Is er echt dictatuur in refokerken?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 17 jul 2007 23:35

In Lukas staat duidelijk dat Jezus het avondmaal instelt aan het begin van de maaltijd. Zodra iedereen aanligt begint Hij te spreken over de instelling van het avondmaal. Pas daarna gaat Judas pas weg.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Gebruikersavatar
Dirk
Sergeant
Sergeant
Berichten: 331
Lid geworden op: 24 mei 2005 20:44

Berichtdoor Dirk » 17 jul 2007 23:37

André schreef:1 Misschien is het handig even duidelijk te krijgen wat jij onder 'leer' verstaat?
2En het letten wat voor ogen is, dat is voor mij vakjargon, misschien wil je dat in andere woorden proberen te verpakken?
3Misschien lees ik er over heen, maar ik zie niet wat je veranderd hebt...
4Overigens quotes wijzigen daar wordt het over het algemeen niet duidelijker op.


1 en 2: kom ik morgen blew op terug
3 en 4: heb mijn eigen bericht aangepast en dus niet jou quote van mijn bericht.
Wijsheid en Intelligentie: een wereld van Verschil!!

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 18 jul 2007 06:55

Denkertje21 schreef: Het boek Waar staan de Gereformeerde Gemeenten? staat deze maand in de top tien van beste verkochte christelijke non-fictie.



Volgens mij is het geen verkeerd idee om nu naar de boekhandel te rennen en het boek te bestellen zodat je ook inhoudleijk een oordeel kan vellen over de reden waarom de kerkenraad denkt om de schrijver ervan onder censuur te moeten stellen!

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 18 jul 2007 07:00

Ik ren wel naar websites, mooi gratis én dezelfde tekst ;)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8819
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 18 jul 2007 07:18

Denkertje21 schreef:
Denkertje21 schreef: Het boek Waar staan de Gereformeerde Gemeenten? staat deze maand in de top tien van beste verkochte christelijke non-fictie.

Volgens mij is het geen verkeerd idee om nu naar de boekhandel te rennen en het boek te bestellen zodat je ook inhoudleijk een oordeel kan vellen over de reden waarom de kerkenraad denkt om de schrijver ervan onder censuur te moeten stellen!

Ook zonder het boek te lezen kun je die reden wel achterhalen denk ik: er staat kritiek in op de prediking en dus op de leer; daarmee is het een niet langs de kerkelijke weg ingediend bezwaarschrift. Aangezien het een op de verkeerde wijze ingediend bezwaarschrift is, valt het onder artikel 55 van de Dordtse Kerkorde, dat weer ge-ent is op het vijfde gebod (overtreding van het gezag) en daarom wordt censuur toegepast.
Ik vind het erg rigoreus geredeneerd, maar dat is de formele reden voor de tuchtmaatregel.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Sabra
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3115
Lid geworden op: 04 apr 2003 15:00

Berichtdoor Sabra » 18 jul 2007 07:37

Dirk schreef:
Ook het Hooglied beschrijft niet hoe de vereniging is en heeft plaats gevonden. Blijkbaar is dit de grens die de God ons heeft willen aangeven in zijn Woord.




Nee, maar het is wel een erotisch lofdicht. Daarnaast wordt er meerdere malen in de bijbel gesproken over gemeenschap.

Overigens vind ik de krampachtigheid waarmee jij dit onderwerp in de taboesfeer tracht te houden nogal tekenend.

Gebruikersavatar
leclerc
Kapitein
Kapitein
Berichten: 936
Lid geworden op: 21 dec 2004 09:50

Berichtdoor leclerc » 18 jul 2007 07:40

indeed, over seks kan toch gewoon gesproken worden? Je moet natuurlijk wle de juiste toon aanslaan, maar als je het tot een taboe maakt word er alleen maar over seks gesproken op fluistertoon, met rode oortjes en dom gegiechel.
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

Sabra
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3115
Lid geworden op: 04 apr 2003 15:00

Berichtdoor Sabra » 18 jul 2007 07:42

Dirk schreef:
De kerkenraad mag alleen iemand weigeren als hij (of zij) in zonden leeft.


Het is jammer dat kerkenraden veelal hun eigen subjectieve maatstaven hanteren om het bovenstaande te bepalen.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 18 jul 2007 08:36

Raido schreef:Ik ren wel naar websites, mooi gratis én dezelfde tekst ;)


waar dan????

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 18 jul 2007 08:40

leclerc schreef:indeed, over seks kan toch gewoon gesproken worden? Je moet natuurlijk wle de juiste toon aanslaan, maar als je het tot een taboe maakt word er alleen maar over seks gesproken op fluistertoon, met rode oortjes en dom gegiechel.


We gaan mega off topic, maar WAAROM denk je nou dat God aan seks zo'n goed gevoel heeft meegegeven?? (Ik merk nu al dat bijna het woord 'orgasme' niet durf te gebruiken om niemand te kwetsen...)

Triest is alleen dat mensen binnen de kerk elke goede bedoeling om hier open en eerlijk over te praten de kop in drukken en zelfs met een ban bestraffen.

Triester is nog dat zij op Gods stoel gaan zitten!

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 18 jul 2007 08:59

| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gebruikersavatar
Dirk
Sergeant
Sergeant
Berichten: 331
Lid geworden op: 24 mei 2005 20:44

Berichtdoor Dirk » 18 jul 2007 19:22

Sabra schreef:
Dirk schreef:
Ook het Hooglied beschrijft niet hoe de vereniging is en heeft plaats gevonden. Blijkbaar is dit de grens die de God ons heeft willen aangeven in zijn Woord.

Overigens vind ik de krampachtigheid waarmee jij dit onderwerp in de taboesfeer tracht te houden nogal tekenend.


Nu ja, dan hebben we een verschil van mening over wat de taboesfeer is.
Wijsheid en Intelligentie: een wereld van Verschil!!

Gebruikersavatar
Dirk
Sergeant
Sergeant
Berichten: 331
Lid geworden op: 24 mei 2005 20:44

Berichtdoor Dirk » 18 jul 2007 19:34

Dirk schreef:
André schreef:1 Misschien is het handig even duidelijk te krijgen wat jij onder 'leer' verstaat?
2En het letten wat voor ogen is, dat is voor mij vakjargon, misschien wil je dat in andere woorden proberen te verpakken?
3Misschien lees ik er over heen, maar ik zie niet wat je veranderd hebt...
4Overigens quotes wijzigen daar wordt het over het algemeen niet duidelijker op.


1 en 2: kom ik morgen blew op terug
3 en 4: heb mijn eigen bericht aangepast en dus niet jou quote van mijn bericht.


1: als ik het over de 'Leer' heb bedoel ik de waarheid zoals deze gegrond is op Gods Woord en geleerd wordt in een bepaald kerkverband. Dit betekent dat in de uitwerking hiervan tussen jou en mijn kerkverband verschillen zijn aan te wijzen. Uiteraard begint de leer in ieder kerkverband (ook in de GG) met het onverkort preken van de hele Bijbel.
2: 1 samuel 16: 7(SV). Doch de HEERE zeide tot Samuel: Zie zijn gestalte niet aan, noch de hoogte zijner statuur, want Ik heb hem verworpen; want het is niet gelijk de mens ziet; want de mens ziet aan, wat voor ogen is, maar de HEERE ziet het hart aan.
Wat ik bedoelde te zeggen is dat wij slechts de buitenkant kunnen zien en de vruchten van het geloof die iemand voortbrengt.
Wijsheid en Intelligentie: een wereld van Verschil!!

Gebruikersavatar
Dirk
Sergeant
Sergeant
Berichten: 331
Lid geworden op: 24 mei 2005 20:44

Berichtdoor Dirk » 18 jul 2007 19:39

leclerc schreef:indeed, over seks kan toch gewoon gesproken worden? Je moet natuurlijk wle de juiste toon aanslaan, maar als je het tot een taboe maakt word er alleen maar over seks gesproken op fluistertoon, met rode oortjes en dom gegiechel.


klopt, maar seksualiteit is iets heel kwetsbaars en iets wondermoois. De opmerkingen die in het openbaar rondgaan over seksualiteit walsen vaak finaal over het kwetsbare en overweldigennd mooie van de seksualiteit heen.

Vandaar mijn pleidooi om dit onderwerp alleen in een 'beschermde' omgeving aan de orde te laten komen. Maar dan wel uitgebreid, volledig en compleet. Want als de ouders (zij zijn nummer 1 in het voorlichten hierover) zich er ook met een "jantje van leiden" afmaken gaat er inderdaad heel veel fout.
Wijsheid en Intelligentie: een wereld van Verschil!!

Gebruikersavatar
Dirk
Sergeant
Sergeant
Berichten: 331
Lid geworden op: 24 mei 2005 20:44

Berichtdoor Dirk » 18 jul 2007 20:03

Gerdien B. schreef:In Lukas staat duidelijk dat Jezus het avondmaal instelt aan het begin van de maaltijd. Zodra iedereen aanligt begint Hij te spreken over de instelling van het avondmaal. Pas daarna gaat Judas pas weg.


klopt. maar als ik de andere evangelieen lees kom ik toch tot de conclusie dat Judas al weg was voordat het avondmaal is ingesteld. Mattheus en Markus schrijven beiden dat na de instelling van het avondmaal de lofzang is gezongen en dat zij weggingen. In beide evangelieen wordt het aanwijzen van Judas geplaatst voor het het instellen van het Heilig Avondmaal. Lukas plaatst dit er na. Het lijkt er dus op dat de instelling van het Heilig Avondmaal aan het eind van de paasviering heeft plaatsgevonden. uit Johannes blijkt echter dat nadat Judas is weggegaan Jezus nog veel onderricht aan zijn discipelen geeft. Het weggaan van Judas zo daarmee dus meer aan het begin van de paasviering hebben plaatsgevonden.
Wijsheid en Intelligentie: een wereld van Verschil!!


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten