uit dat we onder de vloek liggen en de eeuwige dood schuldig zijn geworden

Misschien maakt het in jouw ogen niet veel uit, bij mij ligt dat anders. Voor het Godsbeeld o.a.
Ik heb heel wat keren te horen gekregen dat we eerst moeten inleven dat wijzelf schuldig zijn aan Adam's zonde.
Maar we hebben met de gevolgen van zijn keus te maken en zijn ernstig genoeg, een zondige natuur en vandaaruit alle dadelijke zonden.
Ezch.18:20 De mens die zondigt, díe zal sterven. De zoon zal de ongerechtigheid van de vader niet dragen, en de vader zal de ongerechtigheid van de zoon niet dragen.

Bertiel
Luitenant
Luitenant
Berichten: 718
Lid geworden op: 28 dec 2010 21:20

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor Bertiel » 01 dec 2011 13:06

1a2b3c schreef:En hier is het dat zich voornamelijk voor ons ontsluit die diepe, barmhartige en evenzeer rechtvaardige onderscheiding der mensen, zijnde in evengelijke staat des verderfs, of het BESLUIT van verkiezing EN VERWERPING, in het Woord Gods geopenbaard.
Of wil jij beweren dat Gods besluiten niet van eeuwigheid zijn?
God die eeuwig is kan alleen maar eeuwige besluiten nemen.


Van Gods besluit tot verkiezing van eeuwigheid kan ik genoeg vinden in de Bijbel en ook in de DL.
Waar staat expliciet in de DL dat de verwerping van eeuwigheid is?? Dat staat er dus niet! En iedere dominee die zegt dat het wel zo is, die moet eerst begrijpend leren lezen!!

Misschien maakt het in jouw ogen niet veel uit, bij mij ligt dat anders. Voor het Godsbeeld o.a.
Ik heb heel wat keren te horen gekregen dat we eerst moeten inleven dat wijzelf schuldig zijn aan Adam's zonde.
Maar we hebben met de gevolgen van zijn keus te maken en zijn ernstig genoeg, een zondige natuur en vandaaruit alle dadelijke zonden.
Ezch.18:20 De mens die zondigt, díe zal sterven. De zoon zal de ongerechtigheid van de vader niet dragen, en de vader zal de ongerechtigheid van de zoon niet dragen.


Maakt het aangaande ons zondebeeld uit???
Vanitas vanitatum et omnia vanitas

Toen
Verkenner
Verkenner
Berichten: 87
Lid geworden op: 11 okt 2011 15:04

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor Toen » 01 dec 2011 13:12

We moeten dus volgens Bertiel spreken van een verkiezing van eeuwigheid, Luther leerde het ook op deze manier alleen Calvijn heeft deze uitverkiezing verder uitgewerkt en komt bij de conclusie dat er een dubbele predestinatie is, hetgeen mij een plausibele verklaring lijkt.

In deze zou ik ook het vragenboekje van Hellenbroek erbij willen pakken. Niet omdat dat gezaghebbend is, maar het veelal gebruikt wordt in reformatorische kringen. Hij heeft 2 lesjes over de praedestinatie, in vraag 3 vraagt hij: Hoevele delen of daden Gods moet men in het praedestinatie besluit onderscheiden? Antw: Twee: De verkiezing en de verwerping. 1 thess 5:9 Want God heeft ons niet gesteld tot toorn, maar tot verkrijging der zaligheid. Deze tekst kan je dus lezen als stelde God sommige mensen tot toorn en sommige tot de zaligheid. De reden voor deze verkiezing is niet iets in of aan de mens (voorgezien geloof of goede werken) maar alleen het welbehagen des Vaders. Rom 9:18 Zo ontfermt Hij Zich dan diens Hij wil en verhardt die Hij wil. Deze verkiezing is van eeuwigheid dus kan niet veranderd worden. Rom 9:11: Opdat het voornemen Gods, dat naar de verkiezing is, vast bleve.
Dit leerstuk moeten we niet opvatten als zijnde een blokkade voor de vrijmoedige toegang die we mogen hebben tot de troon der genade! Dit leerstuk dient om God te verheerlijken (Rom 11:33) en om de mens te vernederen (1Kor 4:7). In de DL staat ook: de mens is een redelijk schepsel en geen 'stok of blok'.

