Wat is het verschil tussen ziel en geest? Ik heb er al één en ander over gelezen maar de meningen zijn verdeeld en ik heb het voor mezelf nog niet helder.
De kanttekeningen zeggen dat voor de geest het verstand staat en voor de ziel de wil en de genegenheden, dit naar aanleiding van 1 Tes.5:21 En moge de God van de vrede Zelf u geheel en al heiligen, en mogen uw geheel oprechte geest, de ziel en het lichaam onberispelijk bewaard worden bij de komst van onze Heere Jezus Christus.
Als een mens wordt wedergeboren is hij gestorven met Christus Rom.6:8 en wordt hij geestelijk levend, maar hoe zit het dan met zijn ziel?
Eerder dacht ik altijd dat ziel en geest zo'n beetje hetzelfde was maar daar heb ik nu toch een groot vraagteken bij. 1Tes.5:21 en Heb.4:12 maken duidelijk onderscheid.
1 Joh.5:18 Wij weten dat ieder die uit God geboren is, niet zondigt; maar wie uit God geboren is, bewaart zichzelf en de boze heeft geen vat op hem.
We kunnen met ons verstand, wil, genegenheden, emoties e.d. nog steeds zondigen maar als de de geest van de mens is wedergeboren en niet kan zondigen vraag ik me af of je geest wel met verstand kan vertalen.
En de strijd in tussen de oude en nieuwe mens Kol.3 speelt zich dat alleen in de ziel en het lichaam af?
Heb.4:12 Want het Woord van God is levend en krachtig en scherper dan enig tweesnijdend zwaard, en het dringt door tot op de scheiding van ziel en geest, van gewrichten en merg, en het oordeelt de overleggingen en gedachten van het hart. Hier zeggen de kanttekeningen dat ziel staat voor verstand en wil.