"Met verbazing"

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

André

Berichtdoor André » 21 jul 2007 21:30

kanselruil met lichte christelijk gereformeerden en nog vele andere ONgereformeerde zaken konden ermee door.
Ik vind dit dus een bijzonder fijn iets, dat je met je broeders en zusters kunt samenwerken.
Liturgie is overigens niet alleen een kerkboek....

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 21 jul 2007 21:35

het luisteren was wat eenzeidig.
mijn ouders hebben steeds brieven naar de kerkenraad, clasis, synode gestuurd. de kerkeraad beantwoordde ze gewoon niet. de clasis schoof het naar de synode en de synode veegde het van tafel.
een ouderling van de gergem zij: jullie zijn hetzelfde gebleven, de gkv is veranderd. wij willen gereformeerd zijn, dezelfde als schilder, kuyper, de cock gomarus, calvijn, guido de bres, augustinus etc.
de kerk veranderd alleen steeds omdat wij God en onze naaste haten van nature. wij luisteren niet naar Gods Woord.
het ging niet voornamelijk om de liturgie.
het liedboek voor de kerken werd ingevoerd dat is liturgie.
maar schriftkritiek is geen liturgie. open avondmaal, doop voor baptisten, samensprekingen en kanselruil met lichte christelijk gereformeerden en nog vele andere ONgereformeerde zaken konden ermee door.
De GKv wil baptisten herdopen? Of begrijp ik je niet goed? In dat geval zou dat inderdaad heel erg ongereformeerd zijn (ongereformeerd is voor mij 'dat wat in tegenspraak is met de gereformeerde belijdenis').

de dominee schreef in de kerkbode dat als er geen diensten in de gkv waren, dat men dan naar de chr.geref. kon gaan. hiermee bedoelde hij de plaatselijke chr.geref. kerk en niet die van dordrecht centrum. toen wij niet meer naar de gkv konden gingen wij dus naar de christelijk geref. kerk in dordrecht (bhp) daarvoor werden we onder tucht gezet.... een 2e zaak wat meetelde was dat het sabbatsgebod werd ontkracht. nu was de ondertuchtzetting op grond van dat sabbatsgebod...
Op basis van wat? De CGK is immers een zusterkerk?

de gkv is alleen nog maar kv.
Daarin ben ik het niet met je eens, er zijn liturgische hervormingen geweest en lang niet iedereen is het daar mee eens, de liturgie maakt je echter niet ongereformeerd. Ik denk dat de GKV wel zeer zeker moet bezinnen op zaken die je hier boven noemt. Ik ben geen voorstander van het open avondmaal (als mij gevraagd wordt om te belijden in de GKV dat de 'leer alhier geleerd de volkomen, gereformeerde leer is' kan ik het daar niet mee eens zijn bijvoorbeeld, ook geldt dat christelijk-gereformeerden, ze kunnen iet zeggen dat ze exact hetzelfde geloven). Het document over se sabbatsheiliging kon ik ook niet van harte onderschrijven, daar ben ik ook gergemmer voor denk ik ;)

P.S. naar mijn overtuiging kun je niet gereformeerd zijn en al het schrijven van Kuyper én Schilder onderschrijven (Schilder was het immers best oneens met Kuyper, vooral om de doop), de Cock is imho ook onverenigbaar met Kuyper en Schilder, volgens mij was zijn doopvisie net wat anders (Hij zat veeeel meer in de Nadere Reformatiehoek), als laatste... Augustinus was katholiek in hart en nieren, en echt niet gereformeerd. De GKv is gereformeerd, best wel gereformeerd zelfs, ik vind die uitspraak dan ook wat gekleurd maar wel begrijpelijk.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 22 jul 2007 11:50

André schreef:
kanselruil met lichte christelijk gereformeerden en nog vele andere ONgereformeerde zaken konden ermee door.
Ik vind dit dus een bijzonder fijn iets, dat je met je broeders en zusters kunt samenwerken.
Liturgie is overigens niet alleen een kerkboek....
Wie aan kanselruil doet moet samengaan.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1039
Lid geworden op: 07 mar 2006 19:21
Locatie: Velp
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 22 jul 2007 11:53

Raido schreef:Wie aan kanselruil doet moet samengaan.
Wat mij betreft gaan die twee kerken ook samen, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk.

André

Berichtdoor André » 22 jul 2007 11:58

Raido schreef:
André schreef:
kanselruil met lichte christelijk gereformeerden en nog vele andere ONgereformeerde zaken konden ermee door.
Ik vind dit dus een bijzonder fijn iets, dat je met je broeders en zusters kunt samenwerken.
Liturgie is overigens niet alleen een kerkboek....
Wie aan kanselruil doet moet samengaan.
Dat is gevoelsmatig?
Je kunt ook samengaan met twee gebouwen, twee 'wijken', toch?
Zoals hier boven gezegd werd dat het een ongereformeerde zaak is vind ik onzin. Wees dankbaar dat God je deze samenwerkingen mogelijk maakt, verhoring van gebeden m.i.

Gebruikersavatar
spacy
Kapitein
Kapitein
Berichten: 823
Lid geworden op: 19 jan 2005 18:23
Locatie: Assen
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 22 jul 2007 12:31

Wij doen ook aan kanselruil met de plaatselijke CGK,

maar geen van beide gemeentes die wil samengaan,
oa omdat de GKV met haar 5 kerken wijkgrenzen heeft getrokken door Assen heen
en de CGK die een stuk kleiner is met maar 1 kerk, geen grenzen heeft, en ook een socialer overizhct in zo'n compacte gemeente.

Daarnaast heeft de CGK op haar beurt weer kanselruil met de NGK, en dit men begrijpt dat de breuk tussen GKV en NGK helaas nog iets te vers is.
When I kneel before You, them I'm defying gravity

Gebruikersavatar
GKN'er
Sergeant
Sergeant
Berichten: 390
Lid geworden op: 26 jul 2006 20:33

Berichtdoor GKN'er » 22 jul 2007 12:47

Yotam schreef:maar schriftkritiek is geen liturgie. open avondmaal, doop voor baptisten, samensprekingen en kanselruil met lichte christelijk gereformeerden en nog vele andere ONgereformeerde zaken konden ermee door.

ONgereformeerd in jouw optiek. Belangrijke nuance, me dunkt. Waarschijnlijk zul jij mij, zonder mij en mijn geloofsbeleving en -opvattingen te kennen, ook "ongereformeerd" vinden, alleen vanwege het simpele feit dat wij niet van hetzelfde gereformeerde kerkgenootschap lid zijn. Strooien met termen als "ongereformeerd" is zeer gevaarlijk; ik hoop dat je dat beseft.

spacy schreef:Daarnaast heeft de CGK op haar beurt weer kanselruil met de NGK, en dit men begrijpt dat de breuk tussen GKV en NGK helaas nog iets te vers is.

Toch blijf ik het uiterst merkwaardig vinden (ik heb het in een ander topic ook al eens aangehaald) dat men in GKV-kringen thans "treurt" om de breuk met de NGK, terwijl de vrijgemaakten nóóit hebben getreurd om de breuk met hun broeders en zusters in de GKN.
Gereformeerde Kerken in Nederland, moge het neocalvinisme levend blijven!

Gebruikersavatar
spacy
Kapitein
Kapitein
Berichten: 823
Lid geworden op: 19 jan 2005 18:23
Locatie: Assen
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 22 jul 2007 13:12

GKN, de scheiding met jullie vind ik ook best wel vreemd geweest, dat wij als gereformeerden het zelfs voor elkaar krijgen midden in een oorlog een kerk te scheuren....


maar als ik nu kijk zijn de contacten in deze regio met de GKN minimaal, dit voral omdat de gkn vergrijzende gemeentes zijn, tenminste dat beeld heb ik er van, terwijl de gkv, ngk en cgk wel gemeentes zijn met een gevarieerde leeftijd aan leden.


Maar wat ik nog erger vind van die scheuringen is de gigantische ruzies in families die dat met zich mee kan brengen.
Bijvoorbeeld met die hersteld-gereformeerden weet ik dat door de ouders de kinderen ongeveer het huis uit zijn geschopt, dan denk ik mensen waar zijn jullie mee bezig?!? en geloof ik niet meer dat Jezus Christus op een of andere manier nog belangrijk is in het leven van dit soort druktemakers.
When I kneel before You, them I'm defying gravity

Gebruikersavatar
GKN'er
Sergeant
Sergeant
Berichten: 390
Lid geworden op: 26 jul 2006 20:33

Berichtdoor GKN'er » 22 jul 2007 16:30

spacy schreef:GKN, de scheiding met jullie vind ik ook best wel vreemd geweest, dat wij als gereformeerden het zelfs voor elkaar krijgen midden in een oorlog een kerk te scheuren....

Juist, en daar hebben beide kanten schuld aan, terwijl vrijgemaakten hinderlijk en eenzijdig blijven hameren op de vermeende exclusieve "schuld" van de gereformeerden.
Gereformeerde Kerken in Nederland, moge het neocalvinisme levend blijven!

Riska

Berichtdoor Riska » 22 jul 2007 17:30

Spacy schreef:maar als ik nu kijk zijn de contacten in deze regio met de GKN minimaal, dit voral omdat de gkn vergrijzende gemeentes zijn, tenminste dat beeld heb ik er van, terwijl de gkv, ngk en cgk wel gemeentes zijn met een gevarieerde leeftijd aan leden

Moet je toch verder kijken dan je neus lang is...
In onze gemeente zijn heel veel jonge gezinnen, en de kerkenraad bestaat ook niet alleen uit grijze leden, integendeel...

Gebruikersavatar
spacy
Kapitein
Kapitein
Berichten: 823
Lid geworden op: 19 jan 2005 18:23
Locatie: Assen
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 22 jul 2007 21:09

ik hoop van harte Riska dat dat beeld landelijk anders is, maar ik ken de gkn daar dus niet goed genoeg voor en doelde inderdaad alleen op deze regio
When I kneel before You, them I'm defying gravity

Gebruikersavatar
Wullimpie
Moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: 13 aug 2005 13:29
Locatie: Goeree Overflakkee
Contacteer:

Re: "Met verbazing"

Berichtdoor Wullimpie » 23 jul 2007 17:12

marin schreef:Onderwerpen.... enz.

Ger gem DE kerk

Is er echt dictatuur in refokerken?

De verhouding tussen de bijbel en de traditie

Mag je in de bevindelijke kerken wel zelf nadenken?

Ik heb de kerkscheuringen/op dogma's en daardoor de familie tragedie's meegemaakt, als ik dit lees dan is er weinig veranderd en verbeterd, nog steeds dezelfde strijdvragen/opmerkingen.

Jezus streed tegen de dogma's van die tijd!

Gelukkig dat Het Geloof in Jezus een persoonlijke relatie is met Hem, en daardoor de Here Jezus beter heb leren kennen, trouw wil zijn naar Zijn Woord, doen wat God van mij vraagt.

Wat denk je: Zou het helpen als Jezus terugkomt, en je zegt, ik ben Gereformeerd/Chr.Gereformeerd/vrijgemaakt/hervormd/en noem maar op, en Jezus zegt, ik ken u niet!!

Probeer dat eens in het geloof aan God voor te leggen.

groet
marin


Met verbazing :wink: zie ik dat het weer aardig richting een kerk discussie gaat. (dus offtopic)
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Gebruikersavatar
Yotam
Mineur
Mineur
Berichten: 144
Lid geworden op: 17 mei 2007 20:04

Berichtdoor Yotam » 23 jul 2007 19:30

Raido schreef:
De GKv wil baptisten herdopen? Of begrijp ik je niet goed? In dat geval zou dat inderdaad heel erg ongereformeerd zijn (ongereformeerd is voor mij 'dat wat in tegenspraak is met de gereformeerde belijdenis').
er waren baptisten uit engeland en die wilden hun kind in Nederland laten dopen omdat dat in hun eigen kerk niet kon..
dat is hetzelfde als dat ik pkner ben en ik ga naar de roomsen om absolutie te krijgen.

de dominee schreef in de kerkbode dat als er geen diensten in de gkv waren, dat men dan naar de chr.geref. kon gaan. hiermee bedoelde hij de plaatselijke chr.geref. kerk en niet die van dordrecht centrum. toen wij niet meer naar de gkv konden gingen wij dus naar de christelijk geref. kerk in dordrecht (bhp) daarvoor werden we onder tucht gezet.... een 2e zaak wat meetelde was dat het sabbatsgebod werd ontkracht. nu was de ondertuchtzetting op grond van dat sabbatsgebod...
Op basis van wat? De CGK is immers een zusterkerk?
de gkv vond op grond van het sabbatsgebod dat wij niet naar die chr.geref. (bhp) mochten. maar je mocht wel naar de cgk schreven ze, alleen ze bedoelden de 'lichten'
dat is nog krommer als je bedenkt dat het sabbatsgebod feitelijk niet meer gold omdat je niet per se naar de kerk hoefde...

er zijn liturgische hervormingen geweest en lang niet iedereen is het daar mee eens, de liturgie maakt je echter niet ongereformeerd.
die nieuwe liturgie is ongereformeerd. het is beter dat je die liturgie eens gaat bekijken (www.aanvulling.nl). de oude leer van karl barth komt weer naar boven. die leer word op mijn (reformatorische) school met kracht verworpen. dat halen ze nu weer gezellig binnen. (overigens was het liedboek der kerken al eens verworpen door een synode)

Ik ben geen voorstander van het open avondmaal

open avondmaal is onzin. lees het avondmaalsforumlier maar. dat formulier is gereformeerd. wie dat niet volgt is dus logischerwijs niet gereformeerd.
. Het document over de sabbatsheiliging kon ik ook niet van harte onderschrijven, daar ben ik ook gergemmer voor denk ik ;)
de sabbatsheiliging word gewoon verkracht.

P.S. naar mijn overtuiging kun je niet gereformeerd zijn en al het schrijven van Kuyper én Schilder onderschrijven (Schilder was het immers best oneens met Kuyper, vooral om de doop), de Cock is imho ook onverenigbaar met Kuyper en Schilder, volgens mij was zijn doopvisie net wat anders (Hij zat veeeel meer in de Nadere Reformatiehoek), als laatste... Augustinus was katholiek in hart en nieren, en echt niet gereformeerd. De GKv is gereformeerd, best wel gereformeerd zelfs, ik vind die uitspraak dan ook wat gekleurd maar wel begrijpelijk.
je moet em ook niet te letterlijk nemen. het is meer een 'in de lijn staan van' omdat iedereen zn fouten heeft. zo zien we bijv een dubbele predestinatie bij schilder. veronderstelde wedergeboorte, siek en andere dwalingen bij kuyper. een (mogelijk) accent verschil met de cock. zo is er overal wel wat op aan te merken.
dat rooms zijn van augustinus is logisch, toen was er nog geen gereformeerde kerk. maar voor bijna iedereen heeft de rkk afgedaan, vandaar dat ik hem even bij de gereformeerden trek omdat hij wel hetzelfde leert. het klinkt natuurlijk een beetje wazig als ik zeg dat we alleen maar (rooms) katholiek willen zijn. ckr als we bedenken dat het overgrote deel van de leer is vastgelegd op gereformeerde synodes.
menschen helpt elkaar, koopt Hollandschen waar
Christus heeft maar 1 kerk tot zijn bruid, Hij is geen polygamist.

Gebruikersavatar
Yotam
Mineur
Mineur
Berichten: 144
Lid geworden op: 17 mei 2007 20:04

Berichtdoor Yotam » 23 jul 2007 19:58

GKN'er schreef:
Yotam schreef:maar schriftkritiek is geen liturgie. open avondmaal, doop voor baptisten, samensprekingen en kanselruil met lichte christelijk gereformeerden en nog vele andere ONgereformeerde zaken konden ermee door.

ONgereformeerd in jouw optiek. Belangrijke nuance, me dunkt. Waarschijnlijk zul jij mij, zonder mij en mijn geloofsbeleving en -opvattingen te kennen, ook "ongereformeerd" vinden, alleen vanwege het simpele feit dat wij niet van hetzelfde gereformeerde kerkgenootschap lid zijn. Strooien met termen als "ongereformeerd" is zeer gevaarlijk; ik hoop dat je dat beseft.
ik strooide niet met, ik wees aan en benoemde. ik zal dus tegen jou niet zeggen 'jij bent ongereformeerd'omdat ik weinig van jou afweet. er kunnen net zo goed gereformeerden in andere kerken zitten.

Toch blijf ik het uiterst merkwaardig vinden (ik heb het in een ander topic ook al eens aangehaald) dat men in GKV-kringen thans "treurt" om de breuk met de NGK, terwijl de vrijgemaakten nóóit hebben getreurd om de breuk met hun broeders en zusters in de GKN.
de breuk is zeker wel betreurt, maar daar ging het niet om, God bewaarde Zijn kerk (uiteraard onze visie) daarvoor was men dankbaar, en dat is niet verwonderlijk omdat deze mensen intens hebben geleden onder het proloog en de vrijmaking zelf. die vrijmaking was erg, maar men had tenminste weer gereformeerde prediking, hoefde niet meer op te boksen tegen een hierarchische kerkregering. dat is een verademing.
menschen helpt elkaar, koopt Hollandschen waar

Christus heeft maar 1 kerk tot zijn bruid, Hij is geen polygamist.

Gebruikersavatar
GKN'er
Sergeant
Sergeant
Berichten: 390
Lid geworden op: 26 jul 2006 20:33

Berichtdoor GKN'er » 23 jul 2007 20:03

Yotam schreef:men had tenminste weer gereformeerde prediking, hoefde niet meer op te boksen tegen een hierarchische kerkregering. dat is een verademing.

Blablabla. Ik maak me bij dit soort reacties onbedoeld (ik heb een uiterst kalm karakter) toch kwaad. Maar ik negeer ze voortaan gewoon maar.
Gereformeerde Kerken in Nederland, moge het neocalvinisme levend blijven!


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 99 gasten