De Dordtse Leerregels

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor Chaya » 04 jan 2018 16:28

De Dordtse Leerregels (DL) zijn actueel en heilzaam voor de kerk vandaag. Daarom moet het in de prediking vaker gaan over verkiezing en wedergeboorte, aldus ds. A. de Lange. „God zorgt van begin tot eind voor onze redding. All-inclusive verlossing, waarin je vanbinnen en vanbuiten gereinigd wordt en mag weten van een geboekt zijn voor een eeuwige heerlijkheid.”

De remonstranten waren volgens hem een voorbode van de moderne mens. Die denkt in de trant van: „Als God ons maar duidelijk vertelt hoe we ervoor staan, dan zullen we vanzelf de juiste keuze maken.”

De DL gaan niet mee in deze optimistische, rationele visie. „Ze hebben veel meer oog voor wat er in de diepere lagen van ons menszijn gebeurt wanneer God met Zijn genade binnenkomt. Hier zie ik een uitdaging voor de gereformeerde theologie, om aan de hand van de Dordtse Leerregels die diepte van wil en emotie aan te boren, en mensen van vandaag aan te spreken op wat zij als de realiteit van hun leven ervaren, vaak zonder dat zij God erbij betrekken.”

ALL INCLUSIVE VERLOSSING VOOR ZONDAREN
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor Chaya » 29 aug 2018 13:44

De Dordtse Leerregels leiden ons tot diepe verootmoediging en aanbidding. Hoe groter we van God denken, hoe rijker ons geestelijk leven is, benadrukt dr. P. C. Hoek.

Als het om de verkiezende liefde van God gaat, hebben we het Schriftgetuigenis na te spreken. Behoedzaam, net zoals de Dordtse Leerregels dat doen. We moeten echter niet vanuit de verkiezing theologiseren of preken. We dienen het Evangelie te betuigen, namelijk dat de zaligheid in geen ander is dan in Christus, met bevel van geloof en bekering. Juist zoals ”Dordt” dat ook doet.

Dat mag niet leiden tot zwijgen over Gods eeuwige ontferming en het wonder van Zijn verkiezende liefde. Dát dreigt van de weeromstuit. Bevreesd als we zijn voor een geest van lijdelijkheid en afwachten, zijn we terughoudend in het benadrukken dat het geloof een gave van God is. Temeer als dat betekent dat het bevel van geloof en bekering ontkracht en verlamd wordt.

De remonstranten zeiden: Het geloof moet naar voren komen als vrucht van de prediking en niet als vrucht van de verkiezing. Alsof dat elkaar tegenspreekt. We moeten zeker inzetten bij de prediking van het Evangelie, maar niet zwijgen van de verkiezende genade. Verzwijgen is vaak het begin van verloochenen of verliezen.

BELIJDENIS VAN DORDT BRENGT TOT VERWONDERING EN VERWACHTING
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor Jesaja40 » 30 aug 2018 09:57

Chaya citeert:

De remonstranten zeiden: Het geloof moet naar voren komen als vrucht van de prediking en niet als vrucht van de verkiezing. Alsof dat elkaar tegenspreekt. We moeten zeker inzetten bij de prediking van het Evangelie, maar niet zwijgen van de verkiezende genade. Verzwijgen is vaak het begin van verloochenen of verliezen.


Dan hebben de remonstranten toch een zeer sterk argument in handen.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor MoesTuin » 31 aug 2018 10:33

dat klopt zeker....valt toch weer mee van de Remonstranten :wink:
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor MoesTuin » 01 sep 2018 16:07

Dordtse Leerregels

De hersteld hervormde predikant ds. G. Kater uit Waarder sprak over de „gezonde woorden” van Christus Jezus. De apostel Paulus spoorde de jonge Timotheüs aan deze woorden te bewaren. „Is die aansporing niet evenzeer nodig voor reformatorische christenen, nu we stilstaan bij het 400-jarig bestaan van de Dordtse Leerregels?”

Volgens ds. Kater bestrijden die regels niet alleen het remonstrantisme, maar wijzen ze ook allerlei vormen van hypercalvinisme af. Rationalisme kan de prediking van het Evangelie bedreigen. „Mensen die overtuigd zijn van Gods genadige verkiezing, lopen daarbij het gevaar om de leer van de verkiezing tot uitgangspunt van hun theologische denken te maken.”


Aldus ds Kater(voordat het weg gemodereerd wordt)


https://www.rd.nl/kerk-religie/dr-c-a-v ... -1.1509317

Nieuwe inzichten in een nieuwe tijd?

Ds vd Sluijs
”Zijn wij nog gereformeerd?”.

In de kerk heerst vaak een dodelijke gerustheid, stelde dr. Van der Sluijs.
„De kerkdienst is in vele gevallen niet meer dan een voorspelbaar gebeuren.
Krampachtig en keurig verpakt in altijd dezelfde patronen.”
Als het Woord opengaat en de Geest zich daaraan paart, valt er volgens hem weer wat te beleven in de kerk.

In een groot deel van de reformatorische kerken wordt het Woord te veel losgemaakt van de Geest, aldus dr. Van der Sluijs.
Het gevolg is een „geesteloos” activisme.
„Als God Zelf weer aan het woord komt, zou dat een verademing zijn.”

Onze professionele, gereformeerde uitstraling kon ten diepste weleens een totale verduistering van God en Zijn heilig Evangelie inhouden.”


Om het met Paulus te zeggen
Christus en Dien gekruist prediken.
En heden ten dage hoor ik veel over kenmerken die men moet bezitten, maar zo weinig over Christus.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor benefietdiner » 02 sep 2018 08:01

MoesTuin schreef:Onze professionele, gereformeerde uitstraling kon ten diepste weleens een totale verduistering van God en Zijn heilig Evangelie inhouden.”

Uhm....... dat is erg scherp uitgedrukt maar er zit wel waarheid in.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor Jesaja40 » 02 sep 2018 16:00

MoesTuin citeert:
Volgens ds. Kater bestrijden die regels niet alleen het remonstrantisme, maar wijzen ze ook allerlei vormen van hypercalvinisme af. Rationalisme kan de prediking van het Evangelie bedreigen. „Mensen die overtuigd zijn van Gods genadige verkiezing, lopen daarbij het gevaar om de leer van de verkiezing tot uitgangspunt van hun theologische denken te maken.”


Dus hebben wij dan die oude tijdsgebonden regels nog nodig? Moeten wij ons dan niet afvragen waarom die regels er zo waren? Was die tegenstelling wel zo zwart/wit te stellen? Of was het gewoon wij zijn er op tegen en daarom dit verweerschrift wat tevens een dogmatisch geheel is geworden in de protestants kerken.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor benefietdiner » 02 sep 2018 17:16

Jesaja40 schreef:MoesTuin citeert:


Dus hebben wij dan die oude tijdsgebonden regels nog nodig? Moeten wij ons dan niet afvragen waarom die regels er zo waren? Was die tegenstelling wel zo zwart/wit te stellen? Of was het gewoon wij zijn er op tegen en daarom dit verweerschrift wat tevens een dogmatisch geheel is geworden in de protestants kerken.

Tja ….. als het gaat om remonstranten of contra remonstranten ( ik noem ze liever ‘rekkelijken en preciezen’) die zijn er altijd al geweest in de geschiedenissen Als het gaat om godsdienst of om politiek of wat dan ook, altijd zijn er.
Ik heb begrepen dat die er al in de eerste eeuw na Christus geweest zijn, daar had je diezelfde twee stromingen. De volgelingen van leraar Hillel (het huis van Hillel) gingen nogal liberaal met de regels van het geloof om; die van het huis van Shammai, een concurrerende leraar, die eveneens lid was van het Sanhedrin, waren strenger in de leer. Iedere Jood uit die tijd kende het conflict tussen die twee groepen. Jezus koos niet direct partij, maar stemde regelmatig in met de leer van Hillel (als die overeenstemde met de Tora), maar soms ook met Shammai (zoals in zijn standpunt over echtscheiding).
Misschien weet u er meer van?

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor Jesaja40 » 03 sep 2018 08:23

Benefietdiner citeert:
Tja ….. als het gaat om remonstranten of contra remonstranten ( ik noem ze liever ‘rekkelijken en preciezen’) die zijn er altijd al geweest in de geschiedenissen Als het gaat om godsdienst of om politiek of wat dan ook, altijd zijn er.
Ik heb begrepen dat die er al in de eerste eeuw na Christus geweest zijn, daar had je diezelfde twee stromingen. De volgelingen van leraar Hillel (het huis van Hillel) gingen nogal liberaal met de regels van het geloof om; die van het huis van Shammai, een concurrerende leraar, die eveneens lid was van het Sanhedrin, waren strenger in de leer. Iedere Jood uit die tijd kende het conflict tussen die twee groepen. Jezus koos niet direct partij, maar stemde regelmatig in met de leer van Hillel (als die overeenstemde met de Tora), maar soms ook met Shammai (zoals in zijn standpunt over echtscheiding).
Misschien weet u er meer van?


Er zijn vergelijkingen maar mijn reactie daarop past niet in het kader van dit onderwerp. Iedere zichzelf respecterende moderator zal zaken, die niets te maken hebben met dit onderwerp, terecht verwijderen. Gelukkig is er wel een mogelijkheid om u via een persoonlijk bericht te informeren.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten