Iedereen een andere straf in de hel of niet?

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Switch
Verkenner
Verkenner
Berichten: 34
Lid geworden op: 04 mar 2008 18:01
Locatie: Zuid-Holland

Iedereen een andere straf in de hel of niet?

Berichtdoor Switch » 01 jun 2010 13:37

Hallo, ik ben nieuw hier maar las al af en toe hier en daar mee. (Ben met 'vlagen' op zoek naar God, de ene keer interesseert het me niet zo veel en de andere keer wil ik echt God vinden zegmaar.. :? )
Maar geloven is erg moeilijk dus misschien moet ik hier wat meer posten/meelezen.
Ik weet ook niet of het bij kerkleer goed staat, maar dat merk ik vanzelf. Nu to the point:

Pas had ik het met m'n vriend over het geloof en we vroegen ons af of er in de hel verschillende stadia zijn, dat de een een zwaardere straf krijgt dan de ander?

In de Bijbel staat natuurlijk dat iedereen naar zijn daden wordt geoordeeld. En het is moeilijk om je voor te stellen dat mensen als Hitler een even zware straf krijgen dan mensen die bijv. in Afrika nog hun weer-goden aanbidden (noem maar ff een raar voorbeeld).
Aan de andere kant, in de hemel is (denken we) iedereen gelijk, de ene is niet gelukkiger dan de andere. Dus misschien krijgen mensen in de hel wel een even zware straf..

Weet iemand hier iets over, of staat hier iets over in de Bijbel?

Groeten

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Iedereen een andere straf in de hel of niet?

Berichtdoor Marnix » 01 jun 2010 13:48

Ik denk het niet. Iedereen is schuldig. Een tijdelijke straf is er niet. We praten niet over termijnen maar over een plaats waar je heen gaat voor onbepaalde tijd. Hemel of hel. Voor altijd bij God of voor altijd zonder God.

Hoe zou je die gradaties voorstellen?

Aan de andere kant lees ik wel in de Bijbel:

4 Veracht u dan zijn onbegrensde goedheid, geduld en verdraagzaamheid, en weet u niet dat zijn goedheid u tot inkeer wil brengen? 5 Doordat u zo hardleers bent en niet tot inkeer wilt komen, maakt u dat de straf waartoe God u veroordeelt op de dag dat hij zijn rechtvaardig vonnis uitspreekt en uitvoert, alleen maar zwaarder wordt.
(Romeinen 2)

en Jezus zegt:

24 Maar Ik zeg u, het zal voor het land van Sodom draaglijker zijn in de dag des oordeels dan voor u.

Toch lijkt dit niet te gaan over het oordeel zelf maar over de dag van het oordeel. Hoe het precies bedoelt is weet ik niet zeker, maar misschien bedoelt Jezus dat de Israelieten van toen constant werden opgeroepen tot bekering, Jezus zelf in hun midden rondliep... en ze toch niet geloofden. En dat het daarom zwaarder voor ze zal zijn omdat ze bewust, constant zijn oproepen negeerden. Dat ze zullen terugdenken aan al die gemiste kansen en het nog zwaarder voor ze zal zijn als Hij hen afwijst. Wat Paulus zegt lijkt daar ook op te wijzen (hij verwijt hen hardleersheid)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Switch
Verkenner
Verkenner
Berichten: 34
Lid geworden op: 04 mar 2008 18:01
Locatie: Zuid-Holland

Re: Iedereen een andere straf in de hel of niet?

Berichtdoor Switch » 01 jun 2010 13:59

Bedankt voor je reactie. :mrgreen:

Ik weet niet precies hoe ik me de verschillende straffen enzo voorstel, gewoon dat mensen worden veroordeeld (en gestraft) naar wat ze hebben gedaan. Bijv. dat moordenaars zwaarden gestraft zouden worden dan dieven, zoiets. ;)
Juist omdat het eeuwig is lijkt het zo onrechtvaardig dat mensen die bijv. best 'goed' leven (geld aan goede doelden geven, anderen helpen maar niet in God geloven) dat zij een even zware straf zouden krijgen als criminelen..

Maar dan zou het in de hemel ook oneerlijk zijn dat hele godsdienstige mensen (die hun hele leven aan God gaven door bijv. in een klooster te leven) even gelukkig zijn als bijv. de moordenaar aan het kruis die gelovig werd..

Ik snap wat je bedoelt dat het voor hen erger is omdat ze zoveel kans hebben gehad om God te vinden.. maar misschien maakt dat sommige mensen helemaal niets meer uit als ze hun ziel aan de duivel hebben 'verkocht'? Als ze daar echt zelf voor kozen.. Hoewel ik me ook kan voorstellen als je weet dat je naar de hel gaat dat je jezelf op de oordeelsdag echt mag verwijten dat je God niet hebt gezocht..

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Iedereen een andere straf in de hel of niet?

Berichtdoor Marnix » 01 jun 2010 14:08

Waarom zou dat oneerlijk zijn? Allereerst gaat het die goedgelovigen niet om het verdienen van meer beloning. Ze geloven in God en willen Hem dienen, niet omdat ze wat willen verdienen, maar uit liefde voor Hem.

Ik denk dat het heel kort is samen te vatten in:

- Bij God zijn
- Niet bij God zijn

Zowel de crimineel als de persoon die wel goed leeft maar niet in Hem gelooft, kiest voor een leven zonder God. En dat is wat ze beiden voor altijd krijgen: Een leven zonder God. Als ze weten dat Hij er wel is, is dat denk ik ook de straf, dat ze niet bij Hem zijn.

Zowel de goedgelovige als de moordenaar die tot geloof komt krijgen dat wat ze verlangden voor altijd: Leven met God.

1 Het is met het koninkrijk van de hemel als met een landheer die er bij het ochtendgloren op uit trok om dagloners voor zijn wijngaard te zoeken. 2 Nadat hij met de arbeiders een dagloon van een denarie overeengekomen was, stuurde hij hen naar zijn wijngaard. 3 Drie uur later trok hij er opnieuw op uit, en toen hij anderen werkloos op het marktplein zag staan, 4 zei hij ook tegen hen: “Gaan jullie ook maar naar de wijngaard, de betaling zal rechtvaardig zijn.” 5 En ze gingen erheen. Rond het middaguur ging hij er nogmaals op uit, en drie uur later weer, en handelde als tevoren. 6 Toen hij tegen het elfde uur van de dag nog eens op weg ging, trof hij een groepje dat er nog steeds stond. Hij vroeg hun: “Waarom staan jullie hier de hele dag zonder werk?” 7 “Niemand wilde ons in dienst nemen,” antwoordden ze. Hij zei hun: “Gaan jullie ook maar naar de wijngaard.” 8 Toen de avond gevallen was, zei de heer van de wijngaard tegen zijn rentmeester: “Roep de arbeiders bij je en betaal hun het loon uit. Begin daarbij met de laatsten en eindig met de eersten.” 9 En zij die er vanaf het elfde uur waren, kwamen naar voren en kregen ieder een denarie. 10 En toen zij die als eersten waren gekomen naar voren stapten, dachten ze dat zij wel meer zouden krijgen. Maar ook zij kregen ieder die ene denarie. 11 Toen ze die in handen hadden, gingen ze bij de landheer hun beklag doen: 12 “Die laatsten hebben één uur gewerkt en u behandelt hen zoals u ons behandelt, terwijl wij het onder de brandende zon de hele dag hebben volgehouden.” 13 Hij gaf een van hen ten antwoord: “Beste man, ik behandel je toch niet onrechtvaardig? Je hebt toch ingestemd met het loon van één denarie? 14 Neem dan aan wat je toekomt en ga. Ik wil aan die laatsten nu eenmaal hetzelfde betalen als aan jou. 15 Of mag ik met mijn geld niet doen wat ik wil? Zet het kwaad bloed dat ik goed ben?” 16 Zo zullen de laatsten de eersten zijn en de eersten de laatsten.’
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: Iedereen een andere straf in de hel of niet?

Berichtdoor 1a2b3c » 01 jun 2010 14:41

Lucas 12: 47 En die dienstknecht, welke geweten heeft den wil zijns heeren, en zich niet bereid, noch naar zijn wil gedaan heeft, die zal met vele slagen geslagen worden.
48 Maar die denzelven niet geweten heeft, en gedaan heeft dingen, die slagen waardig zijn, die zal met weinige slagen geslagen worden. 2 Kort.5:10 Want wij allen moeten geopenbaard worden voor den rechterstoel van Christus, opdat een iegelijk wegdrage, hetgeen door het lichaam geschiedt, naardat hij gedaan heeft, hetzij goed, hetzij kwaad. (er staat wegdragen dus gaat het niet alleen over de dag van het oordeel)

Lucas 6: 23 Verblijdt u in dien dag, en zijt vrolijk; want, ziet, uw loon is groot in den hemel; want hun vaders deden desgelijks den profeten. en Math.6: 20 Maar vergadert u schatten in den hemel, waar ze noch mot noch roest verderft, en waar de dieven niet doorgraven noch stelen;

Aan onder andere deze tekstsen kan je zien dat het zeker wel uitmaakt hoe je hier op aarde leeft.
En dat de hel niet voor iedereen gelijk is en de hemel ook niet.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Iedereen een andere straf in de hel of niet?

Berichtdoor TheKeimpe » 01 jun 2010 14:44

En toch vind ik in de Bijbel aanwijzingen dat er wel degelijk verschillende straffen in de hel zullen zijn. Ik weet even niet exact de tekst+vindplaats, maar er staat iets over degenen die de weg wel hebben geweten, maar niet hebben bewandeld, dat die met vele slagen geslagen zullen worden, in tegenstelling tot hen die de weg niet hebben geweten.

Maar verder trek ik hier voor mijzelf een streep, ik wil niet redeneren buiten de Bijbel om.

Wel kun je stellen dat het de hoogste prioriteit heeft om met God verzoend te komen, ook als je er zelf geen zin in hebt.

[EDIT]Toen ik dit typte had 1a2b3c nog niet gereageerd...
Laatst gewijzigd door TheKeimpe op 01 jun 2010 18:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Iedereen een andere straf in de hel of niet?

Berichtdoor elbert » 01 jun 2010 15:03

Er zijn aanwijzingen dat er onderscheid is in strafmaat. Denk bijvoorbeeld aan wat tegen Chorazin, Bethsaida en Kapernaum wordt gezegd:

Matth. 10:15 Voorwaar, Ik zeg u: Het zal voor het land van Sodom en Gomorra verdraaglijker zijn op de dag van het oordeel dan voor die stad.
Matth. 11:20 Toen begon Hij de steden waarin de meeste krachten door Hem verricht waren, te verwijten dat zij zich niet bekeerd hadden:
21 Wee u, Chorazin, wee u, Bethsaïda! Want als in Tyrus en Sidon de krachten gebeurd waren die in u plaatsgevonden hebben, dan zouden zij zich allang in zak en as bekeerd hebben.
22 Maar Ik zeg u: Het zal voor Tyrus en Sidon verdraaglijker zijn op de dag van het oordeel dan voor u.
23 En u, Kapernaüm, die tot de hemel toe verhoogd bent, u zult tot de hel toe neergestoten worden. Want als in Sodom de krachten waren gebeurd die in u hebben plaatsgevonden, dan zou het tot op de huidige dag gebleven zijn.
24 Maar Ik zeg u dat het voor het land van Sodom verdraaglijker zal zijn op de dag van het oordeel dan voor u.

Lukas 12:
47 En die slaaf die de wil van zijn heer gekend heeft en geen voorbereidingen getroffen heeft en ook niet naar zijn wil gehandeld heeft, zal met veel slagen geslagen worden.
48 Wie echter zijn wil niet gekend heeft en dingen gedaan heeft die slagen verdienen, zal met weinig slagen geslagen worden. En van ieder aan wie veel gegeven is, zal veel teruggevraagd worden en van hem aan wie men veel toevertrouwd heeft, zal men des te meer eisen.

En ook de strafrede tegen de schrifgeleerden en farizeen:
Matth. 23:14 Wee u, schriftgeleerden en Farizeeën, huichelaars, want u eet de huizen van de weduwen op, en voor de schijn bidt u lang; daarom zult u een des te zwaarder oordeel ontvangen.
Zie ook Mark. 12:40 en Luk. 20:47

We kunnen ook denken aan de waarschuwing in Hebr. 10:
29 Hoeveel te zwaarder straf, denkt u, zal hij waard geacht worden die de Zoon van God vertrapt heeft en het bloed van het verbond, waardoor hij geheiligd was, onrein geacht heeft en de Geest van de genade gesmaad heeft?
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Iedereen een andere straf in de hel of niet?

Berichtdoor Marnix » 01 jun 2010 15:16

Ik denk dat je inderdaad een punt hebt.

Bij Matt 10 en 11 heb ik vraagtekens omdat het daar niet gaat over een zwaarder oordeel maar dat de dag van het oordeel (de jongste dag) zwaarder zal zijn. De andere teksten zijn denk ik inderdaad veelzeggend en bewijzen dat er blijkbaar verschil is in strafmaat, ook al vind ik het moeilijk voor te stellen hoe er in de hel een gradatie tussen "straf" en "zwaardere straf" zou zijn.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Switch
Verkenner
Verkenner
Berichten: 34
Lid geworden op: 04 mar 2008 18:01
Locatie: Zuid-Holland

Re: Iedereen een andere straf in de hel of niet?

Berichtdoor Switch » 01 jun 2010 21:15

Iedereen nogmaals bedankt voor het reageren, na alles doorgelezen te hebben lijkt het wel aannemelijk dat er verschil is in strafmaat..

Maar: De straf lijkt eigenlijk te worden bepaald door het feit of ze bewust God negeerden of gewoon nog nooit van Hem gehoord hadden.
Niet per se wat we hebben gedaan in de zin van goede doelen steunen of juist crimineel zijn, maar meer of we de kans hebben gehad om God te leren kennen.
Denken jullie dit ook?
Soms denk ik weleens: hoe vaker je naar de kerk gaat en over God hoort, des te zwaarder je straf wordt wanneer je niet 'bekeerd' wordt..

Bedankt voor de teksten! Andere aanvullingen altijd welkom. ;)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Iedereen een andere straf in de hel of niet?

Berichtdoor Marnix » 02 jun 2010 08:10

Misschien is dat ook wel zo. Wel een correctie:

Hoe vaker je naar de kerk gaat en over God hoort, des te zwaarder je straf wordt wanneer je je niet bekeert.

Anders klinkt het zo als een loterij.... je neemt een gok door naar de kerk te gaan want misschien word je bekeerd en misschien niet en dan wordt je straf groter.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Iedereen een andere straf in de hel of niet?

Berichtdoor TheKeimpe » 02 jun 2010 12:33

Switch schreef:Iedereen nogmaals bedankt voor het reageren, na alles doorgelezen te hebben lijkt het wel aannemelijk dat er verschil is in strafmaat..

Maar: De straf lijkt eigenlijk te worden bepaald door het feit of ze bewust God negeerden of gewoon nog nooit van Hem gehoord hadden.
Niet per se wat we hebben gedaan in de zin van goede doelen steunen of juist crimineel zijn, maar meer of we de kans hebben gehad om God te leren kennen.
Denken jullie dit ook?
Soms denk ik weleens: hoe vaker je naar de kerk gaat en over God hoort, des te zwaarder je straf wordt wanneer je niet 'bekeerd' wordt..

Bedankt voor de teksten! Andere aanvullingen altijd welkom. ;)

Lees dan Spreuken 1:20-einde nog eens door.

Switch
Verkenner
Verkenner
Berichten: 34
Lid geworden op: 04 mar 2008 18:01
Locatie: Zuid-Holland

Re: Iedereen een andere straf in de hel of niet?

Berichtdoor Switch » 02 jun 2010 21:46

Marnix schreef:Misschien is dat ook wel zo. Wel een correctie:

Hoe vaker je naar de kerk gaat en over God hoort, des te zwaarder je straf wordt wanneer je je niet bekeert.

Anders klinkt het zo als een loterij.... je neemt een gok door naar de kerk te gaan want misschien word je bekeerd en misschien niet en dan wordt je straf groter.


Misschien klonk het idd een beetje stom zoals ik het zei, maar God moet jou ook bekeren, want sowieso God vinden is niet makkelijk, en je kan je natuurlijk niet helemaal uit jezelf bekeren..
Je moet er zelf natuurlijk heel veel aan doen, ik bedoel niet dat je het alleen van God af moet laten hangen. ;)

Spreuken 1:20-einde staat dit:
20 Wijsheid roept in de straten,
over de pleinen klinkt haar stem,
21 ze laat zich horen bij de poorten,
te midden van alle rumoer roept ze uit:
22 ‘Hoe lang nog, onnozele mensen,
hechten jullie aan je onvolwassenheid,
willen jullie, spotters, blijven spotten,
haten jullie, dwazen, kennis?
23 Luister, neem mijn berispingen ter harte –
dan stort ik mijn geest over je uit,
dan laat ik je delen in mijn wijsheid.
24 Maar toen ik je riep, wees je me af,
toen ik je mijn hand bood, nam je die niet aan.
25 Al mijn goede raad heb je in de wind geslagen,
elke berisping heb je genegeerd.
26 Daarom lach ik om je ongeluk,
schater ik het uit om je ellende,
27 wanneer ellende op je afkomt als een storm,
ongeluk als een onweer over je losbarst,
leed en nood je treffen.
28 Dan zul je me roepen, maar ik antwoord niet,
je zult me zoeken, maar je vindt me niet.
29 Want je was afkerig van mijn kennis
en toonde geen ontzag voor de HEER.
30 Je nam mijn raad niet aan
en verachtte mijn berispingen.
31 Daarom pluk je de wrange vruchten van je plannen,
je daden liggen je zwaar op de maag.
32 Want wie onnozel is, gaat aan zijn halsstarrigheid ten onder,
en zelfgenoegzaamheid brengt de dwazen om.
33 Maar wie naar mij luistert, zal veilig zijn,
hij hoeft geen angst te hebben voor het kwaad.’

@TheKeimpe; bedoel je hiermee het punt over bekering (dat je zelf God moet aannemen, noem ik het maar even), of over dat je straf groter wordt des te meer je de kans kreeg om over God te horen? ;)

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Iedereen een andere straf in de hel of niet?

Berichtdoor TheKeimpe » 03 jun 2010 08:15

Ik noemde dit bijbelgedeelte omdat het duidelijk aangeeft:
a. Dat iedereen welkom is bij God;
b. Dat het verschrikkelijk is als je God maar laat nodigen.

En verder in de hoop dat dit Woord je niet meer los zat laten.

Annet76
Mineur
Mineur
Berichten: 249
Lid geworden op: 21 okt 2009 15:55

Re: Iedereen een andere straf in de hel of niet?

Berichtdoor Annet76 » 03 jun 2010 09:20

Marnix schreef:Misschien is dat ook wel zo. Wel een correctie:

Hoe vaker je naar de kerk gaat en over God hoort, des te zwaarder je straf wordt wanneer je je niet bekeert.

Anders klinkt het zo als een loterij.... je neemt een gok door naar de kerk te gaan want misschien word je bekeerd en misschien niet en dan wordt je straf groter.


Nou nou....
Dus, jij hoort bij de gelukkige prijswinnaars?

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Iedereen een andere straf in de hel of niet?

Berichtdoor TheKeimpe » 03 jun 2010 09:36

Annet76 schreef:
Marnix schreef:Misschien is dat ook wel zo. Wel een correctie:

Hoe vaker je naar de kerk gaat en over God hoort, des te zwaarder je straf wordt wanneer je je niet bekeert.

Anders klinkt het zo als een loterij.... je neemt een gok door naar de kerk te gaan want misschien word je bekeerd en misschien niet en dan wordt je straf groter.


Nou nou....
Dus, jij hoort bij de gelukkige prijswinnaars?

Volgens mij wil Marnix er nu juist geen loterij van maken...


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: meribel en 17 gasten