Is er echt dictatuur in refokerken?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Denkertje21

Is er echt dictatuur in refokerken?

Berichtdoor Denkertje21 » 11 jul 2007 18:30

Ds. Hegger heeft een open brief geschreven waarin hij met name de Gereformeerde Gemeenten beticht van dictatuur die erger is dan die van Rome.

Een aantal citaten die er niet om liegen:

"in de rechterflank van de gereformeerde gezindte wordt in sommige kerken de vrijheid van meningsuiting veel meer aan banden gelegd dan in de R.-k. Kerk. In sommige protestantse kerken straft de kerkenraad iemand die ook maar het minste theologische meningsverschilletje met de kerkenraad durft te uiten, met onthouding van het Heilig Avondmaal. Volgens hen is het uiten van een opinie die verschilt van die van de kerkenraad, een ontheiliging van het teken en zegel van de liefde van Christus. "
(...)
"Deze protestantse kerkenraadsleden voegen rustig hun eigen ideetjes aan de Bijbel toe. Ze zijn blijkbaar niet beducht voor de waarschuwingen aan het slot van de Bijbel (Openb. 22:18,19) tegen hen die iets in de Bijbel inlassen of er iets van afdoen. "
(...)
Meent u terecht dat u, uitsluitend op grond van de conclusies van uw redeneringen, een medebroeder zo zwaar moogt straffen? Gaat u daarmee niet op de rechterstoel van Christus zitten en stelt u het voor alsof Hij dit gelovige kind van God verbiedt om aan de maaltijd van Zijn liefdesverbond deel te nemen, enkel omdat hij niet kan instemmen met de gedachtespinseltjes van u? En dat terwijl uw ideetjes nergens in de Bijbel te vinden zijn. Waar blijft dan het reformatorische Sola Scriptura?
(...)
"Is het bovendien niet uitermate triest dat van het liefdemaal van Christus een zwaard wordt gemaakt om een kind van God geestelijk neer te steken?"
(...)
"Geldt bij u soms: Presbiterio locuto causa finita? “Als de kerkenraad heeft gesproken, is de zaak beslecht”? Wie zich tegen een leeruitspraak van de kerkenraad verzet, anathema sit! (Gal. 1:8,9) - "

De gehele brief is hier te lezen:
http://www.refo-nieuws.nl/nieuws/2007/O ... _Gemeenten

Zelf kan ik helaas niets anders dan de brief van ds Hegger beamen.
Maar ik ben benieuwd of jullie vinden dat hij gelijk of ongelijk heeft!

Jo'tje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2925
Lid geworden op: 26 jan 2006 00:25

Berichtdoor Jo'tje » 11 jul 2007 21:38

"Is het bovendien niet uitermate triest dat van het liefdemaal van Christus een zwaard wordt gemaakt om een kind van God geestelijk neer te steken?"


Dat is niet alleen uitermate triest, dat is heel verdrietig, oneerbiedig..
pobody's nerfect

Hero
Luitenant
Luitenant
Berichten: 513
Lid geworden op: 14 sep 2006 21:17
Locatie: NL
Contacteer:

Berichtdoor Hero » 11 jul 2007 22:16

Drs. Hegger ?... kwam bij zijn overgang naar de reformatie : van de drup in de regen !! :wink:
Profetie, is de Geschiedenis van de Toekomst

Gebruikersavatar
hamlap
Luitenant
Luitenant
Berichten: 542
Lid geworden op: 06 feb 2005 13:54
Contacteer:

Berichtdoor hamlap » 11 jul 2007 23:25

Ik heb de brief van ds. Hegger niet in zijn geheel gelezen, maar ik kan me voorstellen dat hij de vinger bij deze zaak legt.
Faith will vanish into sight
Hope be emptied in delight
Love in heav'n will shine more bright
Therefore give us love.

André

Berichtdoor André » 11 jul 2007 23:31

Ik heb de brief gelezen ja.
Zelf kan ik helaas niets anders dan de brief van ds Hegger beamen.
Maar ik ben benieuwd of jullie vinden dat hij gelijk of ongelijk heeft!
Ik voel geen enkele behoefte (meer) om hier inhoudelijk op in te gaan.
Het enige wat ik als leek/buitenstaander zie is dat de kerkmuren steeds hoger worden en de deuren steeds smaller.

Gebruikersavatar
hamlap
Luitenant
Luitenant
Berichten: 542
Lid geworden op: 06 feb 2005 13:54
Contacteer:

Berichtdoor hamlap » 11 jul 2007 23:33

Dit vond ik vandaag op Refonieuws.nl. Weer zo'n voorbeeld waarbij iemand geweerd wordt van het Avondmaal....

Seksuoloog geweerd van avondmaal

’s-GRAVENPOLDER - Drs. Piet Wagenaar, hulpverlener bij Eleos en medewerker aan de vragenrubriek van Refoweb, mag van de kerkenraad van de Gereformeerde Gemeente van ’s-Gravenpolder niet aan het avondmaal aangaan. Dat meldt het Nederlands Dagblad woensdag.

De reden daarvoor is het boek Samen genieten, waarvan Wagenaar eindredacteur is. Het boek, dat is geschreven door zeven Eleos-medewerkers, gaat over seksualiteit binnen het huwelijk. De kerkenraad van ’s-Gravenpolder vond bepaalde expliciete beschrijvingen in strijd met het zevende van de tien geboden (’Gij zult niet echtbreken’) en weert Wagenaar van het avondmaal tot hij schuld heeft beleden.

Om aan de kritiek tegemoet te komen heeft de eindredacteur de tweede druk op enkele plaatsen gewijzigd en naar eigen zeggen "minder openhartig taalgebruik gehanteerd". Zo is een beschrijving geschrapt van een man en vrouw die met elkaar naar bed gaan, waarmee seksuoloog en psychotherapeut Wagenaar zijn hoofdstuk ’Samen vrijen’ opende. Eleos, de instelling voor gereformeerde geestelijke gezondheidszorg, heeft respect voor dit besluit.

Scriba S. Boogaard van de Gereformeerde Gemeente van ’s-Gravenpolder wil niets over de zaak kwijt. Wagenaar zelf is met vakantie.
Faith will vanish into sight

Hope be emptied in delight

Love in heav'n will shine more bright

Therefore give us love.

Gebruikersavatar
spacy
Kapitein
Kapitein
Berichten: 823
Lid geworden op: 19 jan 2005 18:23
Locatie: Assen
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 12 jul 2007 00:04

als gkv-er besef ik me dat ik bij de volgende uitspraak mnstens net zo kritsch naar onze eigen kerken mag kijken,

maar er wordt in de Bijbel iets gezegd over het hebben of niet hebben van de liefde...

mensen wordt toch eens wakker, hier worden op deze manier Farizeese oordelen uitgesproken die de barmhartigheid die God juist is, in de weg staan!!
When I kneel before You, them I'm defying gravity

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 12 jul 2007 06:43

Niet alleen in 'refokerken', daarnaast zijn er 'refokerken' waar dit niet gebeurd. Ik wordt hier zelf ook verdrietig van, dat het in mijn kerkverband zo moet gaan, toch heb ik deze dingen nog nooit meegemaakt in mijn gemeente (goed Ds. de Wit stond vooraan in het afbranden van K. van der Zwaag). Laten we alleen eens gewoon naar het hele spectrum van het protestantisme kijken.

Ik wil nog eens herhalen dat ik het nog steeds volledig eens ben met de grondbeginselen van Reformatie van de zestiende eeuw: alleen de Schrift, alleen door genade en geloof in Christus alleen. Maar ik ben het niet eens met de vele menselijke toevoegselen die de oorzaak zijn geworden van de talloze kerkscheuringen in het versplinterde en daarom vaak krachteloze protestantisme. Ik zeg het de eerste protestantse ex-priester Maarten Luther na: ‘Hier sta ik, ik kàn niet anders.’ Ook ik kon niet anders dan deze brief publiceren.

En dat gaat niet alleen op voor de 'rechterflank van de gereformeerde gezindte, maar voor het hele protestantisme, niet alleen het gereformeerde in Nederland. Niet alleen die rare zware bevindelijken (Farizeërs ...) dat gaat op voor herstelden, voor vrijgemaakten.. Het toevoegen van menselijke dingen, boeken schrijfsels ...

Verder.. laten we de Gereformeerde Gemeenten niet gaan afbranden, ik begrijp bijvoorbeeld niet waarom dit soort 'nieuws' in de krant komt. Mag ik binnenkort smullen van de avondmaalsweigeringen in de GKv?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

pol
Majoor
Majoor
Berichten: 2482
Lid geworden op: 07 jun 2005 21:47

Berichtdoor pol » 12 jul 2007 06:50

Is er dan zoveel verschil per gergem kerk. Ik dacht eigenlijk dat het allemaal ongeveer hetzelfde was?

Gebruikersavatar
leclerc
Kapitein
Kapitein
Berichten: 936
Lid geworden op: 21 dec 2004 09:50

Berichtdoor leclerc » 12 jul 2007 07:30

Laten we het alsjeblieft niet meteen op dit kerkverband trekken. Ik heb de indruk dat de gemiddelde gergemmer op dit forum zich al heel snel gebashd voelt als hun kerkverband negatief wordt bejegend.
Daar win je niets mee in de discussie. Wel onderschrijf ik de uitlatingen van ds. Hegger, die ook van toepassing zouden kunnen zijn in andere protestante kerkverbanden.
dat mensen van het avondmaal worden geweerd om hun afwijkende mening vindt ik ronduit stuitend.
Het feit dat een kerkenraad in verlegenheid wordt gebracht vanwege een expliciete beschrijving van het paren.. mwah.. Hoe dirty-minded ben je dan zelf?
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

Gebruikersavatar
spacy
Kapitein
Kapitein
Berichten: 823
Lid geworden op: 19 jan 2005 18:23
Locatie: Assen
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 12 jul 2007 07:39

inderdaad, wat ik daarnaast erg vreemd vind is dat het afhouden van iemand zo landelijk bekend gemaakt wordt, zelfs de personen voor wie het wel terecht zou zijn wil je dat niet toewensen.

ik dacht dat we vermanen met 2 broeders, daarna + 2 getuigen en daarna met de gemeente, maar dat we het daar dan maximaal bij laten.
When I kneel before You, them I'm defying gravity

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 12 jul 2007 07:49

spacy schreef:wat ik daarnaast erg vreemd vind is dat het afhouden van iemand zo landelijk bekend gemaakt wordt, zelfs de personen voor wie het wel terecht zou zijn wil je dat niet toewensen.


Aangezien een ambtsdrager niet over een censuurzaak mag communiceren (op straffe van zelf onder censuur gezet te worden), is het iemand geweest uit de kennissenkring van degene die onder censuur is gezet. Volgens het bericht uit het ND (dat overigens opvallend vaak over dit soort kwesties rapporteert) is dat ds. Hegger geweest. Dat hij daar zo z'n redenen voor heeft blijkt ook wel uit zijn publicaties, zoals "Vader, ik klaag u aan", gericht tegen de volgens hem te grote invloed van ambtsdragers binnen de GG.

Ik vind het dan ook wel een kerkpolitieke kwestie, waarbij ds. Hegger tamelijk vergaande dingen durft te zeggen.

Het boekje van drs. Wagenaar ken ik qua inhoud trouwens niet, dus kan ik er inhoudelijk weinig over zeggen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 12 jul 2007 08:15

Enerzijds vreest men voor gergembashen, aan de andere kant: hoe komt het dat er zovaak dergelijke berichten over de gergem worden gepubliceerd? Is het een hetze, zoals Wilders die tegen de islam voert, of zijn er echt dingen aan de hand die nu wel en vroeger niet in het nieuws kwamen?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

pol
Majoor
Majoor
Berichten: 2482
Lid geworden op: 07 jun 2005 21:47

Berichtdoor pol » 12 jul 2007 08:44

De gergem kwam mij over als één hechte club of je nu in Groningen woonde of in Zeeland. Ze gingen er allemaal voor. Kledingidentiteit, haardracht, een beetje Amish-achtig, maar ik had er altijd wel respect voor. Je ging voor je geloof!
Maar ik geloof dat het nu aardig verrechts en de wettische kant wel erg benadrukt wordt. Maar ik weet niet of ik het juist heb met deze mening.
Daarbij wil ik de gergemmers in ons midden echt niet afkraken of pijn doen absoluut niet, want in ons kerkverband schort er ook wel wat.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 12 jul 2007 08:51

elbert schreef: Ik vind het dan ook wel een kerkpolitieke kwestie, waarbij ds. Hegger tamelijk vergaande dingen durft te zeggen.


Aan het eind van zijn brief schrijft Hegger met Luther: "hier sta ik, ik kan niet anders".
Natuurlijk doet het pijn, maar niet alles is met de mantel der liefde te bedekken! Dit zijn ronduit wantoestanden en de hiërarchie in met name de Ger. Gem. neemt inmiddels dermate gevaarlijke vormen aan dat het goed is dat iemand dit publiekelijk aan de kaak stelt.

Van ds. Hegger weet ik dat hij een grote liefde heeft voor de Ger.Gem. en dat hij er niet op uit is om de Ger.Gem onderuit te halen.

Dit topic is zeker niet bedoeld om de Ger.Gem. te bashen: het zijn mijn vrienden die mij mijn feilen tonen.

Ik ben blij dat hier eindelijk het beestje bij de naam wordt genoemd. Dit kan niet zo doorgaan. Zo ga je niet met het Lichaam van Christus om.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 96 gasten