André schreef:Dirk schreef:Ik citeer hier als middelmatige zonden/leefwijzen die redenen die ds. De Gier geeft om iemand af te houden van het Avondmaal, maar welke niet aanleiding kunnen en mogen geven tot censuur:
Dronkaards, kijvers, diegenen die oneerbare liederen zingen, diegene die leven onder de schijn des kwaads. Het lijkt hier dus te gaan om diegene die zich schuldig maken aan een zondig leven zonder anderen hierin mee te trekken of de heilgheid van God en zijn Woord bewust aantasten.
Dit neemt niet weg dat het hier gaat om zonden: doel missen van datgene wat God van ons vraagt en ons gebied.
(1)Weet jij misschien ook wat de overweging van Ds. de Gier is gewees om dit verschil op te stellen?
(2)Weet jij misschien ook of deze 'middelmatige zonden' ook nu nog als leidraad worden gebruikt?
1) nee, dat weet ik niet. Temeer omdat ds De Gier bij het geven van uitleg over de Dordtse Kerkorde put uit de historie van het ontstaan van deze kerkorde en de manier waarop deze kort na het vaststellen werd gebruikt. En de periode voor het ontstaan begint rond 1575, terwijl de Dordtse kerkorde tijdens de synode van 1618/1619 is vastgesteld. Omdat de situatie toen heel anders was dan nu, zijn een aantal artikelen buiten werking gesteld (onder andere over de relatie met de hugenoten (lees: franstalige' kerken).
2) daar ga ik wel vanuit, maar concrete voorbeelden heb ik niet. Ik kan mij voorstellen dat het hebben van TV (binnen de GG niet toegestaan) hier toe kan leiden, evenals het verkeerd gebruik van internet. Maar juist in dit soort middelmatige zaken zul je er als buitenstaander niets van horen. Ik kan je dus ook niet de precieze details geven.
Het verschil wordt vooral gebruikt om onderscheid te maken tussen het vermanen van iemand (en eventueel afhouden van het Heilig Avondmaal) en het onder censuur (moeten) stellen. De vermaning wordt toegepast bij middelmatige zonden, de censuur wordt alleen voor de grove zonden en de volharding hierin.