Waarom worden onze kinderen gedoopt?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Waarom worden onze kinderen gedoopt?

Berichtdoor Raido » 09 jun 2008 22:37

Ik denk dat de vraag wel duidelijk is.. Ik zou dan dus ook graag alleen antwoorden hebben van (ex-)gergemmers..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 10 jun 2008 12:49

Traditie?

Alphonsus
Sergeant
Sergeant
Berichten: 268
Lid geworden op: 28 apr 2008 12:50

Re: Waarom dopen Gergemmers hun kinderen?

Berichtdoor Alphonsus » 10 jun 2008 13:01

Raido schreef:Ik denk dat de vraag wel duidelijk is.. Ik zou dan dus ook graag alleen antwoorden hebben van (ex-)gergemmers..


Niet alleen Gergemmers maar ook Katholieken laten hun kinderen dopen.

Reden is: door de doop breng je je kind binnen het (genade)verbond. Maar ook niet meer dan dat.
Uit het feit dat iets niet wit is, moet men nog niet opmaken dat het zwart is

Gebruikersavatar
Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1171
Lid geworden op: 28 dec 2005 10:27
Locatie: ijsselmuiden/utrecht

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 10 jun 2008 13:15

En waarom wil je je kind binnen het genadeverbond hebben?

Gebruikersavatar
Daphne
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3666
Lid geworden op: 10 jan 2004 14:03
Locatie: Veen
Contacteer:

Re: Waarom dopen Gergemmers hun kinderen?

Berichtdoor Daphne » 10 jun 2008 13:22

Raido schreef:Ik denk dat de vraag wel duidelijk is.. Ik zou dan dus ook graag alleen antwoorden hebben van (ex-)gergemmers..


Ik denk om dezelfde reden als mensen van bijvoorbeeld de CGK/HHK, namelijk om God te beloven dat ze hun kind zullen opvoeden in "de leer die naar de Godzaligheid is" (meenemen naar de kerk, christelijk onderwijs, cathechisatie, etc), dat ze dat niet uit zichzelf kunnen en dat ze Gods hulp daarbij nodig hebben.
Afbeelding

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 10 jun 2008 13:31

In de Ger. Gem. wordt er geleerd dat de doop een teken is (zichtbaar). Je wordt er niet door 'bekeerd'. Klopt toch ook? Maar het formulier van de doop is eigenlijk tegenstrijdig met de preken in de Ger.Gem. Ten eerste staat er boven het formulier voor de doop: "Formulier om de Heilige Doop te bedienen aan de kleine kinderen der gelovigen". Dat zou dus betekenen dat alleen "gelovige ouders" hun kinderen zouden mogen dopen. Dat gebeurt in de Ger.Gem. niet. Tenminste... ik weet natuurlijk niet wie er bekeerd zijn, maar anders zouden er ook mensen zijn die hun kinderen niet lieten dopen. In sommige bijbels is deze zin er trouwens al uitgehaald en vervangen door: "Formulier om de heilige doop aan de kinderen te bedienen". Ten tweede staat er in het dankgebed na de doop: "Almachtige, barmhartige God en Vader, wij danken en loven U dat Gij ons en onze kinderen, door het bloed van Uw lieve Zoon Jezus Christus, al onze zonden vergeven, en ons door Uw Heilige Geest tot lidmaten van Uw eniggeboren Zoon, en alzo tot Uw kinderen aangenomen hebt, en ons dit met de Heilige Doop bezegelt en bekrachtigt." Eigenlijk staat hier dat de kinderen die gedoopt zijn, nu aangenomen zijn tot Gods kinderen en dat hun zonden vergeven zijn. En dat deze aanneming enkel "bezegelt en bekrachtigt" is. Het doopsformulier klopt dan toch niet met de preken zou je zeggen?

Tja, als het formulier niet klopt met de preken moeten de preken anders worden. Het doopformulier is geschreven "in het wezen van de zaak". Dat wil zeggen wat de betekenis van de Heilige Doop is voor het geloof. De doopouders worden in het formulier ook aangesproken als gelovige ouders. Kijk maar naar de aanspraak van de ouders als ze gaan staan en de vragen moeten beantwoorden. Daar staat: Geliefden in de Heere Christus. Onze vaderen, die het formulier opstelden gingen dus uit van gelovige ouders die hun kind in geloofsgehoorzaamheid laten dopen.

Als in het dankgebed wordt gedankt voor de vergeving van zonden en dat God onze kinderen tot Zijn kinderen aangenomen heeft geldt ook daarvoor dat dit werkelijkheid is in het geloof. Een gedoopt kind is een kind van Gods verbond. En in de bediening van het genadeverbond wordt de vergeving van zonden aangeboden. Wie dat gelooft ontvangt het en wie dat niet gelooft heeft het niet. Je kunt zelf om je heen zien dat hier nooit bedoeld kan zijn de alle zonden van alle gedoopte kinderen vergeven zijn. Dan zou de doop zaligmaken en dat is niet zo. Alleen Christus maakt zalig en dat ontvang je door het geloof.
Laatst gewijzigd door Denkertje21 op 10 jun 2008 14:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 10 jun 2008 13:36

Alphonsus schreef:Reden is: door de doop breng je je kind binnen het (genade)verbond. Maar ook niet meer dan dat.
Het doopformulier zegt dat eigenlijk andersom. Kinderen moeten gedoopt worden omdat hun ouders in het verbond zijn opgenomen. Echter, de Gereformeerde Gemeenten zeggen best wel duidelijk dat je door wedergeboorte een kind van het verbond wordt. Mag je als onbekeerde gergemmer dan je kind laten dopen?

Daphne schreef:Ik denk om dezelfde reden als mensen van bijvoorbeeld de CGK/HHK, namelijk om God te beloven dat ze hun kind zullen opvoeden in "de leer die naar de Godzaligheid is" (meenemen naar de kerk, christelijk onderwijs, cathechisatie, etc), dat ze dat niet uit zichzelf kunnen en dat ze Gods hulp daarbij nodig hebben.
Ja, maar dat beloof je ook bij de huwelijk en bij je geloofsbelijdenis. Dus is dat niet direct noodzakelijk toch?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Alphonsus
Sergeant
Sergeant
Berichten: 268
Lid geworden op: 28 apr 2008 12:50

Berichtdoor Alphonsus » 10 jun 2008 13:43

Komende zondag ben ik aanwezig bij een doop (katholiek).
Zal aandachtig luisteren naar de instelling van de doop en de betekenis daarvan.
Uit het feit dat iets niet wit is, moet men nog niet opmaken dat het zwart is

Lenny
Luitenant
Luitenant
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 jun 2007 10:42

Berichtdoor Lenny » 10 jun 2008 13:46

Kvind het antwoord van denkertje21 erg verhelderend!!
Het is idd tegenstrijdig dan met hoe ze in de gergem preken... Hoe zouden ze dat verklaren? Ze hebben vast weer een eigen uitleg hiervoor van het doopformulier.

Alphonsus
Sergeant
Sergeant
Berichten: 268
Lid geworden op: 28 apr 2008 12:50

Berichtdoor Alphonsus » 10 jun 2008 13:53

Raido schreef:
Alphonsus schreef:Reden is: door de doop breng je je kind binnen het (genade)verbond. Maar ook niet meer dan dat.
Het doopformulier zegt dat eigenlijk andersom. Kinderen moeten gedoopt worden omdat hun ouders in het verbond zijn opgenomen. Echter, de Gereformeerde Gemeenten zeggen best wel duidelijk dat je door wedergeboorte een kind van het verbond wordt. Mag je als onbekeerde gergemmer dan je kind laten dopen?



Gelovige ouders laten hun kinderen dopen om deel te krijgen aan het verbond (met Abraham gesloten)

Bij de wedergeboorte is er een situatie ontstaan dat je door de wet tot het einde van de wet gekomen bent.
Je (h)erkent je van nature goddeloze menselijke aard. Je accepteert Gods oordeel (verdoemenis). Op hetzelfde moment neem je, door de inwerking van de Heilige Geest, Christus als verlosser aan.
Het verbond wordt nu levend en een leven van toenemende dankbaarheid en heiliging, dit alles bewerkt door de Heilige Geest, neemt een aanvang.
Uit het feit dat iets niet wit is, moet men nog niet opmaken dat het zwart is

Alphonsus
Sergeant
Sergeant
Berichten: 268
Lid geworden op: 28 apr 2008 12:50

Re: Waarom dopen Gergemmers hun kinderen?

Berichtdoor Alphonsus » 10 jun 2008 13:54

Daphne schreef:
Raido schreef:Ik denk dat de vraag wel duidelijk is.. Ik zou dan dus ook graag alleen antwoorden hebben van (ex-)gergemmers..


Ik denk om dezelfde reden als mensen van bijvoorbeeld de CGK/HHK, namelijk om God te beloven dat ze hun kind zullen opvoeden in "de leer die naar de Godzaligheid is" (meenemen naar de kerk, christelijk onderwijs, cathechisatie, etc), dat ze dat niet uit zichzelf kunnen en dat ze Gods hulp daarbij nodig hebben.


Ja, klopt.

Ook: dat het kind getekend is van Godswege.
Uit het feit dat iets niet wit is, moet men nog niet opmaken dat het zwart is

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23586
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 10 jun 2008 14:00

Raido schreef:
Alphonsus schreef:Reden is: door de doop breng je je kind binnen het (genade)verbond. Maar ook niet meer dan dat.
Het doopformulier zegt dat eigenlijk andersom. Kinderen moeten gedoopt worden omdat hun ouders in het verbond zijn opgenomen. Echter, de Gereformeerde Gemeenten zeggen best wel duidelijk dat je door wedergeboorte een kind van het verbond wordt. Mag je als onbekeerde gergemmer dan je kind laten dopen?

Daphne schreef:Ik denk om dezelfde reden als mensen van bijvoorbeeld de CGK/HHK, namelijk om God te beloven dat ze hun kind zullen opvoeden in "de leer die naar de Godzaligheid is" (meenemen naar de kerk, christelijk onderwijs, cathechisatie, etc), dat ze dat niet uit zichzelf kunnen en dat ze Gods hulp daarbij nodig hebben.
Ja, maar dat beloof je ook bij de huwelijk en bij je geloofsbelijdenis. Dus is dat niet direct noodzakelijk toch?


Kinderen van gelovige ouders zijn geheiligd. Vroeger was de kerk de vergadering der gelovigen. Tegenwoordig is de kerk dat in sommige verbanden niet meer. Dus kan je ook niet alle regels voor de kerk zomaar overnemen als sommige kerken meer op een gemeenschap der heidenen (gezien het aantal avondmaalsgangers) is gaan lijken.

En als mensen hun kinderen dopen maar geen zekerheid durven hebben als ze jong sterven vraag ik me al helemaal af waarom de doop bediend is. Als ze stellen dat onwedergeborenen nog steeds vijanden van God zijn of dat het afwachten is of zo'n kind wedergeboren was,

Alphonsus, wat bedoel je met "meer niet"? Het genadeverbond is het verbond met God. Als je daar bij hoort (en dat word je niet door de doop trouwens, de doop is er slechts een teken van) is er toch niet meer, zolang zo'n kind zelf nog geen keuze heeft?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Alphonsus
Sergeant
Sergeant
Berichten: 268
Lid geworden op: 28 apr 2008 12:50

Berichtdoor Alphonsus » 10 jun 2008 14:18

Marnix schreef:
Raido schreef:
Alphonsus schreef:Reden is: door de doop breng je je kind binnen het (genade)verbond. Maar ook niet meer dan dat.
Het doopformulier zegt dat eigenlijk andersom. Kinderen moeten gedoopt worden omdat hun ouders in het verbond zijn opgenomen. Echter, de Gereformeerde Gemeenten zeggen best wel duidelijk dat je door wedergeboorte een kind van het verbond wordt. Mag je als onbekeerde gergemmer dan je kind laten dopen?

Daphne schreef:Ik denk om dezelfde reden als mensen van bijvoorbeeld de CGK/HHK, namelijk om God te beloven dat ze hun kind zullen opvoeden in "de leer die naar de Godzaligheid is" (meenemen naar de kerk, christelijk onderwijs, cathechisatie, etc), dat ze dat niet uit zichzelf kunnen en dat ze Gods hulp daarbij nodig hebben.
Ja, maar dat beloof je ook bij de huwelijk en bij je geloofsbelijdenis. Dus is dat niet direct noodzakelijk toch?



Kinderen van gelovige ouders zijn geheiligd. Vroeger was de kerk de vergadering der gelovigen. Tegenwoordig is de kerk dat in sommige verbanden niet meer. Dus kan je ook niet alle regels voor de kerk zomaar overnemen als sommige kerken meer op een gemeenschap der heidenen (gezien het aantal avondmaalsgangers) is gaan lijken.

En als mensen hun kinderen dopen maar geen zekerheid durven hebben als ze jong sterven vraag ik me al helemaal af waarom de doop bediend is. Als ze stellen dat onwedergeborenen nog steeds vijanden van God zijn of dat het afwachten is of zo'n kind wedergeboren was,

Alphonsus, wat bedoel je met "meer niet"? Het genadeverbond is het verbond met God. Als je daar bij hoort (en dat word je niet door de doop trouwens, de doop is er slechts een teken van) is er toch niet meer, zolang zo'n kind zelf nog geen keuze heeft?


Om te voorkomen dat er een grotere betekenis aan toegedicht wordt, anders dan waarvoor de doop bedoeld is.
Uit het feit dat iets niet wit is, moet men nog niet opmaken dat het zwart is

sela

Berichtdoor sela » 10 jun 2008 15:07

om je kinderen op het erf van het genadeverbond te brengen?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23586
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 10 jun 2008 15:36

Als je bedoelt dat het is om uit te kijken voor verbondsautomatisme, is dat goed. Maar volgens mij zijn er weinig christenen die geloven dat als je gedoopt bent, je gered wordt, ongeacht wat je verder doet in je leven.

Het kwam alleen een beetje vreemd over, want wat zou er nog meer kunnen zijn dan in het genadeverbond opgenomen worden. Is er meer, iets hogers? Volgens mij niet. Maar ik denk dat je doelt op wedergeboorte? In dat geval ben ik nog wel benieuwd waarom de doop: Het bad der wedergeboorte genoemd wordt. Enige idee?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 95 gasten