Riska schreef:Pietpiet schreef:Maar hij heeft wel gelijk dat er hier niets op aarde gebeurd zonder dat God het wil. Ja sterker nog.. Gods welbehagen wordt op aarde uitgevoerd. Dit is toch geen vreemde (al is het voor ons moeilijk te bevatten) gedachte hoop ik.
De klassieke fout. Ook in de Heidelbergsche... Gestoeld op de tekst van de mus die niet naar beneden valt zonder God. In die tekst staat
niet: zonder de wil van God, er staat: "zonder God". Alleen in de NBV is het helaas in de vertaling opgenomen. Alle eerdere vertalingen spreken niet van de wil...
God is in alles
aanwezig, maar Hij
wil veel dingen
niet.
Een heel menselijke vergelijking: een ouder is er voor het kind als het pijn heeft, is erbij in het ziekenhuis, probeert zoveel mogelijk de pijn mee te dragen (God alleen kan het wegnemen, maar ouders zijn God niet).
Daarom zeg ik dat ik af zou haken als Hij alles wil. Hij laat dingen toe, dat is iets totaal anders.
Ik moet eerlijk zeggen dat de tekst van de mus nog niet eens direct bij mij opkwam.. Maar wel een paar andere teksten:
Gen. 50:20Gijlieden wel, gij hebt kwaad tegen mij gedacht; doch God heeft dat ten goede gedacht; opdat Hij deed, gelijk het te dezen dage is, om een groot volk in het leven te behouden.
Als er staat: "ten goede gedacht / opdat Hij deed" dan kunnen we dat niet lezen als dat God daar alleen een 'goede draai' gegeven heeft aan een slecht iets.
Amos 3:6Zal de bazuin in de stad geblazen worden, dat het volk niet siddere? zal er een kwaad in de stad zijn, dat de HEERE niet doet?
Ook hier vind ik het moeilijk om iets anders te lezen dan dat God daarin is.
Job 2:10Maar hij zeide tot haar: Gij spreekt als een der zottinnen spreekt; ja, zouden wij het goede van God ontvangen, en het kwade niet ontvangen? In dit alles zondigde Job met zijn lippen niet.
Hier zegt de Heilige Geest het zelf dat Job niet zondigde met zijn lippen NADAT hij heeft aangegeven dat het "kwade ook van God komt!"
1 Petrus 4:19Zo dan ook die lijden naar den wil van God, dat zij hun zielen Hem, als den getrouwen Schepper, bevelen met weldoen.
Ook hier schrijft Petrus het lijden toe aan de "wil" van God en niet aan de "toelating" van God.
1 Sam. 2:6De HEERE doodt en maakt levend; Hij doet ter helle nederdalen, en Hij doet weder opkomen.
Als er iemand gedood wordt op aarde schrijft Hanna dat hier toe aan de HEERE.
Jes. 53:10Doch het behaagde den HEERE Hem te verbrijzelen; Hij heeft Hem krank gemaakt; als Zijn ziel Zich tot een schuldoffer gesteld zal hebben, zo zal Hij zaad zien, Hij zal de dagen verlengen; en het welbehagen des HEEREN zal door Zijn hand gelukkiglijk voortgaan.
Bij de meest gruwelijke zonde op deze aarde staat er in Jesaja dat het de HEERE _behaagde_ om Hem te verbrijzelen!
Hand. 4:27-28Want in der waarheid zijn vergaderd tegen Uw heilig Kind Jezus, Welken Gij gezalfd hebt, beiden Heródes en Pontius Pilatus, met de heidenen en de volken Israëls; Om te doen al wat Uw hand en Uw raad te voren bepaald had, dat geschieden zou.
Hier zien we hetzelfde nog een keer... God had de zonde bepaald.
En zo zou ik nog een poosje door kunnen gaan (denk aan hoe de Heere volken gebruikt voor het verdelgen van andere volken).
Bovendien is het naar mijn mening veel troostrijker om te weten dat we onder de roede van God liggen.
Dus naar mijn mening leert de Bijbel ons dat er niets gebeurd zonder dat onze hemelse Vader het wil. Ik zou het zelf ook niet anders willen, want in wiens handen is het nu veiliger? In de handen van mensen of van een genadig en barmhartig God. Dit is geen klassiek fout maar een doordegen Bijbelse notie. Ik heb het al eens eerder geschreven en doe het nu weer: mensen als Calvijn, Matthew Henry enzovoorts hadden veel meer Bijbel kennis dan wij waarschijnlijk ooit gaan bezitten. Om hun gedachten dan maar eenvoudig af te doen als de "klassieke fout" dat zou ik voor mezelf niet kunnen.
En nogmaals wil ik benadrukken dat God geen zonden werkt. En hoe die twee zaken tegelijk kunnen bestaan dat is voor ons een verborgen zaak. God is daarin hoger dan de mens en hier past eerbied.