1a2b3c: Mooi inhoudelijk, ik denk dat je ook mooie teksten erbij betrekt. Het wederstaan van de Geest is inderdaad een discutabel punt waar een vrij groot gedeelte van de geloofsleer aan vast zit. Vaak wordt er in reformatorische kerken geleerd dat de mens gewillig gemaakt wordt door God, en wordt de onwil van nature benadrukt. Daarbij komt dat wij van nature allemaal de Geest weerstaan omdat we vijanden van God zijn. Juist deze vijanden wil God verzoenen door en in Christus. Het wederstaan van de Geest moet gezien worden volgens Matthew Henry als het doden van profeten welke verlicht door de H. Geest tot hun spraken. Ook het geweten wat hun aanklaagde samen met de Geest weerstonden ze, omdat ze verhard werden. Alleen de uitverkorenen worden gewillig gemaakt. God heeft een gewillig volk op de dag van Zijn heirkracht.
Ik geloof dat als wij de overtuigende werking van de Geest (van zonde, gerechtigheid en oordeel) kunnen wederstaan, dat er dan niemand tot de zaligheid zal kunnen komen. Hoe zie jij dat dan? (volgens de Bijbel)

Bertiel
Luitenant
Luitenant
Berichten: 718
Lid geworden op: 28 dec 2010 21:20

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor Bertiel » 01 dec 2011 13:16

Toen schreef:Calvijn heeft deze uitverkiezing verder uitgewerkt en komt bij de conclusie dat er een dubbele predestinatie is, hetgeen mij een plausibele verklaring lijkt.

Vanwaar haal je de plausibiliteit vandaan?
Vanitas vanitatum et omnia vanitas

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor 1a2b3c » 01 dec 2011 13:17

Bertiel schreef:Van Gods besluit tot verkiezing van eeuwigheid kan ik genoeg vinden in de Bijbel en ook in de DL.
Waar staat expliciet in de DL dat de verwerping van eeuwigheid is?? Dat staat er dus niet! En iedere dominee die zegt dat het wel zo is, die moet eerst begrijpend leren lezen!!

Het besluit van de eeuwige verkiezing heb ik nooit ter discussie gesteld.
Als het gaat over het besluit van de verkiezing of verwerping, wat we meerdere keren kunnen vinden in de D.L. moet je wel heel begrijpend kunnen lezen om te zeggen dat de verwerping anders wordt bedoeld dan de verkiezing. Het wordt in één adem genoemd!

1a2b3c: Misschien maakt het in jouw ogen niet veel uit, bij mij ligt dat anders. Voor het Godsbeeld o.a.
Ik heb heel wat keren te horen gekregen dat we eerst moeten inleven dat wijzelf schuldig zijn aan Adam's zonde.
Maar we hebben met de gevolgen van zijn keus te maken en zijn ernstig genoeg, een zondige natuur en vandaaruit alle dadelijke zonden.
Ezch.18:20 De mens die zondigt, díe zal sterven. De zoon zal de ongerechtigheid van de vader niet dragen, en de vader zal de ongerechtigheid van de zoon niet dragen.[/quote]
Bertiel schreef:Maakt het aangaande ons zondebeeld uit???


Daar had ik het niet over, jij stelt dat het niet veel uitmaakt maar nu haal je er maar één ding uit.
Nee, ik denk niet dat het voor het zondenbeeld veel uitmaakt.

Maar hoe je Godsbeeld is dat is wel ontzettend belangrijk, dus vind ik dat het wel veel uitmaakt als gezegd wordt dat wij in Adam gezondigd hebben.

Bertiel
Luitenant
Luitenant
Berichten: 718
Lid geworden op: 28 dec 2010 21:20

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor Bertiel » 01 dec 2011 13:21

1a2b3c schreef:Het besluit van de eeuwige verkiezing heb ik nooit ter discussie gesteld.
Als het gaat over het besluit van de verkiezing of verwerping, wat we meerdere keren kunnen vinden in de D.L. moet je wel heel begrijpend kunnen lezen om te zeggen dat de verwerping anders wordt bedoeld dan de verkiezing. Het wordt in één adem genoemd!


Klopt wordt in één adem genoemd, maar er staat nergens bij (daar waar het in één adem genoemd wordt en daar waar het expliciet over de verwerping gaat) dat dit ook een besluit van eeuwigheid is!!!

Maar hoe je Godsbeeld is dat is wel ontzettend belangrijk, dus vind ik dat het wel veel uitmaakt als gezegd wordt dat wij in Adam gezondigd hebben.

mag ik je svp vragen om uitleg?? Is geen kritische houding hoor!!
Vanitas vanitatum et omnia vanitas

Toen
Verkenner
Verkenner
Berichten: 87
Lid geworden op: 11 okt 2011 15:04

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor Toen » 01 dec 2011 13:22

1a2b3c schreef:Ik heb heel wat keren te horen gekregen dat we eerst moeten inleven dat wijzelf schuldig zijn aan Adam's zonde.

Dat is een conclusie die geen enkele Bijbelse grond heeft. We hebben wel te maken met de erfzonde, bestaande uit de erfschuld (De toerekening van de zonde) En de erfsmet (de onmacht onder de zonde en het liggen in de zonde). De gevolgen hiervan zien we elke dag. Het is niet nodig om in onze ellendestaat ons alle zonde te herinneren en het inleven van het schuldig zijn aan Adams zonde lijkt mij een gevaarlijke uitspraak, omdat het kleine in de genade verhinderen kan tot Jezus Christus te komen.

Rom 5:12 Daarom, gelijk door een mens de zonde in de wereld ingekomen is, en door de zonde de dood; en alzo de dood tot alle mensen doorgegaan is, in welken allen gezondigd hebben.

Rom 5:19 Want gelijk door de ongehoorzaamheid van dien enen mens velen tot zondaars gesteld zijn geworden, alzo zullen ook door de gehoorzaamheid van Enen velen tot rechtvaardigen gesteld worden.

Job 14:4 Wie zal een reine geven uit den onreine? Niet een.

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor 1a2b3c » 01 dec 2011 13:39

Toen schreef:1a2b3c: Mooi inhoudelijk, ik denk dat je ook mooie teksten erbij betrekt. Het wederstaan van de Geest is inderdaad een discutabel punt waar een vrij groot gedeelte van de geloofsleer aan vast zit. Vaak wordt er in reformatorische kerken geleerd dat de mens gewillig gemaakt wordt door God, en wordt de onwil van nature benadrukt. Daarbij komt dat wij van nature allemaal de Geest weerstaan omdat we vijanden van God zijn. Juist deze vijanden wil God verzoenen door en in Christus. Het wederstaan van de Geest moet gezien worden volgens Matthew Henry als het doden van profeten welke verlicht door de H. Geest tot hun spraken. Ook het geweten wat hun aanklaagde samen met de Geest weerstonden ze, omdat ze verhard werden. Alleen de uitverkorenen worden gewillig gemaakt. God heeft een gewillig volk op de dag van Zijn heirkracht.
Ik geloof dat als wij de overtuigende werking van de Geest (van zonde, gerechtigheid en oordeel) kunnen wederstaan, dat er dan niemand tot de zaligheid zal kunnen komen. Hoe zie jij dat dan? (volgens de Bijbel)


Rom.3:11 er is niemand die verstandig is, er is niemand die God zoekt.
Daaruit kunnen we weten dat het van God komt als iemand alleen maar met zijn verstand God zoekt.
Deut.13:19: ... het leven en de dood heb ik u voorgehouden, de zegen en de vloek! Kies dan het leven, opdat u leeft, u en uw nageslacht.
En hieruit kunnen we zien dat de mens daar 100% bij betrokken is.

Ik geloof dus niet dat het of of is, maar: en en. Hoe die twee zich precies tot elkaar verhouden weet ik niet omdat dat niet in de Bijbel staat.
Zeker is dat het één niet tegen het ander mag worden weggestreept.
De wijzen en verstandigen willen het voor het verstand kloppend krijgen, maar als het allebei kinderlijk geloofd wordt is er helemaal geen probleem.

Als je het van Gods kant bekijkt dan zeg je: God verkiest, Hij opent het hart, Hij werkt het geloof ....
Kijk je er naar vanuit de mens dan is het: je hebt je eigen verantwoordelijkheid, je hebt je verstand dus gebruik dat, er is niemand die je tegenhoudt het goede te kiezen (dan alleen je eigen onwil), geloof en neem het aan ....

Toen
Verkenner
Verkenner
Berichten: 87
Lid geworden op: 11 okt 2011 15:04

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor Toen » 01 dec 2011 14:12

Inderdaad 1a2b3c hier kan ik van harte achterstaan. Ook het kinderlijk vertrouwen wordt zo veel gemist, we willen zo graag alles beredeneren daar doe ik zelf ook zo aan mee. Het gelovig aannemen van Jezus is ook een daad van de mens. En als we de Bijbel lezen zoals het er staat is het ook EN-EN. Maar dan ben je denk ik ook wel met me eens dat als 1 van beide ontbreekt het ook onmogelijk is om zalig te worden.

@ Bertiel: n.a.v. de verwerping van eeuwigheid, ik vind het knap begrijpend lezen, naar mijn mening is het ook inlegkunde omdat ik denk dat ze het niet zo bedoeld hebben. Ze hebben ook altijd geleerd dat al Gods besluiten van eeuwigheid zijn en dat de verkiezing tweeledig is.Maar laten we dit even los. Vraag van mij aan jou is wat wil je hiermee zeggen? Wat is de gedachte van jou hier achter? Of is het zomaar een los op zichzelfstaand weetje?

Ik zie een aantal gevaren en mogelijke dwalingen in deze bewering van jou: (ze zijn echt niet per se op jou van toepassing maar het kan zijn dat anderen hierop verder gaan)
1. Dat de verkiezing ook niet van eeuwigheid is, maar dat het verkiezing in de tijd nog gebeurt.
2. als er geen verwerping is, kan dit impliceren dat er ruimte voor alverzoening is.

Laat ik het met een simpel voorbeeld uitleggen: Als je een kist appels sorteert en je pakt de goede eruit en stop je in de kist, en er komen 80 appels voorbij en je hebt er 60 die je in de kist stopt en de overige heb je niet nodig en zouden overstuur gaan als je ze bewaart dan houdt dat ook tegelijk in dat je die andere verwerpt?

Romeinen 9: 21 Of heeft de pottenbakker geen macht over het leem, om uit denzelfden klomp te maken, het ene vat ter ere, en het andere ter onere?

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor 1a2b3c » 01 dec 2011 15:17

Toen schreef:Inderdaad 1a2b3c hier kan ik van harte achterstaan. Ook het kinderlijk vertrouwen wordt zo veel gemist, we willen zo graag alles beredeneren daar doe ik zelf ook zo aan mee. Het gelovig aannemen van Jezus is ook een daad van de mens. En als we de Bijbel lezen zoals het er staat is het ook EN-EN. Maar dan ben je denk ik ook wel met me eens dat als 1 van beide ontbreekt het ook onmogelijk is om zalig te worden.


Het is gewoon onmogelijk dat één van beide ontbreekt, net zoals we nooit kunnen zeggen dat een munt maar één kant heeft.
Wel geloof ik dat we zalig kunnen worden als we alleen onze eigen kant zien, om dan later tot het inzicht te komen dat het was: door U door U alleen, om het eeuwig welbehagen.

Rom 5 geeft idd heel duidelijk weer dat niet wij in Adam hebben gezondigd, maar hij in ons ... (had ik al gezegd trouwens :wink: )

Bertiel schreef:Klopt wordt in één adem genoemd, maar er staat nergens bij (daar waar het in één adem genoemd wordt en daar waar het expliciet over de verwerping gaat) dat dit ook een besluit van eeuwigheid is!!!

Ben ik niet met je eens, er wordt gezegd dat de verkiezing en verwerping een besluit van God is dus het staat er gewoon. Maar God heeft nooit besloten om iemand te verwerpen.
Als mensen verloren gaan is dat hun eigen keus, want alleen door onwil en ongeloof gaan mensen die onder het evangelie leven verloren.
En hoewel dat ook aan de orde komt in de D.L. wordt er soms toch met twee maten gemeten, volgens mij alleen om het kloppend te krijgen.


1a2b3c: Maar hoe je Godsbeeld is dat is wel ontzettend belangrijk, dus vind ik dat het wel veel uitmaakt als gezegd wordt dat wij in Adam gezondigd hebben.
Bertiel schreef:mag ik je svp vragen om uitleg?? Is geen kritische houding hoor!!


Het Godsbeeld wat ik had door onbijbelse leer is:
- Je bent schuldig omdat Adam de verkeerde keus gemaakt heeft. En je moet dat oprecht inleven en er berouw over hebben. (Ps. 51 Uw doen is rein Uw vonnis gans rechtvaardig, in zonde ontvangen en geboren en daarom het voorwerp van Uw toorn)
- God maakt miljarden mensen waarvan Hij er een paar uitkiest die gered worden en de rest heeft Hij bedoeld om voor eeuwig te pijnigen in de hel. Die moeten op die manier Zijn rechtvaardigheid verheerlijken.
- Om gered te worden kun je niets doen, want het is een eenzijdig Godswerk.
- Je moet bidden, maar omdat God onveranderlijk is maakt het in feite niet echt iets uit. Door je gebeden kun je Hem niet van gedachten doen veranderen want Zijn keus heeft Hij al lang gemaakt en Hij is onveranderlijk.
- Verder is het grote zonde om je daar opstandig over te voelen: wie zijt gij o mens die tegen God antwoord.

Nou ik liep bij punt één al vast want ik kon nooit met een oprecht hart zeggen dat ik me schuldig voelde en berouw had over iets wat Adam gedaan had.
Ik wilde het best nog wel zeggen, maar om het oprecht menen lukt natuurlijk nooit en omdat God iedereen doorziet was dat ook geen optie.
En ook kon ik het niet oprecht menen dat ik het rechtvaardig vind van God dat Hij mij Adams zonde toerekent.

Dat we Adam's zondige natuur hebben geërfd is ook best moeilijk, maar toch staat alles in een heel ander licht dan wanneer geleerd wordt dat wij schuldig/verantwoordelijk zijn voor die erfenis.

Voorbeeldje: een kind komt misvormt op de wereld omdat hij geboren werd uit een drugsverslaafde vader en een moeder die alcoholist is.
Kan hij er iets aan doen dat hij misvormt is? Nee, dat is zijn schuld niet!
Maar nu is er een knappe dokter die zegt: jóh, je ziet er niet uit maar gelukkig ben ik zo goed in mijn vak dat ik door plastische chirurgie jou als nieuw kan maken.
Als zo iemand dan de behandeling dan weigert, kan hij dan nog zeggen dat het zijn schuld niet is dat hij er zo mismaakt uitziet?

Bertiel
Luitenant
Luitenant
Berichten: 718
Lid geworden op: 28 dec 2010 21:20

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor Bertiel » 01 dec 2011 17:13

Toen schreef:@ Bertiel: n.a.v. de verwerping van eeuwigheid, ik vind het knap begrijpend lezen, naar mijn mening is het ook inlegkunde omdat ik denk dat ze het niet zo bedoeld hebben. Ze hebben ook altijd geleerd dat al Gods besluiten van eeuwigheid zijn en dat de verkiezing tweeledig is.Maar laten we dit even los. Vraag van mij aan jou is wat wil je hiermee zeggen? Wat is de gedachte van jou hier achter? Of is het zomaar een los op zichzelfstaand weetje?

Ik zie een aantal gevaren en mogelijke dwalingen in deze bewering van jou: (ze zijn echt niet per se op jou van toepassing maar het kan zijn dat anderen hierop verder gaan)
1. Dat de verkiezing ook niet van eeuwigheid is, maar dat het verkiezing in de tijd nog gebeurt.
2. als er geen verwerping is, kan dit impliceren dat er ruimte voor alverzoening is.

Laat ik het met een simpel voorbeeld uitleggen: Als je een kist appels sorteert en je pakt de goede eruit en stop je in de kist, en er komen 80 appels voorbij en je hebt er 60 die je in de kist stopt en de overige heb je niet nodig en zouden overstuur gaan als je ze bewaart dan houdt dat ook tegelijk in dat je die andere verwerpt?

Romeinen 9: 21 Of heeft de pottenbakker geen macht over het leem, om uit denzelfden klomp te maken, het ene vat ter ere, en het andere ter onere?


Kheb een paar vragen
1 Waar staat in de bijbel dat de verkiezing twee ledig is
2 Waar staat in de bijbel dat de verwerping van eeuwigheid is.

Op de door jou gezien gevaren:
1. waar heb je mij horen beweren dat ik de verkiezing niet van eeuwig zie?
2. Waar heb je mij horen beweren dat er geen verwerping is.

Als ik de bijbel lees en onderzoek kom ik tot de volgende meningen
1. we hebben gezondigd en zijn de eeuwige dood schuldig en kunnen dat zelf niet te niet doen.
2. God heeft een volk verkoren tot eeuwig leven door geloof en bekering van Zijn kant gewerkt.
3. God gaat voorbij of verhard die niet geloven, maar of deze verwerping een verwerping van eeuwigheid is, staat niet in de bijbel.

Dit staat ook in de DL en
@1a2b3c: er wordt nergens in de DL de verwerping verder uitgelegd als zijnde van eeuwigheid zoals de verkiezing wel expliciet wordt uitgelegd. Verder zeg jij dat God nooit besloten heeft om iemand te verwerpen, maar hoe zit het dan met het verharden van het hart van Farao, en hoe zit dat met Rom 9:18??

Mijn uiterst bescheiden mening is dat de leer van verwerping van eeuwigheid een door de mensen doorgeredeneerde dogmatiek is. Men zegt: de HEERE verkiest van eeuwigheid, dus Hij moet dan ook verwerpen. Dat is onze logica. Maar God zegt ook in Jesaja 55 dat Zijn gedachten hoger zijn dan onze gedachten.
Zolang de Bijbel geen woord over een verwerping van eeuwigheid zegt, hoeven wij ons er niet over druk te maken, want het is in Gods ogen niet belangrijk anders had de Heilige Geest hier heel duidelijk over laten op tekenen in Gods woord!
Maar: dit is maar de mening van een leek, als iemand mij op grond van de bijbel iets anders kan aanwijzen dan ga ik er in mee hoor!
Vanitas vanitatum et omnia vanitas


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten