Switch schrijft:
Pas had ik het met m'n vriend over het geloof en we vroegen ons af of er in de hel verschillende stadia zijn, dat de een een zwaardere straf krijgt dan de ander?
In de Bijbel staat natuurlijk dat iedereen naar zijn daden wordt geoordeeld. En het is moeilijk om je voor te stellen dat mensen als Hitler een even zware straf krijgen dan mensen die bijv. in Afrika nog hun weer-goden aanbidden (noem maar ff een raar voorbeeld).
Aan de andere kant, in de hemel is (denken we) iedereen gelijk, de ene is niet gelukkiger dan de andere. Dus misschien krijgen mensen in de hel wel een even zware straf..
Weet iemand hier iets over, of staat hier iets over in de Bijbel?
Groeten
Dag Switch,
In de bijbel staat veel over de hel. Je moet je dat zo indeken, denk ik: de hel is nog niet voluit in werking, maar wel het dodenrijk. Dat dodenrijk, waar alle gestorvenen heen gaan, heeft twee afdelingen:
- een duistere kant, waar degenen komen, die- voor eigen verantwoordelijkheid- niet aan Gods normen voldoen, die de diepste persoonlijkheid van de mens doorvorsen. Lukas 16 schrijft daarover in de gelijkenis van de rijke man en de arme Lazarus.
- een lichte kant, wwar degenen komen, die - door genade-wél aan die normen voldoen. De beide gebieden zijn door een 'kloof zonder brug'gescheiden.
De hel ,komt pas volledig in functie bij de grote oordeelsdag van Matth 25, maar daarover nu niet verder.
Lukas 12 v 48 zegt:
"Wie niet weet, wat zijn heer, ( hier God) doet, en zo handelt dat hij slaag verdient, zal weinig slagen te verduren krijgen".
Er is dus zeker sprake van gradatie in het dodenrijk, het voorportaal van hel of hemel.
We hebben nu gehad:
" Niet weten en niet doen".
Maar wat zegt de bijbel over:
" Niet weten en wél doen ?"
Dan moeten we naar Romeinen 2 v 14.
Daar wordt gesproken over mensen, die niets van God weten, laat staan van Jezus, laat helemaal staan van de Heilige Geest.
Te verontschuldigen over zijn onwetendheid is niemand, want Romeinen 1 v 19 zegt:
" Want wat een mens over God kan weten IS HUN BEKEND omdat God het aan hen kenbaar heeft gemaakt.
20 zijn onzichtbare eigenschappen zijn vanaf de schepping van de wereld zichtbaar in zijn werken, zijn eeuwige kracht en goddelijkheid zijn voor het verstand waarneembaar. Er is niets waardoor zij te verontschuldigen zijn".
En nu zijn er volgens Romeinen 2 v 14 mensen, die iets positiefs van die kennis van God meedragen. Dat zijn er meerderen dan wij denken, want de hele wereldgeschiedenis door zijn er veel mensen geweest, die- voor zover ze er van wisten- Gods wil deden. De geloofsbelijdenis zegt ook, dat
' de heidenen zullen beoordeeld worden naar de ingeschapen Godskennis'.
En over die mensen spreekt Matth 25 v.34-40.
Maar er is een derde groep:
"De mensen, die wél weten en níet doen".
Daarover gaat dan weer Lukas 12 v 47.
Daar staat:
"De dienaar die weet wat zijn heer- hier God- wil, maar geen voorbereidingen treft en niet overeenkomstig zijn wil handelt, zal VELE slagen te verduren krijgen".
Hier dus ook weer gradatie, maar ' de andere kant uit'.
Als je 80 jaar in de kerk zit en 20.000 preken hoort en er in wezen niets mee doet, dan ben je zo'n dienaar.
Maar er is ook een vierde groep:
" De mensen, die wél weten en wél doen "
En Daniël zegt in 12 v 3:
" De verlichten zullen stralen als het fonkelend hemelgewelf en degenen die velen tot gerechtigheid hebben gebracht als de sterren , voor eeuwig en altijd".
In de hemel is gradatie, want niet iedereen is 'verlicht' en niet iedereen van de gelovigen 'brengt velen tot gerechtigheid'.
Over dat ' verlicht zijn' nu nog kort:
- Jezus erkennen als je redder en verlosser brengt je in ' de stad Gods'.
- maar bekering en vergeving vragen zijn eerste stappen op een lange, heerlijke weg: een weg, die langs ' wedergeboorte', ( 1 Petrus 1 v 23) en ' doop in de Heilige Geest, (Hand 8, 10 en 19 bijvoorbeeld ) eindeloos ver leidt, zogezegd tot de sterren aan het hemelgewelf', tot de tempel van God.
Vraag nog maar eens verder.
Daag
Ger