Iedereen een andere straf in de hel of niet?

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Annet76
Mineur
Mineur
Berichten: 249
Lid geworden op: 21 okt 2009 15:55

Re: Iedereen een andere straf in de hel of niet?

Berichtdoor Annet76 » 03 jun 2010 10:08

TheKeimpe schreef:
Annet76 schreef:
Marnix schreef:Misschien is dat ook wel zo. Wel een correctie:

Hoe vaker je naar de kerk gaat en over God hoort, des te zwaarder je straf wordt wanneer je je niet bekeert.

Anders klinkt het zo als een loterij.... je neemt een gok door naar de kerk te gaan want misschien word je bekeerd en misschien niet en dan wordt je straf groter.


Nou nou....
Dus, jij hoort bij de gelukkige prijswinnaars?

Volgens mij wil Marnix er nu juist geen loterij van maken...


Dat maakt dan zijn opmerking extra onbegrijpelijk.

Waarom gaan mensen zo graag op de troon van God zitten om eens even haarfijn uit te leggen wie wanneer en waarom naar de hel zal gaan.
Ik zou dat graag aan God Zelf over laten....

Bovendien: wanneer ben je bekeert?
Dan zou Marnix daar ook even een definitie van moeten geven, dan kan ik misschien mijn positie wat veiliger stellen?

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Iedereen een andere straf in de hel of niet?

Berichtdoor TheKeimpe » 03 jun 2010 10:16

Ik ben bang dat ik je even niet begrijp. Volgens mij verwijst Marnix niemand naar de hel, maar stelt hij alleen dat het verschrikkelijk zal zijn om onbekeerd te sterven, terwijl je in de kerk hebt gehoord van het behoud in Christus, wat mogelijk is voor de grootste van de zondaren!

Of doe ik nu al wat je volgens jou niet mag doen. Dan citeer ik nog maar even uit Spreuken 1:
24 Maar toen ik je riep, wees je me af,
toen ik je mijn hand bood, nam je die niet aan.
25 Al mijn goede raad heb je in de wind geslagen,
elke berisping heb je genegeerd.
26 Daarom lach ik om je ongeluk,
schater ik het uit om je ellende,
27 wanneer ellende op je afkomt als een storm,
ongeluk als een onweer over je losbarst,
leed en nood je treffen.
28 Dan zul je me roepen, maar ik antwoord niet,
je zult me zoeken, maar je vindt me niet.
29 Want je was afkerig van mijn kennis
en toonde geen ontzag voor de HEER.
30 Je nam mijn raad niet aan
en verachtte mijn berispingen.
31 Daarom pluk je de wrange vruchten van je plannen,
je daden liggen je zwaar op de maag.
32 Want wie onnozel is, gaat aan zijn halsstarrigheid ten onder,
en zelfgenoegzaamheid brengt de dwazen om.
33 Maar wie naar mij luistert, zal veilig zijn,
hij hoeft geen angst te hebben voor het kwaad.

Annet76
Mineur
Mineur
Berichten: 249
Lid geworden op: 21 okt 2009 15:55

Re: Iedereen een andere straf in de hel of niet?

Berichtdoor Annet76 » 03 jun 2010 10:26

TheKeimpe schreef:Ik ben bang dat ik je even niet begrijp. Volgens mij verwijst Marnix niemand naar de hel, maar stelt hij alleen dat het verschrikkelijk zal zijn om onbekeerd te sterven, terwijl je in de kerk hebt gehoord van het behoud in Christus, wat mogelijk is voor de grootste van de zondaren!

Of doe ik nu al wat je volgens jou niet mag doen. Dan citeer ik nog maar even uit Spreuken 1:
24 Maar toen ik je riep, wees je me af,
toen ik je mijn hand bood, nam je die niet aan.
25 Al mijn goede raad heb je in de wind geslagen,
elke berisping heb je genegeerd.
26 Daarom lach ik om je ongeluk,
schater ik het uit om je ellende,
27 wanneer ellende op je afkomt als een storm,
ongeluk als een onweer over je losbarst,
leed en nood je treffen.
28 Dan zul je me roepen, maar ik antwoord niet,
je zult me zoeken, maar je vindt me niet.
29 Want je was afkerig van mijn kennis
en toonde geen ontzag voor de HEER.
30 Je nam mijn raad niet aan
en verachtte mijn berispingen.
31 Daarom pluk je de wrange vruchten van je plannen,
je daden liggen je zwaar op de maag.
32 Want wie onnozel is, gaat aan zijn halsstarrigheid ten onder,
en zelfgenoegzaamheid brengt de dwazen om.
33 Maar wie naar mij luistert, zal veilig zijn,
hij hoeft geen angst te hebben voor het kwaad.


Nee, maar nu ben je bezig de woorden van Marnix te nuanceren.
Hij schrijft: "Hoe vaker je naar de kerk gaat en over God hoort, des te zwaarder je straf wordt wanneer je je niet bekeert"

Dat is toch wel degelijk iemand naar de hel verwijzen?
Je wordt namelijk zwaarder gestraft wanneer je je niet bekeert volgens hem ,dus in dat geval - als ik niet bekeert ben - zal het slecht me me aflopen.
Slechter nog zelfs als ik desondanks wél regelmatig naar de kerk ga.

Ik vind dat soort "bangmakerij" niet nodig.
Het levert voor veel mensen onnodig een druk op, waardoor ze de weg helemaal kwijt raken. Dat is jammer. Dergelijke uitspraken zijn gewoon niet zo nodig.

En in dit geval: ja dan zou het dus wél een loterij zijn...

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Iedereen een andere straf in de hel of niet?

Berichtdoor TheKeimpe » 03 jun 2010 10:37

Maar als we het omdraaien, kun je dan in de kerk zitten, zonder bekering, en daarmee je straf verlichten ("Maar Heere, ik zat toch echt in de kerk?") Wat dan? Maar thuisblijven ("Heere, ik ging maar niet meer naar de kerk, want dat zou mijn oordeel alleen maar verzwaren")

Nee, de weg is anders, ga door de knieën ("O God, wees mij de zondaar genadig").

Annet76
Mineur
Mineur
Berichten: 249
Lid geworden op: 21 okt 2009 15:55

Re: Iedereen een andere straf in de hel of niet?

Berichtdoor Annet76 » 03 jun 2010 10:48

TheKeimpe schreef:Maar als we het omdraaien, kun je dan in de kerk zitten, zonder bekering, en daarmee je straf verlichten ("Maar Heere, ik zat toch echt in de kerk?") Wat dan? Maar thuisblijven ("Heere, ik ging maar niet meer naar de kerk, want dat zou mijn oordeel alleen maar verzwaren")

Nee, de weg is anders, ga door de knieën ("O God, wees mij de zondaar genadig").


Ja, maar jij doet hetzelfde en gebruikt ook de woorden 'straf verlichten'
Dat betekent dat je weet wie wanneer en waarom straf verdient en wanneer er sprake is van strafvermindering en wanneer niet.
Juist dát moeten we gewoon niet doen!

Zelf geloof ik niet in het bestaan van de hel...misschien een andere discussie, maar het betekent min of meer wel dat het openingstopic gewoon ongelukkig gekozen is.
Het lijkt me gewoon niet zinvol ons bezig te houden met de verschillende gradaties in de hel....ik begrijp dat niet zo.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Iedereen een andere straf in de hel of niet?

Berichtdoor Marnix » 03 jun 2010 11:17

Annet76 schreef:
TheKeimpe schreef:Ik ben bang dat ik je even niet begrijp. Volgens mij verwijst Marnix niemand naar de hel, maar stelt hij alleen dat het verschrikkelijk zal zijn om onbekeerd te sterven, terwijl je in de kerk hebt gehoord van het behoud in Christus, wat mogelijk is voor de grootste van de zondaren!

Of doe ik nu al wat je volgens jou niet mag doen. Dan citeer ik nog maar even uit Spreuken 1:
24 Maar toen ik je riep, wees je me af,
toen ik je mijn hand bood, nam je die niet aan.
25 Al mijn goede raad heb je in de wind geslagen,
elke berisping heb je genegeerd.
26 Daarom lach ik om je ongeluk,
schater ik het uit om je ellende,
27 wanneer ellende op je afkomt als een storm,
ongeluk als een onweer over je losbarst,
leed en nood je treffen.
28 Dan zul je me roepen, maar ik antwoord niet,
je zult me zoeken, maar je vindt me niet.
29 Want je was afkerig van mijn kennis
en toonde geen ontzag voor de HEER.
30 Je nam mijn raad niet aan
en verachtte mijn berispingen.
31 Daarom pluk je de wrange vruchten van je plannen,
je daden liggen je zwaar op de maag.
32 Want wie onnozel is, gaat aan zijn halsstarrigheid ten onder,
en zelfgenoegzaamheid brengt de dwazen om.
33 Maar wie naar mij luistert, zal veilig zijn,
hij hoeft geen angst te hebben voor het kwaad.


Nee, maar nu ben je bezig de woorden van Marnix te nuanceren.
Hij schrijft: "Hoe vaker je naar de kerk gaat en over God hoort, des te zwaarder je straf wordt wanneer je je niet bekeert"

Dat is toch wel degelijk iemand naar de hel verwijzen?
Je wordt namelijk zwaarder gestraft wanneer je je niet bekeert volgens hem ,dus in dat geval - als ik niet bekeert ben - zal het slecht me me aflopen.
Slechter nog zelfs als ik desondanks wél regelmatig naar de kerk ga.

Ik vind dat soort "bangmakerij" niet nodig.
Het levert voor veel mensen onnodig een druk op, waardoor ze de weg helemaal kwijt raken. Dat is jammer. Dergelijke uitspraken zijn gewoon niet zo nodig.

En in dit geval: ja dan zou het dus wél een loterij zijn...


Beste Annet, wat is precies je probleem? Dit topic ging over of er gradatie in straf is, en op dat punt heb ik niet zelf gesproken maar de Bijbel laten spreken. Jezus zelf zegt tegen Israelieten, dat het voor hen ondragelijker zal zijn op de dag van het oordeel dan voor heidenen, omdat ze niet hebben geloofd. Ik spreek Hem slechts na en oordeel daarmee niet zelf, maar laat het oordeel aan Hem over. Maar sinds wanneer mogen we de Bijbel dan niet meer naspreken? Of sinds wanneer mogen we niet meer stellen dat wie niet gelooft, verloren gaat?

Dat heeft niets met een loterij te maken, de Bijbel wijst de weg naar de verlossing en juist daarom stelt Jezus dat het oordeel zwaarder zal zijn voor wie die weg horen maar hem niet willen bewandelen. Wat de vraag betreft wanneer je bekeerd bent zal ik dan ook niet anders doen dan naar de Bijbel wijzen, daar staat het antwoord, en in de kerk kan je dat als het goed is ook horen!

Het heeft ook niets met bangmakerij te maken. Of waren de woorden van Jezus volgens jou maar bangmakerij? Hij liet gewoon duidelijk de consequenties zien van geloven en van niet geloven.

Ik ben benieuwd naar je reactie, want ik heb me over je opmerkingen ernstig verbaasd. Kan het zijn dat angst / onzekerheid de oorzaak van je felle reactie is en je het daarom als bangmakerij bestempelt?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Annet76
Mineur
Mineur
Berichten: 249
Lid geworden op: 21 okt 2009 15:55

Re: Iedereen een andere straf in de hel of niet?

Berichtdoor Annet76 » 03 jun 2010 12:24

Marnix schreef:
Annet76 schreef:
TheKeimpe schreef:Ik ben bang dat ik je even niet begrijp. Volgens mij verwijst Marnix niemand naar de hel, maar stelt hij alleen dat het verschrikkelijk zal zijn om onbekeerd te sterven, terwijl je in de kerk hebt gehoord van het behoud in Christus, wat mogelijk is voor de grootste van de zondaren!

Of doe ik nu al wat je volgens jou niet mag doen. Dan citeer ik nog maar even uit Spreuken 1:
24 Maar toen ik je riep, wees je me af,
toen ik je mijn hand bood, nam je die niet aan.
25 Al mijn goede raad heb je in de wind geslagen,
elke berisping heb je genegeerd.
26 Daarom lach ik om je ongeluk,
schater ik het uit om je ellende,
27 wanneer ellende op je afkomt als een storm,
ongeluk als een onweer over je losbarst,
leed en nood je treffen.
28 Dan zul je me roepen, maar ik antwoord niet,
je zult me zoeken, maar je vindt me niet.
29 Want je was afkerig van mijn kennis
en toonde geen ontzag voor de HEER.
30 Je nam mijn raad niet aan
en verachtte mijn berispingen.
31 Daarom pluk je de wrange vruchten van je plannen,
je daden liggen je zwaar op de maag.
32 Want wie onnozel is, gaat aan zijn halsstarrigheid ten onder,
en zelfgenoegzaamheid brengt de dwazen om.
33 Maar wie naar mij luistert, zal veilig zijn,
hij hoeft geen angst te hebben voor het kwaad.


Nee, maar nu ben je bezig de woorden van Marnix te nuanceren.
Hij schrijft: "Hoe vaker je naar de kerk gaat en over God hoort, des te zwaarder je straf wordt wanneer je je niet bekeert"

Dat is toch wel degelijk iemand naar de hel verwijzen?
Je wordt namelijk zwaarder gestraft wanneer je je niet bekeert volgens hem ,dus in dat geval - als ik niet bekeert ben - zal het slecht me me aflopen.
Slechter nog zelfs als ik desondanks wél regelmatig naar de kerk ga.

Ik vind dat soort "bangmakerij" niet nodig.
Het levert voor veel mensen onnodig een druk op, waardoor ze de weg helemaal kwijt raken. Dat is jammer. Dergelijke uitspraken zijn gewoon niet zo nodig.

En in dit geval: ja dan zou het dus wél een loterij zijn...


Beste Annet, wat is precies je probleem? Dit topic ging over of er gradatie in straf is, en op dat punt heb ik niet zelf gesproken maar de Bijbel laten spreken. Jezus zelf zegt tegen Israelieten, dat het voor hen ondragelijker zal zijn op de dag van het oordeel dan voor heidenen, omdat ze niet hebben geloofd. Ik spreek Hem slechts na en oordeel daarmee niet zelf, maar laat het oordeel aan Hem over. Maar sinds wanneer mogen we de Bijbel dan niet meer naspreken? Of sinds wanneer mogen we niet meer stellen dat wie niet gelooft, verloren gaat?

Dat heeft niets met een loterij te maken, de Bijbel wijst de weg naar de verlossing en juist daarom stelt Jezus dat het oordeel zwaarder zal zijn voor wie die weg horen maar hem niet willen bewandelen. Wat de vraag betreft wanneer je bekeerd bent zal ik dan ook niet anders doen dan naar de Bijbel wijzen, daar staat het antwoord, en in de kerk kan je dat als het goed is ook horen!

Het heeft ook niets met bangmakerij te maken. Of waren de woorden van Jezus volgens jou maar bangmakerij? Hij liet gewoon duidelijk de consequenties zien van geloven en van niet geloven.

Ik ben benieuwd naar je reactie, want ik heb me over je opmerkingen ernstig verbaasd. Kan het zijn dat angst / onzekerheid de oorzaak van je felle reactie is en je het daarom als bangmakerij bestempelt?



Ik heb géén probleem!
Zoals jij praat over de hel heeft het alles te maken met een loterij, je bent bekeerd en zult naar de hemel gaan, of je bent niet bekeerd en dan beland je in de hel.
Alleen naar de Bijbel wijzen als antwoord op de vraag wanneer je bekeerd bent vind ik niet echt terecht, dan zou ik op z’n minst een concreet antwoord willen hebben en misschien ook wel antwoord op de vraag of je jezelf dan ook tot die categorie zou willen noemen?
Dat laatste denk ik dan al te kunnen invullen en vanuit die positie is het natuurlijk heel eenvoudig praten, maar wat te denken van mensen die dit als het grootste struikelblok ervaren. Wél heel graag die bekering zouden willen ervaren, maar waarbij het simpelweg niet lukt?
Dit soort ‘verhalen’ maakt die druk nog eens extra (en zeker ook onnodig!!) groot.
Ik word soms een beetje moe van alle ‘hel en verdoemis’ verhalen van mensen die menen op die manier duidelijk te maken dat bekering toch wel heel belangrijk is. Een soort middel om andere mensen onder druk te zetten en daar hou ik persoonlijk niet van.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Iedereen een andere straf in de hel of niet?

Berichtdoor Marnix » 03 jun 2010 12:45

Ik praat niet over hemel en hel alsof het een loterij is. Ik geef wel aan dat er voorwaarden zijn. Wie gelooft wordt gered, wie niet gelooft gaat verloren. Dat leert de Bijbel en dat is wat ik hier heb nagesproken. Dat is geen loterij, integendeel. Het gaat over geloven of niet geloven. En als iemand vraagt hoe hij behouden kan worden, geeft de Bijbel het antwoord:

7 Toen zij dit hoorden, werden zij diep in hun hart getroffen, en zij zeiden tot Petrus en de andere apostelen: Wat moeten wij doen, mannen broeders? 38 En Petrus antwoordde hun: Bekeert u en een ieder van u late zich dopen op de naam van Jezus Christus, tot vergeving van uw zonden, en gij zult de gave des heiligen Geestes ontvangen. 39 Want voor u is de belofte en voor uw kinderen en voor allen, die verre zijn, zovelen als de Here, onze God, ertoe roepen zal. 40 En met nog meer andere woorden getuigde hij, en hij vermaande hen, zeggende: Laat u behouden uit dit verkeerde geslacht.

Dat heeft niets met onder druk zetten te maken, als je mensen die niet geloven oproept tot geloof en bekering is veelal liefde de drijfveer. Je wil niet dat er mensen verloren gaan en dus roep je ze op tot geloof en bekering.

Wat de persoonlijke vraag betreft, ik mag weten dat ik kind van God ben door het offer van zijn Zoon Jezus Christus, die mijn Heer en Verlosser is. Ik geloof in Hem. En dat is de enige voorwaarde die de Bijbel stelt. Niet "ervaringen, eerst zelf goed leven om het daarmee te verdienen etc." maar geloof in Jezus Christus als Gods Zoon en Verlosser. Ik ben alleen bang dat men het soms veel moeilijker wil maken dan dat.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Annet76
Mineur
Mineur
Berichten: 249
Lid geworden op: 21 okt 2009 15:55

Re: Iedereen een andere straf in de hel of niet?

Berichtdoor Annet76 » 03 jun 2010 13:03

Marnix schreef:Ik praat niet over hemel en hel alsof het een loterij is. Ik geef wel aan dat er voorwaarden zijn. Wie gelooft wordt gered, wie niet gelooft gaat verloren. Dat leert de Bijbel en dat is wat ik hier heb nagesproken. Dat is geen loterij, integendeel. Het gaat over geloven of niet geloven. En als iemand vraagt hoe hij behouden kan worden, geeft de Bijbel het antwoord:

7 Toen zij dit hoorden, werden zij diep in hun hart getroffen, en zij zeiden tot Petrus en de andere apostelen: Wat moeten wij doen, mannen broeders? 38 En Petrus antwoordde hun: Bekeert u en een ieder van u late zich dopen op de naam van Jezus Christus, tot vergeving van uw zonden, en gij zult de gave des heiligen Geestes ontvangen. 39 Want voor u is de belofte en voor uw kinderen en voor allen, die verre zijn, zovelen als de Here, onze God, ertoe roepen zal. 40 En met nog meer andere woorden getuigde hij, en hij vermaande hen, zeggende: Laat u behouden uit dit verkeerde geslacht.

Dat heeft niets met onder druk zetten te maken, als je mensen die niet geloven oproept tot geloof en bekering is veelal liefde de drijfveer. Je wil niet dat er mensen verloren gaan en dus roep je ze op tot geloof en bekering.

Wat de persoonlijke vraag betreft, ik mag weten dat ik kind van God ben door het offer van zijn Zoon Jezus Christus, die mijn Heer en Verlosser is. Ik geloof in Hem. En dat is de enige voorwaarde die de Bijbel stelt. Niet "ervaringen, eerst zelf goed leven om het daarmee te verdienen etc." maar geloof in Jezus Christus als Gods Zoon en Verlosser. Ik ben alleen bang dat men het soms veel moeilijker wil maken dan dat.


Ik vind dat je twee dingen behoorlijk door elkaar haalt.
Je schrijft: "Wie gelooft wordt gered, wie niet gelooft gaat verloren" en "ik geloof in Hem"....de enige voorwaarde die de Bijbel stelt.
Toch, dat alleen is voor jou niet genoeg, want je geeft er ook nog eens van allerlei gradaties aan en juist daar ga je wat mij betreft te ver. Dáár ga je oordelen, veroordelen over hoe mensen moeten geloven, want anders......'

maar oke, volgens mij begrijp je mij helemaal niet en voert het te ver door om daar verder op in te gaan.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Iedereen een andere straf in de hel of niet?

Berichtdoor Marnix » 03 jun 2010 14:18

Volgens mij begrijp jij mij niet zo goed, want ik heb het helemaal niet over gradaties in het geloof. Ik heb ook niet gezegd dat er meer dan geloof nodig is om gered te worden, integendeel.

Het gaat in dit topic over gradaties van straf voor wie niet geloven. Niet ik maar de Bijbel zegt hier bepaalde dingen over en dat heb ik genoemd aan iemand die vroeg of er volgens de Bijbel gradaties in straf zijn. Daarop heb ik gezegd: Volgens de Bijbel zijn die er, ik en anderen hebben teksten genoemd waar dat in naar voren komt.

Jij hebt dat verdraaid tot dat ik zou oordelen over het geloof van anderen en dat heb ik helemaal niet gedaan.

Hoe lees jij overigens de Bijbelteksten dan die hier zijn aangehaald, die duidelijk wijzen op een gradatie in straf?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Annet76
Mineur
Mineur
Berichten: 249
Lid geworden op: 21 okt 2009 15:55

Re: Iedereen een andere straf in de hel of niet?

Berichtdoor Annet76 » 03 jun 2010 14:29

Marnix schreef:Volgens mij begrijp jij mij niet zo goed, want ik heb het helemaal niet over gradaties in het geloof. Ik heb ook niet gezegd dat er meer dan geloof nodig is om gered te worden, integendeel.

Het gaat in dit topic over gradaties van straf voor wie niet geloven. Niet ik maar de Bijbel zegt hier bepaalde dingen over en dat heb ik genoemd aan iemand die vroeg of er volgens de Bijbel gradaties in straf zijn. Daarop heb ik gezegd: Volgens de Bijbel zijn die er, ik en anderen hebben teksten genoemd waar dat in naar voren komt.

Jij hebt dat verdraaid tot dat ik zou oordelen over het geloof van anderen en dat heb ik helemaal niet gedaan.

Hoe lees jij overigens de Bijbelteksten dan die hier zijn aangehaald, die duidelijk wijzen op een gradatie in straf?


Laten we het dan maar houden op het feit dat we elkaar verkeerd begrepen hebben, ik denk er 'gewoon' anders over.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Iedereen een andere straf in de hel of niet?

Berichtdoor Marnix » 03 jun 2010 14:39

Prima, maar ik ben dan nog wel benieuwd naar je reactie op de Bijbelteksten die ook wijzen op gradatie in straf. Wat is dat? Bangmakerij van Jezus en de apostelen die we maar moeten negeren omdat het zo'n druk geeft? Ik heb mijn mening vanuit de Bijbel onderbouwd, ik lees dat jij het er niet mee eens bent maar ik mis je onderbouwing daarin. Dat jij er anders over denkt, prima... maar waarom? Als je dat deelt kan ik er allicht ook wat van leren.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Annet76
Mineur
Mineur
Berichten: 249
Lid geworden op: 21 okt 2009 15:55

Re: Iedereen een andere straf in de hel of niet?

Berichtdoor Annet76 » 03 jun 2010 16:12

Marnix schreef:Prima, maar ik ben dan nog wel benieuwd naar je reactie op de Bijbelteksten die ook wijzen op gradatie in straf. Wat is dat? Bangmakerij van Jezus en de apostelen die we maar moeten negeren omdat het zo'n druk geeft? Ik heb mijn mening vanuit de Bijbel onderbouwd, ik lees dat jij het er niet mee eens bent maar ik mis je onderbouwing daarin. Dat jij er anders over denkt, prima... maar waarom? Als je dat deelt kan ik er allicht ook wat van leren.


Er zijn ook Bijbelteksten die het tegendeel beweren, zullen we die dan óók bespreken?
Ik denk gewoon niet dat we hiermee op één lijn gaan komen.
Voordat we het over jouw Bijbelteksten gaan hebben, zullen we eerst dan terug moeten naar de betekenis van het woordje 'hel'
Dit woord had beter kunnen worden vertaald als dood, een toestand van dood zijn (dat is in vele literatuur terug te vinden!). Mensen willen dat graag gelijkstellen aan een soort vuur waaraan je bloot wordt gesteld, maar zo is het niet. Kijk en dát vind ik bangmakerij!
Alsof de hel een geografische plek is waar je naar toe gaat als je niet gelooft? Nee, ik denk t niet.

Jezus onderwijst ons niet over een plaats waarin we eeuwig worden gestraft.
Hij onderwijst ons vergeving en liefde.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Iedereen een andere straf in de hel of niet?

Berichtdoor Marnix » 03 jun 2010 16:48

Volgens mij wijst Jezus ook op eeuwige straf, maar daar kunnen we het over hebben.

Wat "hel" betreft, ik weet ook niet precies hoe dat er uit ziet. Ook daar kunnen we het over hebben. Het klopt dat er meerdere betekenissen zijn die in ieder geval in de Statenvertaling met hel worden aangeduid. Onder andere Hades, Gehenna. Het een verwijst naar het dodenrijk, het ander naar een eeuwige plaats.

Ik sta open voor een Bijbelse discussie (waar we volgens mij ook al mee bezig waren) en ben nogmaals benieuwd naar hoe jij de door mij genoemde Bijbelteksten interpreteert en ook naar de Bijbelteksten die het tegendeel zouden bewijzen. Zou je die willen plaatsen?

Drie teksten die aangeven dat Jezus liefde en vergeving leerde, maar ook straf voor onbekeerden:

22 En Hij trok verder langs steden en dorpen, predikende en reizende naar Jeruzalem.
23 En iemand zeide tot Hem: Here, zijn het weinigen, die behouden worden? 24 Hij zeide tot hen: Strijdt om in te gaan door de enge poort, want velen, zeg Ik u, zullen trachten in te gaan, doch het niet kunnen. 25 Van het ogenblik af, dat de heer des huizes is opgestaan en de deur gesloten heeft, zult gij beginnen buiten te staan en aan de deur te kloppen, zeggende: Here, doe ons open, en Hij zal antwoorden en tot u zeggen: Ik weet niet, vanwaar gij zijt. 26 Dan zult gij beginnen te zeggen: Wij hebben voor uw ogen gegeten en gedronken en in onze straten hebt Gij geleerd. 27 En Hij zal tot u spreken, zeggende: Ik weet niet, vanwaar gij zijt; gaat weg van Mij, alle gij werkers der ongerechtigheid. 28 Daar zal het geween zijn en het tandengeknars, wanneer gij Abraham en Isaak en Jakob zult zien en al de profeten in het Koninkrijk Gods, maar uzelf buitengeworpen. 29 En zij zullen komen van oost en west en van noord en zuid en zullen aanliggen in het Koninkrijk Gods. 30 En zie, er zijn laatsten, die de eersten zullen zijn en er zijn eersten, die de laatsten zullen zijn.


(Lukas 13)

47 Evenzo is het Koninkrijk der hemelen gelijk aan een sleepnet, neergelaten in de zee, dat allerlei bijeenbrengt. 48 Wanneer het vol is, haalt men het op de oever, en zet zich neer en verzamelt het goede in vaten, doch het ondeugdelijke werpt men weg. 49 Zó zal het gaan bij de voleinding der wereld. De engelen zullen uitgaan om de bozen uit het midden der rechtvaardigen af te zonderen, 50 en zij zullen hen in de vurige oven werpen; daar zal het geween zijn en het tandengeknars.]/i]

(Mattheus 13)

[i]10 Toen Jezus dit hoorde, verwonderde Hij Zich en zeide tot hen, die Hem volgden: Voorwaar, zeg Ik u, bij niemand in Israël heb Ik een zó groot geloof gevonden! 11 Ik zeg u, dat er velen zullen komen van oost en west en zullen aanliggen met Abraham en Isaak en Jakob in het Koninkrijk der hemelen; 12 maar de kinderen van het Koninkrijk zullen uitgeworpen worden in de buitenste duisternis; daar zal het geween zijn en het tandengeknars. 13 En Jezus zeide tot de hoofdman: Ga heen, u geschiede naar uw geloof. En de knecht genas, juist op dat uur.


(Mattheus 8 )


Volgens mij noemt Jezus, noemt de Bijbel, de hel als een vreselijke plaats. Is dat bangmakerij, of is dat het niet negeren van de keiharde feiten? En de Bijbel leert dat we er niet bang voor hoeven te zijn als we in Hem geloven en onze redding van Hem verwachten.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Switch
Verkenner
Verkenner
Berichten: 34
Lid geworden op: 04 mar 2008 18:01
Locatie: Zuid-Holland

Re: Iedereen een andere straf in de hel of niet?

Berichtdoor Switch » 04 jun 2010 22:27

Mensen, volgens mij begrijpen jullie elkaar verkeerd en is er geen reden tot discussie toch? (natuurlijk is het daar een forum voor maar toch)
@ Annet76: Ik zei zelf ook (als conclusie na een bijbeltekst) dat het dus eigenlijk een zwaardere straf wordt als je vaak naar de kerk gaat maar niet bekeerd wordt/jezelf bekeerd.
Ik vind dat je er wel gelijk in hebt dat het vervelend is als je steeds hoort dat je je moet bekeren, maar als dat niet 'lukt'..

Verder vraag ik me af of er nog mensen zijn die na het lezen van de bijbelteksten enzo, denken dat iedereen dezelfde straf krijgt in de hel? ;)


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten