Sluit God een verbond met alle gedoopten?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2280
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Berichtdoor Speedy » 27 jul 2007 23:32

André schreef:Is het doopformulier dat in de Ger. Gem. wordt gebruikt ook op internet te vinden?


Ze gebruiken het formulier wat de meeste reformatorische kerken gebruiken en is te vinden achter in je psalmboek.

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2280
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Berichtdoor Speedy » 27 jul 2007 23:37

Race406 schreef:
Speedy schreef:Een prachtige uitspraak die ik wel meer heb genoemd is deze "hoe dichter bij de grond, hoe dichter bij het verbond!"


Ik ken er ook nog 1: Zwaar in de leer, ver van de Heer.......
Erg zwart wit uitgedrukt, maar het valt me wel op dat hoe rechtser (sorry voor de uitdrukking) men kerkt/denkt, hoe meer theologische kunstgrepen er worden uitgehaald om standpunten te verdedigen. Deze standpunten zijn mij wat te vaak nergens in de Bijbel terug te vinden, en veelal draait het niet meer om de Heer, maar om de eigen leer. En dan zijn we verkeerd bezig...!!!!!!


Blijkbaar irriteer je gelijk mensen met zo'n uitdrukking. Je had beter kunnen vragen waarom deze uitspraak? Want het is geen theologische kuntstgreep. De predikant gaf met deze uitspraak aan dat je beter met het systematische en theologische gedenk moet stoppen. Wie zichzelf werkelijk heeft leren kennen, heeft aan Christus genoeg en wordt het Verbond met deze Verbondshoofd / Verbondsmiddelaar een wonder!

(Achter een uitspraak kunnen rijke dingen zitten, maar ja als je ergens een hekel aangekregen hebt moet je blijkbaar je er ook tegen af kunnen zetten).

André

Berichtdoor André » 28 jul 2007 00:01

Speedy schreef:
André schreef:Is het doopformulier dat in de Ger. Gem. wordt gebruikt ook op internet te vinden?


Ze gebruiken het formulier wat de meeste reformatorische kerken gebruiken en is te vinden achter in je psalmboek.
Ik heb een GKV kerkboek, wsl is dat anders?

Gebruikersavatar
parsifal
Majoor
Majoor
Berichten: 2146
Lid geworden op: 28 jan 2003 10:48
Locatie: Stockholm

Berichtdoor parsifal » 28 jul 2007 08:24

een heel oude versie van het doopformulier die tegenwoordig in hertaalde versie wordt gebruikt:

http://www.langedijkkerkplein.nl/sow/id ... ormoud.htm
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2280
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Berichtdoor Speedy » 28 jul 2007 08:26

André schreef:
Speedy schreef:
André schreef:Is het doopformulier dat in de Ger. Gem. wordt gebruikt ook op internet te vinden?


Ze gebruiken het formulier wat de meeste reformatorische kerken gebruiken en is te vinden achter in je psalmboek.
Ik heb een GKV kerkboek, wsl is dat anders?


Ik neem aan dat de basis hetzelfde is. De GKV heeft de formulieren hertaald. (Ik dacht zelf 20 jaar terug, of nog eerder). 15 jaar terug maakte ik een doopdienst mee in een GKV waar de predikant het "oude" formulier las.

Ik zag dat op de volgende link het formulier te vinden is: http://www.dorpskerk.com/documentatie/f ... r_doop.htm

André

Berichtdoor André » 28 jul 2007 12:37

Bedankt voor het zoeken parsifal en Speedy.
Omdat het in dit topic ook over een twee en drie verbondsleer ging, dacht ik, misschien is er dan een geheel ander doopformulier.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 28 jul 2007 19:43

Speedy schreef:
elbert schreef:
André schreef:Ik zat net te lezen in Genesis 17, is het niet zo dat dit verbond door de doop van Jezus is komen te 'vervallen'?

Volgens Gal. 3:13-18 juist niet:

Gal. 3:13 Christus heeft ons vrijgekocht van de vloek van de wet door voor ons een vloek te worden, want er staat geschreven: Vervloekt is ieder die aan een hout hangt,
14 opdat de zegen van Abraham in Christus Jezus tot de heidenen zou komen, en opdat wij de belofte van de Geest zouden ontvangen door het geloof.
15 Broeders, ik spreek op menselijke wijze: Zelfs een verbond van mensen dat rechtsgeldig is geworden, stelt niemand terzijde of voegt daar iets aan toe.
16 Welnu, zo zijn de beloften aan Abraham en aan zijn nageslacht gedaan. Hij zegt niet: En aan de nageslachten, alsof er sprake zou zijn van velen; maar van één: En aan uw nageslacht; dat is Christus.
17 Dit nu zeg ik: Het verbond, dat tevoren door God rechtsgeldig is gemaakt met het oog op Christus, wordt door de wet, die na vierhonderddertig jaar gekomen is, niet tenietgedaan, zodat de belofte zou vervallen.
18 Want als de erfenis uit de wet is, dan is zij niet meer uit de belofte; maar aan Abraham heeft God die door de belofte genadig geschonken.

Paulus zegt dat Christus de grond onder dit verbond is en Paulus gebruikt dit om aan zijn lezers duidelijk te maken dat ze op basis van dit verbond door het geloof rechtvaardig voor God zijn.


Hoe dan om te gaan met Hebr. 8 vs 7 t/m 13? Een predikant heeft eens gezegd dat daar mee de besnijdenis (teken van oude verbond) is komen te vervallen en het nieuwe verbond intrede heeft gedaan. Ik ben er nog niet aan toegekomen omdat een keer uit te zoeken.

En nu heeft Hij zoveel uitnemender bediening gekregen,12) als Hij ook eens beteren verbonds Middelaar is,13) hetwelk in betere beloftenissen14) bevestigd is.15)
7 Want indien dat eerste verbond onberispelijk geweest ware,16) zo zou voor het tweede geen plaats gezocht zijn geweest.
8 Want hen17) berispende,18 ) zegt Hij tot hen: Ziet, de dagen komen,19) spreekt de Heere, en Ik zal over het huis Israëls,20) en over het huis van Juda een nieuw verbond21) oprichten;22)
9 Niet naar het verbond, dat Ik met hun vaderen gemaakt heb,23) ten dage, als Ik hen bij de hand nam, om hen uit Egypteland te leiden; want zij zijn in dit Mijn verbond niet gebleven, en Ik heb op hen niet geacht,24) zegt de Heere.
10 Want dit is het verbond, dat Ik met het huis Israëls maken zal na die dagen,25) zegt de Heere: Ik zal Mijn wetten in hun verstand geven,26) en in hun harten zal Ik die inschrijven; en Ik zal hun tot een God zijn, en zij zullen Mij tot een volk zijn.
11 En zij zullen niet leren27), een iegelijk zijn naaste, en een iegelijk zijn broeder, zeggende: Ken de Heere; want zij zullen Mij allen kennen28) van den kleine onder hen tot den grote onder hen.
12 Want Ik zal hun ongerechtigheden genadig zijn, en hun zonden en hun overtredingen zal Ik geenszins meer gedenken.29)
13 Als Hij zegt:30) Een nieuw verbond, zo heeft Hij het eerste oud gemaakt;31) dat nu oud gemaakt is en verouderd, is nabij de verdwijning.32)


Dit gedeelte (Hebr. 8 ) gaat over het verbond dat met Israel gesloten werd (het zgn. Sinai-verbond), wat een verbijzondering is van het verbond met Abraham. Dat Sinaiverbond is een verbond dat (ook) handelt over de tempeldienst en de daarbij behorende dienst van de hogepriester. De spits van Hebr. 8 is dat Jezus de grote Hogepriester is en dat het verbond dat bij Zijn bediening hoort, beter is dan dit Sinaiverbond. We moeten echter niet denken dat het in de grond van de zaak om een ander verbond gaat, maar wel om een beter/verbeterd verbond. Het Sinaiverbond is de schaduw van het nieuwe verbond in Jezus Christus. Het nieuwe verbond maakt dus zowel het verbond met Abraham als het Sinaiverbond vol (het is de vervulling van beide). Je ziet sowieso een ontwikkeling van het ene verbond naar het andere, waarbij de nieuwere verbonden rijker zijn dan de oudere. Maar het is wel dezelfde verbondslijn.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 28 jul 2007 22:34

Speedy schreef:
Race406 schreef:
Speedy schreef:Een prachtige uitspraak die ik wel meer heb genoemd is deze "hoe dichter bij de grond, hoe dichter bij het verbond!"


Ik ken er ook nog 1: Zwaar in de leer, ver van de Heer.......
Erg zwart wit uitgedrukt, maar het valt me wel op dat hoe rechtser (sorry voor de uitdrukking) men kerkt/denkt, hoe meer theologische kunstgrepen er worden uitgehaald om standpunten te verdedigen. Deze standpunten zijn mij wat te vaak nergens in de Bijbel terug te vinden, en veelal draait het niet meer om de Heer, maar om de eigen leer. En dan zijn we verkeerd bezig...!!!!!!


Blijkbaar irriteer je gelijk mensen met zo'n uitdrukking. Je had beter kunnen vragen waarom deze uitspraak? Want het is geen theologische kuntstgreep. De predikant gaf met deze uitspraak aan dat je beter met het systematische en theologische gedenk moet stoppen. Wie zichzelf werkelijk heeft leren kennen, heeft aan Christus genoeg en wordt het Verbond met deze Verbondshoofd / Verbondsmiddelaar een wonder!

(Achter een uitspraak kunnen rijke dingen zitten, maar ja als je ergens een hekel aangekregen hebt moet je blijkbaar je er ook tegen af kunnen zetten).


Ik ben niet geïrriteerd door je opmerking. Ik wil me ook nergens tegen afzetten! Mijn reactie op de jouwe was deels met een knipoog bedoeld (alleen stond die er niet achter, bij deze dan alsnog :wink: ). Maar de andere kant is wel: Ik vraag me echt af of het getheologiseer (en dan bedoel ik NIET jouw opmerking!) wel om de Heere te doen is, of dat men het eigen standpunt duidelijk wil maken. En dan verzandt men in uitspraken en theologische discussies... En ik ben zelf ook niet licht in de leer, dus wat dat betreft..... :wink:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 28 jul 2007 22:48

Het punt is wat belangrijk is. De overtuigingen zijn daarover dus verdeeld. De een vind het welmenende aanbod belangrijker, de andere maakt zich veel banger over mensen die zich zullen bedriegen voor de eeuwigheid. Om dit te begrijpen zul je in de geschiedenis moeten duiken van de zogenaamde vroomheidsbewegingen die het christendom gekend heeft.

De drie belangrijkste voor onze kerken zijn het Piëtisme, De Puriteinen en de Nadere Reformatie. Dat heeft zich afgezet tegen het neerbuigende gedoe van de hoogmogende theologen, men had een overtuiging en het volk moest dit maar geloven. Vaak kwam er dan een beweging op, met een aantal predikanten als voormannen die veel gewone mensen aanhingen. De gewone keuterboertjes zeg maar :) Alleen op een bepaald moment werd dit bevindelijke/gezelschapselement overheersend en is het als losstaande theologie verder gegroeid.

En je kunt zien wat daar van gekomen is.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 86 gasten