het luisteren was wat eenzeidig.
mijn ouders hebben steeds brieven naar de kerkenraad, clasis, synode gestuurd. de kerkeraad beantwoordde ze gewoon niet. de clasis schoof het naar de synode en de synode veegde het van tafel.
een ouderling van de gergem zij: jullie zijn hetzelfde gebleven, de gkv is veranderd. wij willen gereformeerd zijn, dezelfde als schilder, kuyper, de cock gomarus, calvijn, guido de bres, augustinus etc.
de kerk veranderd alleen steeds omdat wij God en onze naaste haten van nature. wij luisteren niet naar Gods Woord.
het ging niet voornamelijk om de liturgie.
het liedboek voor de kerken werd ingevoerd dat is liturgie.
maar schriftkritiek is geen liturgie. open avondmaal, doop voor baptisten, samensprekingen en kanselruil met lichte christelijk gereformeerden en nog vele andere ONgereformeerde zaken konden ermee door.
De GKv wil baptisten herdopen? Of begrijp ik je niet goed? In dat geval zou dat inderdaad heel erg ongereformeerd zijn (ongereformeerd is voor mij 'dat wat in tegenspraak is met de gereformeerde belijdenis').
de dominee schreef in de kerkbode dat als er geen diensten in de gkv waren, dat men dan naar de chr.geref. kon gaan. hiermee bedoelde hij de plaatselijke chr.geref. kerk en niet die van dordrecht centrum. toen wij niet meer naar de gkv konden gingen wij dus naar de christelijk geref. kerk in dordrecht (bhp) daarvoor werden we onder tucht gezet.... een 2e zaak wat meetelde was dat het sabbatsgebod werd ontkracht. nu was de ondertuchtzetting op grond van dat sabbatsgebod...
Op basis van wat? De CGK is immers een zusterkerk?
de gkv is alleen nog maar kv.
Daarin ben ik het niet met je eens, er zijn liturgische hervormingen geweest en lang niet iedereen is het daar mee eens, de liturgie maakt je echter niet ongereformeerd. Ik denk dat de GKV wel zeer zeker moet bezinnen op zaken die je hier boven noemt. Ik ben geen voorstander van het open avondmaal (als mij gevraagd wordt om te belijden in de GKV dat de 'leer alhier geleerd de volkomen, gereformeerde leer is' kan ik het daar niet mee eens zijn bijvoorbeeld, ook geldt dat christelijk-gereformeerden, ze kunnen iet zeggen dat ze exact hetzelfde geloven). Het document over se sabbatsheiliging kon ik ook niet van harte onderschrijven, daar ben ik ook gergemmer voor denk ik
P.S. naar mijn overtuiging kun je niet gereformeerd zijn en al het schrijven van Kuyper én Schilder onderschrijven (Schilder was het immers best oneens met Kuyper, vooral om de doop), de Cock is imho ook onverenigbaar met Kuyper en Schilder, volgens mij was zijn doopvisie net wat anders (Hij zat veeeel meer in de Nadere Reformatiehoek), als laatste... Augustinus was katholiek in hart en nieren, en echt niet gereformeerd. De GKv is gereformeerd, best wel gereformeerd zelfs, ik vind die uitspraak dan ook wat gekleurd maar wel begrijpelijk.