Waarom worden onze kinderen gedoopt?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Waarom worden onze kinderen gedoopt?

Berichtdoor Gerdien B. » 19 feb 2011 17:13

Ik heb vanavond een artikeltje over de samenhang van OT en NT voor je.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

discipel2011
Sergeant
Sergeant
Berichten: 362
Lid geworden op: 17 jan 2011 10:02

Re: Waarom worden onze kinderen gedoopt?

Berichtdoor discipel2011 » 19 feb 2011 17:32

De wijzen en verstandigen wordt niets ge-openbaard, maar de kinderen ontvangen wijsheid, kinderen van God wel te verstaan.
* verwijdert door moderator*

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: Waarom worden onze kinderen gedoopt?

Berichtdoor 1a2b3c » 20 feb 2011 22:49

Bastiaan30 schreef:
Riska schreef:Ja, maar niet in Psalm 139.
Jullie pakken ook elke tekst aan om er wat tegenaan te gooien he?
Ik ken de Bijbel, ik weet wat wedergeboorte is. Het ging om het vormen in de moederschoot - Psalm 139.


Vergeet dat OT nu eens even, alles in het OT, wat voor de Joden is geschreven in principe, wijst vooruit naar de geboorte van hun Messias, die zij niet aannamen, omdat God(want Hij legt hen tijdelijk een bedekking op)ons heidenen ook uitnodigt in de "trouwzaal", terwijl het nog de genadetijd is.
De lichamelijke geboorte (OT/Israel) was een zinnebeeldige voorafschaduwing.
De wedergeboorte behelst een nieuw begin, een besneden hart, een nieuwe schepping, die alleen in het NT voorkomt.
HEt woord wedergeboorte is onbekend in het OT. Vandaar dat Nicodemus , en die wist het allemaal net zo goed als onze schriftgeleerden tegenwoordig, het onbekend voorkwam.


De manier waarop Jezus Nicodemus vroeg:Joh.3:10 Bent u de leraar van Israël en weet u deze dingen niet? dat doet mij veronderstellen dat hij het had horen weten.
En al staat er in het O.T. niet letterlijk het woord wedergeboorte, in Ezch.36:26 staat m.i. inhoudelijk wel hetzelfde:
Dan zal Ik u een nieuw hart geven en een nieuwe geest in uw binnenste geven. Ik zal het hart van steen uit uw lichaam wegnemen en u een hart van vlees geven.

Pas na de wedergeboorte (die niet zonder geloof kan plaatsvinden) moet er gedoopt worden. Hand.8:37 En Filippus zei: Als u met heel uw hart gelooft, is het (dopen) geoorloofd.

(dat is vast al gezegd, ik heb niet alles gelezen)

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant
Berichten: 583
Lid geworden op: 15 jun 2010 10:38

Re: Waarom worden onze kinderen gedoopt?

Berichtdoor Bastiaan30 » 20 feb 2011 23:10

1a2b3c schreef:
Bastiaan30 schreef:
Riska schreef:Ja, maar niet in Psalm 139.
Jullie pakken ook elke tekst aan om er wat tegenaan te gooien he?
Ik ken de Bijbel, ik weet wat wedergeboorte is. Het ging om het vormen in de moederschoot - Psalm 139.


Vergeet dat OT nu eens even, alles in het OT, wat voor de Joden is geschreven in principe, wijst vooruit naar de geboorte van hun Messias, die zij niet aannamen, omdat God(want Hij legt hen tijdelijk een bedekking op)ons heidenen ook uitnodigt in de "trouwzaal", terwijl het nog de genadetijd is.
De lichamelijke geboorte (OT/Israel) was een zinnebeeldige voorafschaduwing.
De wedergeboorte behelst een nieuw begin, een besneden hart, een nieuwe schepping, die alleen in het NT voorkomt.
HEt woord wedergeboorte is onbekend in het OT. Vandaar dat Nicodemus , en die wist het allemaal net zo goed als onze schriftgeleerden tegenwoordig, het onbekend voorkwam.


De manier waarop Jezus Nicodemus vroeg:Joh.3:10 Bent u de leraar van Israël en weet u deze dingen niet? dat doet mij veronderstellen dat hij het had horen weten.
En al staat er in het O.T. niet letterlijk het woord wedergeboorte, in Ezch.36:26 staat m.i. inhoudelijk wel hetzelfde:
Dan zal Ik u een nieuw hart geven en een nieuwe geest in uw binnenste geven. Ik zal het hart van steen uit uw lichaam wegnemen en u een hart van vlees geven.

Pas na de wedergeboorte (die niet zonder geloof kan plaatsvinden) moet er gedoopt worden. Hand.8:37 En Filippus zei: Als u met heel uw hart gelooft, is het (dopen) geoorloofd.

(dat is vast al gezegd, ik heb niet alles gelezen)

In feite zei Jezus daarmee, dat de beloftes gedaan aan de joden , op het punt stonden vervuld te worden.
(welke dus niet aangenomen werden toen door hen, waardoor wij nu in de ''tussentijd'' genodigd worden)
maar goed, mee eens verder.bedankt voor de uitleg:-).Ik doelde meer op het gegeven, dat de wedergeboorte op zich tijdens het OT, niet voorkwam.Dat het dus echt een door de Geest bewerkte toestand is, die pas voorhanden kwam, nadat het Evangelie gebracht werd.

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant
Berichten: 583
Lid geworden op: 15 jun 2010 10:38

Re: Waarom worden onze kinderen gedoopt?

Berichtdoor Bastiaan30 » 21 feb 2011 08:42

schelpje3 schreef:
Bastiaan30 schreef:
Riska schreef:Ja, maar niet in Psalm 139.
Jullie pakken ook elke tekst aan om er wat tegenaan te gooien he?
Ik ken de Bijbel, ik weet wat wedergeboorte is. Het ging om het vormen in de moederschoot - Psalm 139.


Vergeet dat OT nu eens even, alles in het OT, wat voor de Joden is geschreven in principe, wijst vooruit naar de geboorte van hun Messias, die zij niet aannamen, omdat God(want Hij legt hen tijdelijk een bedekking op)ons heidenen ook uitnodigt in de "trouwzaal", terwijl het nog de genadetijd is.
De lichamelijke geboorte (OT/Israel) was een zinnebeeldige voorafschaduwing.
De wedergeboorte behelst een nieuw begin, een besneden hart, een nieuwe schepping, die alleen in het NT voorkomt.
HEt woord wedergeboorte is onbekend in het OT. Vandaar dat Nicodemus , en die wist het allemaal net zo goed als onze schriftgeleerden tegenwoordig, het onbekend voorkwam.

Voor mij bestaat de Bijbel uit 2 gedeeltes, OT EN NT. Ik heb geen idee welke kant jij hiermee op wilt. Hoe lees jij nou de Bijbel als ik vragen mag ? Los van elkaar ?


De wet was een tuchtmeester totdat Jezus kwam.
In dat licht.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Waarom worden onze kinderen gedoopt?

Berichtdoor Marnix » 23 feb 2011 09:19

En wat zegt dat over de wet in het nieuwe verbond?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8819
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Waarom worden onze kinderen gedoopt?

Berichtdoor elbert » 13 jan 2012 08:12

We gaan hier verder: viewtopic.php?f=30&t=25564
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 47 gasten

cron