Is er echt dictatuur in refokerken?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Zareb
Kapitein
Kapitein
Berichten: 936
Lid geworden op: 27 jun 2004 10:26

Berichtdoor Zareb » 18 jul 2007 20:14

Dirk schreef: De opmerkingen die in het openbaar rondgaan over seksualiteit walsen vaak finaal over het kwetsbare en overweldigennd mooie van de seksualiteit heen.

Daar heb je volkomen gelijk in. Maar je kunt je natuurlijk afvragen of dit juist word veroorzaakt doordat men er niet op een normale manier met elkaar over spreekt.
Als je kijkt naar het Hooglied werd er in die tijden veel opener over seksualiteit gesproken. Het zijn immers bruilofstliederen en ik stel me zo voor dat er op die bruiloften ook kinderen en jongeren rondliepen.
Daarbij leefde men met en tussen de dieren dus was dagelijks getuigen van de escapades die tot vermeerdering van de kuddes leidde.

Zou het misschien niet zo kunnen zijn dat wanneer er veel opener over gesproken wordt het besef van het overweldigende steeds duidelijker naar voren komt.
Leidt niet juist het krampachtig instand houden van een taboe tot allerlei excessen?

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 18 jul 2007 20:38

Dirk schreef:
Gerdien B. schreef:In Lukas staat duidelijk dat Jezus het avondmaal instelt aan het begin van de maaltijd. Zodra iedereen aanligt begint Hij te spreken over de instelling van het avondmaal. Pas daarna gaat Judas pas weg.


klopt. maar als ik de andere evangelieen lees kom ik toch tot de conclusie dat Judas al weg was voordat het avondmaal is ingesteld. Mattheus en Markus schrijven beiden dat na de instelling van het avondmaal de lofzang is gezongen en dat zij weggingen. In beide evangelieen wordt het aanwijzen van Judas geplaatst voor het het instellen van het Heilig Avondmaal. Lukas plaatst dit er na. Het lijkt er dus op dat de instelling van het Heilig Avondmaal aan het eind van de paasviering heeft plaatsgevonden. uit Johannes blijkt echter dat nadat Judas is weggegaan Jezus nog veel onderricht aan zijn discipelen geeft. Het weggaan van Judas zo daarmee dus meer aan het begin van de paasviering hebben plaatsgevonden.


Mattheus: staat niet dat Judas wegging, maar wel dat het ter sprake kwam voor het instellen van het avondmaal.
Markus: eigenlijk het zelfde als Mattheus
Lukas beschrijft eerst de instelling van het avondmaal en daarna het bekend maken van judas
Johannes geeft geen duidelijk beeld hier over.


Bij geen enkel boek staat beschreven dat Judas daadwerkelijk voor de instelling van het avondmaal wegging.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Gebruikersavatar
Dirk
Sergeant
Sergeant
Berichten: 331
Lid geworden op: 24 mei 2005 20:44

Berichtdoor Dirk » 18 jul 2007 21:15

Dirk schreef:
André schreef:
Gerdien B. schreef:Laten we hem dan maar gelijk aan de dominee stellen :mrgreen:
Mhaw, ik heb niet de indruk dat een ouderling, zonder de kerkenraad daar van op de hoogte te stellen iemand onder censuur plaatst, maar om qua leer het meest zuivere antwoord te krijgen zou ik ook je predikant prefereren.


Volgens de uitleg van ds De Gier over de kerkorde mag censuur nooit en te nimmer worden toegepast door één ouderling alleen. hierbij is altijd ruggespraak met de kerkenraad nodig.

De middelmatige zonden zal ik later op terug komen.


Ik citeer hier als middelmatige zonden/leefwijzen die redenen die ds. De Gier geeft om iemand af te houden van het Avondmaal, maar welke niet aanleiding kunnen en mogen geven tot censuur:
Dronkaards, kijvers, diegenen die oneerbare liederen zingen, diegene die leven onder de schijn des kwaads. Het lijkt hier dus te gaan om diegene die zich schuldig maken aan een zondig leven zonder anderen hierin mee te trekken of de heilgheid van God en zijn Woord bewust aantasten.

Dit neemt niet weg dat het hier gaat om zonden: doel missen van datgene wat God van ons vraagt en ons gebied.
Wijsheid en Intelligentie: een wereld van Verschil!!

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1039
Lid geworden op: 07 mar 2006 19:21
Locatie: Velp
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 18 jul 2007 21:17

Ik vind de onderverdeling tussen middelmatige en andere soorten zonden wat kunstmatig, eerlijk gezegd.

Gebruikersavatar
Dirk
Sergeant
Sergeant
Berichten: 331
Lid geworden op: 24 mei 2005 20:44

Berichtdoor Dirk » 18 jul 2007 21:28

Machiavelli schreef:Ik vind de onderverdeling tussen middelmatige en andere soorten zonden wat kunstmatig, eerlijk gezegd.


Die is dan ook gemaakt om op de meest pastorale wijze de kerkorde te kunnen handhaven. En dus niet om je een vrijbrief te geven om je regelmatig flink te bezatten, want het is toch 'maar' een middelmatige zonde.
Wijsheid en Intelligentie: een wereld van Verschil!!

Gebruikersavatar
egbert
Mineur
Mineur
Berichten: 220
Lid geworden op: 05 mei 2003 22:42
Locatie: Vlaardingen

Berichtdoor egbert » 18 jul 2007 22:11

The solution to a problem lies in finding the Solver...

André

Berichtdoor André » 18 jul 2007 22:36

Dirk schreef:Ik citeer hier als middelmatige zonden/leefwijzen die redenen die ds. De Gier geeft om iemand af te houden van het Avondmaal, maar welke niet aanleiding kunnen en mogen geven tot censuur:
Dronkaards, kijvers, diegenen die oneerbare liederen zingen, diegene die leven onder de schijn des kwaads. Het lijkt hier dus te gaan om diegene die zich schuldig maken aan een zondig leven zonder anderen hierin mee te trekken of de heilgheid van God en zijn Woord bewust aantasten.

Dit neemt niet weg dat het hier gaat om zonden: doel missen van datgene wat God van ons vraagt en ons gebied.
Weet jij misschien ook wat de overweging van Ds. de Gier is gewees om dit verschil op te stellen?
Weet jij misschien ook of deze 'middelmatige zonden' ook nu nog als leidraad worden gebruikt?

Gebruikersavatar
Dirk
Sergeant
Sergeant
Berichten: 331
Lid geworden op: 24 mei 2005 20:44

Berichtdoor Dirk » 19 jul 2007 20:02

André schreef:
Dirk schreef:Ik citeer hier als middelmatige zonden/leefwijzen die redenen die ds. De Gier geeft om iemand af te houden van het Avondmaal, maar welke niet aanleiding kunnen en mogen geven tot censuur:
Dronkaards, kijvers, diegenen die oneerbare liederen zingen, diegene die leven onder de schijn des kwaads. Het lijkt hier dus te gaan om diegene die zich schuldig maken aan een zondig leven zonder anderen hierin mee te trekken of de heilgheid van God en zijn Woord bewust aantasten.

Dit neemt niet weg dat het hier gaat om zonden: doel missen van datgene wat God van ons vraagt en ons gebied.
(1)Weet jij misschien ook wat de overweging van Ds. de Gier is gewees om dit verschil op te stellen?
(2)Weet jij misschien ook of deze 'middelmatige zonden' ook nu nog als leidraad worden gebruikt?

1) nee, dat weet ik niet. Temeer omdat ds De Gier bij het geven van uitleg over de Dordtse Kerkorde put uit de historie van het ontstaan van deze kerkorde en de manier waarop deze kort na het vaststellen werd gebruikt. En de periode voor het ontstaan begint rond 1575, terwijl de Dordtse kerkorde tijdens de synode van 1618/1619 is vastgesteld. Omdat de situatie toen heel anders was dan nu, zijn een aantal artikelen buiten werking gesteld (onder andere over de relatie met de hugenoten (lees: franstalige' kerken).

2) daar ga ik wel vanuit, maar concrete voorbeelden heb ik niet. Ik kan mij voorstellen dat het hebben van TV (binnen de GG niet toegestaan) hier toe kan leiden, evenals het verkeerd gebruik van internet. Maar juist in dit soort middelmatige zaken zul je er als buitenstaander niets van horen. Ik kan je dus ook niet de precieze details geven.

Het verschil wordt vooral gebruikt om onderscheid te maken tussen het vermanen van iemand (en eventueel afhouden van het Heilig Avondmaal) en het onder censuur (moeten) stellen. De vermaning wordt toegepast bij middelmatige zonden, de censuur wordt alleen voor de grove zonden en de volharding hierin.
Wijsheid en Intelligentie: een wereld van Verschil!!

André

Berichtdoor André » 19 jul 2007 21:03

Bedankt voor je toelichtingen.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 77 gasten