Is er echt dictatuur in refokerken?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 13 jul 2007 22:57

In de GerGem is het zo dat iemand gekozen wordt voor 4 jaar. Daarna is hij gewoon weer herkiesbaar, of hij moet er voor kiezen om zichzelf niet meer herkiesbaar te stellen. Wij hebben het idd een keer geehad dat iemand 40 jaar onafgebroken in de kerkenraad zat.

Watt mij met de 2-tallen nog al sterk opvalt, is dat ze geneigd zijn om een niet favoriet iemand te zetten tegen over iemand die zij graag in de kerkenraad zouden willen zien. ook al hebben mensen een aantal keer bedankt.. pardon.. de vrijmoedigheiod niet gehad om het beroep aan te nemen, dan toch worden ze de volgende keer weer op een 2 tal gezet. Dat begrijp ik echt niet.

Dat is net als dat ze geen jeugdouderling wilden in mijn vorige gemeente. De jeugd moest bij iedereen terecht kunnen. helaas waren de favoriete ambtsdragers van de jeugd diakenen. Ik vind het echt een gemiste kans als je zoiets laat lopen. We hebben een lagere school meester als diaken die door alle (oud) leerlingen geprezen wordt. Hij zou er geknipt voor wezen!!
Zo zetten ze ene goede organist op 2-tal. Ik begrijp dat niet. Je moet ook echt naar iemand zijn gaven kijken vind ik.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Gebruikersavatar
Dirk
Sergeant
Sergeant
Berichten: 331
Lid geworden op: 24 mei 2005 20:44

Berichtdoor Dirk » 14 jul 2007 11:44

Sabra schreef:
Dirk schreef:En dan nog iets: hoort sexualiteit in het publieke domein (waar het gedrukte woord wordt verspreid)? ik denk het niet, volgens mij is dit iets wat hoort binnen de opvoeding (gezin), kerkenwerk (JV en cathechesatie) en onderwijs. imho hoort sexualiteit (ook het bespreken hiervan) thuis binnen vertrouwensrelaties.

Gezien het aantal vragen in bijv. de vragenrubriek van deze website is er nogal een gebrek aan kennis c.q. een behoefte om in een meer open sfeer te spreken over sexualiteit.

Bovendien wat is er mis met het op professionele wijze bespreken van sexualiteit door een seksuoloog? Waarom zou het thuishoren in het kerkenwerk? De dominee of een ouderling die moet gaan uitleggen hoe sexualiteit werkt en hoe het lichaam van de man resp. de vrouw reageert op seksuele prikkels?

Maar ik zal me niet verder opwinden over zoveel domheid.

Er is op zich niets mis met bespreken van deze zaken, maar niet in het publieke domein. En misschien heb ik de kring waarin het wel thuis hoort te nauw omschreven.

Ik heb hier dus niet bedoeld te zeggen dat men dan maar zijn mond moet houden (hoewel ik denk dat het voor de goede naam van het Christendom wel wenselijk zou zijn, vandaar ook mijn oproep), wel dat men niet meer in staat is om op de juiste plaats zijn mond open te kunnen doen.


De enige lieden die zorgen voor een negatief effect op het imago van het christendom zijn de leden van deze kerkenraad die van mening waren de auteur tot de orde te moeten roepen en predikanten zoals Op 't Hoff, die menen zich te moeten uitten over de legging.

Als dit het enige is waar deze mensen zich druk over kunnen maken, heb je gelijk. Maar mogen we de lat dan niet hoog leggen? Met andere woorden: mogen we elkaar er nog op wijzen om in alles Gods geboden na te volgen en dit nauwgezet te doen? Of moeten we het allemaal maar een beetje makkelijk nemen en doen wat ons zelf goeddunkt? (Niet dat ik iedere predikant kan volgens in zijn redenering, maar dat even terzijde)

Graag zou ik al deze gereformeerde broeders in het vervolg zien in hun zwarte legging, 't is per slot van rekening mannenkleding.
:mrgreen:
Wijsheid en Intelligentie: een wereld van Verschil!!

Sabra
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3115
Lid geworden op: 04 apr 2003 15:00

Berichtdoor Sabra » 14 jul 2007 16:33

Dirk schreef:Er is op zich niets mis met bespreken van deze zaken, maar niet in het publieke domein. En misschien heb ik de kring waarin het wel thuis hoort te nauw omschreven.


Dan moet jij het Hooglied maar uit je bijbel scheuren. Tot op heden heb jij geen enkel argument genoemd waarom je niet over sexualiteit zou kunnen praten.

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 14 jul 2007 20:30

Sabra schreef:
Dirk schreef:Er is op zich niets mis met bespreken van deze zaken, maar niet in het publieke domein. En misschien heb ik de kring waarin het wel thuis hoort te nauw omschreven.


Dan moet jij het Hooglied maar uit je bijbel scheuren. Tot op heden heb jij geen enkel argument genoemd waarom je niet over sexualiteit zou kunnen praten.
Om je vast in te dekken voor het Gergem-argument 'maar dat gaat over de Kerke Christi', er staan ook genoeg beschrijvingen van seksualiteit.. 'En hij lag bij haar' en 'Hij ging tot haar in' en 'Hij bekende haar'.

Daarnaast is het ridicuul het is een boek. Je moet een boek kopen en lezen, bij dit boek hoort een gebruiksaanwijzing en een doelgroep. De doelgroep zijn gehuwden, binnen het heilige huwelijk vind seksualiteit plaats. Ik vind de definitie van 'publieke domein' wat vreemd, natuurlijk iedereen kan dat boek kopen, je hoeft niet je trouwakte mee te nemen om dit boekje te lezen.

Daarnaast geloof ik niet dat de intentie van Wagenaar in de verste verte iets te maken heeft met het oproepen tot overspelig gedrag, overtreding van het zevende gebod of het stichten van tweedracht in de gemeente. We kunnen op elke slak zout gaan leggen, maar wiens verantwoordelijkheid is het dat er verknipte mensen zijn die niet tegen het beschrijven van zaken kunnen die ze zelf uitvoeren? Het doet mij denken aan een aflevering van Monty Python waar een man blijft ontkennen dat hij seks heeft met zijn vrouw maar wel een zoontje heeft.. 'It just appeard' ...

Wagenaar heeft niet met een megafoon op een houten kratje in het centrum gestaan om rond te bazuinen hoe je jou seksuele problemen moet of kunt oplossen. Ik vind het triest.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gebruikersavatar
The Engineer
Luitenant
Luitenant
Berichten: 545
Lid geworden op: 28 mei 2007 09:34

Berichtdoor The Engineer » 15 jul 2007 13:05

Het is triest. En inderdaad, Jezus vermaande de farizeers (indirect) ook over de wetjes en regeltjes.

Ook is de afwijzing van het avondmaal ongegrond. De bijbel zegt er niets over. Dus dat is ook weer een menselijke regel.

En ook is er de vrijheid. Je hoeft het boekje niet te kopen! Het is ook een kwestie van respect. Laat die man lekker zo'n boekje schrijven als jij het niet leest heb je er ook geen last van.
"Being second is to be the first of the ones who lose."

Gebruikersavatar
leclerc
Kapitein
Kapitein
Berichten: 936
Lid geworden op: 21 dec 2004 09:50

Berichtdoor leclerc » 16 jul 2007 07:44

[quote="Raido"]

Daarnaast geloof ik niet dat de intentie van Wagenaar in de verste verte iets te maken heeft met het oproepen tot overspelig gedrag, overtreding van het zevende gebod of het stichten van tweedracht in de gemeente. We kunnen op elke slak zout gaan leggen, maar wiens verantwoordelijkheid is het dat er verknipte mensen zijn die niet tegen het beschrijven van zaken kunnen die ze zelf uitvoeren? Het doet mij denken aan een aflevering van Monty Python waar een man blijft ontkennen dat hij seks heeft met zijn vrouw maar wel een zoontje heeft.. 'It just appeard' ...

[quote]

http://www.youtube.com/watch?v=wwo8qxUit00
Ik gok dat je het over deze had?
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 16 jul 2007 08:27

Ik had nog zitten zoeken naar postings van jou in het youtubetopic ja..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gebruikersavatar
LeChat
Generaal
Generaal
Berichten: 4858
Lid geworden op: 27 jun 2005 22:18
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 16 jul 2007 15:19

Gerdien B. schreef:In de GerGem is het zo dat iemand gekozen wordt voor 4 jaar. Daarna is hij gewoon weer herkiesbaar, of hij moet er voor kiezen om zichzelf niet meer herkiesbaar te stellen.
4 jaar? Bij ons (ook GG) zijn de ouderlingen en diakenen elke 2 jaar aftredend... Maar wellicht komt dat ook door de grootte van de kerkenraad?
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 17 jul 2007 12:26

Ze zijn wéér een stap verder gegaan. Dit staat in het ND van vandaag:

Auteur Bram Bart onder censuur
KRABBENDIJKE – Mr. Bram Bart is door zijn kerkenraad van de Gereformeerde Gemeente in Krabbendijke onder censuur gezet. Aanleiding is de verschijning van zijn boek Waar staan de Gereformeerde Gemeenten? vorige maand.
In dit boek uit Bart kritiek op de gangbare prediking binnen het kerkverband. De auteur mocht al niet meer aan het avondmaal. Bart kan bij de classis in beroep tegen de maatregel. Het boek Waar staan de Gereformeerde Gemeenten? staat deze maand in de top tien van beste verkochte christelijke non-fictie.

Gebruikersavatar
Harm-J
Majoor
Majoor
Berichten: 1689
Lid geworden op: 27 dec 2006 14:43
Locatie: Lugdunum

Berichtdoor Harm-J » 17 jul 2007 12:47

Om het hier boven geschrevene schreef een week terug al:
en goede vriend van mij (psycholoog) zegt vaak: het kan altijd verder, als iemand denkt dat het niet verder kan gaan.
:mrgreen:

Maar goed, het lijkt mij tijd worden, dat een aantal mensen in Gergem misschien eens bij zich zelf te rade moeten gaan, waar ze nu mee bezig zijn...
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 17 jul 2007 12:55

Denkertje21 schreef:Ze zijn wéér een stap verder gegaan. Dit staat in het ND van vandaag:

Auteur Bram Bart onder censuur
KRABBENDIJKE – Mr. Bram Bart is door zijn kerkenraad van de Gereformeerde Gemeente in Krabbendijke onder censuur gezet. Aanleiding is de verschijning van zijn boek Waar staan de Gereformeerde Gemeenten? vorige maand.
In dit boek uit Bart kritiek op de gangbare prediking binnen het kerkverband. De auteur mocht al niet meer aan het avondmaal. Bart kan bij de classis in beroep tegen de maatregel. Het boek Waar staan de Gereformeerde Gemeenten? staat deze maand in de top tien van beste verkochte christelijke non-fictie.
Volgens mij was hij al voor Wagenaar gecensureerd...

Daarnaast... Het ND heeft er wel zin in zég...
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 17 jul 2007 13:02

Raido schreef: Volgens mij was hij al voor Wagenaar gecensureerd...

Daarnaast... Het ND heeft er wel zin in zég...


Wagenaar is de toegang tot het Avondmaal ontzegd, maar staat niet onder censuur...

Of het ND er erg veel zin in heeft? Misschien wel. Maar het RD probeert misschien de zaak wel te veel met de mantel der liefde te bedekken...

"Het is een vriend die mij mijn feilen toont"

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 17 jul 2007 13:21

Toegang tot het avondmaal worden ontzegt is imho een van de stappen binnen de censuur.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

pol
Majoor
Majoor
Berichten: 2482
Lid geworden op: 07 jun 2005 21:47

Berichtdoor pol » 17 jul 2007 13:50

Vorig jaar om deze tijd was er een grote ophef over het feit dat er een leerling geweigert werd op een refo-school
Nu dit weer. Mensenlief, de duivel lacht zich een kriek. Laat ze onderling maar soebatten, dan hebben ze geen tijd voor mij en kan ik mijn giftige pijlen op ander gebied rondzenden!!!

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 17 jul 2007 15:53

Raido schreef:Toegang tot het avondmaal worden ontzegt is imho een van de stappen binnen de censuur.


in hoeverre sta je echt onder censuur als je niet aan het avondmaal mag?
Kan je echt stellen: als de kerkenraad besluit dat je niet aan mag sta je vanaf dat moment ook onder censuur? Mogen ze je pas weren soms zodra je onder censuur staat?
dat is mij altijd nog onduidelijk.

Er zijn ook nog verkapte vormen waardoor mensen niet meer aan het avondmaal willen/ kunnen. Omdat ze bijvoorbeeld commentaar hebben gekregen op hun soort schoenen tijdens hun avondmaalsgang, of over andere kledingstukken, kleur van de kleding. Zo weer je ook mensen maar dat valt niet onder censuur maar belemmerd mensen flink.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 98 gasten

cron