Ellende-verlossing-dankbaarheid waar in de bijbel?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Ellende-verlossing-dankbaarheid waar in de bijbel?

Berichtdoor schelpje3 » 15 jul 2011 12:43

1a2b3c: deze week hoorde ik van iemand waar bij toeval (!) een tumor is ontdekt. Hij voelde zich kiplekker, er moest een foto gemaakt worden voor iets onschuldigs en toen zag de radioloog iets verontrustends. Een dodelijke aandoening ! Niet aantoonbaar nog, maar wel degelijk aanwezig. Operatie, bestraling en ws chemo volgt !
Van een supergezonde sterke kerel die de hele wereld aankon (dacht hij) is hij nu opeens ernstig ziek !
Ik wil maar zeggen, niet alles is aantoonbaar, zelfs niet als we door een scan gaan.
Hoe komt het anders dat zoveel mensen gewoon doorleven ? Zich niet bewust van het feit (of willen daar niet aan) dat zij op reis zijn naar het einde. :-&

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: Ellende-verlossing-dankbaarheid waar in de bijbel?

Berichtdoor 1a2b3c » 15 jul 2011 13:29

schelpje3 schreef:1a2b3c: deze week hoorde ik van iemand waar bij toeval (!) een tumor is ontdekt. Hij voelde zich kiplekker, er moest een foto gemaakt worden voor iets onschuldigs en toen zag de radioloog iets verontrustends. Een dodelijke aandoening ! Niet aantoonbaar nog, maar wel degelijk aanwezig. Operatie, bestraling en ws chemo volgt !
Van een supergezonde sterke kerel die de hele wereld aankon (dacht hij) is hij nu opeens ernstig ziek !
Ik wil maar zeggen, niet alles is aantoonbaar, zelfs niet als we door een scan gaan.
Hoe komt het anders dat zoveel mensen gewoon doorleven ? Zich niet bewust van het feit (of willen daar niet aan) dat zij op reis zijn naar het einde. :-&

In de eerste plaats: je kunt een vergelijking/gelijkenis (bijna) nooit in alle details doortrekken, een vergelijking doen we normaal gesproken om een bepaald punt duidelijk te maken.

Maar goed dit is nog te doen: niet alles is aantoonbaar, zelf niet als we door een scan gaan zeg je.
Dat kan lichamelijk wel waar zijn, maar als dat geestelijk wordt doorgetrokken gaat het niet op.
Lees Rom.1 en 2 maar, God heeft ieder mens een geweten gegeven, een soort ingeschapen Godskennis, en niemand is te verontschuldigen staat er. 19 omdat wat van God gekend kan worden, hun bekend is. God Zelf heeft het hun immers geopenbaard.
Dus de geestelijke kwaal is zeker wel aantoonbaar.

-Hoe komt het anders dat zoveel mensen gewoon doorleven ? Zich niet bewust van het feit (of willen daar niet aan) dat zij op reis zijn naar het einde.

Volgens mij kan dat maar door een paar dingen komen: of ze geloven het niet, of ze willen er niet aan (zoals je zegt) of ze hebben nog nooit van Jezus gehoord.
Hoewel ook de laatste groep niet te verontschuldigen is (zie wat daarover staat in o.a. Rom.1 en 2) zullen zij met weinige slagen geslagen worden en de eerste twee met vele slagen, want zij hebben de weg geweten en niet bewandelt. (door ongeloof en/of onwil)

Om nog even bij je vergelijking te blijven dat je voor iets onschuldigs naar de dokter gaat en per 'toeval' wordt er een dodelijke kwaal ontdekt.
Dat zou ik zoiets overzetten: je gaat naar Jezus met een tijdelijke nood en Hij maakt je bekent dat er iets veel ergers aan de hand is.
Zo zie je maar, het is nooit verkeerd om tot Hem te gaan, maar het zou beter zijn als je gelooft wat er in de Bijbel staat nl. dat we allen de dodelijke kwaal hebben.
Want voor een kleinigheidje gaan lang niet alle mensen naar de dokter maar dat is wel anders als je weet dat je een dodelijke kwaal hebt die alleen die ene Medicijnmeester genezen kan.

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: Ellende-verlossing-dankbaarheid waar in de bijbel?

Berichtdoor Race406 » 15 jul 2011 14:25

1a2b3c schreef:Om nog even bij je vergelijking te blijven dat je voor iets onschuldigs naar de dokter gaat en per 'toeval' wordt er een dodelijke kwaal ontdekt.
Dat zou ik zoiets overzetten: je gaat naar Jezus met een tijdelijke nood en Hij maakt je bekent dat er iets veel ergers aan de hand is.
Zo zie je maar, het is nooit verkeerd om tot Hem te gaan, maar het zou beter zijn als je gelooft wat er in de Bijbel staat nl. dat we allen de dodelijke kwaal hebben.
Want voor een kleinigheidje gaan lang niet alle mensen naar de dokter maar dat is wel anders als je weet dat je een dodelijke kwaal hebt die alleen die ene Medicijnmeester genezen kan.

- De bloedvloeiende vrouw geloofde dat Christus haar kon genezen, en op DAT geloof vergeeft Hij haar ook haar zonde. Er staat niets dat ze zich geestelijk zo ziek voelde.
- Bartimeüs riep Jezus aan of Hij Zich over hem wilde ontfermen. Er staat niet dat hij riep omdat hij zich zo zondig voelde. Bartimeüs wist dat Jezus kon genezen, zo ook hem kon genzen.
- De verlamde man waar Jezus aan vroeg of hij gezond wilde worden. De verlamde wilde graag weer lopen. En zijn zonden werden vergeven.
- De verlamde man die door het dak kwam. Zijn vrienden geloofden (!!!!!!!) dat Jezus hun vriend weer kon laten lopen. En "hun(!!!!!) geloof ziende" vergaf Hij de man zijn zonden en genas hem ook lichamelijk.
De bovenstaand mensen kwamen voor een lichamelijke kwaal. En daarbij verrichtte Jezus geen "half werk" maar genas ziel EN lichaam.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: Ellende-verlossing-dankbaarheid waar in de bijbel?

Berichtdoor 1a2b3c » 15 jul 2011 14:40

Race406 schreef:- De bloedvloeiende vrouw geloofde dat Christus haar kon genezen, en op DAT geloof vergeeft Hij haar ook haar zonde. Er staat niets dat ze zich geestelijk zo ziek voelde.
- Bartimeüs riep Jezus aan of Hij Zich over hem wilde ontfermen. Er staat niet dat hij riep omdat hij zich zo zondig voelde. Bartimeüs wist dat Jezus kon genezen, zo ook hem kon genzen.
- De verlamde man waar Jezus aan vroeg of hij gezond wilde worden. De verlamde wilde graag weer lopen. En zijn zonden werden vergeven.
- De verlamde man die door het dak kwam. Zijn vrienden geloofden (!!!!!!!) dat Jezus hun vriend weer kon laten lopen. En "hun(!!!!!) geloof ziende" vergaf Hij de man zijn zonden en genas hem ook lichamelijk.
De bovenstaand mensen kwamen voor een lichamelijke kwaal. En daarbij verrichtte Jezus geen "half werk" maar genas ziel EN lichaam.


Helemaal mee eens hoor, dat is wel eens het lastige met vergelijkingen.
Je wilt een bepaald punt duidelijk maken maar dan gaat het op andere punten weer mank, gewoon even alles lezen voor het verband.

Alleen weet ik niet zo zeker of je volgende stelling ALTIJD opgaat: De bovenstaand mensen kwamen voor een lichamelijke kwaal. En daarbij verrichtte Jezus geen "half werk" maar genas ziel EN lichaam.

De tien melaatsen die Hij genas, daar kwam er maar één van terug en er staat echt niet altijd bij dat Hij bij de mensen die Hij genas ook hun zonden vergeven had.
Dus waar de Bijbel daar over zwijgt doe ik dat ook maar.
Laatst gewijzigd door 1a2b3c op 15 jul 2011 14:42, 1 keer totaal gewijzigd.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Ellende-verlossing-dankbaarheid waar in de bijbel?

Berichtdoor schelpje3 » 15 jul 2011 14:42

Race406 schreef:- De bloedvloeiende vrouw geloofde dat Christus haar kon genezen, en op DAT geloof vergeeft Hij haar ook haar zonde. Er staat niets dat ze zich geestelijk zo ziek voelde.
- Bartimeüs riep Jezus aan of Hij Zich over hem wilde ontfermen. Er staat niet dat hij riep omdat hij zich zo zondig voelde. Bartimeüs wist dat Jezus kon genezen, zo ook hem kon genzen.
- De verlamde man waar Jezus aan vroeg of hij gezond wilde worden. De verlamde wilde graag weer lopen. En zijn zonden werden vergeven.
- De verlamde man die door het dak kwam. Zijn vrienden geloofden (!!!!!!!) dat Jezus hun vriend weer kon laten lopen. En "hun(!!!!!) geloof ziende" vergaf Hij de man zijn zonden en genas hem ook lichamelijk.
De bovenstaand mensen kwamen voor een lichamelijke kwaal. En daarbij verrichtte Jezus geen "half werk" maar genas ziel EN lichaam.

Juist !! De voorbeelden van mensen in de Bijbel gaven aan dat zij zich niet bewust waren van hun geestelijke staat. Maar ze riepen naar Jezus om hen te genezen van hun lichamelijke kwaal. Vandaar ook de vragen.
Van de melaatsen die Jezus genas, kwam er maar eentje terug ! De anderen vonden het wel goed zo.
Als je een kerk vol mensen zou vragen waarom ze in de kerk zitten, krijg je verschillende antwoorden. De een zit er omdat hij ertoe gedreven wordt, verschillende zullen gaan uit gewoonte (wel een goede overigens) of omdat het moet.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Ellende-verlossing-dankbaarheid waar in de bijbel?

Berichtdoor schelpje3 » 15 jul 2011 14:43

Nou ja zeg, plaatsen we allebei vrijwel hetzelfde :shock:

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: Ellende-verlossing-dankbaarheid waar in de bijbel?

Berichtdoor 1a2b3c » 15 jul 2011 14:47

schelpje3 schreef:Nou ja zeg, plaatsen we allebei vrijwel hetzelfde :shock:


Ha ha, dat wordt nog eens wat met ons :wink:

Race, ook nu worden zieke mensen vaak beter, dat houdt toch ook niet in dat hun zonden vergeven zijn!
Nee sorry, daar ben ik het niet mee eens.

En trouwens, je zegt: De bovenstaand mensen kwamen voor een lichamelijke kwaal. En daarbij verrichtte Jezus geen "half werk" maar genas ziel EN lichaam.

Als Hij alleen de lichamelijke kwaal waarvoor ze kwamen genezen had, dan had Hij geen half werk gedaan, maar volmaakt gedaan waar ze om vroegen.
Bij mensen waar Hij ook hun zonden genas deed Hij meer dan ze vroegen.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Ellende-verlossing-dankbaarheid waar in de bijbel?

Berichtdoor schaapje » 15 jul 2011 16:49

Ik vind het moeilijk want Jezus geneest alleen als je gelooft, daar is de Bijbel toch ook
duidelijk in. Over Nazaret was Jezus verbaast over hun ongeloof en kon geen enkele
kracht doen.
Het gaat er om wat gelooft men.... n.l. is Jezus de Zoon van God.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant
Berichten: 720
Lid geworden op: 09 mar 2011 15:08
Locatie: Azie

Re: Ellende-verlossing-dankbaarheid waar in de bijbel?

Berichtdoor Janvanverweg » 15 jul 2011 17:21

TheKeimpe schreef:Jan, ik wil je laatste suggestie met grote klem ontraden. Met ZEER grote klem. Je vraagt nu feitelijk om mensen elkaar te laten beoordelen. Niet alzo, broeder!


Bese theKeimpe; mijn punt is dat er al be- en ver- oordeelt wordt door 'evd alleen' aan te houden. als het NIET veroordelend is, dan is het klinklare onzin om evd alleen te beweren. vandaar dat ik scherp neerzet.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: Ellende-verlossing-dankbaarheid waar in de bijbel?

Berichtdoor 1a2b3c » 15 jul 2011 18:07

schaapje schreef:Ik vind het moeilijk want Jezus geneest alleen als je gelooft, daar is de Bijbel toch ook
duidelijk in. Over Nazaret was Jezus verbaast over hun ongeloof en kon geen enkele
kracht doen.
Het gaat er om wat gelooft men.... n.l. is Jezus de Zoon van God.


Waar staat in de Bijbel dat Jezus alléén geneest als je gelooft, en door wie genezen goddeloze, zieke mensen dan want dat gebeurd toch ook?
Ik kan je verzekeren dat ik vroeger flink ziek ben geweest en weer hersteld ben, terwijl ik toen nog niet in Jezus geloofde. :-&

Jezus genas het oor van Malchus bij Zijn gevangenneming, hoe zie je dat dan?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Ellende-verlossing-dankbaarheid waar in de bijbel?

Berichtdoor schelpje3 » 15 jul 2011 19:06

Nee dat staat er niet. Ook goddelozen genezen. Maar zij zullen het wijten aan hun vechtlust, medicijnen, de dokter.
Een ware gelovige zal dit wijten aan God.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Ellende-verlossing-dankbaarheid waar in de bijbel?

Berichtdoor schaapje » 15 jul 2011 19:06

quote="1a2b3c"

Waar staat in de Bijbel dat Jezus alléén geneest als je gelooft, en door wie genezen goddeloze, zieke mensen dan want dat gebeurd toch ook?
Ik kan je verzekeren dat ik vroeger flink ziek ben geweest en weer hersteld ben, terwijl ik toen nog niet in Jezus geloofde. :-&

Jezus genas het oor van Malchus bij Zijn gevangenneming, hoe zie je dat dan?


Het is maar een gedachte, ik meen het niet zeker te weten, maar Jezus wees zo vaak op het
geloof van mensen, zie jij genezing dan apart van behouden worden.

Ik beweer niet dat je als gelovige door middel van gebedsgenezing alleen genezen wordt
omdat je geloof zo "groot" is ...dat zeker niet.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

zomaariemand
Mineur
Mineur
Berichten: 137
Lid geworden op: 08 jul 2011 20:01

Re: Ellende-verlossing-dankbaarheid waar in de bijbel?

Berichtdoor zomaariemand » 15 jul 2011 19:53

Ik zal het toegeven. Met de helft van de teksten die hier staan, heb ik echt tijd nodig om het te lezen. Ik vind dat er nogal wat 'jargon' wordt gebruikt. Op dit moment kan ik even geen voorbeeld geven, maar er zal er vast zo wel een langskomen. Ik zal het dan hier posten.

Horeb
Sergeant
Sergeant
Berichten: 407
Lid geworden op: 06 dec 2010 19:09

Re: Ellende-verlossing-dankbaarheid waar in de bijbel?

Berichtdoor Horeb » 15 jul 2011 21:08

Kohlbrugge schreef:Horeb schreef: ik durf te stellen dat als iemand nooit voor God gestaan heeft als een vertoornd rechter, hij ook nog nooit Gods vriendelijk aangezicht aanschouwd heeft. zoeen bedriegt zichzelf.

Ik meen dat deze zinsnede er een voorbeeld van is hoe de weg van de bekering in een schema getrokken wordt. heb je er wel oog voor dat er heel verschillende wegen zijn waarlangs zondaren tot Christus getrokken worden?
W. a Brakel wordt veel geprezen in de kringen van de kleine kerken. Hij noemt in de Redelijke Godsdienst verschillende wegen waarlangs de Heere zondaren trekt. De één langs een weg van voorafgaande overtuiging van zonden, de ander wordt getrokken door de liefde van Christus, en verschillende wegen meer. Heel pastoraal zegt hij dan: En als uw weg daarin niet getekend wordt, word dan maar niet ontmoedigd, want de Heilige Geest heeft wel duizend wegen om tot het geloof te brengen.
Ik ben bang dat als we de Heere de weg gaan voorschrijven waarlangs mensen tot het geloof moeten komen, we een duisternis over de gemeente halen. Lees de bekeringsgeschiedenissen in de Bijbel maar, ze zijn zo verscheiden.
Ik ben ook zeer beducht voor het remonstrantse denken alsof wij de eerste stap moeten zetten, maar we moeten de boot niet extreem de andere kant op laten hangen. Horeb, ik val niemand aan, ik ben alleen wat verontrust over je toonzetting in je posts.

bedankt voor je reactie. ik begrijp je en kan je ook wel volgen. ik ben echter van mening dat we wel duidelijk kenmerken moeten blijven noemen. dat was trouwens ook de weg van Brakel.
wij kunnen God niets voorschrijven, maar anderzijds wens ik niet de bijbelse weg los te laten die onze vaderen ons geleerd hebben. lees hoe stellig de H.C. is in deze zaken.
mijn toonzetting was niet altijd zo..........maar je wordt hier bijna gedwongen zo te reageren. ik neem maar weer eens even wat afstand denk ik. bedankt voor je reactie overigens :wink:

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: Ellende-verlossing-dankbaarheid waar in de bijbel?

Berichtdoor 1a2b3c » 15 jul 2011 22:34

schaapje schreef:
Het is maar een gedachte, ik meen het niet zeker te weten, maar Jezus wees zo vaak op het
geloof van mensen, zie jij genezing dan apart van behouden worden.

Ik beweer niet dat je als gelovige door middel van gebedsgenezing alleen genezen wordt
omdat je geloof zo "groot" is ...dat zeker niet.

Ik geloof wel dat er een relatie kan zijn tussen geloof en genezing, daar is genoeg Bijbels bewijs voor.
Maar het is niet vol te houden dat gelovigen altijd genezen en ook niet dat ongelovigen nooit genezen, dat kunnen we ook terug vinden in de Bijbel en de de praktijk wijst dat ook uit.

Ik moet denken aan de volgende twee teksten: Pred.9:2 Eén en hetzelfde overkomt allen als alle anderen: de rechtvaardige en de goddeloze, de goede en reine en de onreine, wie offert en wie niet offert, wie goed is vergaat het net als de zondaar, wie zweert net als wie bevreesd is een eed af te leggen.
Mat.5:45 zodat u kinderen zult zijn van uw Vader, Die in de hemelen is, want Hij laat Zijn zon opgaan over slechte en goede mensen...


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 65 gasten