Ellende-verlossing-dankbaarheid waar in de bijbel?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Ellende-verlossing-dankbaarheid waar in de bijbel?

Berichtdoor schelpje3 » 13 jul 2011 12:29

Ik heb dit bewust op het forum geplaatst en niet per pb !
Het moet ook zo kunnen zijn dat als je ergens fout mee zit, dit te kunnen erkennen.
Ik heb een andere manier van forummen dan jij.
Jij wilt met teksten argumenteren, ik niet. Alleen als dat gepast en nuttig is.
Want dan wordt het nl kil, dat bedoelde ik er eigenlijk mee. Maar toen ik het vanmorgen teruglas dacht ik, dit is wel verkeerd geschreven en dus overgekomen.
Ik spreek liever met iemand van "hart tot hart" als er herkenning is. Dat gaat ook heel goed met vele forummers, zelfs al kerken we helemaal niet in dezelfde gemeente. Dat doet er nl niet toe.
Als het gaat om tere zaken, zoals de verborgen omgang met de Heere, is het forum eigenlijk niet geschikt.
Maar ik houd altijd rekening ermee dat er mensen "van buitenaf" meelezen.
Op deze manier worden die niet "jaloers" gemaakt.
Daar heb ik zelf ook een aandeel in, dat erken ik.
Maar in het vuur van een gesprek, kom je wel eens tot woorden die je niet zo bedoeld had of niet gezegd had willen hebben.
Vandaar...

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: Ellende-verlossing-dankbaarheid waar in de bijbel?

Berichtdoor Race406 » 13 jul 2011 12:45

En langzaamaan begon de vredelievendheid weer terug te komen... :D
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: Ellende-verlossing-dankbaarheid waar in de bijbel?

Berichtdoor 1a2b3c » 14 jul 2011 13:02

Ellende - verlossing - dankbaarheid, ik zie het zo: het evangelie houdt de verlossing in, en de ellende/zondekennis is geen ONDERDEEL van het evangelie maar kan een aanzet zijn om de verlossing in Jezus aan te nemen.
Net als Zijn liefde een aanzet kan zijn om de verlossing aan te nemen: Rom.2:4 .... te weten dat de goedertierenheid van God u tot bekering leidt?
De bekeringsweg is eigenlijk helemaal niet belangrijk, als je maar tot bekering en geloof komt en dan volgt als vanzelf de dankbaarheid.
Als iemand eenmaal is wedergeboren ziet hij heel goed zijn zonden en beseft ook (meer of minder) hoe groot de ellende is waaruit hij is verlost.
Naar de mate waarin hij groeit krijgt hij daar steeds meer kennis van en zo wordt zijn dankbaarheid ook steeds groter.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Ellende-verlossing-dankbaarheid waar in de bijbel?

Berichtdoor meribel » 14 jul 2011 15:46

das toevallig, precies dezelfde vraag als de topic opener is gesteld in de vragenrubriek. ( misschien door dezelfde? )

hoe dan ook, een heel duidelijk antwoord van de ds. ( die is daar sneller over uit dan wij hiero )

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/176 ... techismus/

Gebruikersavatar
hamlap
Luitenant
Luitenant
Berichten: 542
Lid geworden op: 06 feb 2005 13:54
Contacteer:

Re: Ellende-verlossing-dankbaarheid waar in de bijbel?

Berichtdoor hamlap » 14 jul 2011 17:44

Atro schreef:Kan je een voorbeeld geven ter verduidelijking? Want ik ben het namelijk het er niet mee eens zo als ik het nu lees. In de reformatorische traditie, die jij hier aanhaalt, is er plaats voor de ellende. Dat wij, als zondaren, niet kunnen bestaan voor God. Dat wij de dood waardig zijn te sterven. Maar in de strenge traditie die ik ken word er ook opgewezen dat je niet in je ellende moet blijven hangen, dat je er dan nog niet bent. Je moet in die ellende vluchten tot Christus, als een niets bezittende zondaar. Hij is namelijk de Weg, de Waarheid en het Leven.

Maar dat sluit niet uit dat God alleen maar op de e-v-d manier mensen bekeert; lees Brakel H.35 maar. De termen ellende-verlossing-dankbaarheid komen wel in de schrift naar voren. En als kind van God zal je de drieslag kennen, maar de ene word als eerste bepaald bij zijn verloren staat voor God. De ander wordt eerst bepaald mij de onoverwinnelijke Liefde van Christus.

Dit is wat ik geleerd heb in de streng reformatorische traditie, tenminste daar schaal ik me wel onder. Het is niet alleen 'dood en verdoemenis'. Er wordt ook gewezen op die ene Naam; waardoor wij moeten zalig worden.

"In de streng reformatorische traditie wordt de ellende kennis teveel beperkt tot alleen zonde-kennis", zo schreef ik eerder.
- Ik denk bij ellende ook aan het leven in deze wereld die zucht als in barensnood; het gebukt gaan onder verdriet, rouw, ziekte en dergelijke.
- Ik denk bij ellende ook aan het leven van Gods kinderen die achtervolgd worden door vijanden en waarbij het leven niet veilig is.
Wij denken (zo is mijn waarneming) in onze traditie bij ellende-kennis vaak alleen maar aan kennis die geleerd moet worden met betrekking tot onze zondige staat.
Faith will vanish into sight
Hope be emptied in delight
Love in heav'n will shine more bright
Therefore give us love.

Horeb
Sergeant
Sergeant
Berichten: 407
Lid geworden op: 06 dec 2010 19:09

Re: Ellende-verlossing-dankbaarheid waar in de bijbel?

Berichtdoor Horeb » 14 jul 2011 18:15

gravo schreef:Er zijn weer een aantal postings, die voornamelijk tot doel lijken te hebben om ons ervan te overtuigen dat er maar weinig mensen zalig zullen worden, dat het verkrijgen van het heil sowieso een moeilijke en diepe, lange weg is, die vervolgens ook nog eens langs een min of meer vast stramien moet worden afgelegd. In het algemeen past die reactie bij een geïsoleerd christendom dat een eigen voorstelling heeft van de heilsweg en daar ook een eigen taal voor gebruikt. Lees de vorige postings nog maar eens door en ontdek in welke hoge mate men zich bedient van archaïsch taalgebruik vol termen en zinswendigen uit één specifieke christelijke traditie; het duidt erop dat men nooit zelf heeft leren nadenken over de inhoud die wordt nagepraat, laat staan dat men het in begrijpelijk Nederlands kan verwoorden; het is één van de onvrijheden in die kleine kerkgemeenschappen die ik zo betreur.

wat ik betreur is dat een zekere gravo zichzelf de wijsheid aanmeet om een oordeel te vellen over andere geloofsgroepen als waar hij zelf toe behoort. dat is behoorlijk aanmatigend en komt zelfs lachwekkend over als je bedenkt dat je daarmme de wijsheid in pacht neemt. ik kan altijd hartelijk lachen om die "hogeschool ontwikkelde" christenen die zichzelf zo wijs vinden.
je stijgt dus ver boven deze groep uit in eigen oog?.
gravo schreef:Eén van de zaken die men andere christenen altijd weer verwijt is het gemak waarmee die lijken te kunnen geloven. Onverholen afgunst leidt tot reacties als de bovenstaande, de inhoud is weer: bij ons gaat het gelukkig niet zo gemakkelijk. Ik denk dan: over welk geluk heb je het, wanneer mensen van zichzelf en van elkaar niet durven veronderstellen dat zij een waarachtig kind van God zijn? De twijfel, de worsteling, de onzekerheid en een levenlang beheerst worden door angst en vrees worden bijna als een deugd gezien.
mis man, geen afgunst. als er mensen zijn die ik benijd, i.i.g.niet het soort mensen als jij voorstaat. je bent ook niet te benijden, want als je zo spreekt over Gods volk ben je de ellendigste van alle mensen gelijk. ik zal er dit nog van zeggen,maar waarschijnlijk begrijp je het niet en zul je het scharen onder zwaarmoedige praat......maar het zei zo. Er is een volk op deze aarde (en het zijn er inderdaad slechts weinige meer) die worden door God zelf ontdekt aan wie ze zijn, en wat ze voor een Heilige God geworden zijn. dat zijn mensen gaan niet wijs doen in zichzelf, die gaan ook niet met een gestolen Jezus dwepen, die komen in hun ellende voor God op de knieën. dan raak je uitgeredeneerd, en gaat het montje dicht mijnheer Gravo. ik wens ook u die zegen toe. als je dat namelijk niet van God krijgt,zul je altijd blijven bouwen aan je eigen weg, en ook altijd blijven neerzien op die arme tobbers. maar een gelukkiger volk is er niet op aarde hoor.....dat zal ik zeggen. maar ook Gods woord rept erover......

1 Kor 2,14
Maar de natuurlijke mens begrijpt niet de dingen, die des Geestes Gods zijn; want zij zijn hem dwaasheid, en hij kan ze niet verstaan, omdat zij geestelijk onderscheiden worden.


gravo schreef:Horeb wil niet in verleiding worden gebracht. Nu ga ik niet in de verdediging schieten, maar ik wil een ieder wel laten weten waarom het zo verleidelijk is om Jezus' weg te volgen. de belangrijkste reden is namelijk, dat het inderdaad zo eenvoudig is (stomverbaasde blikken?) Bedenk dan het volgende nog eens:

De boodschap van de Bijbel is dat God de mens zoekt totdat Hij hem vindt. Alle obstakels die mensen hebben opgeworpen om hem van het lijf te houden, dat zijn alle zonden van ongehoorzaamheid, afkerigheid, zelfingenomenheid, goddeloosheid, kwaad denken, spreken en handelen, liefdeloosheid ongerechtigheid, haat, geweld en verder alles wat het leven tot een hel maakt, hebben God niet afgebracht van Zijn vaste voornemen om de mens te vinden. Het bijzondere is, dat de God van de Bijbel zich zeer menselijk vertoont. Hij spreekt, Hij toornt, Hij fluistert, Hij roept. Vergeleken met alle andere goden, die zich afstandelijk en in stilte hulden, terwijl zij de rampen op de mensen deden neerregenen, is de God van de Bijbel veel emotioneler, veel dichter op de mensen betrokken. Dat levert soms ingrijpende worstelingen op met de zondaars die niets van hem moeten weten, maar het principiele punt is, dat het God niet koud laat. Daarin is Hij geen sphinx, geen tiran, geen stille kracht, maar Vader. Sterker nog, dit vaderschap is een uiting van Zijn wezen en die is Liefde.

ook hier ga je weer aan belangrijke stukken uit Gods woord voorbij. je leest en schrijft zo selectief dat je bijna gaat twijfelen of je wel weet waarover je schrijft. ik zou tientallen bijbelteksten kunnen geven die anders spreken als jij voorsteld, maar ik volsta te verwijzen naar onze belijdenisgeschriften die uitgebreid over deze onderwerpen handelen. b.v.onze H.C.
gravo schreef:Alles wat God heeft gedaan in schepping, het geven van de Thora, het bevrijden uit ballingschap en het zenden van Zijn Zoon zijn terug te voeren op deze zelfde eigenschap: God laat de mens niet omkomen in zijn eigen ellende. Hij daalt af. Eerst individueel, aan de aartsvaders, dan collectief aan het volk Israël, maar uiteindelijk universeel in het zenden van Zijn Zoon, die de verlossing voor eens en vooral bereid heeft, voor alle volken.

De vorm waarin God met de mens omgaat is dus steeds die geweest van de hardnekkige poging om mensen weer terug te roepen. Er zit een sterke wil achter. God wil dat alle mensen zalig worden. het mooist en ontroerends is deze eeuwige wil van God, waarop al Zijn handelen in de menselijke geschiedenis is gebaseerd duidelijk geworden in de manier waarop Jezus met de mensen omging. Niemand heeft ooit God gezien, maar Hij, Jezus heeft alles over God duidelijk gemaakt. Voor eens en voor al weten we hoe Hij het wil. Niet door kracht, noch door geweld, maar door de Geest van Christus.
wat houdt dat in? Hoe worden mensen benaderd? Hoe krijgt God Zijn mensen weer terug? Je kent het antwoord al, wanneer je de Evangeliën een beetje kent: door liefdevol optreden, door aandacht, door genezing en heling, door hulp te bieden, door eenvoudige mensen hoop en geloof te geven. Eén en al goedheid.
En dat vind ik nu verleidelijk.
Dit is dus de leer van de alverzoening. wil je echt dat ik daar bijbels op inga? weet je wel dat dit een van de grootste dwalingen is van de wereld sinds zijn bestaan? je stapt hiermee over het feit dat God rechtvaardig is en er een onoverbrugbare kloof bestaat tussen de natuurlijke mens en een heilige,rechtvaardige God. deze kloof kan alleen overbrugt worden door God zelf, en zeker niet door een zondaar die denkt uit eigen kracht en wil in God te geloven.
gravo schreef: Kijk, ik weet beste wel (en velen met mij) wat ellende is, De wereld is er vol van. En dat gaat echt niet alleen over ellende van buiten. Elk mens weet dat hij van binnen ook meedoet aan het kwaad in deze wereld. Elk mens kent diep van binnen zijn neigingen. Maar die ellende-kennis leidt echter nauwelijks tot een reactie op Gods niet aflatende pogingen om mensen weer naar Zich terug te roepen.

