Dat is de visie van de Gereformeerde Gemeenten (en van veel Baptistengemeentes).Raido schreef:Persoonlijk geloof ik dat God zijn Genade Verbond sluit met al die gene die uitverkoren zijn, dus niet met elk natuurlijk nageslacht, maar alleen met die gene die geestelijk wedergeboren zijn, en waar bekering en geloof uit voortvloeit.
Hoe kun je met die verbondsvisie de genade van Christus aanbieden aan alle kerkgangers? Kun je dan zeggen dat de beloften voor God gelden, of moet je dan een moeilijke constructie bedenken waardoor je toch de genade kunt aanbieden aan alle kerkgangers?De gene die zijn opgenomen in het Genade Verbond kunnen ook nooit verbondbrekers worden genoemd, omdat ze vanuit de wedergeboorte en door het offer van Christus deel zijn aan dat Genade Verbond, dat Christus zelf heeft opgericht. Kinderen die opgroeien in een christelijk gezin, zijn bevoorrecht door dat ze opgroeien in een gezin waar het evangelie en Gods Woord onderwezen wordt
En toch werd de Stokbewaarder gedoopt met zijn hele huis, was dat hele huis tot geloof gekomen, niet dat wij weten. Daarnaast, is het niet extreem mistig om alleen geclaimde bekeerden te dopen, er zullen er namelijk tussen zitten die niet uitverkoren waren, en toch gedoopt werden. Is dat geen ontheiliging van die doop dan?[quote="Raido"]Raido schreef:
De beloften is voor hen die wedergeboren zijn en zich vanuit een diep zonde besef bekeerd hebben tot de Levende God en het Evangelie, en die beloften hoeven inderdaad niet te zijn voor een ieder die een zitplaats heeft binnen een plaatselijke gemeente of geboren is binnen een christelijk gezin.Dat is alleen het geval als je het verbond onder de bedeling van de verkiezing plaats, vanuit dat standpunt klopt het dat je kinderen geen kinderen van het genadeverbond kunt noemen. Alleen hoe kijk je dan aan tegen de opmerking in de Bijbel dat het verbond werd opgericht met: 'Gij en uw zaad na u', daarnaast, is het Nieuwe Verbond een totaal nieuw, of een vernieuwd verbond?Raido schreef:(maar naar mijn inziens) kunnen ze nooit kinderen van het Genade Verbond worden genoemd, want anders zou men er vanuit gaan dat al deze kinderen behouden zouden zijn.Raido schreef:
De beloften mbt. het zaad in het OT, verwees naast de geestelijke betekenis ook naar de aardse beloftes, zoals Gen:12 1-3, Gen :17., het land Kanaan en de komst van de Messias. Het zaad in het NT heeft nog alleen maar een geestelijk betekenis, hen die door t'geloof deelgenoot zijn van het Genade Verbond behoren tot het zaad van Abraham, zie Romeinen 9: 6-8 & Galaten 3:7.Iets verbreken kun je alleen wanneer het met je is opgericht. Ik kan een afspraak ook pas nakomen als ik hem gemaakt heb. Als ik jou niet beloofd heb morgen te komen, kun jij mij daar niet op veroordelen dat ik niet kom. Hoe kan God een mens zien als Verbondsbreker (in Adam en in Christus) als er nooit een verbond is opgericht.Raido schreef:Verbondbrekers zijn alleen hen, die nooit deel zijn geweest van het Genade Verbond, want ze zijn alleen maar deel geweest van het werkverbond.Raido schreef:
De mens is een Verbondsbreker door t'werkverbond waarin hij of zij is in geboren, en de vloek en het oordeel dat over hem of haar is gekomen.
Als men beweerd dat men een verbondsbreker kasn zijn van Genade Verbond, dan maakt men van het Genade Verbond een werkverbond, en dat is natuurlijk een zeer verkeerd beeld wat men geeft van het Genade Verbond, want Christus heeft zelf dit Verbond opgericht en vervult voor zijn uitverkorenen.Raido schreef:Dat is ook de reden waarom ik alleen in een doop na bekering en geloof gelooft (zoals we in het gehele NT tegen komen), want de doop is een teken van de eenheid met Christus en de wedergeboorte wat laat zien dat men deel is van dat Genade Verbond. Of (naar mijn inziens) men behoort alleen tot het Genade Verbond (dat alleen is opgericht met de uitverkorenen, en dat nooit en te nimmer verbroken kan worden) of tot het Werk Verbond (dat ons aanklaagt en toont dat we Verbondsbrekers zijn), maar er is geen grijs gebied.
Bij stokbewaarder lezen we niets dat er zuigelingen gedoopt waren. Mischien waren er wel kinderen (maar dat lezen we ook niet), maar dat vind ik ook geen probleem,want kinderen kunnen zich ook bekeren en hun toevlucht nemen tot de Here Jezus Christus en het Evangelie.
Handelingen 16: 34......en hij bracht hen naar boven in zijn huis en richtte een tafel aan, en hij verheugde zich, [b]dat hij met zijn gehele huis tot het geloof in God gekomen was.
We lezen dus duidelijk dat het gehele huis tot geloof was gekomen, dat is wat anders dat zuigelingen, die nog niet tot bekering kunnen komen.[/b]