Sluit God een verbond met alle gedoopten?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Sluit God een verbond met alle gedoopten?

Berichtdoor Race406 » 23 jul 2007 02:34

Ik wil graag van gedachten wisselen over het verbond. Als je gedoopt wordt dan sluit God een verbond met jou, lees het doopformulier maar na, en wat Petrus zegt op de Pinksterdag: "Want u komt de belofte toe, en uw kinderen, en allen, die daar verre zijn, zovelen als er de Heere, onze God, toe roepen zal", daaruit blijkt in mijn ogen dat er een verbond is. Dus geen vage termen als "erve des verbonds" of zoiets.
Kort en goed: Is er een verbond met je als je gedoopt bent? Zo ja: Waarom wordt door "2-verbonders" dan ontkent dat het zo is? Ik hoor veelal in de GG en de GGiN dat er geen verbond met je is. In mijn ogen (als 3-verbonder om het maar zo te zeggen :wink: ) heeft dan de doop geen waarde.
Ben benieuwd hoe jullie erover denken.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8820
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 23 jul 2007 07:33

Om een eerste reactie te geven: God sluit geen verbond met gedoopten, maar sluit eenzijdig een verbond met Zijn gelovigen en hun kinderen. Daarom worden ze gedoopt. Dat verbond moet wel tweezijdig worden in de weg van geloof en bekering.

Race406 schreef:Is er een verbond met je als je gedoopt bent?

Ja, maar niet omdat je gedoopt bent. Het is andersom: omdat er een verbond met je is gesloten, word je gedoopt.

Race406 schreef:Zo ja: Waarom wordt door "2-verbonders" dan ontkent dat het zo is?

Er zijn verschillende soorten 2-verbonders.
Maar de 2-verbonders die jij bedoelt, stellen "in het verbond zijn" en "wedergeboren/zalig zijn" aan elkaar gelijk. De andere 2-verbonders (en 3-verbonders) doen dat niet: die zien een bijbels spanningsveld tussen verbond en wedergeboorte/verkiezing. Daarom spreken zij ook over 2-erlei kinderen van het verbond: wedergeborenen en niet-wedergeborenen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 23 jul 2007 07:35

Als drie-verbonder zeg je toch ook niet dat door de doop het verbond der verlossing wordt opgericht?

Daarnaast niet alleen de GG en de GGiN hebben een twee-verbondsleer, alle kerken uitgezonderd de CGK binnen het gereformeerde spectrum hebben een leer waar twee verbonden zijn.

1. Werkverbond (Adam)
2. Genadeverbond (Meestal Christus, soms met de kinderen van God)

De CGK is daar een uitzondering op, zij stellen dat het genadeverbond is opgericht met Abraham en het verbond der verlossing met Christus. Het probleem is hoever het verbond gaat en daar is de GG en de GGiN verschillend in. Zij zetten het genadeverbond onder de bedeling van de verkiezing. Als gedoopte ben ik apart gezet en ben ik ook verbondskind, alleen is het verbond pas van kracht wanneer het geopenbaard is aan mij persoonlijk, en die openbaring vind plaats alleen aan de verkorenen.

Het wezen van het verbond zou je dus 'verbond der verlossing' kunnen noemen, het erf van het verbond is dan jullie genadeverbond. Het enige probleem is dan dat een dominee in de GG/GGiN (de kerken met de leeruitspraken van '31) niet de genade kunnen aanbieden aan alle kerkgangers. En dat vind ik nogal vreemd.

Overigens zijn het geen 'vage termen' het is gewoon theologie, ik als twijfelaar heb het altijd extreem vaag gevonden dat er mensen zijn die in drie-verbonden geloven, hoe verknipt kun je zijn. In Galaten 4 staat immers 'Hetwelk dingen zijn, die andere beduiding hebben; want deze zijn de twee verbonden'.

Verder... de GK, GKv, NGK, OGG, PKN (GB) leren allemaal een twee-verbonden leer, zonder erf en wezen ;) Daarnaast, het erf en wezen is jou probleem nog niet eens, maar wel het welmenende aanbod van genade wat 'onder druk komt te staan'..

Daarover gaan eigenlijk ook de meeste geschriften waarom mensen gecensureerd worden.

Om een eerste reactie te geven: God sluit geen verbond met gedoopten, maar sluit eenzijdig een verbond met Zijn gelovigen en hun kinderen. Daarom worden ze gedoopt. Dat verbond moet wel tweezijdig worden in de weg van geloof en bekering.
En bij deze uitspraak komen bij mij dus al wat vragen naar boven. Wanneer ben jij 'een gelovige', de Israelieten waren ook echt niet allemaal gelovig (wedergeboren, toch of is dat mijn GG-syndroom weer die de kop op steekt?). Mogen wij dan enkel kinderen dopen van wedergeboren ouders?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 23 jul 2007 10:27

@ Elbert: Klopt inderdaad, omdat er een verbond met je gesloten is, wordt je gedoopt. Blijft voor mij staan dat er in behoudende kringen wordt gezegd dat er geen verbond gesloten is, maar daar wordt gesproken over erve des verbonds of wezen van het verbond. En dat vind ik zeer vaag. Er is een verbond, daarom wordt je gedoopt. De behoudender kringen ontkennen dat, dat heb ik verschillende keren letterlijk zo horen zeggen. Dan heeft de doop toch geen waarde? Ik heb in de GGiN eens een preek gehoord over de waarde van de doop. Maar uiteindelijk kwam het erop neer dat er geen verbond is. Dus kom ik weer bij mijn eerdere conclusie: De doop heeft dan toch geen waarde?

@ Raido: Ik maak geen probleem van erf en wezen van het verbond, maar deze, in mijn ogen kromme termen, komen nergens in de Bijbel voor. De Heere spreekt nergens over deze zaken op de bekende "Gereformeerde manier". Hij spreekt in Zijn Woord over een verbond wat gesloten is, niet meer maar ook zeker niet minder!
En inderdaad, in de "rechtsere kringen" wordt in de ogen van de ouderlingen en predikanten het heil welmenend aangeboden. Maar het heil wordt niet aan iedereen gepresenteerd. Je moet eerst nagaan of je je ellende wel genoeg kent en dergelijke. Ik moet daar niets van hebben. Ellendekennis is noodzakelijk, maar het schema waarin men de Heere wil drukken (zo werkt Hij en niet anders) is in mijn ogen onbijbels. Zo'n manier van bekering als maatstaf nemen en alle andere manieren afschrijven is niet tot eer van God, dat durf ik hardop te stellen. En het houdt de mensen bij Christus vandaan. Men durft niet naar God te gaan , want de kennis der ellende is nog niet op een bepaald punt.... In mijn omgeving ken ik zoveel mensen die hiermee echt worstelen en in de knoop komen. En dat kan nooit Gods bedoeling zijn.....
En wat betreft de 3 verbonden: Ja wij maken onderscheid tussen het genade- en verlossingsverbond. Zo kunnen wij welmenend aan iedereen Christus presenteren. Je bent gedoopt om dat er een verbond met je is gesloten. En daar mag je de Heere op wijzen. Hij sluit immers niet zomaar een verbond met je?
Het probleem met de 2 verbondenleer is in mijn ogen dat je: 1. Bijna niemand als bekeerd durft te zien, het is immers alleen voor de uitverkorenen. 2. bijna iedereen als bekeerd ziet, het verbond is immers gesloten met de uitverkorenen?
En de 2 verbonders kunnen dan ook maar beter de preek in 2 punten opdelen.... :mrgreen:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 23 jul 2007 10:35

a wij maken onderscheid tussen het genade- en verlossingsverbond. Zo kunnen wij welmenend aan iedereen Christus presenteren. Je bent gedoopt om dat er een verbond met je is gesloten. En daar mag je de Heere op wijzen. Hij sluit immers niet zomaar een verbond met je?
Klopt, net als men doet in de HHK (nou ja, het gros) en bijvoorbeeld de PKN-GB voor een welmenend aanbod zijn niet percé drie-verbonden nodig, dat kan ook goed met twee.

Het probleem met de 2 verbondenleer is in mijn ogen dat je: 1. Bijna niemand als bekeerd durft te zien, het is immers alleen voor de uitverkorenen. 2. bijna iedereen als bekeerd ziet, het verbond is immers gesloten met de uitverkorenen?
Alleen een twee-verbondenleer waar het genadeverbond onder de bedeling van de verkiezing staat.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 23 jul 2007 10:42

Raido schreef:
Alleen een twee-verbondenleer waar het genadeverbond onder de bedeling van de verkiezing staat.


Dat is volgens mij het kenmerk van de 2-verbondenleer, toch? Anders kom je uit bij een 3-verbondenleer... :wink:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 23 jul 2007 10:48

Nou volgens mij had Kuyper (GK) en de daaruit ontstane kerken ook een verbondsleer met twee-verbonden. (GKv, NGK, GKh) ook de Gereformeerde Bond heeft een twee-verbondenleer, daar staat ook de verkiezing los van het verbond (wel weer meer verbonden dan bij de GKv).

Alleen bij de kerken met de leeruitspraken van '31 staat het genadeverbond onder bedeling van de verkiezing en is het genadeverbond hetzelfde verbond als het verbond der verlossing, dus de GG en de GGiN (van de OGG vermoed ik het, maar weet ik het niet zeker).

http://www.refoweb.nl/vragen@refoweb/an ... zwan9.html
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gebruikersavatar
GKN'er
Sergeant
Sergeant
Berichten: 390
Lid geworden op: 26 jul 2006 20:33

Berichtdoor GKN'er » 23 jul 2007 18:32

Raido schreef:Nou volgens mij had Kuyper (GK) en de daaruit ontstane kerken ook een verbondsleer met twee-verbonden. (GKv, NGK, GKh)

Inderdaad.
Gereformeerde Kerken in Nederland, moge het neocalvinisme levend blijven!

marin
Luitenant
Luitenant
Berichten: 590
Lid geworden op: 02 jan 2007 23:06

Re: Sluit God een verbond met alle gedoopten?

Berichtdoor marin » 23 jul 2007 20:07

Race406 schreef:Ik wil graag van gedachten wisselen over het verbond. Als je gedoopt wordt dan sluit God een verbond met jou, lees het doopformulier maar na, en wat Petrus zegt op de Pinksterdag: "Want u komt de belofte toe, en uw kinderen, en allen, die daar verre zijn, zovelen als er de Heere, onze God, toe roepen zal", daaruit blijkt in mijn ogen dat er een verbond is. Dus geen vage termen als "erve des verbonds" of zoiets.
Kort en goed: Is er een verbond met je als je gedoopt bent? Zo ja: Waarom wordt door "2-verbonders" dan ontkent dat het zo is? Ik hoor veelal in de GG en de GGiN dat er geen verbond met je is. In mijn ogen (als 3-verbonder om het maar zo te zeggen :wink: ) heeft dan de doop geen waarde.
Ben benieuwd hoe jullie erover denken.



De Waterdoop.

Kinderbesprenkeling of dopen van gelovigen?

door: E. van der Molen

De Waterdoop
Waarom? Wanneer? Hoe?
Door onderdompeling of besprenkeling?
Wat is de betekenis van de doop?
Is de doop in de plaats van de besnijdenis gekomen?
Doet men kleine kinderen niet tekort als men ze niet doopt?
En waarom niet?

Deze vragen worden in dit artikel vanuit de Bijbel beantwoord.


--------------------------------------------------------------------------------


Inleiding

"Laten we maar niet over de doop spreken, want daar worden we het toch niet over eens".

Meer dan eens heb ik die woorden gehoord in gesprekken tussen serieuze christenen. En inderdaad, er heerst op dit gebied heel wat verwarring.

Maar is dat nodig? Is de Bijbel dan onduidelijk op dat punt? Wij geloven dat de Bijbel heel duidelijk spreekt over de doop en dat niemand hierover in het onzekere hoeft te verkeren.

De moeilijkheid is niet, dat de Bijbel niet duidelijk genoeg is, maar dat vele mensen moeite hebben om naar de Bijbel te luisteren, omdat ze gevangen zijn in vooropgezette meningen, die ze moeilijk los kunnen laten. Zodra iemand besluit zijn eigen meningen opzij te zetten en uitsluitend en alleen de Bijbel tot zich te laten spreken beginnen de moeilijkheden te verdwijnen.

"Ik leer en onderwijs u aangaande de weg die gij gaan moet", belooft God in Psalm 32:8. Hij doet dit door zijn Woord en Geest, ook wat de doop betreft.

Maar we moeten bereid zijn, ons te laten onderwijzen. We moeten bereid zijn tot luisteren, tot leren, misschien zelfs tot herscholing.

"Here wat wilt Gij dat ik doen zal? (Handelingen 9:6).

1. Waarom moet men zich laten dopen?

Omdat Jezus het geboden heeft. Hij zegt (Matthéüs 28:19): "Gaat dan heen, maakt al de volken tot mijn discipelen en doopt hen in de naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes." En in Marcus 16:16: "Wie gelooft en zich laat dopen, zal behouden worden." Lees ook: Handelingen 2:38; Handelingen 8:36-39; Handelingen 10:48 en Handelingen 19:5.

2. Wanneer moet men zich laten dopen?

Na de bekering. "Wie gelooft en zich laat dopen, zal behouden worden." (Marcus 16:16). Dus: Eerst geloven en dan zich laten dopen. "Bekeert u en een ieder van u late zich dopen." (Handelingen 2:38). Dus: Eerst bekering en zich dan laten dopen.

3. Moet men zich dadelijk na zijn bekering laten dopen of enige tijd wachten?

Dadelijk. "Zij dan die zijn woord aanvaarden, lieten zich dopen en op die dag werden ongeveer drieduizend zielen toegevoegd." (Handelingen 2:41).

"Hij liet zichzelf en al de zijnen terstond dopen." (Handelingen 16:33).

4. Wat betekent Romeinen 6 vers 3 en 4: "Of weet gij niet dat wij allen die in Christus Jezus gedoopt zijn, in zijn dood gedoopt zijn. Wij zijn dan met Hem begraven door de doop in de dood opdat gelijk Christus uit de doden is opgewekt door de majesteit des Vaders, zo ook wij in nieuwheid des levens zouden wandelen."

De doop wordt vergeleken met een begraven worden. De bijbelse manier van dopen geschiedt door algehele onderdompeling. De dopeling wordt als het ware begraven in het water. Een zeer kort ogenblik is hij helemaal onder water om daarna weer uit het water te verrijzen, een beeld van de opstanding. Het oude leven wordt in het water begraven, van nu af begint hij een nieuw leven.

5. Wat betekent het volgende vers, Romeinen 6:5: "Want indien wij samengegroeid zijn met hetgeen gelijk is aan zijn dood, zullen wij het ook zijn met hetgeen gelijk is aan zijn opstanding."

Door 't geloof zijn wij één plant met Christus geworden. Hij is de wijnstok, wij zijn de ranken (Johannes 15:5). Daardoor hebben we deel aan zijn sterven, het afsterven van onze oude mens, en aan zijn opstanding, het leven als nieuwe schepselen. De doop stelt deze geestelijke feiten zinnebeeldig voor.

6. Wat betekent Galaten 3:27: "Want gij allen die in Christus gedoopt zijt, hebt u met Christus bekleed."

De doop is volgens de Bijbel een zich bekleden met Christus. Onze eigen menselijke deugden zijn volgens de Bijbel een "bezoedeld kleed" (Jesaja 64:6). In dit kleed kunnen we God niet behagen, maar we moeten het afleggen. In plaats daarvan moeten we ons bekleden met Christus, de "mantel der gerechtigheid" (Jesaja 61:10). Deze geestelijke feiten worden door de doop heel duidelijk uitgebeeld.

7. Wat betekent 1 Petrus 3:21: "Als tegenbeeld daarvan redt u thans de doop, die niet is een afleggen van lichamelijke onreinheid, maar een bede van een goed geweten tot God."

De gedoopte weet, dat hij rechtvaardig tegenover God staat: al zijn zonden zijn weggedaan door het bloed van Jezus. Hij heeft hierdoor een goed geweten gekregen dat hem van niets meer beschuldigt.

8. In welke naam moet gedoopt worden?

Jezus sprak: "Doopt hen in de naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes." (Matthéüs 28:19).

9. Op welke wijze moet gedoopt worden?

Door algehele onderdompeling. De doop is een begraven worden met Christus en een opstaan tot een nieuw leven. (Romeinen 6:3-4). Bij een begrafenis verdwijnt het lichaam geheel in de grond. Zo moet bij de doop ook het gehele lichaam onder water gebracht worden.

10. Hoe werd Jezus gedoopt?

Door onderdompeling. Terstond nadat Jezus gedoopt was, steeg Hij op uit het water." (Matthéüs 3:16).

11. Hoe doopte Johannes?

Door onderdompeling. Hij had veel water nodig. De Bijbel zegt: Johannes doopte ook te Aenon, bij Salim, omdat daar veel water was (Johannes 3:23).

12 . Hoe doopte Philippus?

Door onderdompeling. De Bijbel zegt: Beiden daalden af in het water, zowel Philippus als de kamerling en hij doopte hem (Handelingen 8:38).

13. Hoe doopte men in de eerste eeuwen na Christus?

Door onderdompeling. Opgravingen uit deze tijd en ook literatuur uit de eerste eeuwen bevestigen dit.

14. Werpt ook het woord dat in de grondtekst voor dopen gebruikt wordt, licht opde zaak?

Ja zeker. Het griekse woord voor dopen "baptizo" betekent onderdompelen.

15. Mag men ook dopen door besprenkeling?

Neen. Deze manier van dopen komt nergens in de Bijbel voor. Is dus onschriftuurlijk.

16. Is er nog een andere reden, waarom besprenkeling onjuist is?

Ja, de symbolische betekenis van de doop: Het begraven worden en weer opstaan, komt dan niet tot zijn recht. (Romeinen 6:3 en 4). Evenmin het zich bekleden met Christus (Galaten 3:27).

17. Wie mogen gedoopt worden?

Zij die geloven in Jezus als hun Verlosser en Here. De Bijbel zegt: "Indien gij van ganser harte gelooft, is het geoorloofd" (Handelingen 8:37). Zij die zich waarachtig hebben bekeerd: "Bekeert u en een ieder van u late zich dopen". (Handelingen 2:38).

18. Zal men ook babies dopen?

Nee

19. Wat is er op de kinderdoop tegen?

De doop moet voorafgegaan worden door geloof: "Wie gelooft en zich laat dopen, zal behouden worden" (Marcus 16:16). "Indien gij van ganser harte gelooft, is het geoorloofd" (Handelingen 8:37).
De doop moet voorafgegaan worden door bekering: "Bekeert u en laat u dopen" (Handelingen 2:38).
De doop is een zich bekleden met Christus. (Galaten 3:27). Dit kan een baby niet doen, zijn geestelijke ontwikkeling staat nog op het beginpunt.
De doop is "een bede van een goed geweten tot God" (1 Petrus 3:21). Een baby kan nog niet bidden.
De doop is een daad van de persoon zelf. Men moet zich laten dopen. Men neemt deze beslissing zelf. Zie boven aangehaalde teksten.

20. Toch zijn er heel veel mensen, die voorstander zijn van de kinderdoop. Hoe is dat te verklaren?

De kinderdoop is een dwaling die de kerk is binnengeslopen. Ze kan echter in geen enkel opzicht op grond van de Bijbel verdedigd worden.

21. Toch hoort men vaak beweren, dat de doop in de plaats van de besnijdenis gekomen is. Is dat dan niet waar?

Nergens in de Bijbel staat, dat de doop in de plaats van de besnijdenis gekomen is. Het is een bewering van mensen, doch niet het Woord van God.

22. Maar in het Oude Testament werden de kinderen toch besneden en ontvingen op die manier het teken van het verbond met God.

De Israëlische jongetjes van acht dagen oud werden besneden. De meisjes uiteraard niet. Hier gaat de vergelijking met de doop dus al mank. Want bij de kinderdoop doopt men zowel jongens als meisjes.

23. Wat is eigenlijk dat verbond tussen God en Abraham?

We lezen hiervan in Genesis 17:1-8. Hierbij beloofd God aan Abram drie dingen:

God zal ook de God zijn van zijn nageslacht.
God zal zijn nageslacht uitermate talrijk maken.
Zijn nageslacht ontvangt het land Kanaän tot een altoosdurende bezitting.
Als teken van dit verbond moesten de Israëlische jongetjes besneden worden. Wie zegt dat de doop in plaats van de besnijdenis gekomen is, moet bovenstaande beloften op zichzelf en zijn kinderen toepassen. Hij zou moeten emigreren naar Kanaän. Een konsekwentie die geen enkele kinderdoper aanvaardt.

24. Maar wat betekent dan Colossenzen 2 vers 11 en 12: "In Hem (Christus) zijt gij ook met een besnijdenis, die geen werk van mensenhanden is, besneden door het afleggen van het lichaam des vlezes, in de besnijdenis van Christus, daar gij met Hem begraven zijt in de doop." Hier worden toch doop en besnijdenis in één adem genoemd?

Hier wordt gesproken over een besnijdenis "die geen werk van mensenhanden is". "Het afleggen van het lichaam des vlezes". Dit slaat op de bekering. Ook in het Oude Testament komt dit ter sprake: "Besnijdt u voor de Here en doet weg de voorhuid van uw hart". (Jeremia 4:4). "Besnijdt dan de voorhuid uws harten en weest niet meer hardnekkig" (Deuteronomium 1:16).

25. Maar er staat toch in de Bijbel, dat de kinderen van een gelovige heilig zijn? "Want de ongelovige man is geheiligd in zijn vrouw en de ongelovige vrouw is geheiligd in de man. Anders zouden immers uw kinderen onrein zijn, doch nu zijn zij heilig" (1 Corinthiërs 7:14).

Er staat wel dat ze heilig zijn, maar niet dat ze zich moeten laten dopen. Als dat zo was, zou de ongelovige echtgenoot ook gedoopt moeten worden. En dat zal wel niemand willen doen.

26. We lezen in het Nieuwe Testament verschillende keren over gezinnen die gedoopt werden. Zouden daar nu nooit kinderen bij geweest zijn? Neem bijvoorbeeld het huisgezin van Lydia. (Handelingen 16:15).

In Handelingen 16:15 wordt gesproken over "huis", niet over "huisgezin". Van een echtgenoot van Lydia lezen we nergens. Misschien is ze niet getrouwd geweest. In datzelfde vers zegt ze: "Neemt dan uw intrek in mijn huis." In "mijn" huis, niet in "ons" huis. Het ligt voor de hand dat ze ongetrouwd was en dat haar huisgenoten leden waren van haar personeel, werkzaam in haar purperzaak.

27. En het gezin van Stephanus dan, dat door Paulus gedoopt is (1 Corinthiërs 1:16)?

In dezelfde brief schrijft Paulus over dit gezin (hoofdstuk 16:15): "Gij weet van het huis van Stephanus, dat het een eersteling van Achaje is en dat zij zich ten dienste van de heiligen gesteld hebben. Stelt u dan onder zulke mensen,". Niet alleen Stephanus zelf, het hoofd van het gezin maar ook de andere gezinsleden hebben zich ten dienste van de heiligen gesteld. Om die reden kunnen ze een zeker gezag uitoefenen. Natuurlijk kunnen hier niet anders dan volwassenen bedoeld zijn.

28. En het gezin van de gevangenbewaarder te Filippi? We lezen (Handelingen 16:33): ",en hij liet zichzelf en al de zijnen terstond dopen;". Zouden daar nu beslist geen kinderen bij geweest zijn?

Misschien wel. Maar in elk geval waren die kinderen groot genoeg om tot geloof in de Here te komen, want er staat in het volgende vers: ", en hij verheugde zich, dat hij met zijn gehele huis tot het geloof in God gekomen was".

29. Doen we de kinderen niet tekort als we ze de doop onthouden?

Het spreekt vanzelf dat ieder ouder het beste zoekt voor zijn kinderen, in de eerste plaats in geestelijk opzicht. Maar dat betekent niet dat we ze moeten laten dopen. Want dan overtreden we het gebod van God. Dan doen we dingen die God niet geboden heeft. Dan dopen we hen die nog niet gedoopt mogen worden. Dat is eigenwillige godsdienst en voor God verwerpelijk.

30. Horen de kleine kinderen er dan helemaal niet bij?

Ja, wel degelijk. Jezus zegt zelf: "Laat de kinderen tot Mij komen" (Marcus 10:14). Hij stelde ze zelfs tot voorbeeld voor de volwassenen. Hij omarmde ze en zegende ze. Maar Hij doopte ze niet.

31. Dus de kleine kinderen horen wel degelijk bij het volk van God?

Zeer zeker. In de gemeenten, waar men de bijbelse doop in praktijk brengt en dus geen kleine kinderen doopt, draagt men ze aan de Here op. De ouders brengen hun baby mee naar de samenkomst en hier wordt het kind aan de Here opgedragen, onder gebed en het zingen van een lied. Vaak wordt bij die gelegenheid de geschiedenis uit de Bijbel voorgelezen, hoe Jezus de kinderen zegende.

32. Om nog eens terug te komen op wat we nu over de doop bespraken; eigenlijk komt het er op neer dat iemand die als baby is besprenkeld, volgens de Bijbel niet gedoopt is?

Inderdaad.

33. Wat moet je dan in zo'n geval doen?

In de eerste plaats jezelf afvragen: kom ik in aanmerking om gedoopt te worden? Voldoe ik aan de voorwaarden?

34. Welke zijn de voorwaarden?

Van ganser harte in de Here Jezus geloven als je persoonlijke Heiland en Heer. (Handelingen 8:37). Je met heel je hart bekeren tot de Here (Handelingen 2:38).

35. En als men aan die voorwaarden heeft voldaan?

Je laten dopen op de bijbelse wijze door algehele onderdompeling.

36. Wie worden behouden?

"Wie gelooft en zich laat dopen zal behouden worden." (Marcus 16:16).

"En nu, wat aarzelt gij nog? Sta op, laat u dopen en uw zonden afwassen, onder aanroeping van zijn naam" (Handelingen 22:16).


Het zijn wel veel vragen, maar wat vindt je hiervan, het is wel een Bijbelse kijk op dopen!

groet
marin
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8820
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 23 jul 2007 20:41

marin schreef:Het zijn wel veel vragen, maar wat vindt je hiervan, het is wel een Bijbelse kijk op dopen!

Het gaat in dit topic niet om een pro en contra discussie over de kinderdoop. Daar hebben we ooit al eens een lange discussie over gevoerd.
In dit topic gaat het vooral over het verband tussen het verbond en de kinderdoop. Dus de kinderdoop wordt als gegeven beschouwd, alleen de betrekking tot het verbond wordt hier besproken.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
parsifal
Majoor
Majoor
Berichten: 2146
Lid geworden op: 28 jan 2003 10:48
Locatie: Stockholm

Berichtdoor parsifal » 23 jul 2007 20:41

Dit is geen topic over kinderdoop versus volwassendoop. Als je daarover wilt verder discussieren open een nieuw topic. In dit onderwerp wordt de kinderdoop als gegeven verondersteld.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8820
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 23 jul 2007 20:43

Wat een eensgezindheid van moderators: twee berichten met dezelfde inhoud op hetzelfde moment. o:=)
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
The Engineer
Luitenant
Luitenant
Berichten: 545
Lid geworden op: 28 mei 2007 09:34

Berichtdoor The Engineer » 23 jul 2007 20:46

Heel sterk Marin, zeker weten. Nooit geweten dat er zoveel andere dingen voor te zeggen waren.

Eigelijk wordt hier dus het hele bekeerd worden weerlegt. Nou moet ik toegeven dat ik zelf al vraagtekens heb wat betreft het bekeerd worden volgens de bevindelijk gereformeerden. En dan met name waar dat uitgebreid in de bijbel terug gevonden kan worden.

Maar mijn volgende vraag is, immer sceptisch als ik ben, zijn er ook andere teksten die al deze andere teksten weerleggen? En dan niet 1 of 2 maar een handjevol. Wat je citeert klopt ongetwijfeld maar zijn er met betrekking tot deze teksten ook tegensprekingen? Daar ben ik benieuwd naar.

Ik vraag dit overigens niet met de gedachte dat jij het niet goed hebt of dat je niets kwaads mag zeggen over dit gebeuren, puur uit interesse en geloofsopbouw.
"Being second is to be the first of the ones who lose."

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1039
Lid geworden op: 07 mar 2006 19:21
Locatie: Velp
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 23 jul 2007 20:49

elbert schreef:Wat een eensgezindheid van moderators: twee berichten met dezelfde inhoud op hetzelfde moment. o:=)
Dat moeten we vieren! Misschien ook een berichtje op refonieuws: Twee moderators het samen eens.

marin
Luitenant
Luitenant
Berichten: 590
Lid geworden op: 02 jan 2007 23:06

Berichtdoor marin » 23 jul 2007 23:12

elbert schreef:
marin schreef:Het zijn wel veel vragen, maar wat vindt je hiervan, het is wel een Bijbelse kijk op dopen!

Het gaat in dit topic niet om een pro en contra discussie over de kinderdoop. Daar hebben we ooit al eens een lange discussie over gevoerd.
In dit topic gaat het vooral over het verband tussen het verbond en de kinderdoop. Dus de kinderdoop wordt als gegeven beschouwd, alleen de betrekking tot het verbond wordt hier besproken.




In dit topic gaat het vooral over het verband tussen het verbond en de kinderdoop. Dus de kinderdoop wordt als gegeven beschouwd, alleen de betrekking tot het verbond wordt hier besproken.
_________________
"Laat uw woord te allen tijde aangenaam zijn, met zout smakelijk gemaakt, opdat u mag weten hoe u ieder moet antwoorden." - (Kol.



Sorry, dat was in 2004, ik heb het gedeeltelijk bekeken in de lange discussie maar daar komt ook de verbondsleer om de hoek kijken.

Maar wat ik eigenlijk wil zeggen is dat: Bijbels is, dat de kinderen in en door de ouders geheiligt zijn, dat betekent, als de ouders gedoopt zijn (door onderdompeling) het watergraf zijn ingegaan, en met de Here Jezus zijn opgestaan, hun kinderen daardoor geheiligt zijn, totdat zij zelf de Here Jezus leren kennen en gedoopt willen worden, hun eigen vrije keus.
De kleine baby's worden wel opgedragen in de gemeente en dat is heel mooi te midden van Zijn gemeente.
Daardoor hebben de ouders ook een grote verantwoordelijkheid om hun kinderen tot Jezus te leiden.
Dat ouders een voorbeeld moeten zijn voor hun kinderen en het
gebedsleven is daarvoor belangrijk.

Misschien is dat nieuw voor jullie?

groet marin
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten