Vrije wil of soevereine daad Gods?

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

steenblokkiaan
Verkenner
Verkenner
Berichten: 43
Lid geworden op: 05 mei 2011 21:34

Re: Vrije wil of soevereine daad Gods?

Berichtdoor steenblokkiaan » 07 mei 2011 19:01

Sorry, maar jullie hebben wel heel erg veel woorden nodig om je dwaling te verhullen. Geef gewoon toe dat je gelooft in een algemene verzoening en dan zijn we klaar voor vanavond. Ik word onpasselijk van al die verbondsmatige verhaaltjes.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Vrije wil of soevereine daad Gods?

Berichtdoor schelpje3 » 07 mei 2011 19:34

Aan je naam te zien hang jij het ger gem in ned geloof aan ? Dat is prima hoor, ik kan daar een heel eind in meegaan. Maar dan heb je het hier niet makkelijk ! Integendeel. Het heet REFOweb maar de reformatorische beginselen zijn hier ver te zoeken, helaas.
Dus probeer je postings wat te nuanceren. Dat sorteert meer effect, nu gaat iedereen ws de hakken in het zand zetten.
Want je kunt door te geloven zalig worden. Dat lees ik hier vaak. :)

steenblokkiaan
Verkenner
Verkenner
Berichten: 43
Lid geworden op: 05 mei 2011 21:34

Re: Vrije wil of soevereine daad Gods?

Berichtdoor steenblokkiaan » 07 mei 2011 19:39

Nuanceren kan niet, niet als het gaat om zaken van leven en dood.

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Vrije wil of soevereine daad Gods?

Berichtdoor Speedy » 07 mei 2011 19:41

steenblokkiaan schreef:Sorry, maar jullie hebben wel heel erg veel woorden nodig om je dwaling te verhullen. Geef gewoon toe dat je gelooft in een algemene verzoening en dan zijn we klaar voor vanavond. Ik word onpasselijk van al die verbondsmatige verhaaltjes.


Ach ja, het verbond was nog wel iets in de ogen van dr Steenblok, maar zijn volgelingen hebben alles over boord gezet.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

steenblokkiaan
Verkenner
Verkenner
Berichten: 43
Lid geworden op: 05 mei 2011 21:34

Re: Vrije wil of soevereine daad Gods?

Berichtdoor steenblokkiaan » 07 mei 2011 20:37

Ach ja, het verbond was nog wel iets in de ogen van dr Steenblok, maar zijn volgelingen hebben alles over boord gezet.[/quote]

Je maakt me wel heel erg nieuwsgierig Speedy. Verklaar je nader. Welke betekenis had het verbond volgens jou voor dr. Steenblok? Wel even duidelijk aangeven over welk verbond je spreekt.

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Vrije wil of soevereine daad Gods?

Berichtdoor Speedy » 07 mei 2011 20:48

steenblokkiaan schreef:Ach ja, het verbond was nog wel iets in de ogen van dr Steenblok, maar zijn volgelingen hebben alles over boord gezet.


Je maakt me wel heel erg nieuwsgierig Speedy. Verklaar je nader. Welke betekenis had het verbond volgens jou voor dr. Steenblok? Wel even duidelijk aangeven over welk verbond je spreekt.[/quote]

Ik ga die discussie niet met je aan. Er zijn al genoeg brokkenpiloten geweest op dit forum daarover. En jij weet beter dus ik verwijs maar naar de tig-topics die je hier op dit forum erover vind.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

steenblokkiaan
Verkenner
Verkenner
Berichten: 43
Lid geworden op: 05 mei 2011 21:34

Re: Vrije wil of soevereine daad Gods?

Berichtdoor steenblokkiaan » 07 mei 2011 20:56

Er spijtig, ik was benieuwd naar wat je over hem te vertellen had. Ik wil mijn visie voortdurend toetsen aan die van anderen. 'k Had graag iets van je geleerd.

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Vrije wil of soevereine daad Gods?

Berichtdoor Speedy » 07 mei 2011 20:58

steenblokkiaan schreef:Er spijtig, ik was benieuwd naar wat je over hem te vertellen had. Ik wil mijn visie voortdurend toetsen aan die van anderen. 'k Had graag iets van je geleerd.


Met die wijze waarop jij je visie voortdurend toetst heb ik wat moeite en dan hoef ik alleen maar te verwijzen naar een ander topic. Daar geef niet echt aan dat je openstaat voor andere meningen.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

steenblokkiaan
Verkenner
Verkenner
Berichten: 43
Lid geworden op: 05 mei 2011 21:34

Re: Vrije wil of soevereine daad Gods?

Berichtdoor steenblokkiaan » 07 mei 2011 21:04

Ok, je voelt je er te goed voor en boven mij verheven, ik begrijp het.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Vrije wil of soevereine daad Gods?

Berichtdoor schelpje3 » 07 mei 2011 21:46

steenblokkiaan schreef:Nuanceren kan niet, niet als het gaat om zaken van leven en dood.

Zo wordt het niet gezien. Te rechts wordt niet begrepen :D

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Vrije wil of soevereine daad Gods?

Berichtdoor Speedy » 07 mei 2011 22:01

Als je rechts moet zijn door andere meningen niet te respecteren. Dan ben ik maar links en een hater van de oude waarheid. Maar jammer genoeg voor anderen zit ik juist in schriftuurlijk bevindelijke kringen en herken de karikatuur van de slachtofferrol niet.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

steenblokkiaan
Verkenner
Verkenner
Berichten: 43
Lid geworden op: 05 mei 2011 21:34

Re: Vrije wil of soevereine daad Gods?

Berichtdoor steenblokkiaan » 07 mei 2011 22:12

Zo wordt het niet gezien. Te rechts wordt niet begrepen :D[/quote]

We gaan het begrijpen als we het geloven. Zoek daarom niet te begrijpen om te geloven, maar geloof om te begrijpen.

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant
Berichten: 720
Lid geworden op: 09 mar 2011 15:08
Locatie: Azie

Re: Vrije wil of soevereine daad Gods?

Berichtdoor Janvanverweg » 08 mei 2011 13:44

steenblokkiaan schreef: spijtig, ik was benieuwd naar wat je over hem te vertellen had. Ik wil mijn visie voortdurend toetsen aan die van anderen. 'k Had graag iets van je geleerd.
steenblokkiaan schreef:nceren kan niet, niet als het gaat om zaken van leven en dood.
steenblokkiaan schreef:Sorry, maar jullie hebben wel heel erg veel woorden nodig om je dwaling te verhullen. Geef gewoon toe dat je gelooft in een algemene verzoening en dan zijn we klaar voor vanavond. Ik word onpasselijk van al die verbondsmatige verhaaltjes.

wat ben ik blij met de goede inhoudelijke weerlegingen die gegeven worden op de argumenten waarvan 'geleerd' wil worden! als de antwoorden niet bevallen dan maar met grof geschut onzin uitkramen als algemene verzoening etc.

steenblokkiaan, waarom ga je niet eens in de bijbel turfen hoevaak bekering gegeven of ontvangen wordt en hoevaak gezegd wordt dat het een oproep tot bekering is; een menselijke actie.
en als je toch bezig bent, doe hetzelfde voor geloven :) hoevaak is geloof geen werkwoord, maar iets dat bovennatuurlijk in de mens gelegd wordt?


of ben je bang dat de bijbel je van je geloof afbrengt?
het zijn niet onze gladde praatjes maar het is de bijbel die duidelijk is over deze twee begrippen. geloof je me niet? doe onderzoek en sla je bijbel open. het is tot slot , naar je eigen woorden, een zaak van leven of dood.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

steenblokkiaan
Verkenner
Verkenner
Berichten: 43
Lid geworden op: 05 mei 2011 21:34

Re: Vrije wil of soevereine daad Gods?

Berichtdoor steenblokkiaan » 08 mei 2011 18:58

1"En wij bidden u, broeders, door de toekomst van onzen Heere Jezus Christus, en onze toevergadering tot Hem. 2 Dat gij niet haastelijk bewogen wordt van verstand, of verschrikt, noch door geest, noch door woord, noch door zendbrief, als van ons geschreven, alsof de dag van Christus aanstaande ware. 3 Dat u niemand verleide op enigerlei wijze; want die komt niet, tenzij dat eerst de afval gekomen zij, en dat geopenbaard zij de mens der zonde, de zoon des verderfs; 4 Die zich tegenstelt, en verheft boven al wat God genaamd, of als God geëerd wordt, alzo dat hij in den tempel Gods als een God zal zitten, zichzelven vertonende, dat hij God is. 5 Gedenkt gij niet, dat ik, nog bij u zijnde, u deze dingen gezegd heb? 6 En nu, wat hem wederhoudt, weet gij, opdat hij geopenbaard worde te zijner eigen tijd. 7 Want de verborgenheid der ongerechtigheid wordt alrede gewrocht; alleenlijk, Die hem nu wederhoudt, Die zal hem wederhouden, totdat hij uit het midden zal weggedaan worden. 8 En alsdan zal de ongerechtige geopenbaard worden, denwelken de Heere verdoen zal door den Geest Zijns monds, en te niet maken door de verschijning Zijner toekomst; 9 Hem, zeg ik, wiens toekomst is naar de werking des satans, in alle kracht, en tekenen, en wonderen der leugen; 10 En in alle verleiding der onrechtvaardigheid in degenen, die verloren gaan; daarvoor dat zij de liefde der waarheid niet aangenomen hebben, om zalig te worden. 11 En daarom zal God hun zenden een kracht der dwaling, dat zij de leugen zouden geloven; 12 [color=#4000FF]Opdat zij allen veroordeeld worden, die de waarheid niet geloofd hebben, maar een welbehagen hebben gehad in de ongerechtigheid." [/color]Een dominee zei eens: de uitverkorenen wordt 'het' in de schoot geworpen. En zo is het maar net. Wil een mens tot God bekeerd worden, dan gaat ie met zichzelf ondersteboven. Niets geen eigen geschiktheid om de Bijbel te onderzoeken. Vele zogenaamde gereformeerde dominees willen de mensen wijs maken zich te schikken tot God. Maar een mens wordt zalig gemaakt als goddeloze, niet als brave vrome hemelbestormer of godzoeker. O, wanneer zal de leugen van het remonstrantisme toch eens worden gesmoord? GOd wat en de mens wat. O Heere, bekeer wat onbekeerd is en maak nog onbekeerd wat bekeerd is in eigen oog.

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: Vrije wil of soevereine daad Gods?

Berichtdoor 1a2b3c » 08 mei 2011 21:21

steenblokkiaan schreef:Sorry, maar jullie hebben wel heel erg veel woorden nodig om je dwaling te verhullen. Geef gewoon toe dat je gelooft in een algemene verzoening en dan zijn we klaar voor vanavond. Ik word onpasselijk van al die verbondsmatige verhaaltjes.


Ik geef niet toe dat ik een algemene verzoening geloof want dat doe ik niet.
Beetje rare conclusie van je, ben benieuwd waar je dat uit opmaakt. Je wilde een Bijbels onderbouwt antwoord en dat gaf ik. Als je het er niet mee eens bent kun je op zijn minst zeggen wat er volgens jou fout is, en waarom het fout is, en wat het dan wel moet zijn. OOK GRAAG BIJBELS ONDERBOUWT en geen teksten uit het verband halen svp.

steenblokkiaan schreef:We gaan het begrijpen als we het geloven. Zoek daarom niet te begrijpen om te geloven, maar geloof om te begrijpen.


Eerst geloven en dan begrijpen??? Da's net zo onlogisch als wanneer je zegt dat je eerst nat wordt voordat je in het water springt.
Je hoeft natuurlijk niet eerst de hele Bijbel te begrijpen maar dát wat je gelooft snap je echt wel.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten