Vrije wil of soevereine daad Gods?

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: Vrije wil of soevereine daad Gods?

Berichtdoor Race406 » 17 feb 2010 16:35

gravo schreef:
Jantjes schreef:Gravo,

Jij raakt de kern waar het probleem zit en over gaat in de Gereformeerde orthodoxie en zeker in de Gereformeerde Gemeente.

Het is uiteindelijk een sfeer van waas, rook en verwarring want een deel van de gemeente die nog niet weet van ‘nieuw leven, bekering of wedergeboorte’ begrijpen ook niet waar het over gaat.

Ik denk niet dat daar ooit verandering kan komen in die gereformeerde orthodoxie en je moed begrijpen dat die waren kinderen Gods die nu ondergronds zitten een keer boven komen en dat werkt natuurlijk alleen maar kerkscheuringen in de hand.

Ook is het zo dat die ‘ware ondergrondse kinderen Gods’ zich op andere dingen gaan richten waar hun talenten zijn, bijvoorbeeld zingen in een koor of zich bijzonder storten in hun werkkring of materialisme of…enz. enz. maar…. intussen zeer wettisch gaan leven omdat zij hun nieuwe leven niet kunnen plaatsen en het steeds maar weer voor onwaar houden.

Hoe o hoe moet je uit deze spagaat komen. ](*,)

Zie jij een oplossing Gravo?


Dag Jantjes,

Ik zie wel een oplossing, maar die wordt in het Evangelie getekend als een moeilijke en lastige weg. Het is de weg van de zelfverloochening, een smalle weg, waarop het niet gemakkelijk lopen is.

Ik bedoel het volgende: het is in de gereformeerde gezindte eigenlijk vanzelfsprekend om te leven met de werkelijkheid, dat er velen verloren zullen gaan en weinigen zalig zullen worden. Het is voor hen bijzonder lastig voor te stellen, dat de liefde van God zo groot is, dat die zich oprecht zou uitstrekken tot zeer veel mensen. Helemaal moeilijk wordt het om zich voor te stellen, dat God hem of haar persoonlijk Zijn vriendschap biedt. Het zou natuurlijk geweldig zijn, wanneer Hij ons zou bevrijden van die klemmende angst voor verwerping en het eeuwige oordeel. Hoe vaak is dit verlangen er niet bij mensen van de gereformeerde gezindte. Als God nu eens persoonlijk tot mij zou spreken. Als er nu eens iets in mijn hart zou gebeuren. Als op een dag nu eens die blindheid en doofheid voor de geestelijke dingen op slag zou verdwijnen. Wat zou dat heerlijk zijn. De knagende schuld, de weggestopte vrees, de verdrongen angst voor Gods oordeel De vele pogingen om er niet meer aan te denken en zich los te maken van die knellende zekerheid dat ik toch zeker verloren zal gaan. Als dat nu eens weg zou zijn.
Je ziet: die tobberijen hebben allemaal een wensende vorm: "als het toch eens zo zou mogen zijn". Het pijnlijke en bittere van dit verlangen is, dat men er steeds achteraan moet zeggen: "maar toch heb ik nog geen genade ontvangen, ben ik er nog vreemdeling van".

De enige oplossing die ik zie is: vooralsnog niet meer luisteren naar deze innerlijke kwellende gedachten. Ze kunnen je niet gelukkig maken en ze leiden ook niet tot de vervulling van je verlangen. Hoe langer ik mij zorgen maak (terwijl die zorgen nooit worden weggenomen) hoe meer zorgen ik me maak. Een vicieuze cirkel. Men blijft dezelfde tobber.
Je eigen mening, je eigen overtuiging, je eigen tobberijen dus niet meer beluisteren en niet meer vertrouwen. Heb geen vertrouwen meer in je eigen pogingen, in je eigen denk-constructies, in je eigen denkkracht over deze dingen. Ten aanzien van de dingen van God, de geestelijke dingen, heb je het waarschijnlijk niet bij het rechte eind, ook al ben je nog zo rechtzinnig. Je hebt de kern er nooit van geproefd. Het blijft allemaal theorie. Al die eindeloze platgetreden paden, die vicieuze cirkels, de als maar weer terugkerende dilemma's en onbegrijpelijkheden: ze vormen een brede weg, die naar het verderf leidt, omdat het allemaal je eigen overpeinzingen en gedachten zijn. Spoken in je hoofd, knopen in je verstand, knellende angsten die om je hart slaan.

Je zult je moeten richten op iets, dat totaal buiten jezelf ligt. Iets dat je zelf niet hebt bedacht. Je kunt het immers niet meer zelf. Je hebt hulp nodig. Je moet een richting inslaan, die je niet kent, die misschien diametraal tegenover de heersende gedachten in je hoofd staat. Je moet de smalle weg nemen.

Welnu, voor mensen die hun hele leven al hebben gehoord, dat de genade van God slechts weinigen ten deel valt, voor mensen die hun hele hoofd en hart vol hebben van eindeloze redeneringen, die ze echt voor waar houden, maar die toch niet gelukkig maken. Voor die mensen is de smalle weg: geloven dat het anders is. Ik geef toe, het is een radicale en ingrijpende beslissing om voor mogelijk te houden, dat het wellicht anders is, dan ik heel mijn leven gedacht heb. Maar mijns inziens is dit toch de enige weg om behouden te worden. Behouden te worden van die verschrikkelijke zelf bedachte gods- en geloofsbeelden, die alles kloppend krijgen, maar die jou persoonlijk in de kou laten staan.

Stel nu eens, dat God jou in liefde aanziet. Dat Hij je heeft zien spartelen. Dat Hij je wanhoop kent. Stel nu eens, dat Hij, tegen je verstand, tegen je hart in, toch van je blijkt te houden. Stel nu eens, dat Hij er naar verlangt om je te ontmoeten. Stel nu eens, dat Hij als een Vader Zijn kind zoekt. Stel nu eens, dat Hij op de uitkijk staat om Zijn verloren Zoon terug te zien komen. Ban dan al die bedenkingen eens uit je hart. Open je hart dan eens voor deze smalle weg. Het is een weg van zelfverloochening. Al de vlotte en rap uitgesproken vrome praatjes over hoe God een mens bekeert, al die eindeloze redeneringen, laat ze voor een ogenblik eens niet de overhand hebben. Denk je jezelf te kunnen redden door alles wat je denkt en weet? Zou je je niet moeten wenden tot de warme en innige omhelzing van God, die Zijn liefde aan jou toont? Al je eigen bedenksels wegwerpen. Al je godsdienstige luchtkastelen, rechtzinnige maniertjes en praatjes opschorten. Alleen komen te staan. Berooid van je zelfverzekerdheid. Ontdaan van je onkreukbare houding. En zeg nu eens niet: "ik kan me niet wenden". Geloof nu eens zonder gezien te hebben. Wie weet, God mocht Zich wenden!

Dat is naar mijn mening de smalle weg. De erkenning, dat ik het niet langer kan begrijpen, maar dat ik noodgedwongen moet neervallen aan de voeten van God: "God, hebt u mij dan echt lief?" Moet ik al mijn harnassen uitdoen? Moet ik mij dan nu verliezen in geloof? Moet ik mij dan helemaal in vertrouwen overgeven?

Je voelt: dit is het geloof, dat ontstaat, wanneer we aan het einde van ons kunnen, worden gegrepen door Gods oneindige liefde. Dat gebeurt, wanneer we het Evangelie horen: stop met werken, met zwoegen, met piekeren, met pogen, met krampachtige zelfhandhaving: Laat los! Laat je leiden! "Ik heb je lief" hoor je in de prediking. Dan is er alleen nog die smalle weg van de overgave: geloven, dat het anders is dan ik altijd had gedacht. Niemand kan je dan meer helpen. Geen enkele garantie is er op dat moment. Je voelt je omringt door leegte, je hebt immers al je reddingsboeien uit je handen laten glippen. Er is dan nog maar een uitweg: geloven dat God ook jou zal behouden en redden. Geen bewijs. Geen geplaveide weg. Alleen maar: door te geloven zich vastklampen aan God. Er is geen alternatief dan deze weg tot God te gaan.

Kortom: voor mensen uit andere christelijke kringen of voor mensen buiten de kerk opgegroeid, zal de bekering wellicht weer anders gaan. Zij moeten weer andere dingen afleren. Hun armoede bestaat uit andere zaken.

In de gereformeerde gezindte is de echte armoede vaak de overdosis aan zogenaamde kennis over God en Zijn werk, terwijl men er zelf niet door geraakt wordt. Leven met de gedachte, dat het overgrote merendeel der mensen verloren gaat en slechts een klein aantal gered worden, is een zeer afstompende gedachte, die van God een karikatuur maakt en een ongelovig en kil leven sanctioneert.
Voor deze mensen is er maar één weg: de smalle weg van het verlaten van die breed gekoesterde opvatting en zich los van de kerkelijke groep aldus vertrouwend tot God wenden: " ze zeggen allemaal, dat ik verloren ben..maar heb ik U goed begrepen, dat U mij nochtans liefhebt". Alleen die vraag aan God stellen, betekent al een zekere redding. Immers, daarin ligt het verlangen al opgesloten, maar meer nog: het geloof waardoor we gerechtvaardigd worden. Gods ja is sterker dan alle bedenkingen van ons eigen hart.

gravo


Heel zinvolle bijdrage, waar ik het heel hartelijk mee eens ben!
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Gebruikersavatar
Lathron
Mineur
Mineur
Berichten: 118
Lid geworden op: 01 dec 2009 18:38
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Vrije wil of soevereine daad Gods?

Berichtdoor Lathron » 26 apr 2011 20:54

Vrije wil is een vrij aantrekkelijk iets om in te geloven.
Heeft de mens de vrije wil niet verspeeld in genesis 3? Na de zondeval kon de mens niet meer voor "goed" kiezen. De mens is, zoals de bijbel het zegt, verdorven. Zo zwart/wit is de bijbel wel.

Als de mens zich bewust is van zijn eigen "onkunnen". is er geen andere mogelijkheid dan verlossing door Jezus alleen.

Een nonchalante of afwachtende houding past dus niet bij iemand die is uitverkoren. Een uitverkorene zal uiteindelijk zien hoe machteloos hij zelf is en daar tegenover: hoe groot en goed God is. Daaruit zullen de "goede daden" tevoorschijn komen.

3 elementen:
Ellende (eigen onkunnen)
Verlossing (Gods verkiezende liefde)
Dankbaarheid (streven om te doen wat God van ons vraagt)

Ik geloof vast en zeker dat onze zaligheid voor 100% Gods werk is.
Echter, dit betekent niet dat onze plicht komt te vervallen. God zal aan ons vragen wat wij met onze levens hebben gedaan.
Uw regels geven mij inzicht, daarom haat ik elk bedrieglijk pad. (Ps.119:104)

steenblokkiaan
Verkenner
Verkenner
Berichten: 43
Lid geworden op: 05 mei 2011 21:34

Re: Vrije wil of soevereine daad Gods?

Berichtdoor steenblokkiaan » 06 mei 2011 00:44

ik wil niet, ik kan niet, ik weet niet, ik heb niet en ik deug niet

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Vrije wil of soevereine daad Gods?

Berichtdoor TheKeimpe » 06 mei 2011 10:48

steenblokkiaan schreef:ik wil niet, ik kan niet, ik weet niet, ik heb niet en ik deug niet

Bron: Schortinghuis

En wat wil je er mee zeggen?

steenblokkiaan
Verkenner
Verkenner
Berichten: 43
Lid geworden op: 05 mei 2011 21:34

Re: Vrije wil of soevereine daad Gods?

Berichtdoor steenblokkiaan » 06 mei 2011 11:40

Inderdaad Schortinghuis, maar ik noemde hem niet, want het auteursrecht van personen die voor 1923 zijn overleden kent slechts een geldingsduur van 50 jaar :P .

Wat ik met die woorden bedoel? Twee dingen:
a. ik ben met mijzelf aan het eind gekomen;
b. ik kan niets bijdragen aan mijn behoud.

We gana wel verloren door eigen schuld, want ongeloof. Maar dat gegeven maakt niet dat een mens ooit uit zichzelf God gaat zoeken. Al zou er iemand weer opstaan uit de doden, ik zou Gods Woorden nog niet geloven. Tenzij dat een mens opnieuw wordt geboren...

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: Vrije wil of soevereine daad Gods?

Berichtdoor 1a2b3c » 06 mei 2011 21:08

steenblokkiaan schreef: .
Wat ik met die woorden bedoel? Twee dingen:
a. ik ben met mijzelf aan het eind gekomen;
b. ik kan niets bijdragen aan mijn behoud.

We gana wel verloren door eigen schuld, want ongeloof. Maar dat gegeven maakt niet dat een mens ooit uit zichzelf God gaat zoeken. Al zou er iemand weer opstaan uit de doden, ik zou Gods Woorden nog niet geloven. Tenzij dat een mens opnieuw wordt geboren...


Kun jij niet uit jezelf de Bijbel lezen en naar de kerk gaan e.d.???
Echt wel!! als je dat niet doet is dat omdat je dat niet wilt maar niet om dat je dat niet kunt.

steenblokkiaan
Verkenner
Verkenner
Berichten: 43
Lid geworden op: 05 mei 2011 21:34

Re: Vrije wil of soevereine daad Gods?

Berichtdoor steenblokkiaan » 06 mei 2011 21:14

Als dat waar is wat jij stelt, is Jezus geen volkomen Zaligmaker. Dus toon mij eens uit de Bijbel aan dat de mens toch iets kan bijdragen tot zijn behoud?

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Vrije wil of soevereine daad Gods?

Berichtdoor schaapje » 06 mei 2011 21:34

"steenblokkiaan"Als dat waar is wat jij stelt, is Jezus geen volkomen Zaligmaker. Dus toon mij eens uit de Bijbel aan dat de mens toch iets kan bijdragen tot zijn behoud?


Wat dacht je van je handen op houden (geestelijk gezien) en aan nemen wat je
geschonken mag worden.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: Vrije wil of soevereine daad Gods?

Berichtdoor 1a2b3c » 06 mei 2011 21:38

steenblokkiaan schreef:Als dat waar is wat jij stelt, is Jezus geen volkomen Zaligmaker. Dus toon mij eens uit de Bijbel aan dat de mens toch iets kan bijdragen tot zijn behoud?


Huh??? Zei ik dat een mens iets kon bijdragen aan zijn behoud?
En waarom zou Jezus geen volkomen Zaligmaker zijn? Dat is Hij wel, maar dat geeft niemand het recht om met z'n armen over elkaar te gaan zitten.

Jezus heeft alles volbracht daar doet ons bidden, bijbel lezen, kerk gaan e.d. niets aan toe of af.
Ons rest alleen nog om aan te nemen wat Hij ons geven wil, Hem aannemen als Verlosser en Heer: kortom in Hem geloven.

steenblokkiaan
Verkenner
Verkenner
Berichten: 43
Lid geworden op: 05 mei 2011 21:34

Re: Vrije wil of soevereine daad Gods?

Berichtdoor steenblokkiaan » 06 mei 2011 22:03

Jullie reageren beiden op mijn bijdragen waarin ik uitleg dat een mens niet kan bijdragen aan zijn behoud. Als de laatste begint te stellen dat je wel kunt bidden, lezen en naar de kerk gaan, mag ik aannemen dat hij mijn woorden in twijfel trekt. Je citeert me dus je trekt het wel in twijfel. Anders hebben jouw woorden geen betrekking op het citaat dat je aanhaalt. Je moet dan wel even uitleggen dat je het wat dat betreft wel met mij woorden eens bent, maar dat je het hebt over goede gewoonten die overigens niet bijdragen aan mijn eigen zaligheid. Door dit achterwege te laten moet ik er wel vanuit gaan dat je wel vindt dat een mens iets kan doen.

De eerste bijdrage heeft het over de handen ophouden en Jezus aannemen als daad van een mens. Ik vraag maar eerst even. Wat bedoel je? Bedoel je dat ik daarmee kan bijdragen aan mijn eigen behoud? Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods.

Overigens, ik lees nu wel een grote dwaling. Ons rest ....in Hem te geloven. Je bedoelt dat jij nog iets moet doen. Zo van Jezus heeft alles gedaan, nu moet ik gaan geloven. Bedoel je dat jij kunt besluiten te gaan geloven?

Kortom, zijn jullie het eens met de strekking van mijn woorden dat zalig worden een eenzijdig werk van God is? Zo nee, waarom niet? Bijbelse bewijsvoering graag.

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: Vrije wil of soevereine daad Gods?

Berichtdoor 1a2b3c » 06 mei 2011 22:34

steenblokkiaan schreef:Jullie reageren beiden op mijn bijdragen waarin ik uitleg dat een mens niet kan bijdragen aan zijn behoud. Als de laatste begint te stellen dat je wel kunt bidden, lezen en naar de kerk gaan, mag ik aannemen dat hij mijn woorden in twijfel trekt. Je citeert me dus je trekt het wel in twijfel. Anders hebben jouw woorden geen betrekking op het citaat dat je aanhaalt. Je moet dan wel even uitleggen dat je het wat dat betreft wel met mij woorden eens bent, maar dat je het hebt over goede gewoonten die overigens niet bijdragen aan mijn eigen zaligheid. Door dit achterwege te laten moet ik er wel vanuit gaan dat je wel vindt dat een mens iets kan doen.

De eerste bijdrage heeft het over de handen ophouden en Jezus aannemen als daad van een mens. Ik vraag maar eerst even. Wat bedoel je? Bedoel je dat ik daarmee kan bijdragen aan mijn eigen behoud? Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods.

Overigens, ik lees nu wel een grote dwaling. Ons rest ....in Hem te geloven. Je bedoelt dat jij nog iets moet doen. Zo van Jezus heeft alles gedaan, nu moet ik gaan geloven. Bedoel je dat jij kunt besluiten te gaan geloven?

Kortom, zijn jullie het eens met de strekking van mijn woorden dat zalig worden een eenzijdig werk van God is? Zo nee, waarom niet? Bijbelse bewijsvoering graag.


Jij zei in je eerdere reactie: We gana wel verloren door eigen schuld, want ongeloof. Maar dat gegeven maakt niet dat een mens ooit uit zichzelf God gaat zoeken.

Ik zei dat je zeker wel zelf kan zoeken o.a. de Bijbel lezen en naar de kerk gaan e.d. dus met die stelling ben ik het niet eens.

steenblokkiaan schreef:Overigens, ik lees nu wel een grote dwaling. Ons rest ....in Hem te geloven. Je bedoelt dat jij nog iets moet doen. Zo van Jezus heeft alles gedaan, nu moet ik gaan geloven. Bedoel je dat jij kunt besluiten te gaan geloven?


Je wilt Bijbelse bewijs? Er staat ruim 300 keer in de Bijbel dat we moeten geloven. Hand.16:31 Geloof in de Heere Jezus Christus en u zult zalig worden. Veder zegt Jezus Zelf vaak: uw (!!!) geloof heeft u behouden. (o.a. Mark.10:52) Dus ja, wij moeten zeker geloven, vind jij soms van niet?

steenblokkiaan schreef:Kortom, zijn jullie het eens met de strekking van mijn woorden dat zalig worden een eenzijdig werk van God is? Zo nee, waarom niet? Bijbelse bewijsvoering graag.


Nee als je dat zo zegt ben ik het daar niet mee eens. God gelooft niet voor ons, dat moeten we toch echt zelf doen. Het is 100% Gods werk maar ook 100% ons werk, dat Hij alles geeft zie je pas achteraf.
Als je naar de kerk gaat en de Bijbel leest en Hem zo zoekt dat werkt Hij ook want niemand doet dat vanuit zichzelf (Rom.3:11 er is niemand die verstandig is, er is niemand die God zoekt.) maar toch ben je daar 100% bij betrokken door in actie te komen.

Qua verdienste is het een eenzijdig werk, dat zeker!

steenblokkiaan
Verkenner
Verkenner
Berichten: 43
Lid geworden op: 05 mei 2011 21:34

Re: Vrije wil of soevereine daad Gods?

Berichtdoor steenblokkiaan » 06 mei 2011 23:04

Oh, we worden wat duidelijker nu. Zeg me dan eens: Hoe ben jij aan dat geloof gekomen? Ik spreek over het zalig worden als een eenzijdig, bovennatuurlijk, eenmalig, zaligmakend en onbedriegelijk werk des Geestes. Over het feit dat God almachtig een mens zaligt van zijn zondeschuld. Jij ontkent dus dat God door het bloed van Zijn Zoon Jezus Christus een mens volkomen reinigt, geneest, heelt, redt en zalig maakt van zijn zondeschuld?
Hand. 4:12: "En de behoudenis is in niemand anders, want er is ook onder de hemel geen andere naam aan de mensen gegeven, waardoor wij moeten behouden worden."
Joh. 14:6 : Jezus zei tot Thomas: "Ik ben de weg en de waarheid en het leven; niemand komt tot de Vader dan door Mij."

Let ook even op de bloedgeur van Christus die afkomt van de volgende tekst:
Romeinen 3:10-12: Er is niemand rechtvaardig, ook niet een; Er is niemand, die verstandig is, er is niemand, die God zoekt. Allen zijn zij afgeweken, te samen zijn zij onnut geworden; er is niemand, die goed doet, er is ook niet tot een toe.

Dus ik moet wel concluderen dat:
a. dat er niemand is die God zoekt, tenzij God de mens vindt hij zoekende wordt gemaakt
b. dat zalig worden daarom een volkomen werk van God is
c. dat ons bidden, bijbellezen en zogenaamde zoeken niets kan bijdragen aan mijn behoud
d. dat mensen dus helemaal niets bijdragen aan hun eigen zaligheid

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Vrije wil of soevereine daad Gods?

Berichtdoor meribel » 06 mei 2011 23:30

steenblokkiaan
Dus ik moet wel concluderen dat:
a. dat er niemand is die God zoekt, tenzij God de mens vindt hij zoekende wordt gemaakt
b. dat zalig worden daarom een volkomen werk van God is
c. dat ons bidden, bijbellezen en zogenaamde zoeken niets kan bijdragen aan mijn behoud
d. dat mensen dus helemaal niets bijdragen aan hun eigen zaligheid



ik ben het helemaal met je eens.
en het zet je nog meer stil bij de treurige mensen die we zijn, het is 100% Godswerk

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: Vrije wil of soevereine daad Gods?

Berichtdoor 1a2b3c » 07 mei 2011 01:14

steenblokkiaan schreef:Oh, we worden wat duidelijker nu. Zeg me dan eens: Hoe ben jij aan dat geloof gekomen?van de kant van de mens: opgave, van Gods kant:gave. Maar dat zie je pas achteraf, daar moet je niet op gaan zitten wachten.
Jezus zei tegen de man met de verdorde hand: strek uw hand uit. Kon hij dat? Nee, maar hij geloofde in Jezus en door het te doen schonk Hij hem de kracht
Ik spreek over het zalig worden als een eenzijdig, God niet, Hij spreekt over zalig worden door het geloof: uw geloof heeft u behoudenbovennatuurlijk, eenmalig, zaligmakend en onbedriegelijk werk des Geestes. Over het feit dat God almachtig een mens zaligt van zijn zondeschuld. Jij ontkent dus dat God door het bloed van Zijn Zoon Jezus Christus een mens volkomen reinigt, geneest, heelt, redt en zalig maakt van zijn zondeschuld? nee, dat hebt ik nooit ontkent, waar haal je dat vandaan????
Hand. 4:12: "En de behoudenis is in niemand anders, want er is ook onder de hemel geen andere naam aan de mensen gegeven, waardoor wij moeten behouden worden."
Joh. 14:6 : Jezus zei tot Thomas: "Ik ben de weg en de waarheid en het leven; niemand komt tot de Vader dan door Mij." klopt helemaal

Let ook even op de bloedgeur van Christus die afkomt van de volgende tekst:
Romeinen 3:10-12: Er is niemand rechtvaardig, ook niet een; Er is niemand, die verstandig is, er is niemand, die God zoekt. Allen zijn zij afgeweken, te samen zijn zij onnut geworden; er is niemand, die goed doet, er is ook niet tot een toe.
Die tekst haalde ik zelf al aan (in een ander verband). Let je er wel op dat er staat: er is niemand die VERSTANDIG is, er is niemand die God zoekt. Dus als wij ons verstand gebruiken en naar de kerk gaan en in de Bijbel lezen om zo God te zoeken, dan komt dat van Hem want uit onszelf doen we dat niet staat er.

Dus ik moet wel concluderen dat:
a. dat er niemand is die God zoekt, tenzij God de mens vindt hij zoekende wordt gemaakt
Yep, dus: zoek je Hem? (bijbel lezen bidden kerkgaan e.d.) Dan heeft Hij dat in je gewerkt.(Rom.3:11) Zoek je Hem niet, dan is dat pure onwil want je kent de feiten
b. dat zalig worden daarom een volkomen werk van God is
Je kunt in de Bijbel lezen dat God de mens niet zalig maakt als een stok en blok.
Hij schakelt ons daar bij in en beveelt ons zo'n 350 keer in de Bijbel te geloven (werk woord) dat verzin ik niet en als je dat remonstrants vindt dan zul je de Bijbel ook wel remonstrants vinden en Jezus Zelf ook

c. dat ons bidden, bijbellezen en zogenaamde zoeken niets kan bijdragen aan mijn behoud
ons bidden en bijbel lezen draagt ook niet bij aan ons behoudt, heb ik niet gezegd.
Maar Hij wil dat gebruiken om ons daardoor tot Zich te trekken en Hij heeft er ook beloften op gezet.
Bid en u zal gegeven worden, zoekt en gij zult vinden, klopt en u zal worden open gedaan. Heb.11:6 wie tot God komt moet geloven dat Hij is en een beloner is van degenen die Hem zoeken

d. dat mensen dus helemaal niets bijdragen aan hun eigen zaligheid
Als jij geloven/aannemen ziet als bijdragen aan je zaligheid zit je goed fout.
Jezus heeft alles volbracht en biedt ons de zaligheid aan(die Hij alleen en volledig verdiend heeft) en die we door het geloof in bezit kunnen krijgen.
Als ik jou een boek aanbiedt en je neemt het aan zeg je dan ook dat je het niet helemaal voor niets hebt gehad omdat je het aangepakt hebt?
Het lijkt me dat je dan zegt zoals het is, dat heb ik gratis en voor niks gehad en zo is het met het geloof ook. Niets geen eigen bijdrage maar een gelovig aannemen wat Hij geeft en verdiend heeft.

Laatst gewijzigd door 1a2b3c op 08 mei 2011 22:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant
Berichten: 720
Lid geworden op: 09 mar 2011 15:08
Locatie: Azie

Re: Vrije wil of soevereine daad Gods?

Berichtdoor Janvanverweg » 07 mei 2011 07:40

steenblokkiaan schreef:Let ook even op de bloedgeur van Christus die afkomt van de volgende tekst:
Romeinen 3:10-12: Er is niemand rechtvaardig, ook niet een; Er is niemand, die verstandig is, er is niemand, die God zoekt. Allen zijn zij afgeweken, te samen zijn zij onnut geworden; er is niemand, die goed doet, er is ook niet tot een toe.

pluk je deze tekst uit de context of durf je hetzelfde te beweren van vers 13 tot 18. paulus is immers met vs 12 toch nog niet klaar met het citeren van het oude testament.
dus hebben alle menen open graven als kelen, pleegt iedereen met hun tong bedrog, heeft iedereen adderengif onder de lippen en is elke mond van vloek en bitterheid vol. is iedereen snel om bloed te vergieten? zijn hun wegen vol van verwoesting en ellende

zie je dit om je heen? niet bij een enkeling, maar bij iedereen?
of zou het kunnen dat Paulus deze teksten aanhaald om van een specifieke groep (de 'rechtvaardigen'; de Joden die de wet hebben) aan te tonen dat hun eigen wet en profeten hen al veroordeelden?
in dat geval klopt het niet om je genoemde tekst als 'bewijstekst' te gebruiken.

paulus zegt hier dat de zgn rechtvaardigen die het allemaal zo goed weten omdat ze de ware leer in pacht hebben OOK in de problemen zitten. omdat de wet zonde doet kennen. thans is er echter gerechtigtheid buiten de wet door het geloofin Jezus Christus, voor allen die geloven;...

geloven is helaas ook weer zo'n woord dat in normaal gebruik en in vroom gebruik tegenovergestelde betekenissen gekregen hebben.
we geloven dat onze partners van ons houden, we geloven dat elvis dood is, we geloven dat Nederland een konining heeft. waarom? is ons dat bovennatuurlijk gegeven? welnee, we hebben ervan vernomen, de info op waarheid getoetst en hebben vervolgens ervoor gekozen om daar overtuigd van te zijn. hoewel sommigen niet overtuigd zijn en beweren dat elvs leeft.
waarom zou het in vroom taalgebuik opeens totaal anders zijn? kan iemand die niet van deze taalverdwazing afweet tot de concluse komen dat geloven hier iets bovennatuurlijks betekend? Nee, dat moet ingefluisterd worden.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten