Vrije wil of soevereine daad Gods?

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant
Berichten: 720
Lid geworden op: 09 mar 2011 15:08
Locatie: Azie

Re: Vrije wil of soevereine daad Gods?

Berichtdoor Janvanverweg » 09 mei 2011 04:44

steenblokiaan schreef: 11 En daarom zal God hun zenden een kracht der dwaling, dat zij de leugen zouden geloven; 12 Opdat zij allen veroordeeld worden, die de waarheid niet geloofd hebben, maar een welbehagen hebben gehad in de ongerechtigheid." Een dominee zei eens: de uitverkorenen wordt 'het' in de schoot geworpen. En zo is het maar net. Wil een mens tot God bekeerd worden, dan gaat ie met zichzelf ondersteboven. Niets geen eigen geschiktheid om de Bijbel te onderzoeken. [color=#4000FF]Vele zogenaamde gereformeerde dominees willen de mensen wijs maken[/color] zich te schikken tot God. Maar een mens wordt zalig gemaakt als goddeloze, niet als brave vrome hemelbestormer of godzoeker. O, wanneer zal de leugen van het remonstrantisme toch eens worden gesmoord? GOd wat en de mens wat. O Heere, bekeer wat onbekeerd is en maak nog onbekeerd wat bekeerd is in eigen oog.


beste steenblokkiaan, ik heb even gegoogles om uitte vinden waar je naam vandaankomt. je hebt een bijbelse naam! 1Kor1:12 ik ken maar weinig mensen die zich zo bekend durven maken.
Maar goed, laten we je hartsgesteldheid even achterwege en kijken we naar wat je schrijft.
Je wijst de Joden in Berea af omdat die de bijbel onderzochten voordat ze tot geloof kwamen. Nee dat zeg ik onjuist. je wijst de bijbel hier af! de bijbel past hier niet in de leer van steenblok dus moet de bijbel hier niet kloppen.
je zegt dat niemand eigenhandig de schrift kan onderzoeken. maar 'een dominee' wel. andere dominees kunnen dat weer niet. wat een tegenstrijdigheden. wat een willekeur. en wat een pure onzin. in je citaat staat in vers 10 dat zij de liefde der waarheid NIET AANGENOMEN hebben.

Beste Steenblokiaan of je bent een onbekeerde niet-wedergeboren heiden en dat ontneemt je in deze alle echt van spreken omdat je het koninkrijk van God niet kan zien! je hebt dan een verduisterd verstand en naar jouw leer loop je dan hard voor de bijbel weg.
of je bent een wederomgeboren christen die het Koninkrijk van God kent en wie niet wegrent van de bijbel, maar daar veel troost en richting uit haalt.

ik herhaal daarom mijn oproep die in jouw woorden een zaak van levensbelang behelst: "turf hoevaak 'geloof' iets is dat op bovennatuurlijke wijze aan de mens geschonken wordt en turf hoevaak 'geloven' een werkwoord is dat de mens moet doen. en doe dat ook voor bekering.

het is een halszaak voor je, dus neem er de tijd voor. ik hoor je wel weer als je ermee klaar bent.
(of als je een onbekeerde heiden bent natuurlijk die een afkeer van de bijbel heeft :-({|= )
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Vrije wil of soevereine daad Gods?

Berichtdoor meribel » 09 mei 2011 12:54

k herhaal daarom mijn oproep die in jouw woorden een zaak van levensbelang behelst: "turf hoevaak 'geloof' iets is dat op bovennatuurlijke wijze aan de mens geschonken wordt en turf hoevaak 'geloven' een werkwoord is dat de mens moet doen. en doe dat ook voor bekering.


efe 2: 8 Door zijn genade bent u nu immers gered, dankzij uw geloof. Maar dat dankt u niet aan uzelf; het is een geschenk van God 9 en geen gevolg van uw daden, dus niemand kan zich erop laten voorstaan.

filip1 : . 29 Aan u is de genade geschonken niet alleen in Christus te geloven, maar ook omwille van hem te lijden.



wat mij betreft, als ik deze zinnen lees wordt ik vervuld met dankbaarheid dat ik dat geschenk van God, het geloof, heb mogen ontvangen. Daarom kán ik geloven, het is niet zo dat iemand uit zichzelf kan gaan geloven...

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Vrije wil of soevereine daad Gods?

Berichtdoor schaapje » 09 mei 2011 13:17

Ik denk dat je gelijk hebt Meribel geloof is iets wat God in ons hart legt,
Maar aan de andere kant wordt er ook gezegd "wie zoekt, zal vinden"
En er is ook een deur die open gedaan moet worden.

We hebben wel eens zo,n topic gehad, toen kwamen we er ook niet uit.
Alhoewel de konkluzie was dat het van beide kanten kwam.
De mens moet oprecht zoeken en God geeft geloof.

Ik denk dat God in vele harten aan het werk is en dat de mens
moet antwoorden en een stap doen, het heeft toch ook met onze wil te maken.

Hoe langer ik er over nadenk, hoe onzekerder ik word, wie kan nu weten HOE
God dat doet ?
B.v. het plotseling zien van eigen zonden, dat is Gods werk omdat de Heilige Geest
alleen kan overtuigen van zonden.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Vrije wil of soevereine daad Gods?

Berichtdoor meribel » 09 mei 2011 13:30

Maar aan de andere kant wordt er ook gezegd "wie zoekt, zal vinden"


maar geen enkel mens zoekt uit zichzelf, als hij/zij zoekt, dan is dat al Gods werk.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Vrije wil of soevereine daad Gods?

Berichtdoor schelpje3 » 09 mei 2011 13:32

Alles wat wij beleven, legt God zelf in ons hart. Wij zijn van nature haters van God en onze naaste. Allemaal, zonder uitzondering. Mensen kunnen zichzelf niet bekeren. Waarom zouden ze dat doen ?
De Heere heeft geen lust in onze ondergang. Hij roept ons.
D.m.v. Zijn Woord, de kerkgang, medechristenen.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Vrije wil of soevereine daad Gods?

Berichtdoor schaapje » 09 mei 2011 13:44

maar geen enkel mens zoekt uit zichzelf, als hij/zij zoekt, dan is dat al Gods werk.


Ik snap je maar ik ben toch gaan zoeken, deed God dat in mijn hart ? en ik heb lang gezocht.
En ik had de mogelijkheid om nee te zeggen.
Ik kan niet geloven dat God dat zoeken alleen in mijn hart legt, ik geloof dat hij dat ook
in andere harten doet, ..snap je mij :D
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: Vrije wil of soevereine daad Gods?

Berichtdoor Race406 » 09 mei 2011 14:23

schelpje3 schreef:Alles wat wij beleven, legt God zelf in ons hart. Wij zijn van nature haters van God en onze naaste. Allemaal, zonder uitzondering. Mensen kunnen zichzelf niet bekeren. Waarom zouden ze dat doen ?
De Heere heeft geen lust in onze ondergang. Hij roept ons.
D.m.v. Zijn Woord, de kerkgang, medechristenen.

Eensch :wink:
Als een mens zich bekeert (wat een Bijbelse notie is, daar Christus Zelf daartoe oproept, en dat ook in de Bijbel voorkomt Hand 11:21: En de hand van de Heere was met hen en een groot aantal geloofde en bekeerde zich tot de Heere) zal zo iemand belijden dat God het was Die beide, het willen en het werken, heeft gegeven.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Vrije wil of soevereine daad Gods?

Berichtdoor schelpje3 » 09 mei 2011 14:48

schaapje schreef:
Ik snap je maar ik ben toch gaan zoeken, deed God dat in mijn hart ? en ik heb lang gezocht.
En ik had de mogelijkheid om nee te zeggen.
Ik kan niet geloven dat God dat zoeken alleen in mijn hart legt, ik geloof dat hij dat ook
in andere harten doet, ..snap je mij :D

God kende jou alvoor je geboren was ! Zou Hij niet van jou weten, in je moeilijkheden, je zoektocht, je twijfels, je onmacht ?
Jazeker !
Jij zegt het zoals het is, goed dus, maar er zijn mensen die het geheel uit zichzelf hebben gezocht en nu zonder zonden zijn :-&
Dat is hoogmoed. En van de duivel.
En Schaapje, als de Herder jou roept, KUN je geen nee zeggen !
Zoals de Psalm mooi zegt: het brieschend paard moest eindelijk sneven.
m.a.w. misschien stijgerde jij ook, wilde je niet, maar uiteindelijk moest je je gewonnen geven en heb je er spijt van, nee toch ?
In andere harten legt hij dat ook. Maar zoals de gelijkenis van de zaaier: er valt zaad tussen de steenrotsen, op de weg, in dorre aarde, het kan niet wortelen.
Maar elk piepklein begin, hoe miniem ook, is een begin van iets nieuws, iets moois en mag niet vertrapt worden !

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Vrije wil of soevereine daad Gods?

Berichtdoor schaapje » 09 mei 2011 15:13

schelpje schreef
En Schaapje, als de Herder jou roept, KUN je geen nee zeggen !

Tegen die liefde kan geen mens op

maar uiteindelijk moest je je gewonnen geven en heb je er spijt van, nee toch ?

Spijt...ja dat het geloof niet eerder is gekomen : :D

In andere harten legt hij dat ook. Maar zoals de gelijkenis van de zaaier: er valt zaad tussen de steenrotsen, op de weg, in dorre aarde, het kan niet wortelen.
Maar elk piepklein begin, hoe miniem ook, is een begin van iets nieuws, iets moois en mag niet vertrapt worden !

Goed gezegd schelpje, bedankt voor je woorden
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant
Berichten: 720
Lid geworden op: 09 mar 2011 15:08
Locatie: Azie

Re: Vrije wil of soevereine daad Gods?

Berichtdoor Janvanverweg » 09 mei 2011 16:54

@ meribel, ik roep om om meer te doen dan een tekst aan te halen, maar om gedegen de bijbel op deze twee woorden na te slaan.

maargoed
meribel schreef:efe 2: 8 Door zijn genade bent u nu immers gered, dankzij uw geloof. Maar dat dankt u niet aan uzelf; het is een geschenk van God 9 en geen gevolg van uw daden, dus niemand kan zich erop laten voorstaan.
waar slaat het dat in deze op? op de redding, op ons geloof? hetzelfde geldt voor 'het'.
voor mij verwijzen beide op de hoofdzin en niet op de bijzin.
meribel schreef:filip1 : . 29 Aan u is de genade geschonken niet alleen in Christus te geloven, maar ook omwille van hem te lijden.
ook ik zou die onder het kopje 'God geeft geloof' plaatsen :)
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Vrije wil of soevereine daad Gods?

Berichtdoor meribel » 09 mei 2011 18:26

meribel
efe 2: 8 Door zijn genade bent u nu immers gered, dankzij uw geloof. Maar dat dankt u niet aan uzelf; het is een geschenk van God 9 en geen gevolg van uw daden, dus niemand kan zich erop laten voorstaan.


janvvweg
waar slaat het dat in deze op? op de redding, op ons geloof? hetzelfde geldt voor 'het'.
voor mij verwijzen beide op de hoofdzin en niet op de bijzin.


ik ben geen taalexpert, maar ik zou zeggen:
door zijn genade bent u nu immers gered, dankzij uw geloof. Maar dat ( uw geloof ) dankt u niet aan uzelf; het ( uw geloof ) is een geschenk van God en geen gevolg van uw daden, dus niemand kan zich erop laten voorstaan.

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: Vrije wil of soevereine daad Gods?

Berichtdoor 1a2b3c » 09 mei 2011 19:02

meribel schreef:maar geen enkel mens zoekt uit zichzelf, als hij/zij zoekt, dan is dat al Gods werk.


Het is waar dat het God is die maakt dat je Hem zoekt. Rom.3:11.
Maar wat ik dan altijd zo jammer vind is dat dat zo vaak gepreekt wordt aan mensen die Hem al ik weet niet hoe lang zoeken. (ik zeg niet dat dat overal gebeurd)
Die horen elke zondag: je zoekt Hem niet vanuit jezelf, en dan ga je denken dat jou zoeken geen echt zoeken is maar dat 'zoeken' iets heel speciaals is, net zoals geloven en gewillig zijn.
De meeste mensen gaan niet naar de kerk dus het is al bijzonder als je naar de kerk gaat en gered wilt worden, dat komt van God maar dat wordt jammer genoeg niet zo ervaren.
Nou zeg ik niet alle kerkgangers 'zoekenden' zijn, er zijn er ook die gaan omdat ze moeten, of uit gewoonte e.d.
Maar degenen die graag gered willen worden horen niet anders dan dat ze eerst zoekend en gewillig gemaakt moeten worden en vervolgens krijgen ze te horen dat het geloof gegeven moet worden.
Alsof het geloof een soort kracht is waarvan je je eerst bewust moet zijn dat je dat gekregen hebt alvorens te gaan/kunnen geloven.
Maar we zullen Hem toch echt op Zijn Woord moeten geloven zonder eerst iets in jezelf op te merken.
En daarna zie je zeker dat Hij het was die de genade gaf om in Hem te geloven Fil.1:29.
Het is gewoon helemaal afzien van jezelf Heb.11:6 wie tot God komt moet geloven dat Hij is en beloont wie Hem zoeken.

Dat de dingen ook wel eens van Gods kant verkondigd worden zoals in Fil.1:29 blijft wel staan de honderden keren dat geloof als bevel en w.w. wordt verkondigd. Het één sluit het ander niet uit!
Een mens is dood die kan niets ... ja ja, maar niet zo dood dat hij niet continu actief ongelovig is.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Vrije wil of soevereine daad Gods?

Berichtdoor meribel » 09 mei 2011 20:23

Het is waar dat het God is die maakt dat je Hem zoekt. Rom.3:11.
Maar wat ik dan altijd zo jammer vind is dat dat zo vaak gepreekt wordt aan mensen die Hem al ik weet niet hoe lang zoeken. (ik zeg niet dat dat overal gebeurd)
Die horen elke zondag: je zoekt Hem niet vanuit jezelf, en dan ga je denken dat jou zoeken geen echt zoeken is maar dat 'zoeken' iets heel speciaals is, net zoals geloven en gewillig zijn.


ja, dat ben ik met je eens, vandaar dat ik lid ben van een kerk waar gepreekt wordt aan mensen die allen menen Hem te hebben gevonden, en niet die nog steeds zoeken. ( gkv )
ik ben het helemaal eens met "heel rechts" dat het 100% Godswerk is, en dat je pas gaat zoeken als God al in je is begonnen, en dat wij echt totaal niets bijdragen aan onze eigen redding, het is pure genade.....maar dat betekent zeker niet voor mij dat "waar geloof" voorbehouden is aan een zeer select groepje.

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: Vrije wil of soevereine daad Gods?

Berichtdoor 1a2b3c » 09 mei 2011 22:46

meribel schreef:ik ben het helemaal eens met "heel rechts" dat het 100% Godswerk is, en dat je pas gaat zoeken als God al in je is begonnen, en dat wij echt totaal niets bijdragen aan onze eigen redding, het is pure genade.....maar dat betekent zeker niet voor mij dat "waar geloof" voorbehouden is aan een zeer select groepje.


Ik ben het ook eens dat het 100% Gods werk is maar dan komt er geen punt want de menselijke verantwoordelijkheid telt ook 100% mee, dus geen 50%-50% maar 100%-100%.
Lees Ezch. 18 bijv. maar eens, de hele Bijbel door wordt de mens op zijn eigen verantwoordelijkheid aan gesproken.
Er gaat niemand verloren omdat hij/zij niet kan maar omdat hij/zij niet wil Matt.23:37 .... maar u hebt niet gewild! En om zijn eigen ongeloof Mar.16:16 ...maar wie niet geloofd zal hebben, zal verdoemd worden.
Dat betekent niet dat je zelf iets bijdraagt aan de zaligheid want Jezus biedt een volkomen zaligheid aan uit enkel genade. Geloven is de redding aannemen die Hij verdiend heeft.

Wanneer Paulus het geloof als gave ter sprake brengt heeft hij het niet tegen ongelovigen maar tegen de gelovigen zoals in Fil.1:29.
Hij heeft dat nooit bedoelt om de ongelovigen een excuus te geven zodat ze zeggen kunnen: maar een mens kan niet want het moet je gegeven worden.
Ik heb het niet na geteld maar ik heb wel eens gelezen dat het bevel van geloof en bekering 360 keer in de Bijbel staat, dus als we die verhouding eens laten staan....

De tekst uit Ef.2 lees ik zo: 8 Want uit genade bent u zalig geworden, door het geloof, en dat niet uit u, het is de gave van God;
Wat is de gave? De zaligheid. Hoe kun je de zaligheid krijgen? Uit genade door het geloof.

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant
Berichten: 720
Lid geworden op: 09 mar 2011 15:08
Locatie: Azie

Re: Vrije wil of soevereine daad Gods?

Berichtdoor Janvanverweg » 10 mei 2011 05:45

1a2b3c schreef:Ik ben het ook eens dat het 100% Gods werk is maar dan komt er geen punt want de menselijke verantwoordelijkheid telt ook 100% mee, dus geen 50%-50% maar 100%-100%.
en dat is precies wat ik uit mijn bijbel lezen ook opmaak.

maar als de bijbel niet gelezen wordt, of alleen aan de hand van boeken die een bepaalde leer voorstaan, dan er eenzijdigheid optreden die blind maakt voor de volle waarheid. ik hoop dat door mijn oproep om bepaale woorden in de bijbel op hun betekenis te turfen er miscchien enige mensen de bijbel voor zichzelf gaat laten spreken.
we hebben allemaal onze favorite teksten, maar de bijbel is dikker dan een die paar teksten.

onlangs merkte iemand op dat gomarus armanus weer eens overgedaan ging worden. Als dat gedaan wordt tussen twee of meer mensen, dan zijn de standpunten en loopgeaven reeds ingenomen en de harten verhard. maar als de strijd in de binnenkamer mt de bijbel open gevoerd wordt, dan kan het hart ontvankelijk blijven.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten