"Met verbazing"

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

marin
Luitenant
Luitenant
Berichten: 590
Lid geworden op: 02 jan 2007 23:06

"Met verbazing"

Berichtdoor marin » 18 jul 2007 09:41

Onderwerpen.... enz.

Ger gem DE kerk

Is er echt dictatuur in refokerken?

De verhouding tussen de bijbel en de traditie

Mag je in de bevindelijke kerken wel zelf nadenken?

Ik heb de kerkscheuringen/op dogma's en daardoor de familie tragedie's meegemaakt, als ik dit lees dan is er weinig veranderd en verbeterd, nog steeds dezelfde strijdvragen/opmerkingen.

Jezus streed tegen de dogma's van die tijd!

Gelukkig dat Het Geloof in Jezus een persoonlijke relatie is met Hem, en daardoor de Here Jezus beter heb leren kennen, trouw wil zijn naar Zijn Woord, doen wat God van mij vraagt.

Wat denk je: Zou het helpen als Jezus terugkomt, en je zegt, ik ben Gereformeerd/Chr.Gereformeerd/vrijgemaakt/hervormd/en noem maar op, en Jezus zegt, ik ken u niet!!

Probeer dat eens in het geloof aan God voor te leggen.

groet
marin
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 18 jul 2007 09:53

Jezus streed tegen de dogma's van die tijd!
Jezus streed hooguit tegen het Farizeïsche Wetticisme en de Saduceese dwalingen..

Wat denk je: Zou het helpen als Jezus terugkomt, en je zegt, ik ben Gereformeerd/Chr.Gereformeerd/vrijgemaakt/hervormd/en noem maar op, en Jezus zegt, ik ken u niet!!
Nee, maar daar gaan die topics ook niet over. Ze gaan over leerstellige zaken die belangrijk zijn..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gebruikersavatar
KohlbruggeHoog!
Verkenner
Verkenner
Berichten: 18
Lid geworden op: 09 dec 2005 15:49
Locatie: Groningen
Contacteer:

Berichtdoor KohlbruggeHoog! » 18 jul 2007 09:56

Dag marin,

Je frustratie over de hele rits aan kerkscheuringen uit het verleden kan ik wel delen. En uiteraard heb je de kern te pakken, God kennen als je Heiland, daar gaat het om.

Maar denk je niet dat als er in het verleden meer met elkaar gepraat was over verschillen van meningen/accenten, dat er dan minder kerkscheuringen zouden zijn geweest?

Die soms schijnbaar loze discussies zijn klaarblijkelijk nog steeds zaken die mensen bezig houden, ik ben blij dat er dan open over gepraat kan worden hoewel sommige discussies voor mij misschien minder relevant of wat muggezifterig zijn.

Als we maar tegen elkaar kunnen zeggen wat we vinden en er dan eens over nadenken, in gebed uiteraard. Persoonlijk ben ik door sommige discussies echt wel verder gekomen.

Groet,

A.K.
Kijk maar, er staat niet wat er staat!
-M. Nijhoff-

marin
Luitenant
Luitenant
Berichten: 590
Lid geworden op: 02 jan 2007 23:06

Berichtdoor marin » 18 jul 2007 11:44

Je frustratie over de hele rits aan kerkscheuringen uit het verleden kan ik wel delen. En uiteraard heb je de kern te pakken, God kennen als je Heiland, daar gaat het om.

Maar denk je niet dat als er in het verleden meer met elkaar gepraat was over verschillen van meningen/accenten, dat er dan minder kerkscheuringen zouden zijn geweest?

Als we maar tegen elkaar kunnen zeggen wat we vinden en er dan eens over nadenken, in gebed uiteraard. Persoonlijk ben ik door sommige discussies echt wel verder gekomen.


Hallo A.K

Ik heb geen fustratie over wat er is gebeurd in het verleden, maar een overzicht gekregen hoe het niet moet.

Mijn verandering is gekomen door alleen maar te doen wat God in Zijn Woord zegt, God vertrouwen op Zijn Woord.

Waar ik persoonlijk moeite mee had door kerkelijke uitleg/en dogma's over de Wetten die God gesteld heeft en de vervulling die in Jezus zijn gebracht, wat een enorme verwarring veroorzaakt in de kerken en gemeenten.

Overzicht gekregen van de Profetische tijden, juist in de tijd waarin wij leven.

Dat Jezus een volk voorbereidt op Zijn komst, en dat wij daar deel van kunnen uitmaken.

Hier is nog veel over te zeggen.

Natuurlijk is het nuttig met elkaar te spreken over Gods Woord, maar God wil ons verstand en geweten zuiveren en reinigen ook van verkeerde traditie's en gewoonten van bewuste en onbewuste zonden.

Zeker ik ben ook door discussie's en spreken met elkaar ook over Gods Woord gaan nadenken, en God gevraagd daar de leiding in te nemen over wat juist is, onder gebed.

groet
marin
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 18 jul 2007 12:02

Mijn verandering is gekomen door alleen maar te doen wat God in Zijn Woord zegt, God vertrouwen op Zijn Woord.
En dat is nou juist de reden van de kerkscheuringen.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

André

Berichtdoor André » 18 jul 2007 12:03

KohlbruggeHoog! schreef:Maar denk je niet dat als er in het verleden meer met elkaar gepraat was over verschillen van meningen/accenten, dat er dan minder kerkscheuringen zouden zijn geweest?
Nee, dat denk ik niet. Als men méér naar elkaar had geluisterd i.p.v. hun eigen standpunten te herhalen was het misschien anders verlopen.
Maar wsl is dit inherent aan de zondige mens dat het zo is gelopen.
Immers, wij zijn van nature geneigd God en onze naaste te haten.

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 18 jul 2007 12:13

Raido schreef:
Mijn verandering is gekomen door alleen maar te doen wat God in Zijn Woord zegt, God vertrouwen op Zijn Woord.
En dat is nou juist de reden van de kerkscheuringen.


Ik volg hem niet helemaal. Zou je iets nader kunnen verklaren waarom dat nu precies de reden is?
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Gebruikersavatar
The Engineer
Luitenant
Luitenant
Berichten: 545
Lid geworden op: 28 mei 2007 09:34

Berichtdoor The Engineer » 18 jul 2007 12:22

Ik volg hem niet helemaal. Zou je iets nader kunnen verklaren waarom dat nu precies de reden is?


Wat waarschijnlijk bedoelt wordt is dat de starter van dit topic een bepaalde interpretatie van de bijbel heeft die leidt tot God. Andere mensen zullen het daar niet mee eens zijn en een andere mening daarover hebben. Als men dan erg star hun eigen weg gaan krijg je, indien dit op grote schaal plaatsvindt, een kerkscheuring.
Overigens is het bovengenoemde ook een feit.
"Being second is to be the first of the ones who lose."

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 18 jul 2007 13:02

Gerdien B. schreef:
Raido schreef:
Mijn verandering is gekomen door alleen maar te doen wat God in Zijn Woord zegt, God vertrouwen op Zijn Woord.
En dat is nou juist de reden van de kerkscheuringen.


Ik volg hem niet helemaal. Zou je iets nader kunnen verklaren waarom dat nu precies de reden is?
Ik doelde op 'alleen maar te doen wat God in Zijn Woord zegt, God vertrouwen op Zijn Woord', alle (protestantse) kerken zijn gescheurd omdat men allemaal geloofde 'te doen wat God in Zijn Woord zegt' ..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

André

Berichtdoor André » 18 jul 2007 13:18

Raido schreef:
Gerdien B. schreef:
Raido schreef:
Mijn verandering is gekomen door alleen maar te doen wat God in Zijn Woord zegt, God vertrouwen op Zijn Woord.
En dat is nou juist de reden van de kerkscheuringen.


Ik volg hem niet helemaal. Zou je iets nader kunnen verklaren waarom dat nu precies de reden is?
Ik doelde op 'alleen maar te doen wat God in Zijn Woord zegt, God vertrouwen op Zijn Woord', alle (protestantse) kerken zijn gescheurd omdat men allemaal geloofde 'te doen wat God in Zijn Woord zegt' ..
Daar ben ik het niet mee eens, ik ken ook een vrij recent voorbeeld waar het voornamelijk om de liturgie gaat.

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 18 jul 2007 13:38

Daar ben ik het niet mee eens, ik ken ook een vrij recent voorbeeld waar het voornamelijk om de liturgie gaat.
Ik vermoed zo dat dit vooral gaat over de inhoudelijke zaken welke liederen, vertalingen etcetra.

Welke scheuring bedoel je? Hersteld-vrijgemaakt?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 18 jul 2007 14:40

Ik begrijp het! Hoe meer mensen er van overtuigt zijn dat het volgens de Bijbel is, hoe halsstariger ze worden en niet mere te discuseren valt.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

André

Berichtdoor André » 18 jul 2007 15:05

Raido schreef:
Daar ben ik het niet mee eens, ik ken ook een vrij recent voorbeeld waar het voornamelijk om de liturgie gaat.
Ik vermoed zo dat dit vooral gaat over de inhoudelijke zaken welke liederen, vertalingen etcetra.

Welke scheuring bedoel je? Hersteld-vrijgemaakt?
Ja, beide partijen hadden beter nog enkele jaren naar elkaar kunnen luisteren, maar misschien was dat al helemaal niet meer mogelijk. (dat luisteren)

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 18 jul 2007 15:13

André schreef:
Raido schreef:
Daar ben ik het niet mee eens, ik ken ook een vrij recent voorbeeld waar het voornamelijk om de liturgie gaat.
Ik vermoed zo dat dit vooral gaat over de inhoudelijke zaken welke liederen, vertalingen etcetra.

Welke scheuring bedoel je? Hersteld-vrijgemaakt?
Ja, beide partijen hadden beter nog enkele jaren naar elkaar kunnen luisteren, maar misschien was dat al helemaal niet meer mogelijk. (dat luisteren)
Er waren (inzoverre ik me daar over uit kan spreken) toch ook zeker wel 'leerstellige' punten of i.i.g zijn de herstelden vertrokken onder de vlag waar op staat 'doende wat God in Zijn Woord zegt'..

Men was niet te spreken over Ethiek (op basis van Gods Woord), Zondagsheiliging (Wet van God) de Sacramenten (bediening/bevel van Jezus Christus) toch dingen die telkens terugkomen bij scheuringen, uittredingen en kerkelijke ruzies..

Ds. de Cock is uitgezet van wege zijn problemen met het dopen van kinderen uit bepaalde gezinnen, bijvoorbeeld.. Vrijgemaakten hadden wat problemen met de doop en de separerende prediking.. Ik denk dat ik bij mijn punt blijf ;)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

André

Berichtdoor André » 18 jul 2007 15:37

Raido schreef:
André schreef:
Raido schreef:
Daar ben ik het niet mee eens, ik ken ook een vrij recent voorbeeld waar het voornamelijk om de liturgie gaat.
Ik vermoed zo dat dit vooral gaat over de inhoudelijke zaken welke liederen, vertalingen etcetra.

Welke scheuring bedoel je? Hersteld-vrijgemaakt?
Ja, beide partijen hadden beter nog enkele jaren naar elkaar kunnen luisteren, maar misschien was dat al helemaal niet meer mogelijk. (dat luisteren)
Er waren (inzoverre ik me daar over uit kan spreken) toch ook zeker wel 'leerstellige' punten of i.i.g zijn de herstelden vertrokken onder de vlag waar op staat 'doende wat God in Zijn Woord zegt'..
Hmhm, je kunt in de Bijbel geen gezangen vinden, dat klopt. Wel vreemd dat 'men' geen moeite had met de 29 gezangen, later 41 stuks.
Men was niet te spreken over Ethiek (op basis van Gods Woord), Zondagsheiliging (Wet van God) de Sacramenten (bediening/bevel van Jezus Christus) toch dingen die telkens terugkomen bij scheuringen, uittredingen en kerkelijke ruzies..
Mhaw, men vond het nieuwlichterij en dat was eng, want dan moet je nieuwe standpunten in nemen.
Ik denk dat ik bij mijn punt blijf ;)
Goed plan. 8)


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 58 gasten