Toeleidende weg?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Toeleidende weg?

Berichtdoor Race406 » 22 nov 2011 15:37

In de vragenrubriek is een levendige discussie ontstaan over toeleidende wegen etc.
Ik ben benieuwd wat jullie hier van vinden. Is er een toeleidende weg, kent de verloste zondaar Christus nog niet? Is bedekte schuld nog geen vergeven schuld? Is een begeerde Christus nog geen geopenbaarde Christus?
Barst maar eens los... ;-) Laten we niet gaan "Rechts-bashen", ondanks dat dat misschien wel heel gemakkelijk lijkt..!
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Luke.
Mineur
Mineur
Berichten: 133
Lid geworden op: 12 sep 2011 10:59

Re: Toeleidende weg?

Berichtdoor Luke. » 22 nov 2011 15:57

Wat is een toeleidende weg? Heb je daar een Bijbeltekst bij?
1 Peter 3:15. Be ready always to give an answer to every man that asketh you a reason of the hope that is in you with meekness and fear.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Toeleidende weg?

Berichtdoor elbert » 22 nov 2011 16:02

Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Luke.
Mineur
Mineur
Berichten: 133
Lid geworden op: 12 sep 2011 10:59

Re: Toeleidende weg?

Berichtdoor Luke. » 22 nov 2011 16:16

Er staat volgens mij niets over een toeleidende weg in de Bijbel.

Trouwens, het verhaal van de misdadiger die naast Jezus aan het kruis hing geeft toch voldoende informatie over dit onderwerp?
1 Peter 3:15. Be ready always to give an answer to every man that asketh you a reason of the hope that is in you with meekness and fear.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Toeleidende weg?

Berichtdoor schaapje » 22 nov 2011 16:23

Steeds weer opnieuw ben ik dankbaar voor het Woord van God, het Woord dat Levend is, en makkelijk te verstaan voor een ieder die oprecht zoekende is.
Wat hebben sommige er een ingewikkelde toestand van gemaakt zeg, ik kan het echt niet begrijpen waar ze het over hebben, ze proberen Gods werk te verklaren en uit te pluizen, maar God laat Zich niet in een hoek plaatsen door allerlei dogma's.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: Toeleidende weg?

Berichtdoor 1a2b3c » 22 nov 2011 16:28

Ik geloof dat de uitspraak 'toeleidende weg' niet verkeerd bedoeld hoeft te zijn.
Als je nagaat voor jezelf hoe je er toe kwam om jezelf aan Jezus over te geven is dat normaal gesproken geen momentopname.
Even een extreem voorbeeld: als iemand met een bankoverval bezig is kun je niet verwachten dat hij zich van de ene op de andere seconde bekeerd en zich in geloof aan Jezus overgeeft.
Voordat iemand tot geloof komt gaat er normaal gesproken iets aan vooraf.
Als dat een toeleidende weg wordt genoemd heb ik daar inhoudelijk geen moeite mee, al vind ik het geen gelukkige uitspraak.
Maar een toeleidende weg geen voorwaarde en is voor iedereen weer anders want iedereen heeft zijn eigen verhaal.

De toeleidende weg in die vraag is van een andere orde, die kun je zo in de Bijbel niet terug vinden.
Wel wedergeboren maar toch Jezus nog niet kennen ??? Waar geloof je dan in, daar ben ik dan wel benieuwd naar want wedergeboorte en geloof zijn toch echt onlosmakelijk aan elkaar verbonden.
Laatst gewijzigd door 1a2b3c op 22 nov 2011 17:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: Toeleidende weg?

Berichtdoor Race406 » 22 nov 2011 17:14

1a2b3c schreef:Ik geloof dat je de uitspraak 'toeleidende weg' niet verkeerd bedoeld hoeft te zijn.
Als je voor jezelf nagaat hoe je er toe kwam om jezelf aan Jezus over te geven is dat normaal gesproken geen moment opname.
Even een extreem voorbeeld: van iemand die met een bankoverval bezig is verwacht men niet dat hij van de ene op de andere seconde zich bekeerd en zich in geloof aan Jezus overgeeft.
Voordat iemand tot geloof komt gaat er iets aan vooraf, en als men dat een toeleidende weg noemt heb ik daar inhoudelijk geen moeite mee, al vind ik het geen gelukkige uitspraak.
Maar een toeleidende weg geen voorwaarde en is voor iedereen weer anders.

Maar de toeleidende weg in die vraag is van een andere orde die je in de Bijbel niet terug kunt vinden.
Wel wedergeboren maar toch Jezus nog niet kennen ??? Waar geloof je dan in, daar ben ik dan wel benieuwd naar want wedergeboorte en geloof zijn toch echt onlosmakelijk aan elkaar verbonden.
Ik ben het met je eens, ik geloof ook niet in wedergeboren zijn maar nog niet gered zijn of zoiets.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Schipje
Majoor
Majoor
Berichten: 1507
Lid geworden op: 13 feb 2010 17:19
Locatie: Zuid-Holland-Zuid

Re: Toeleidende weg?

Berichtdoor Schipje » 23 nov 2011 09:17

1a2b3c schreef:Wel wedergeboren maar toch Jezus nog niet kennen ???

Dacht zoiets idd paar x gelezen te hebben in de vragenrubriek maar is dit werkelijk wat in sommige kringen geleerd word? Kan dat bijna niet geloven Zo enorm onbijbels is dat!

Gebruikersavatar
janneke7337
Sergeant
Sergeant
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 nov 2007 12:11

Re: Toeleidende weg?

Berichtdoor janneke7337 » 23 nov 2011 09:36

Dat is een zogenaamde 3e weg prediking.
Wel wedergeboren maar nog niet gerechtvaardigd?
Loopt deze dan op de brede weg? Dat kan niet, want hij is wedergeboren.
Loopt deze dan op de smalle weg? Dat kan niet, want hij is nog niet gerechtvaardigd.
Dus moet hij op een soort tussenweg lopen, tussen de brede en de smalle weg, en dat leert Gods woord ons niet.

Een toeleidende weg is denk ik de weg die voor de wedergeboorte gaat, als iemand komt in te leven dat hij bekeerd moet worden en dat het nodig is om Jezus te leren kennen.
Dit kan gewerkt zijn door God zelf maar dat kan ook gewerkt zijn door eigen overtuigingen zoals Saul, Bileam en dergelijke.

Het is of de brede of de smalle weg, en daarvoor is er geen behoudenis, en wat daarvoor aan vooraf kan gaan moeten wij mensen denk ik niet over oordelen.

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: Toeleidende weg?

Berichtdoor 1a2b3c » 23 nov 2011 10:17

Volgens die leer geeft God het vermogen om te geloven bij de wedergeboorte maar kan het nog lang duren eer die persoon daden van geloof heeft.
En op die weg moet hij een aantal kruispunten bevindelijk leren. (standenleer)

Natuurlijk moeten we vermogen om te geloven hebben voordat we kunnen geloven, dat is duidelijk.
Maar het vermogen om te geloven krijgen we met onze geboorte mee, vandaar dat God ons ook ongeloof verwijt als we niet in Jezus geloven.
We geloven duizenden keren in ons leven m.b.t. andere zaken, dus ons vermogen om te geloven is wel bewezen.
De Heilige Geest werkt in de mens de overtuiging dat hij zonder Jezus verloren is, en geeft hem verder zoveel licht dat hij inziet dat hij Jezus vrij mag aannemen.
Als we geen vermogen hadden te geloven konden we ook niet schuldig staan aan ongeloof.

Hoe het precies zit met de wedergeboorte staat niet in de Bijbel, wel dat de wind blaast waarheen hij wil, maar dat we niet weten vanwaar hij komt en heengaat Joh.3 ... hoe onnaspeurlijk zijn Zijn wegen. Rom.11.
Ik geloof niet dat wij mogen uitpluizen hoe God precies de wedergeboorte werkt, de verborgen dingen zijn voor de Heere onze God.
Uit de Bijbel kun je wel opmaken dat het één er niet is zonder het ander, waarvan geloven onze kant is en de wedergeboorte Gods kant.

Gebruikersavatar
adriano313
Mineur
Mineur
Berichten: 107
Lid geworden op: 14 apr 2009 00:17

Re: Toeleidende weg?

Berichtdoor adriano313 » 24 nov 2011 11:45

1a2b3c schreef:Ik geloof dat de uitspraak 'toeleidende weg' niet verkeerd bedoeld hoeft te zijn.
Als je nagaat voor jezelf hoe je er toe kwam om jezelf aan Jezus over te geven is dat normaal gesproken geen momentopname.
Ik ben het ook helemaal met je eens, kwam van de week nog tot de volgende vraag:
Wat zou er nu precies gebeuren bij een zwangerschap....voordat iemand geboren wordt. Volgens mij in het geestelijke precies ook zo
Er worden m.i. juist daar geestelijke zaken (op)gebouwd, voorbereidt te vergelijking met een natuurlijke zwangerschap. Een baby wordt ook niet pats, boem, geboren =>daar gaat echt iets aan vooraf
Dus wat gebeurt er precies in dit proces...
He who believes in Me, as the Scripture has said, From his innermost being shall flow [continuously] springs and rivers of living water.

Gebruikersavatar
janneke7337
Sergeant
Sergeant
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 nov 2007 12:11

Re: Toeleidende weg?

Berichtdoor janneke7337 » 24 nov 2011 12:31

Alleen een mens heeft zelf ook bepaalde emoties, een bepaald schuldgevoel.
En een mens kan zelf ook een toeleidende weg maken met tranen, gevoelens en ellende.

Zeker, een toeleidende weg zou ook van God kunnen zijn en een mens die tot God bekeerd word zal er zeker wel wat aan vooraf gehad hebben.

Daar wij mensen dit van niemand weten en dit voor niemand kunnen beoordelen kunnen we alleen zeggen dat er buiten Christus niemand zalig is.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Toeleidende weg?

Berichtdoor elbert » 24 nov 2011 12:58

Het gaat er bij deze vragen uit de vragenrubriek niet zozeer over dat een mens een hele weg kan afleggen voordat hij/zij tot geloof komt.
Ik denk dat iedereen het er over eens is dat dat kan gebeuren.
Het gaat echter om de vraag of iemand wedergeboren kan zijn (de habitus van het geloof ontvangen heeft) en (nog niet) dadelijk kan geloven. En dan gaat het met name om de vraag of daar een hele tijd tussen kan zitten.
Mijns inziens kan dat laatste niet: het is onmogelijk om wedergeboren te zijn en niet dadelijk te geloven. Ik snap wel dat achter deze manier van denken een pastoraal motief zit (gezien de schroom om zich zaken toe te eigenen), maar gezond lijkt het me niet. Dan gaan pastorale motieven de leer beïnvloeden, met bovendien het gevaar dat het een normale zaak wordt gevonden dat iemand als gelovige bekend staat, maar zelf niet zegt te geloven.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
janneke7337
Sergeant
Sergeant
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 nov 2007 12:11

Re: Toeleidende weg?

Berichtdoor janneke7337 » 24 nov 2011 13:13

Citaat van van der Groe:
van der Groe schreef:Er is nooit een waar zaligmakend geloof van de Geest in het hart van de uitverkorenen, die niet onmiddellijk de weldaad van de rechtvaardigmaking met zich meevoert, als een onafscheidelijk vruchtgevolg, volgens Rom. 5:1, Gal. 2:16, Joh. 1:12 en bij herhaling in de Heilige Schrift. Daarom moeten wij nooit een waar geloof stellen, zonder rechtvaardigmaking! De onmiddellijke vrucht van het geloof is onze rechtvaardigmaking. Door dat geloof neemt de zondaar met een gewillige verloochening van alle eigen sterkten en gerechtigheid, de Heere Jezus en Zijn volmaakte gerechtigheid aan, en wordt er op het nauwste mee verenigd en gelijk als omhangen en bekleed en om dezelve wordt hij dan nu van God gerechtvaardigd. Van die tijd af moeten de gelovigen erkend en gehouden worden voor kinderen Gods. Zodra de uitverkoren zondaar Christus aanneemt en in Hem gelooft, aanstonds op het eerste beginsel en op de uitgaande daad, zelfs van het
allerkleinste en zwakste oprechte geloof, wordt het genadevonnis der rechtvaardigmaking over hem uitgesproken.

Het lijkt mij dus niet dat iemand niet dadelijk kan geloven, want de rechtvaardigmaking zal niet onbewust geschieden lijkt mij.

Gebruikersavatar
adriano313
Mineur
Mineur
Berichten: 107
Lid geworden op: 14 apr 2009 00:17

Re: Toeleidende weg?

Berichtdoor adriano313 » 24 nov 2011 16:59

volgens mij is de bijbel wel duidelijk m.b.t een inzicht in de wedergeboorte.
Het oude testament is een ware bouwtekening van hoe het in het nieuwe plaats vindt,
Dus een vraag van het nieuwe testament ligt m.i opgesloten in de bouwtekening....

De tabernakeldienst / de tempel (in hoofdlijn)
de tempel bestaat uit drie delen
1 buiten kant, het voorhof (lichaam) en 1 binnenkant, het heilige (ziel) en het Heilige der Heilige (geest)

Wij bestaan uit een lichaam, een ziel en een geest (1 Thes. 5:23)

Het hele principe van de werking van de tempel komt tot stand dat de vuur aangestoken wordt door God met een nadrukkelijk verbod dat er geen vreemd vuur bij mag komen (zonen van Aaron gaan daardoor dood)Het vuur van God is een teken van de Heilige Geest dat ontbrand, en de offers (gebeden) worden hierop gebrand.

in het nieuwe testament schrijft Paulus verder wat er gebeurt bij een wedergeboorte
Als het vuur (h.Geest) van God komt dan :
wordt onze geest levend gemaakt (Joh. 6:63a) (Efez. 2:1,5; Col. 2:13)
komt onze ziel in vrede met God (Rom. 5:1)
wordt ons lichaam een tempel van de Heilige Geest.(1 Kor 6:19-20)

Dit proces is de wedergeboorte, dus het is God die het vuur aansteekt (doop van vuur), door de uitstorting van de Heilige geest! Dus iemands lamp (geest) is gaan branden (zet er niets overheen) je bent a.h.w. ingeplugd in het kanaal van God door de Heilige Geest. Die geeft de stroom van leven....

Dus als iemand beweerd dat je wedergeboren bent en je moet halverwege het traject nog tot een brandende lamp komen of je ziel moet nog in vrede met God komen ja dat gaat natuurlijk niet, kijk de tempeldienst er maar op na hoe alles stapsgewijs en haarfijn wordt verduidelijkt!

plaatje 1 http://www.sidneywilson.nl/images/illustraties/tabernakel.jpg

* plaatje weggehaald door moderator: te groot *

een nieuw plaatje dan maar
Afbeelding
Laatst gewijzigd door adriano313 op 25 nov 2011 17:22, 1 keer totaal gewijzigd.
He who believes in Me, as the Scripture has said, From his innermost being shall flow [continuously] springs and rivers of living water.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 68 gasten