Weet je wat werkt? het feit dat de genade nooit op is. Dat een Petrus zijn meester kon verloochenen zodat hij zichzelf schuldig mocht achten aan de onrechtmatige kruisiging van Jezus, maar dat Jezus hem na de Opstanding toch weer persoonlijk Zijn liefde verklaart. Tot het bittere eind houdt God het vol: Hij blijft de mensen met liefde benaderen. Niemand kan daar tegenop, denk ik. Dat is de ware kracht van de christelijke boodschap.
Al ben je nog zo'n zondaar, Gods liefde wordt er niet door aangetast. Zo verleidt God de mens.

Het is geen somber gelaat, dat ons vraagt om ja te zeggen. Nee, het is een vriendelijk gelaat, een stralend gelaat, het is een gelaat van een Vader, die altijd maar op de uitkijk stond naar zijn geliefde kind. Ja zeggen wordt dan gemakkelijk. Ja, zeker, er is altijd nog die oudste broer, die mokkend achter de boerderij staat. Moet dat nou, het gemeste kalf...moet dat nou dat grote feest...het gaat allemaal zo gemakkelijk...van Hallelujah en zo. Maar ik denk dat de Vader Zich daar ook niet door laat afschrikken. Hij trekt ook die zoon mee. Hij duwt hem met de schouders het feest op. Hij zal wel moeten. Zeg eens nee tegen je Vader, dat kan toch niet?
het gaat niet over de ellende van de wereld als gevolg van de zonde. het gaat erom dat we kennis krijgen aan onze persoonlijke ellende (zonde schuld) voor God. we zullen ziek moet worden voordat we een dokter gaan begeren. deze heilsorde is de enige en ware. helaas wordt die nog maar in enkele kleine kerken oprecht gepredikt, ja dat klopt. duizende worden verleidt, en het is te vrezen dat ze zichzelf en andere bedriegen zullen voor de eeuwigheid. overigens is dat goed mogelijk,want Jezus sprak er zelf over in Matth 25.
ik durf te stellen dat als iemand nooit voor God gestaan heeft als een vertoornd rechter, hij ook nog nooit Gods vriendelijk aangezicht aanschouwd heeft. zoeen bedriegt zichzelf :(

zomaariemand
Mineur
Mineur
Berichten: 137
Lid geworden op: 08 jul 2011 20:01

Re: Ellende-verlossing-dankbaarheid waar in de bijbel?

Berichtdoor zomaariemand » 14 jul 2011 18:19

meribel schreef:das toevallig, precies dezelfde vraag als de topic opener is gesteld in de vragenrubriek. ( misschien door dezelfde? )

hoe dan ook, een heel duidelijk antwoord van de ds. ( die is daar sneller over uit dan wij hiero )

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/176 ... techismus/
Die vraag is niet van mij. Wel interessant het antwoord te lezen.
Maar goed, het wordt dus gestoeld op één enkel vers uit de hele bijbel. :shock: Dat lijkt mij een magere basis, zeker omdat het zo prominent wordt gepredikt elke zondag weer.
Bedankt voor de link, Meribel.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Ellende-verlossing-dankbaarheid waar in de bijbel?

Berichtdoor schelpje3 » 14 jul 2011 21:14

meribel schreef:das toevallig, precies dezelfde vraag als de topic opener is gesteld in de vragenrubriek. ( misschien door dezelfde? )

hoe dan ook, een heel duidelijk antwoord van de ds. ( die is daar sneller over uit dan wij hiero )

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/176 ... techismus/

Maar wij hiero zijn met zullie, dominee is alleen, heeft geen tegenspraak, tenminste, als hij een gehoorzame echtgenote heeft :-oo

Kohlbrugge
Verkenner
Verkenner
Berichten: 56
Lid geworden op: 06 jul 2011 15:17

Re: Ellende-verlossing-dankbaarheid waar in de bijbel?

Berichtdoor Kohlbrugge » 14 jul 2011 21:32

Horeb schreef: ik durf te stellen dat als iemand nooit voor God gestaan heeft als een vertoornd rechter, hij ook nog nooit Gods vriendelijk aangezicht aanschouwd heeft. zoeen bedriegt zichzelf.

Ik meen dat deze zinsnede er een voorbeeld van is hoe de weg van de bekering in een schema getrokken wordt. heb je er wel oog voor dat er heel verschillende wegen zijn waarlangs zondaren tot Christus getrokken worden?
W. a Brakel wordt veel geprezen in de kringen van de kleine kerken. Hij noemt in de Redelijke Godsdienst verschillende wegen waarlangs de Heere zondaren trekt. De één langs een weg van voorafgaande overtuiging van zonden, de ander wordt getrokken door de liefde van Christus, en verschillende wegen meer. Heel pastoraal zegt hij dan: En als uw weg daarin niet getekend wordt, word dan maar niet ontmoedigd, want de Heilige Geest heeft wel duizend wegen om tot het geloof te brengen.
Ik ben bang dat als we de Heere de weg gaan voorschrijven waarlangs mensen tot het geloof moeten komen, we een duisternis over de gemeente halen. Lees de bekeringsgeschiedenissen in de Bijbel maar, ze zijn zo verscheiden.
Ik ben ook zeer beducht voor het remonstrantse denken alsof wij de eerste stap moeten zetten, maar we moeten de boot niet extreem de andere kant op laten hangen. Horeb, ik val niemand aan, ik ben alleen wat verontrust over je toonzetting in je posts.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Ellende-verlossing-dankbaarheid waar in de bijbel?

Berichtdoor schaapje » 14 jul 2011 21:37

quote="Horeb"

wat ik betreur is dat een zekere gravo zichzelf de wijsheid aanmeet om een oordeel te vellen over andere geloofsgroepen als waar hij zelf toe behoort. dat is behoorlijk aanmatigend en komt zelfs lachwekkend over als je bedenkt dat je daarmme de wijsheid in pacht neemt. ik kan altijd hartelijk lachen om die "hogeschool ontwikkelde" christenen die zichzelf zo wijs vinden.
je stijgt dus ver boven deze groep uit in eigen oog?.

Weer zo,n persoonlijke aanval op een heel denigrerende manier vol minachting !
En Horeb over welke geloofsgroepen waartoe jij niet behoort heb jij een aanmatigend oordeel
uitgesproken?
mis man, geen afgunst. als er mensen zijn die ik benijd, i.i.g.niet het soort mensen als jij voorstaat. je bent ook niet te benijden,

Wat een lef om je zo uit te spreken!

dat zijn mensen gaan niet wijs doen in zichzelf, die gaan ook niet met een gestolen Jezus dwepen, die komen in hun ellende voor God op de knieën. dan raak je uitgeredeneerd, en gaat het montje dicht mijnheer Gravo.

Dan moet het nog komen zeker, bij jouw gaat het mondje niet dicht, maar komt er behoorlijke
hatelijkheden uit.

quote="gravo" Kijk, ik weet beste wel (en velen met mij) wat ellende is, De wereld is er vol van. En dat gaat echt niet alleen over ellende van buiten. Elk mens weet dat hij van binnen ook meedoet aan het kwaad in deze wereld. Elk mens kent diep van binnen zijn neigingen

Goed lezen is ook moeilijk natuurlijk.

het gaat niet over de ellende van de wereld als gevolg van de zonde. het gaat erom dat we kennis krijgen aan onze persoonlijke ellende (zonde schuld) voor God. we zullen ziek moet worden voordat we een dokter gaan begeren. deze heilsorde is de enige en ware.

Dus we gaan naar Jezus met onze zonde-schuld.....ook in andere kerkenverbanden en
niet alleen in de "ene" kerk die jij alleen kent.
helaas wordt die nog maar in enkele kleine kerken oprecht gepredikt, ja dat klopt. duizende worden verleidt, en het is te vrezen dat ze zichzelf en andere bedriegen zullen voor de eeuwigheid. overigens is dat goed mogelijk,want Jezus sprak er zelf over in Matth 25.
ik durf te stellen dat als iemand nooit voor God gestaan heeft als een vertoornd rechter, hij ook nog nooit Gods vriendelijk aangezicht aanschouwd heeft. zoeen bedriegt zichzelf :


Ook wel eens in het vriendelijke uitnodigende gelaat gekeken van Christus Jezus,
geen enkel verwijt geen vertoornd gelaat. alleen liefdevol en in deze doorboorde
handen mogen wij onze levens leggen.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: Ellende-verlossing-dankbaarheid waar in de bijbel?

Berichtdoor 1a2b3c » 14 jul 2011 21:46

Horeb schreef:het gaat erom dat we kennis krijgen aan onze persoonlijke ellende (zonde schuld) voor God. we zullen ziek moet worden voordat we een dokter gaan begeren. deze heilsorde is de enige en ware.

We zullen ziek moeten WORDEN zeg je maar we ZIJN het vanaf het begin van ons bestaan.
Als je dat gelooft dan ga je naar de dokter of je het voelt of niet en ik heb nog nooit van een dokter gehoord die een patiënt afwees vanwege het feit dat hij te weinig pijn had aan zijn dodelijke kwaal.
Iemand die pijn heeft is welkom net zo goed als iemand die weinig of niets voelt.
Alles draait erom of je het GELOOFT! want dan ga je wel ...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Ellende-verlossing-dankbaarheid waar in de bijbel?

Berichtdoor schelpje3 » 14 jul 2011 22:32

1a2b3c schreef:We zullen ziek moeten WORDEN zeg je maar we ZIJN het vanaf het begin van ons bestaan.
Als je dat gelooft dan ga je naar de dokter of je het voelt of niet en ik heb nog nooit van een dokter gehoord die een patiënt afwees vanwege het feit dat hij te weinig pijn had aan zijn dodelijke kwaal.
Iemand die pijn heeft is welkom net zo goed als iemand die weinig of niets voelt.
Alles draait erom of je het GELOOFT! want dan ga je wel ...

Wie gezond is, of denkt te zijn, gaat niet naar de dokter, waarom zou hij ?
Als ik bij de dokter zou komen en zeg: ik mankeer niets hoor, zal hij wellicht geirriteerd worden omdat ik een kwartier van zijn zeldzame tijd ten onrechte heb gebruikt. Pas als ik me ECHT ziek voel en ik weet dat ik er zelf niets (meer) aan kan doen met een pijnstiller, pleister of drankje, zal ik bellen voor een afspraak.
Er zijn mensen die met een dodelijke kwaal rondlopen, zonder dit zelf te weten ! Pas als ze onder een scan hebben gelegen en de dokter heeft bloed geprikt en andere onderzoeken, moet hij een diagnose stellen EN vertellen ! U bent ten dode opgeschreven. De patient verbaasd, maar ik voel niets ! Ik eet lekker, hoe kan dat nou ?
Ja, hoe kan dat nou. De dokter heeft het bewijs.

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: Ellende-verlossing-dankbaarheid waar in de bijbel?

Berichtdoor 1a2b3c » 14 jul 2011 22:55

schelpje3 schreef:Wie gezond is, of denkt te zijn, gaat niet naar de dokter, waarom zou hij ?


Dat klopt, daarom zei ik ook: als je dat gelooft. (dat je dodelijk ziek bent)
schelpje3 schreef:Als ik bij de dokter zou komen en zeg: ik mankeer niets hoor, zal hij wellicht geirriteerd worden omdat ik een kwartier van zijn zeldzame tijd ten onrechte heb gebruikt.

Als je gelooft dat je dodelijk ziek bent, ook al voel je niets dan zeg je niet: ik mankeer niets.
Maar dan zeg je: ik voel me niet ziek maar ik geloof/weet dat ik het wel ben.
schelpje3 schreef:Pas als ik me ECHT ziek voel en ik weet dat ik er zelf niets (meer) aan kan doen met een pijnstiller, pleister of drankje, zal ik bellen voor een afspraak.

Ik zou eerder gaan, als ik het niet vertrouw dan is dat reden genoeg.
schelpje3 schreef:Er zijn mensen die met een dodelijke kwaal rondlopen, zonder dit zelf te weten ! Pas als ze onder een scan hebben gelegen en de dokter heeft bloed geprikt en andere onderzoeken, moet hij een diagnose stellen EN vertellen ! U bent ten dode opgeschreven. De patient verbaasd, maar ik voel niets ! Ik eet lekker, hoe kan dat nou ?
Ja, hoe kan dat nou. De dokter heeft het bewijs.

Dat kan goed zijn, maar dan is die persoon toch naar de dokter geweest terwijl hij niets voelde anders was hij nooit onder die scan terecht gekomen en was er ook geen bloed geprikt.

Als je dus in je Bijbel leest of in de kerk hoort of op een andere manier te weten komt dat je een dodelijke kwaal hebt en je gelooft dat, dan stuurt de grote Medicijnmeester je echt niet terug omdat je het niet voelt.
Als iemand dat niet gelooft of weet zal hij ook niet komen, dus het gaat er niet persé om dat je het voelt.
Tuurlijk is het zo dat iemand die zich echt ziek voelt nog een extra prikkel heeft om te gaan maar dat maakt hem niets meer of minder welkom.
Jezus zegt: die ziek zijn (niet voelen) hebben de medicijnmeester nodig Mat.9:12, en zoals je zelf ook zegt: je kunt ziek zijn zonder het te voelen, dus dan heb je Hem nodig.

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant
Berichten: 720
Lid geworden op: 09 mar 2011 15:08
Locatie: Azie

Re: Ellende-verlossing-dankbaarheid waar in de bijbel?

Berichtdoor Janvanverweg » 15 jul 2011 06:45

wat een onderwerp :oops:
een betere titel zou zijn: "is er een volgorde tot wedergeboorte of zijn er meerdere mogelijkheden?"
nu zijn er twee soorten mensen (lekker simplistisch) zij die wedergeboren zijn en zij die dat niet zijn.
de laatste groep kan in deze discussie geen duit in het zakje doen want ze weten niet waarover ze praten! ze zijn ziende blind en kunnen God's koninkrijk niet zien.
de andere groep heeft recht tot spreken. iedereen uit die groep kent minstens een volgorde/mogelijkheid :)

en nu komt de ellende...
als alle andere mogelijkheden dan de zelf-meegemaakte mogelijkheid uitgesloten wordt, dan wordt daardoor impliciet elk -op een andere volgorde/manier- wederom geboren mens als niet wederomgeboren wegezet. gewogen en te licht gevonden.
Je moet wel heel zeker van je zaak zijn om mede gelovigen als misleide geesten of ketters weg te zetten.

En, hoe belangrijk is het voor ons om anderen dusdanig te oordelen? het is iets uit ons verleden. het kan niet hersteld worden zonder het verlossende werk van Christus te bespotten! (hoe kunnen we terug gaan naar het koninkrijk der duisternis om daar ellendig te gaan zitten wezen zonder onze Heer Christus af te wijzen???) Wij, wedergeborenen zijn in Gods koninkrijk en daar leven we.
Wij wederom geborenen zijn de verlosten! nu mogen we vruchtdragen. onze zonden ZIJN vergeven; de ellende is voorbij!

laten we ons niet blind staren op ons verleden; vandaag mogen we de werken doen die God voor ons bereid heeft en onze toekomst is zeker!

de hebreeen schrijver roept op om elkaar niet meer te leren wat al bekent (leer van bekering etc) is (hebr 6:1-8) maar om elkaar toe te rusten in het vruchtdragen.

het kan natuurlijk zijn dat ik dit onderwerp niet goed aanvoel en dat een ieder hier reageert vanuit een evangelistische gederevenheid; m.a.w. hoe kunnen we de ongelovigen helpen om tot Christus te komen.

kunnen de 'e-v-d alleen' aanhangers aangeven of alle andere gelovigen in hun overtuiging wel of niet wederomgeboren (en dus wel of niet christen) zijn.
hoewel het de boel op scherp zet, zal het wel veel duidelijkheid brengen.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Ellende-verlossing-dankbaarheid waar in de bijbel?

Berichtdoor TheKeimpe » 15 jul 2011 10:45

Jan, ik wil je laatste suggestie met grote klem ontraden. Met ZEER grote klem. Je vraagt nu feitelijk om mensen elkaar te laten beoordelen. Niet alzo, broeder!


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten