"Met verbazing"

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: "Met verbazing"

Berichtdoor Boekenlezer » 23 jul 2007 20:20

marin schreef:Wat denk je: Zou het helpen als Jezus terugkomt, en je zegt, ik ben Gereformeerd/Chr.Gereformeerd/vrijgemaakt/hervormd/en noem maar op, en Jezus zegt, ik ken u niet!!

Maar wat wel helpt in zo'n geval: "Maar ik ben elke zondag braaf twee keer naar de kerk gegaan, en dat nog wel altijd in een zwart pak. Bovendien heb ik nooit kritiek gehad op de leer van de Gereformeerde Gemeenten. En op de geestelijke ladder heb ik ook e.e.a. bereikt, zoals een flink zondebesef en bijzondere geestelijke ervaringen!" Dat tikt aan, hoor! :mrgreen:
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Yotam
Mineur
Mineur
Berichten: 144
Lid geworden op: 17 mei 2007 20:04

Berichtdoor Yotam » 27 jul 2007 19:13

GKN'er schreef:Blablabla. Ik maak me bij dit soort reacties onbedoeld (ik heb een uiterst kalm karakter) toch kwaad. Maar ik negeer ze voortaan gewoon maar.
ik heb een minder kalm karakter, maar mocht je nog zin hebben dit te bediscussieren, open gerust een topic over 1967 of 1944. en lees ook eens: 'verantwoording van een keus' 'anno domini 1967' van prof. J. Kamphuis. daar word de kwestie uitgelegd en hij laat zien dat de kwestie de kerkelijke (gereformeerde) weg is doorlopen en verworpen is naar schrift en belijdenis.
menschen helpt elkaar, koopt Hollandschen waar
Christus heeft maar 1 kerk tot zijn bruid, Hij is geen polygamist.

Gebruikersavatar
Yotam
Mineur
Mineur
Berichten: 144
Lid geworden op: 17 mei 2007 20:04

Re: "Met verbazing"

Berichtdoor Yotam » 27 jul 2007 19:17

Boekenlezer schreef:
marin schreef:Wat denk je: Zou het helpen als Jezus terugkomt, en je zegt, ik ben Gereformeerd/Chr.Gereformeerd/vrijgemaakt/hervormd/en noem maar op, en Jezus zegt, ik ken u niet!!

Maar wat wel helpt in zo'n geval: "Maar ik ben elke zondag braaf twee keer naar de kerk gegaan, en dat nog wel altijd in een zwart pak. Bovendien heb ik nooit kritiek gehad op de leer van de Gereformeerde Gemeenten. En op de geestelijke ladder heb ik ook e.e.a. bereikt, zoals een flink zondebesef en bijzondere geestelijke ervaringen!" Dat tikt aan, hoor! :mrgreen:
spot er maar weer mee :wink: maar er word nogal eens (onbewust) zo geredeneerd.
je zal je kerkkeuze moeten verantwoorden voor God. het is niet zo dat je in bepaalde kerken niet zalig kan worden, zie bijv. lot, hij was in sodom, dat was fout maar God kwam toch tot hem. verkeerde kerkkeuze is zonde net als dat je een snoepje bij je moeder pikt, dat is ook zonde. gelukkig wil God ons die vergeven om Christus wil.
menschen helpt elkaar, koopt Hollandschen waar

Christus heeft maar 1 kerk tot zijn bruid, Hij is geen polygamist.

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 27 jul 2007 20:06

Hoezo keuze? Ik heb toch zeker zelf niet gekozen voor de Gereformeerde Gemeenten, ik ben daar gewoon geboren.. Moet ik nu dan alle kerkverbanden in Nederland gaan bezoeken en toetsen? Volgens mij sterf ik eerder dan dat ik ze allemaal gehad heb..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gebruikersavatar
GKN'er
Sergeant
Sergeant
Berichten: 390
Lid geworden op: 26 jul 2006 20:33

Berichtdoor GKN'er » 27 jul 2007 21:29

Yotam schreef:
GKN'er schreef:Blablabla. Ik maak me bij dit soort reacties onbedoeld (ik heb een uiterst kalm karakter) toch kwaad. Maar ik negeer ze voortaan gewoon maar.
ik heb een minder kalm karakter, maar mocht je nog zin hebben dit te bediscussieren, open gerust een topic over 1967 of 1944. en lees ook eens: 'verantwoording van een keus' 'anno domini 1967' van prof. J. Kamphuis. daar word de kwestie uitgelegd en hij laat zien dat de kwestie de kerkelijke (gereformeerde) weg is doorlopen en verworpen is naar schrift en belijdenis.

En dan kom je aan met een geschrift van Jaap Kamphuis, de man die wil dat de GKV zich onverkort (zonder de toevoeging "vrijgemaakt") "Gereformeerde Kerken in Nederland" noemen; die synodaal(-gereformeerden) keer op keer krenkt en schoffeert; die de Heere Gods op zijn blote knieën dankt voor die afschuwelijke broederscheuring van 1944? Je zou beter met een minder gekleurde bron aan kunnen komen! Ik heb van Kamphuis wel eens wat gelezen over Groen van Prinsterer en ergerde me aan zijn schrijfstijl. Weinig subtiel "claimde" hij Groen op elke bladzijde exclusief voor de vrijgemaakten en doorspekte hij zijn betoog met verwijzingen naar de typisch vrijgemaakte kijk op de verbondsleer.

Overigens discussieer ik graag met je over dit onderwerp door.
Gereformeerde Kerken in Nederland, moge het neocalvinisme levend blijven!

Gebruikersavatar
Yotam
Mineur
Mineur
Berichten: 144
Lid geworden op: 17 mei 2007 20:04

Berichtdoor Yotam » 30 jul 2007 21:02

GKN'er schreef:
Yotam schreef:
GKN'er schreef:Blablabla. Ik maak me bij dit soort reacties onbedoeld (ik heb een uiterst kalm karakter) toch kwaad. Maar ik negeer ze voortaan gewoon maar.
ik heb een minder kalm karakter, maar mocht je nog zin hebben dit te bediscussieren, open gerust een topic over 1967 of 1944. en lees ook eens: 'verantwoording van een keus' 'anno domini 1967' van prof. J. Kamphuis. daar word de kwestie uitgelegd en hij laat zien dat de kwestie de kerkelijke (gereformeerde) weg is doorlopen en verworpen is naar schrift en belijdenis.

En dan kom je aan met een geschrift van Jaap Kamphuis, de man die wil dat de GKV zich onverkort (zonder de toevoeging "vrijgemaakt") "Gereformeerde Kerken in Nederland" noemen; die synodaal(-gereformeerden) keer op keer krenkt en schoffeert; die de Heere Gods op zijn blote knieën dankt voor die afschuwelijke broederscheuring van 1944? Je zou beter met een minder gekleurde bron aan kunnen komen! Ik heb van Kamphuis wel eens wat gelezen over Groen van Prinsterer en ergerde me aan zijn schrijfstijl. Weinig subtiel "claimde" hij Groen op elke bladzijde exclusief voor de vrijgemaakten en doorspekte hij zijn betoog met verwijzingen naar de typisch vrijgemaakte kijk op de verbondsleer.

Overigens discussieer ik graag met je over dit onderwerp door.

hoe gaat de topic heten? 'verschillen tussen gkv en gkn toegspits op kerkvisie'? aan u de eer de topic te starten. we zijn allebei even gekleurd denkik ik ben een gkv'er van de gkv van 20 jaar geleden en jij ben een rasechte 'buitenverbander' in gkv-jargon...
ik noem(de) de gkv ook gereformeerde kerk omdat ze dat officieel is. juridisch ook. alleen ter onderscheid is er een onofficiele postale aanduiding. op alle officiele stukken staat er ook gewoon 'gereformeerde kerk' de v van gkv is er later ingebakken, dat was eerst niet zo.
dat kamphuis God heeft gedankt voor '44 geloof ik zeker, maar dan niet zo: Here wat fijn dat U een scheuring hebt teweeggebracht, dankUwel.
maar: Here Uw kerk is afgedwaald maar ik dank U dat U reformatie bracht maar wil ook de broeders in de gk die U willen dienen tot reformatie laten komen, opdat zij allen één zijn(joh17) wilt u alstUblief bekering geven.
dank voor bewaring, niet dank voor scheuring.
dat groen claimen is een beetje onzinnig omdat groen NIET afgescheiden was, dus als hij nu had geleefd was hij PKN. dus qua kerkvisie kan alleen de PKN hem claimen...
menschen helpt elkaar, koopt Hollandschen waar

Christus heeft maar 1 kerk tot zijn bruid, Hij is geen polygamist.

Gebruikersavatar
Yotam
Mineur
Mineur
Berichten: 144
Lid geworden op: 17 mei 2007 20:04

Berichtdoor Yotam » 30 jul 2007 21:06

Raido schreef:Hoezo keuze? Ik heb toch zeker zelf niet gekozen voor de Gereformeerde Gemeenten, ik ben daar gewoon geboren.. Moet ik nu dan alle kerkverbanden in Nederland gaan bezoeken en toetsen? Volgens mij sterf ik eerder dan dat ik ze allemaal gehad heb..
als jij zondag naar de kerk gaat kies jij er voor om naar de gergem te gaan, je kon ook ergens anders heen. je kan veel kerken afgaan, alleen je weet vaak al wat er ongeveer geleerd word. weet je dat niet dan zijn er een heleboel mensen die dat wel weten en er zijn ook stapels boeken over geschreven die je ook niet uitkrijgt in dit leven (mocht je toch beginnen, begin dan aan calvijns institutie dan heb je een goede basis)
maar KERKverbanden zijn er wel veel, maar het is te overzien, want bijv. de zevende dags adventisten claimen niet eens kerk te zijn, dusja als jij art12 van de 12 artikelen geloofd dan hoef je daar iig niet heen.
menschen helpt elkaar, koopt Hollandschen waar

Christus heeft maar 1 kerk tot zijn bruid, Hij is geen polygamist.

Gebruikersavatar
GKN'er
Sergeant
Sergeant
Berichten: 390
Lid geworden op: 26 jul 2006 20:33

Berichtdoor GKN'er » 30 jul 2007 21:25

Yotam schreef:ik ben een gkv'er van de gkv van 20 jaar geleden en jij ben een rasechte 'buitenverbander' in gkv-jargon...

Noemden de vrijgemaakten de (synodaal-)gereformeerden aanvankelijk "buitenverbanders"!? Wat een enorme pretentie van de Vrijgemaakte Kerk, zeg! Ik dacht bovendien dat zij die naam na '67 al aan de Nederlands-gereformeerden hadden vergeven!
Gereformeerde Kerken in Nederland, moge het neocalvinisme levend blijven!

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 31 jul 2007 07:15

Buitenverbander is volgens mij een GergeminNedder, maar goed ;)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 31 jul 2007 07:20

als jij zondag naar de kerk gaat kies jij er voor om naar de gergem te gaan, je kon ook ergens anders heen.
Voor logica heb je vast een 10 op je rapport, voor realisme weet ik het echter niet.

je kan veel kerken afgaan, alleen je weet vaak al wat er ongeveer geleerd word. weet je dat niet dan zijn er een heleboel mensen die dat wel weten en er zijn ook stapels boeken over geschreven die je ook niet uitkrijgt in dit leven (mocht je toch beginnen, begin dan aan calvijns institutie dan heb je een goede basis)
Jep in in die lijn van dat boek zijn 9? 10? Kerkverbanden met 15 verschillende stromingen?

maar KERKverbanden zijn er wel veel, maar het is te overzien, want bijv. de zevende dags adventisten claimen niet eens kerk te zijn, dusja als jij art12 van de 12 artikelen geloofd dan hoef je daar iig niet heen.
Ze claimen geen kerkINSTITUUT te zijn ;) Maar goed, wow er valt één 'kerk' af. Dan NOG, dacht je dat God mij boos aan keek als ik sterf en ik heb in de GG gezeten? Hij kijkt mij alleen boos als ik niet geloofd heb.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gebruikersavatar
Yotam
Mineur
Mineur
Berichten: 144
Lid geworden op: 17 mei 2007 20:04

Berichtdoor Yotam » 31 jul 2007 19:30

Raido schreef:
als jij zondag naar de kerk gaat kies jij er voor om naar de gergem te gaan, je kon ook ergens anders heen.
Voor logica heb je vast een 10 op je rapport, voor realisme weet ik het echter niet.
alles wat je doet moet je verantwoorden, ook kerkgang, je kan je niet verschuilen achter 'ik ben zo geboren, ben er opgegroeid' dat kan een moslim toch ook niet zeggen tegen de Here.

je kan veel kerken afgaan, alleen je weet vaak al wat er ongeveer geleerd word. weet je dat niet dan zijn er een heleboel mensen die dat wel weten en er zijn ook stapels boeken over geschreven die je ook niet uitkrijgt in dit leven (mocht je toch beginnen, begin dan aan calvijns institutie dan heb je een goede basis)
Jep in in die lijn van dat boek zijn 9? 10? Kerkverbanden met 15 verschillende stromingen?
naar mijn bescheiden mening niet. het aantal kerken dat pretendeerd calvinistisch te zijn is te overzien, en de kerken die dat ook nog eens consequent proberen uit te voeren zijn er al helemaal niet veel. de van de gergem afgescheidenen vallen dan af de pkn valt af m.u.v. de losse gemeentes die overwegend geref.bond zijn. de gkv pretendeerd het nog wel, maar glijd af. de hhk pretendeerd wel maar varieerd erg omdat het een volkskerk wil zijn en niet calvinistisch. de christelijk geref. varieren ongeveer net zo erg. en de gergem kan ook nog het een en ander leren van calvijn maar dat is meer op gebied van de toeeigening des heils
maar KERKverbanden zijn er wel veel, maar het is te overzien, want bijv. de zevende dags adventisten claimen niet eens kerk te zijn, dusja als jij art12 van de 12 artikelen geloofd dan hoef je daar iig niet heen.
Ze claimen geen kerkINSTITUUT te zijn ;) Maar goed, wow er valt één 'kerk' af. Dan NOG, dacht je dat God mij boos aan keek als ik sterf en ik heb in de GG gezeten? Hij kijkt mij alleen boos als ik niet geloofd heb.
zonde is zonde, die moet je niet proberen te verdoezelen. je zegt toch ook niet: zou God het erg vinden als ik een snoepje van mijn mamma pik? dat is nonsens. natuurlijk vind God dat erg.
God vertoornd zich over de zonde. reden temeer om er ernst van te maken naar wat voor kerk je gaat.
menschen helpt elkaar, koopt Hollandschen waar

Christus heeft maar 1 kerk tot zijn bruid, Hij is geen polygamist.

Gebruikersavatar
Yotam
Mineur
Mineur
Berichten: 144
Lid geworden op: 17 mei 2007 20:04

Berichtdoor Yotam » 31 jul 2007 19:38

GKN'er schreef:
Yotam schreef:ik ben een gkv'er van de gkv van 20 jaar geleden en jij ben een rasechte 'buitenverbander' in gkv-jargon...

Noemden de vrijgemaakten de (synodaal-)gereformeerden aanvankelijk "buitenverbanders"!? Wat een enorme pretentie van de Vrijgemaakte Kerk, zeg! Ik dacht bovendien dat zij die naam na '67 al aan de Nederlands-gereformeerden hadden vergeven!
pardon ik bedoelde 'synodale' ook gkv jargon...
omdat het gkvjargon is word er dus niet gergeminned mee bedoeld. dat zou dan gergem jargon zijn...
menschen helpt elkaar, koopt Hollandschen waar

Christus heeft maar 1 kerk tot zijn bruid, Hij is geen polygamist.

Gebruikersavatar
spacy
Kapitein
Kapitein
Berichten: 823
Lid geworden op: 19 jan 2005 18:23
Locatie: Assen
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 07 aug 2007 23:08

Yotam ik vind just dat kerkeleden niet persee hun kerkgenootschap gedag moeten zeggen als er iets ergens mankeert.

de reden is namelijk simpel: ik heb nog geen enkel kerkgenootschap gevonden dat wel perfect is, waar het bij de een namelijk mankeert in de leer, zit het bij de ander wel weer in het leven van de leden.

Op die manier hebben we helaas, allemaal wat.
En zou ik dus mijn broeders en zusters in andere gemeenten van harte aanbevelen, met heel je hart, wandel en woorden Jezus te volgen, zodat je binnen je gemeente als een lichtend voorbeeld gekend mag worden.
Nee niet voor eigen eer, maar juist tot Gods eer. Hij wil graag dat mensen veranderen, dat mensen echt navolgers van Jezus gaan worden.
En helaas zijn die personen maar dun gezaaid die voor de opgroeiende generaties als voorbeeld mogen dienen.
Het zou dan vooral jammer zijn als weglopen naar andere kerken, omdat daar net dat ene puntje van de leer weer wat beter wordt omschreven,

kom op zeg we zijn toch geen Farizeers die denken dat alleen die leden van die synagoge waar alle 400 regels exact worden gehouden als rein worden gezien in Gods ogen ?

Dus vergeet dat een oplossing een gemeente switch zou zijn, nee de enige oplossing voor jouzelf en je gemeente is als Jezus in jou eigen leve en in je gemeente welkom is.
When I kneel before You, them I'm defying gravity

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 08 aug 2007 11:52

Het is sowieso onzin om over "buiten verband" te spreken.... het zijn gewoon 2 kerkverbanden dus zo'n term zegt helemaal niks... het is slechts een nasleep van een eerder gevoerde strijd over wie gelijk heeft, en men wil nog even benadriukken dat ze gelijk hadden en die ander niet :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Yotam
Mineur
Mineur
Berichten: 144
Lid geworden op: 17 mei 2007 20:04

Berichtdoor Yotam » 08 aug 2007 18:59

spacy schreef:Yotam ik vind just dat kerkeleden niet persee hun kerkgenootschap gedag moeten zeggen als er iets ergens mankeert.
eens. zegt calvijn ook.

de reden is namelijk simpel: ik heb nog geen enkel kerkgenootschap gevonden dat wel perfect is, waar het bij de een namelijk mankeert in de leer, zit het bij de ander wel weer in het leven van de leden.
de simpele reden die jij noemt is niet legitiem. leer en leven moeten perfect zijn, dat is de rechtvaardige eis van God. maar leer en leven zijn zondig, daar leggen wij ons niet bij neer maar dit bepaald niet in eerste instantie onze kerkkeuze. die moet gegrond zijn op de historie(apostoliciteit) én op de leer,tuch,sacramenten. waarbij de sacramenten en tucht voortvloeien uit de leer.
u dient dus uit te zoeken: wat voor KERKverbanden zijn er?
dan welke was historisch de eerste. waarom zit ik daar niet meer in? etc.
u zult dan zeggen, de christelijke kerk ging verder in de RKK, die scheurde met de O.O.K., daar was de OOK fout dus ik zat dan in de RKK, maar de RKK ging dwalen en de reformatie kwam. maar de reformatie (binnen de kerk!) werd uitgeworpen. zo dat het een scheuring werd en zo gaat u verder... als u dit (moeilijke) werk gaat doen, sla er dan degelijke historische bronnen op na.

En zou ik dus mijn broeders en zusters in andere gemeenten van harte aanbevelen, met heel je hart, wandel en woorden Jezus te volgen, zodat je binnen je gemeente als een lichtend voorbeeld gekend mag worden.
Nee niet voor eigen eer, maar juist tot Gods eer. Hij wil graag dat mensen veranderen, dat mensen echt navolgers van Jezus gaan worden.
van harte met je eens.

Het zou dan vooral jammer zijn als weglopen naar andere kerken, omdat daar net dat ene puntje van de leer weer wat beter wordt omschreven,
wij lopen niet heen en weer vanwege dat ene puntje. de historie leerd dat als de kerk gaat dwalen dat er dan reformatie komt en dat de kerk ZELF die reformatie uitwerpt en dat de scheuring onvermijdelijk is.

kom op zeg we zijn toch geen Farizeers die denken dat alleen die leden van die synagoge waar alle 400 regels exact worden gehouden als rein worden gezien in Gods ogen ?
wij zijn wel farizeeers dat wij kerkmuren in stand willen houden. iedereen roept gereformeerd te zijn. en de Gereformeerde belijdenis spreekt van de ene ware kerk. dat is hypocriet. wij moeten vechten om die ene ware gestalte te blijven geven. 1 ware kerk, kerkelijk exclusivisme?
1 ware kerk, Gods recht, onze taak, maar wat doen wij? NIETS, wij blijven zitten in ons instituut waar het toch allemaal zo erg niet is. wij vertikken het om uit te zoeken welke de ware kerk is omdat wij harde harten hebben. zijn we gereformeerd? dan hebben wij een gereformeerde belijdenis waar wij ons geloof t.a.v. de kerk belijden. belijden wij dat niet, dan is die belijdenis de onze niet, en zijn wij dus ook niet gereformeerd. zo ook het spreekt ook het apostolicum, ik geloof een heilige(una sancta) algemene christelijke kerk, niet 10 of 20 ook niet 1 en nog 1 die het toch ook niet slecht doet.
menschen helpt elkaar, koopt Hollandschen waar

Christus heeft maar 1 kerk tot zijn bruid, Hij is geen polygamist.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 84 gasten