Invloed van achtergrond/volksaard op het geloofsleven

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: Invloed van achtergrond/volksaard op het geloofsleven

Berichtdoor Race406 » 11 feb 2011 13:22

schelpje3 schreef:Ik ken ze ook, tot en met in mijn familie aan toe :(


Ik kan je de hand geven....
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Invloed van achtergrond/volksaard op het geloofsleven

Berichtdoor schelpje3 » 11 feb 2011 15:13

Jantjes schreef:
TheKeimpe schreef: Toch moet ik zeggen dat in dit filmpje de GG van Meliskerke wel even wordt weggezet met een enkel citaat uit een preek. Als ik het goed uitreken moet zijn ook ds. P van Ruitenburg daar hebben beluisterd. Dat is nu niet de grootste hel- en verdoemenisprediker uit ons kerkverband...


Het is wel bekend van de GG dat ze op een vooraf bepaalde wijze preken. Ja, je weet wel de drie stukken en met de drie punten. De vraag is of je het eerste punt, de ellende dus, zo moet zeggen zoals, ik citeer uit het filmpje:
Maar vergeet noooooooit, gemeente: God ziet de zonde niet door de vingers.
God haaaaaaat de zonde. Ook de volks zonde, met een volkooooooomen haat.
Zeg, maak u dat wel eens bang?


De uithaal van woorden maak je alleen al bang en de vraag is moet je zo in het eerste stuk van de preek, de ellende dus, de mensen zulk een angst aanjagen. Kijk persoonlijk wordt ik niet zo gauw bang maar ik kan mij wel voorstellen als je een en gevoelig karakter heb of nog kind ben je wel degelijk bang wordt al is het maar van deze enkele regels op een bepaalde manier gesproken. Tevens is de vraag of je bang moet worden van de vraag dat God de zonde niet door de vingers ziet. Je hoeft helemaal niet bang te worden zoals deze zielknijper het zegt. Dan krijg je dat een deel van de mensen zoals o.a. Franca weg vlucht.


.

Ik had vroeger een oom die zo bad aan tafel. Hij praatte altijd opgewekt, maar als hij voorging in gebed, werd zijn toon huilerig, gemaakt dus. Vreselijk. Ik moest daar als kind juist om lachen (van binnen dan, anders had ik een draai om mijn oren gehad :mrgreen: )

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Invloed van achtergrond/volksaard op het geloofsleven

Berichtdoor TheKeimpe » 11 feb 2011 15:51

Race406 schreef:
TheKeimpe schreef:Ten laatste: het lijkt me niet meer dan logisch dat een predikant tegen de zonde waarschuwt, toch? Zolang dit gepaard gaat met een heenwijzen naar Christus lijkt mij daar niets mis mee.


Klopt, maar de manier waarop is wel heel belangrijk, en mede bepalend of de boodschap over komt.

O zeker!

@Schelpje: ja, ik ken ze ook, mensen die goed kunnen lezen, maar uit de Bijbel ineens heel monotoon dreunend met een draai aan het eind van de zin lezen...

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Invloed van achtergrond/volksaard op het geloofsleven

Berichtdoor Optimatus » 12 feb 2011 10:47

TheKeimpe schreef:Zeker wel, als het maar iso-ritme is! Niet-ritmisch zingen is heel verschrikkelijk, dan doet ieder maar wat hij zelf wel met de nootlengte :mrgreen:


Het is wel sport om het mooi te begeleiden.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Samanthi

Re: Invloed van achtergrond/volksaard op het geloofsleven

Berichtdoor Samanthi » 20 feb 2011 17:42

schelpje3 schreef:Nou Marnix, zo wordt dat niet geroepen hoor.
Eerstens spreekt deze groep bezwaarden over de HEERE en nimmer over de Heer en ten 2e wordt dat op deze manier echt niet nageschreeuwd.
Ik weet niet waar je dit vandaan haalt, in ieder geval wel uit zn verband getrokken :D

Even nog oude koek, maar ik wil even zeggen dat dit echt geschreeuwd wordt van achter het hek van een refoschool, oh die gaat naar de hel, want die heeft een broek aan en ook tegen elkaar over oorbellen spijkerbroeken en noem maar op.
Als er een kind mee begint gaan er meer dit zeggen en gevoelige kinderen hebben er nog last van tot hun volwassenheid toe.

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant
Berichten: 583
Lid geworden op: 15 jun 2010 10:38

Re: Invloed van achtergrond/volksaard op het geloofsleven

Berichtdoor Bastiaan30 » 20 feb 2011 19:01

Samanthi schreef:
schelpje3 schreef:Nou Marnix, zo wordt dat niet geroepen hoor.
Eerstens spreekt deze groep bezwaarden over de HEERE en nimmer over de Heer en ten 2e wordt dat op deze manier echt niet nageschreeuwd.
Ik weet niet waar je dit vandaan haalt, in ieder geval wel uit zn verband getrokken :D

Even nog oude koek, maar ik wil even zeggen dat dit echt geschreeuwd wordt van achter het hek van een refoschool, oh die gaat naar de hel, want die heeft een broek aan en ook tegen elkaar over oorbellen spijkerbroeken en noem maar op.
Als er een kind mee begint gaan er meer dit zeggen en gevoelige kinderen hebben er nog last van tot hun volwassenheid toe.


Sommigen nog veel langer.
mijn nichtje moet bidden voor een koekje in de pauze, en als ze dat niet wil omdat dat thuis ook niet hoeft, krijgt ze strafwerk....

Weer een Franca Treur in de maak...

coupe soleil
Luitenant
Luitenant
Berichten: 584
Lid geworden op: 06 jan 2008 14:33

Re: Invloed van achtergrond/volksaard op het geloofsleven

Berichtdoor coupe soleil » 20 feb 2011 19:35

Bastiaan30 schreef:
Samanthi schreef:
schelpje3 schreef:Nou Marnix, zo wordt dat niet geroepen hoor.
Eerstens spreekt deze groep bezwaarden over de HEERE en nimmer over de Heer en ten 2e wordt dat op deze manier echt niet nageschreeuwd.
Ik weet niet waar je dit vandaan haalt, in ieder geval wel uit zn verband getrokken :D

Even nog oude koek, maar ik wil even zeggen dat dit echt geschreeuwd wordt van achter het hek van een refoschool, oh die gaat naar de hel, want die heeft een broek aan en ook tegen elkaar over oorbellen spijkerbroeken en noem maar op.
Als er een kind mee begint gaan er meer dit zeggen en gevoelige kinderen hebben er nog last van tot hun volwassenheid toe.


Sommigen nog veel langer.
mijn nichtje moet bidden voor een koekje in de pauze, en als ze dat niet wil omdat dat thuis ook niet hoeft, krijgt ze strafwerk....

Weer een Franca Treur in de maak...


:shock:

Die hanteren zeker het principe: 'Van alles waar je niet voor bidt word je dik'.

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant
Berichten: 583
Lid geworden op: 15 jun 2010 10:38

Re: Invloed van achtergrond/volksaard op het geloofsleven

Berichtdoor Bastiaan30 » 20 feb 2011 19:40

Nee, dat heet wetticisme erin stampen, net als hel preken voor een lange broek dragen etc.
Puur legalisme.

Samanthi

Re: Invloed van achtergrond/volksaard op het geloofsleven

Berichtdoor Samanthi » 21 feb 2011 09:36

Die hanteren zeker het principe: 'Van alles waar je niet voor bidt word je dik'.

Even niet helemaal ontopic

Ik heb op een VMBO gewerkt op de afdeling Zorg en welzijn, ik probeerde uit te leggen dat juist de tussendoortjes je dik maakt en zei alles waar je niet voor bidt wordt je dik van, nu ben ik zeker niet een van de magerste een van de jongens keek me aan en zei: dan heeft u zeker niet veel gebeden. :D

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Invloed van achtergrond/volksaard op het geloofsleven

Berichtdoor schelpje3 » 21 feb 2011 11:02

Samanthi schreef:
schelpje3 schreef:Nou Marnix, zo wordt dat niet geroepen hoor.
Eerstens spreekt deze groep bezwaarden over de HEERE en nimmer over de Heer en ten 2e wordt dat op deze manier echt niet nageschreeuwd.
Ik weet niet waar je dit vandaan haalt, in ieder geval wel uit zn verband getrokken :D

Even nog oude koek, maar ik wil even zeggen dat dit echt geschreeuwd wordt van achter het hek van een refoschool, oh die gaat naar de hel, want die heeft een broek aan en ook tegen elkaar over oorbellen spijkerbroeken en noem maar op.
Als er een kind mee begint gaan er meer dit zeggen en gevoelige kinderen hebben er nog last van tot hun volwassenheid toe.

Ik heb het echt nog nooit gehoord. Het zal misschien bij een zeer kleine, zeer rechtse groepering zijn, die het van huis gehoord hebben kennelijk. :( Dan kun je wel blijven roepen, want ik ken nog maar weinig vrouwen die in een rok lopen, zeker swinters !

Riska

Re: Invloed van achtergrond/volksaard op het geloofsleven

Berichtdoor Riska » 21 feb 2011 11:25

Nou dan weet ik niet waar jij woont, maar ik ken heel veel vrouwen die - ook in de winter - met een rok lopen!

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Invloed van achtergrond/volksaard op het geloofsleven

Berichtdoor Optimatus » 21 feb 2011 11:32

Ik ken zelfs mannen die dat doen, maar dan heet de rok plotseling soutane :)
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Invloed van achtergrond/volksaard op het geloofsleven

Berichtdoor schelpje3 » 21 feb 2011 11:37

Riska schreef:Nou dan weet ik niet waar jij woont, maar ik ken heel veel vrouwen die - ook in de winter - met een rok lopen!

Ik woon in een middelgrote stad, overwegend goddeloos :(

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Invloed van achtergrond/volksaard op het geloofsleven

Berichtdoor schelpje3 » 21 feb 2011 11:38

Optimatus schreef:Ik ken zelfs mannen die dat doen, maar dan heet de rok plotseling soutane :)

:mrgreen:
Tja en dames afstammelingen van volkeren rondom de Middellandse Zee hebben idd hele lange rokken aan, langer dan refo's :-oo

Riska

Re: Invloed van achtergrond/volksaard op het geloofsleven

Berichtdoor Riska » 21 feb 2011 11:49

Maar desalniettemin ken ik heel goed het onderscheid. In mijn woonplaats komen beiden veelvuldig voor. Lange rokken vanuit reformatorische achtergrond en (nog) lange(re) rokken vanuit islamitische achtergrond...


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten