Vergadering der gelovigen (Darbisten)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

mayflower
Verkenner
Verkenner
Berichten: 71
Lid geworden op: 02 mei 2007 09:15

Vergadering der gelovigen (Darbisten)

Berichtdoor mayflower » 17 jan 2008 19:51

Is iemand bekend met de (open en gesloten) vergadering der gelovigen ofwel de darbisten ? Wel eens in een samenkomst geweest ?

Van oorsprong komt W. Ouweneel ook uit vergadering der gelovigen, maar ik vraag me af of hij wel nog een vergadering persoon is (kwa theologie), want als ik z'n symphatie lees over mbt. charismatische bewegingen staat dit toch ver af van de darbisten. Het zelfde als men de website ziet van medema, daar heb ik ooit pro-artikelen gelezen over de grote dwaalleraar Benny Hinn.

Verder heb ik enige commentaren thuis van de uitgeverij "Uit het Woord der waarheid" die zeer aantebevelen zijn, zoals Dennet, Darby and Kelly.

Wat zijn gedachten of ervaringen ?

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 17 jan 2008 21:28

Ik heb in mijn tienerjaren op bijbelkring gezeten van de vergadering en ben ook weleens naar bijeenkomsten geweest (maar niet heel vaak). Ik denk dat het open vergaderingen waren, want die mensen waren ontzettend open en gastvrij. Heel fijn! Ik heb daar op kring geleerd hoe je bijbelstudie kunt doen, hoe je de bijbel kunt gebruiken om antwoord te vinden op levensvragen en vragen uit het dagelijks leven. Het was erg leerzaam. Bij de zondagse dienst valt het op dat elke broeder vrij is om te (s)preken. Dat heeft z'n voor- en nadelen. Nadeel is dat niet iedereen zo erg begaafd is in het spreken. Voordeel is dat de meeste mensen die daar komen wel goed thuis zijn in de bijbel, omdat ze zelf ook preken voorbereiden (ik ga er vanuit dat de vrouwen hun mannen daarin bijstaan).
Kortom: een fijne club mensen. Jammer dat ze niet in alverzoening geloven ;) en nog jammerder dat ze daar actief tegen ageren op hun website. Maar dat is weer een ander onderwerp.

Rolf

Berichtdoor Rolf » 17 jan 2008 22:23

In het verleden, heb 1 jaar op een studentenver. gezeten.
Vier personen daarvan waren lid van de vergadering der gelovigen.
Eenmaal ben ik naar een doopdienst geweest.
(I.v.m. volledige onderdompeling, in een ruimte met een klein zwembad.)
Wat in herinnering komt nu, is dat er wel een leider was, maar dat mensen ook zo mochten spreken, als ze "iets konden doorgeven".
Er werd a capella gezongen.
M.b.t. de leer kan ik mij niet zo veel herinneren.
Als ik het goed heb, maar ik weet het niet zeker, hechten ze heel weinig aan het Oude Testament. ("Het Oude Testament kan afgeschaft worden. Dat is nu voorbij.")
Op zich waren het wel fijne mensen om mee om te gaan.
Zelf gingen ze trouwens vaak naar de Hervormde Kerk (CV).

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8820
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 18 jan 2008 08:20

Rolf schreef:Als ik het goed heb, maar ik weet het niet zeker, hechten ze heel weinig aan het Oude Testament. ("Het Oude Testament kan afgeschaft worden. Dat is nu voorbij.")

Ik neem aan dat dat komt door de bedelingenleer die men aanhangt.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 18 jan 2008 08:46

Als je in bedelingen gelooft, impliceert dat toch niet dat je geen waarde hecht aan het OT. Overigens is mij dat nooit zo opgevallen, maar ik heb er ook niet op gelet.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8820
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 18 jan 2008 09:09

Lalage schreef:Als je in bedelingen gelooft, impliceert dat toch niet dat je geen waarde hecht aan het OT.

Geen waarde hechten is inderdaad te sterk uitgedrukt, maar er wordt wel gezegd: "het OT is alleen aan Israel gericht en dus niet voor ons, dus is dat voor ons niet zo belangrijk". Dat is vaak wel de impliciete boodschap.
Met als gevolg dat het Oude Testament wordt beschouwd als alleen belangrijk voor joden, terwijl het Nieuwe Testament, of beter gezegd de huidige bedeling voor ons (gelovige heidenen) van toepassing wordt geacht, zonder te beseffen dat het Nieuwe Testament z'n wortels in het Oude heeft en dat beide testamenten een eenheid vormen, met op het kruispunt tussen die beide Christus.
Ik ben ook bang dat er een vorm van antinomianisme achter kan zitten, waarbij er een oneigenlijke tegenstelling wordt gemaakt tussen wet en evangelie, tussen gehoorzaamheid en geloof enzovoorts.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
parsifal
Majoor
Majoor
Berichten: 2146
Lid geworden op: 28 jan 2003 10:48
Locatie: Stockholm

Berichtdoor parsifal » 18 jan 2008 16:32

Ik ben een tijdje naar een vergadering gegaan, toen ik nog in de misleidende ;) leer van de afwijzing van de kinderdoop geloofde. Vaak spreken ze trouwens over een vergadering van gelovigen en niet over de vergadering der gelovigen. Dit is om aan te geven dat ze niet de enige gelovigen zijn en ze niet exclusief zijn.

De theologie spreekt me wel aan, vaak heel erg op de Bijbel gestoeld. In veel opzichten zijn ze zelfs vrij reformatorisch alleen hebben ze niet de tussenstap van de belijdenisgeschriften. Dit heeft als gevolg dat dezelfde ideeen die je in reformatorische kerken hoort daar vaak goed onderbouwd worden. De invloed van Ouweneel is wel groot, men is kritisch, maar ik vraag me wel eens af of hij niet te veel invloed heeft om gezond te zijn (Zelfs als je zijn ideeen als goed wilt onderschrijven, kun je nog bang zijn voor te veel invloed van 1 persoon).

Over het algemeen ben ik dus positief over de vergadering en ook in het buitenland bezoek ik de Brethren graag. Alleen jammer dat ze hun kinderen niet dopen. (Dat was voor mij dus de reden terug te keren op het oude nest).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

mayflower
Verkenner
Verkenner
Berichten: 71
Lid geworden op: 02 mei 2007 09:15

Berichtdoor mayflower » 18 jan 2008 17:56

parsifal schreef:. Alleen jammer dat ze hun kinderen niet dopen. (Dat was voor mij dus de reden terug te keren op het oude nest).


J.N Darby geloofde in de kinderdoop, maar W. Kelly wees deze af.

Voor meer info: http://www.biblicalstudies.org.uk/pdf/v ... rowdon.pdf

Rolf

Berichtdoor Rolf » 18 jan 2008 18:39

elbert schreef:[Geen waarde hechten is inderdaad te sterk uitgedrukt, maar er wordt wel gezegd: "het OT is alleen aan Israel gericht en dus niet voor ons, dus is dat voor ons niet zo belangrijk". Dat is vaak wel de impliciete boodschap.
Met als gevolg dat het Oude Testament wordt beschouwd als alleen belangrijk voor joden, terwijl het Nieuwe Testament, of beter gezegd de huidige bedeling voor ons (gelovige heidenen) van toepassing wordt geacht, zonder te beseffen dat het Nieuwe Testament z'n wortels in het Oude heeft en dat beide testamenten een eenheid vormen, met op het kruispunt tussen die beide Christus.
Ik ben ook bang dat er een vorm van antinomianisme achter kan zitten, waarbij er een oneigenlijke tegenstelling wordt gemaakt tussen wet en evangelie, tussen gehoorzaamheid en geloof enzovoorts.


Ik had het mogelijk beter kunnen omschrijven. Ik heb niet bedoeld, geen WAARDE aan hechten, maar meer, niet meer van toepassing op ons.
Dat komt ook in jouw nadere omschrijving duidelijk naar voren.
Verder, ik had een beetje het gevoel "vaste grond onder de voeten" te missen.

Gebruikersavatar
parsifal
Majoor
Majoor
Berichten: 2146
Lid geworden op: 28 jan 2003 10:48
Locatie: Stockholm

Berichtdoor parsifal » 18 jan 2008 22:02

mayflower schreef:
parsifal schreef:. Alleen jammer dat ze hun kinderen niet dopen. (Dat was voor mij dus de reden terug te keren op het oude nest).


J.N Darby geloofde in de kinderdoop, maar W. Kelly wees deze af.

Voor meer info: http://www.biblicalstudies.org.uk/pdf/v ... rowdon.pdf


Dit weet ik. Maar in Nederland zijn er weinig "broeders" die de kinderdoop toepassen (de meesten erkennen het wel als doop). Maar goed, al met al zie ik de vergadering toch wel als reformatorische baptisten zonder (of met heel veel) ambtsdragers.
"Then he isn't safe?" said Lucy.

[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Jo'tje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2925
Lid geworden op: 26 jan 2006 00:25

Berichtdoor Jo'tje » 18 jan 2008 22:06

Een vriend van me hoort ook bij die club (niet oneerbiedig bedoeld ;)) en ik heb erg veel bewondering voor de manier waarop hij in het geloof staat en voor z'n bérg bijbelkennis!
Verder 'ken' ik ze alleen digitaal dus kan ik daar niet zoveel over zeggen eigenlijk.
pobody's nerfect

Gebruikersavatar
spacy
Kapitein
Kapitein
Berichten: 823
Lid geworden op: 19 jan 2005 18:23
Locatie: Assen
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 20 jan 2008 14:35

parsifal schreef:De theologie spreekt me wel aan, vaak heel erg op de Bijbel gestoeld. In veel opzichten zijn ze zelfs vrij reformatorisch alleen hebben ze niet de tussenstap van de belijdenisgeschriften. Dit heeft als gevolg dat dezelfde ideeen die je in reformatorische kerken hoort daar vaak goed onderbouwd worden.


Dat is ook precies mijn ervaring, ik ben meermalen bij vrienden thuis geweest die ook bij de vergadering zaten, en ook wel meegeweest naar hun dienst of een bijbelstudie van hun jeugdgroep, volgens mij een wat behouden variant, in elk geval niet de uitbundig charimsatische variant die er ook schijnt te zijn.

De diensten heb ik als heel bijzonder ervaren, en hoewel sommige dingen zoals acapella 4 stemmig zingen, staand bidden, en geen dominee (of soort van leidende voorganger) voelde ik me wel thuis tussen mijn broeders en zusters. Het zijn hele rustige eerbiedige diensten, waarin ook veel stille momenten zijn voordat een volgende weer begint te spreken.

Met de kleding/uiterlijk dragen de meisjes/vrouwen in elk geval op zondag rokken/jurken, lang haar, en met bedekt hoofd. Het lang haar en hoofdbedekking weten ze heel goed vanuit de bijbel te onderbouwen.
Hun bijbelkennis is minstens net zo grot als de wel opgeveoede gereformeerde/reformatorische jongeren, en ik naar ik begrepen hb, ligt gemiddeld gezien hun bijbelkennis zelfs nog hoger.

Want ook van een nicht van mij die onderwijzer is op een vrijgemaakte basisschool, weet ik dat ze het soms wel lastig vind bij de bijbelvertellingen, dat juist de kinderen van de vergadering die vaak op vrijgemaakte en andere meer bijbelgetrouwe scholen zitten, vaak al tot in de kleinste details de bijbelverhalen kennen.

Wel zijn het inderdaad volwassendoop, of liever noemen ze het geloofsdoop, aanhangers, daarbij is niet direct een minimum leeftijd voor de jeugd, maar ze moeten toch wel enige mate van bewustzijn en zekerheid over hun geloof uitspreken, maar het kan dus zijn dat ze op hun 15e al gedoopt worden.
En hun eindtijd uitleg wijkt ook flink af van wat wij kennen, ze maken daarbij bijvoorbeeld een groot verschil tussen het joodse volk en de christenen uit heiden volken.

edit: nog vergeten te noemen, ze hechten ook veel waarde aan bepaalde bijbelvertalingen, en ons komt dat op dit forum ook niet onbekend voor ;)
als ze een engelse bijbel lezen is het de Darby vertaling, voor het nederlands OT geven ze de voorkeur aan de NBG51, en het NT de Telos.
When I kneel before You, them I'm defying gravity

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

Re: Vergadering der gelovigen (Darbisten)

Berichtdoor boer » 12 feb 2012 07:48

Ik geloof dat ik eindelijk een groep gevonden heb, die aansluit op een bijbelse prediking. :-)

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re:

Berichtdoor Optimatus » 12 feb 2012 12:09

spacy schreef:En hun eindtijd uitleg wijkt ook flink af van wat wij kennen, ze maken daarbij bijvoorbeeld een groot verschil tussen het joodse volk en de christenen uit heiden volken.


Wat dus niet Bijbels is. Immers, Paulus schrijft dat het verschil tussen joden en Grieken vervallen is, of vergis ik me nu?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: Vergadering der gelovigen (Darbisten)

Berichtdoor 1a2b3c » 12 feb 2012 12:34

spacy schreef:En hun eindtijd uitleg wijkt ook flink af van wat wij kennen, ze maken daarbij bijvoorbeeld een groot verschil tussen het joodse volk en de christenen uit heiden volken.

Optimatus schreef:Wat dus niet Bijbels is. Immers, Paulus schrijft dat het verschil tussen joden en Grieken vervallen is, of vergis ik me nu?

Een beetje wel, want dat gaat alleen op voor het IN CHRISTUS zijn! Verder is er zeker verschil tussen het Joodse volk, christenen uit de heidenen, en de ongelovigen.
Gal.3:28 Daarbij is het niet van belang dat men Jood is of Griek; daarbij is het niet van belang dat men slaaf is of vrije; daarbij is het niet van belang dat men man is of vrouw; want allen bent u één in Christus Jezus.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten