Hoe om te gaan met inhoudelijkheid van de Dordtse Leerregels

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 13 jul 2007 10:22

Misschien moet je nog iets beter de Bijbel lezen? Aangezien Elbert juist teksten heeft aangegeven waarin staat dat je juist wel het valse evangelie kunt herkennen. Als dat niet zo was dan zouden we hier toch nooit voor het goede kunnen kiezen?
Dan zou het toch niet uitmaken wat je geloofd en of je geloofd?

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 13 jul 2007 10:23

TheEngineer schreef:Dat recht heeft de kerk niet Elbert.

Hoe weet je dat zo zeker? ;)

Aangezien je niets met deze bijbelgedeelten kunt (die toch echt concreet oproepen om de dwalingen geen plaats te geven), kun je het oordelen dan maar het beste overlaten aan degenen (in kerkelijke ambten) die het wel zeker weten, al kun jij voor jezelf niet zeker weten of die personen dat mogen. ;)
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
The Engineer
Luitenant
Luitenant
Berichten: 545
Lid geworden op: 28 mei 2007 09:34

Berichtdoor The Engineer » 13 jul 2007 10:24

Zie mijn bijgewerkte Post tante Tortel
"Being second is to be the first of the ones who lose."

Gebruikersavatar
The Engineer
Luitenant
Luitenant
Berichten: 545
Lid geworden op: 28 mei 2007 09:34

Berichtdoor The Engineer » 13 jul 2007 10:25

Die personen weten dat ook niet zeker, ze geloven het ook.
"Being second is to be the first of the ones who lose."

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 13 jul 2007 10:27

Maar is geloven niet gewoon een zeker weten?

Gebruikersavatar
The Engineer
Luitenant
Luitenant
Berichten: 545
Lid geworden op: 28 mei 2007 09:34

Berichtdoor The Engineer » 13 jul 2007 10:29

Nee dat is het niet, want je hebt geen bewijs. Het blijft geloven, ook de bijbel zal nooit als bewijs gelden om eerder genoemde redenen.
"Being second is to be the first of the ones who lose."

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 13 jul 2007 10:29

tante-tortel schreef:Maar is geloven niet gewoon een zeker weten?
Dus als ik zeker weet dat Christus stierf, geloof ik?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gebruikersavatar
The Engineer
Luitenant
Luitenant
Berichten: 545
Lid geworden op: 28 mei 2007 09:34

Berichtdoor The Engineer » 13 jul 2007 10:30

Dat kun je niet zeker weten. Je kunt het geloven.
"Being second is to be the first of the ones who lose."

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 13 jul 2007 10:35

Ik kan het natuurlijk niet laten maar hier is er weer één:

Vraag 21: Wat is waar geloof?

Antwoord:
Waar geloof is een stellig weten waardoor ik alles voor betrouwbaar houd, wat God ons in zijn Woord geopenbaard heeft 1.
Tegelijk is het een vast vertrouwen2, dat de Heilige Geest3 door het evangelie in mijn hart werkt4, dat niet alleen aan anderen, maar ook aan mij vergeving van de zonden, eeuwige gerechtigheid en eeuwig heil5 door God geschonken zijn, enkel uit genade, alleen op grond van de verdienste van Christus6.

1 Rom. 4: 20, 21; Hebr. 11: 1, 3; Jak. 1: 6. 2 Ps. 9: 11; Rom. 4: 16-21; Rom. 5: 1; Rom. 10: 10; Ef. 3: 12; Hebr. 4: 16. 3 Matt. 16: 17; Joh. 3: 5; Joh. 6: 29; Hand. 16: 14; 2 Kor. 4 : 13; Ef. 2: 8; Filip. 1: 29. 4 Marc. 16: 15; Hand. 10: 44; Hand. 16: 14; Rom. 1: 16; Rom. 10: 17; 1 Kor. 1: 21. 5 Hab. 2: 4; Hand. 10: 43; Rom. 1: 17; Gal. 3: 11; Hebr. 10: 10, 38. 6 Luc. 1: 77, 78; Joh. 20: 31; Hand. 10: 43; Rom. 3: 24; Rom. 5: 19; Gal. 2: 16.

Of zoals Hebreén zegt: Geloofsgetuigen
11
1 Het geloof nu is de zekerheid der dingen, die men hoopt, en het bewijs der dingen, die men niet ziet. 2 Want door dit (geloof) is aan de ouden een getuigenis gegeven.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 13 jul 2007 10:38

The Engineer schreef:Dat kun je niet zeker weten. Je kunt het geloven.

Als je in je binnenste niet zeker bent van de waarheid van iets, geloof je ook niet.
Wij aanbidden wat wij weten, zegt Jezus (Joh. 4:22).
Paulus zegt dat hij de Geest van God ontvangen heeft, opdat hij zou weten de dingen die hem van God geschonken zijn (1 Kor. 2:12).
Hij is ervan verzekerd, "dat noch dood, noch leven, noch engelen, noch overheden, noch machten, noch tegenwoordige, noch toekomende dingen, Noch hoogte, noch diepte, noch enig ander schepsel ons zal kunnen scheiden van de liefde Gods, welke is in Christus Jezus, onzen Heere." (Rom. 8:38-39)

Dat is heel wat anders dan: "ja ik geloof nu wel, maar misschien zit ik er wel naast". :?

En Jakobus zegt:
Jak. 1:5 En als iemand van u in wijsheid tekortschiet, laat hij die dan vragen aan God, Die aan ieder overvloedig geeft en geen verwijten maakt, en zij zal hem gegeven worden.
6 Maar laat hij er in geloof om vragen en daarbij niet twijfelen. Immers, wie twijfelt, lijkt op een golf van de zee, die door de wind voortgestuwd en op- en neergeworpen wordt.
7 Want zo iemand moet niet denken dat hij iets ontvangen zal van de Heere.
8 Hij is een dubbelhartig man, onstandvastig in al zijn wegen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
The Engineer
Luitenant
Luitenant
Berichten: 545
Lid geworden op: 28 mei 2007 09:34

Berichtdoor The Engineer » 13 jul 2007 10:49

Hebreeen 11, de meest gebruikte tekst voor dat doel.

Het geloof is geen zekerheid, dat kan gewoon niet. Dan kan een rechter iemand veroordelen omdat hij gelooft dat hij schuldig is. Beetje krom niet?

Zoiezo, als je iets hoopt kun je er niet zeker van zijn, want dan hoef je niet te hopen. Overigens staat in Groot nieuws voor u je er van overtuigd bent dat dingen bestaan die je niet ziet.

Als je in je binnenste niet zeker bent van de waarheid van iets, geloof je ook niet.


Ja met je hart kun je dat geloven, wat ik ook doe. Maar rationeel bekeken is geloof geen zekerheid. Ik geloof dat God bestaat, maar weet ik het zeker? Nee. Niemand weet dat zeker. En dat is ook logisch want dat is onmogelijk. Dus je uitspraak is ongegrond.

Dat is heel wat anders dan: "ja ik geloof nu wel, maar misschien zit ik er wel naast".


Ik geloof dat ik goed zit, maar zeker weten doe ik het niet. Maar dat zal ik nooit doen dus blijf ik hier hangen.

Op de bijbelteksten ga ik niet in, want dat vorm slechts een verschil in interpretatie. En interpretaties en aannames zijn (voor de hoeveelste x zeg ik het nu?) het verschil tussen de geloven.
"Being second is to be the first of the ones who lose."

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 13 jul 2007 10:52

29 Jezus zeide tot hem: Omdat gij Mij gezien hebt, hebt gij geloofd? Zalig zij, die niet gezien hebben en toch geloven.

Hoe zou jij die teksten dan interpreteren? Ben ik eigenlijk wel benieuwd naar. Ik kan ze niet anders lezen dan er staat.

Gebruikersavatar
The Engineer
Luitenant
Luitenant
Berichten: 545
Lid geworden op: 28 mei 2007 09:34

Berichtdoor The Engineer » 13 jul 2007 10:54

Ja idd geloven, niet zeker weten.
"Being second is to be the first of the ones who lose."

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 13 jul 2007 10:59

Dus je "geloofd" dat Christus aan het kruis gestorven is maar weet dat niet zeker?
Je geloofd dat God de aarde heeft geschapen en door Zijn hand alle ding regeerd maar je weet het niet zeker?
Het kan maar zo ook gewoon door de evolutie gebeurd zijn?
En Dat Christus gestorven is kan ook maar gewoon een verhaaldje zijn?

Dan geloof je niet. Dan ben je als Thomas. Die eerst moest zien en dan pas kon geloven. Zeker weten dus. Maar God wil dat we geloven (zeker weten) zonder dat wij Hem gezien hebben.

Want de discipelen hebben van Hem getuigd en het verhaald in de Bijbel.
We hebben dus een getuigenverklaring.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 13 jul 2007 11:05

The Engineer schreef:Hebreeen 11, de meest gebruikte tekst voor dat doel.

Het geloof is geen zekerheid, dat kan gewoon niet.

Volgens Hebr. 11 weldegelijk.

The Engineer schreef:Dan kan een rechter iemand veroordelen omdat hij gelooft dat hij schuldig is. Beetje krom niet?

Een rechter velt zijn oordeel nadat hij de bewijzen en de getuigenverklaringen gehoord heeft. Jij hebt bewijzen en getuigenverklaringen gehoord, die staan beschreven in de Bijbel. Het gaat erom dat je tot het oordeel komt of dit waar is of niet. In het geloof gaat het erom dat je God op Zijn Woord gelooft. Wie niet gelooft, maakt Hem tot een leugenaar:

1 Joh. 5:10 Wie gelooft in de Zoon van God, heeft het getuigenis in zichzelf; wie God niet gelooft, heeft Hem tot leugenaar gemaakt, omdat hij niet geloofd heeft het getuigenis dat God van Zijn Zoon getuigd heeft.

The Engineer schreef:Zoiezo, als je iets hoopt kun je er niet zeker van zijn, want dan hoef je niet te hopen.

Hebr. 6:18 opdat wij door twee onveranderlijke dingen, waarin het onmogelijk is dat God zou liegen, een krachtige vertroosting zouden hebben, wij die tot Hem de toevlucht genomen hebben, om de hoop die voor ons ligt, vast te houden.
19 Deze hoop hebben wij als een anker van de ziel, dat vast en onwrikbaar is en ingaat in het binnenste heiligdom achter het voorhangsel.


The Engineer schreef:
Als je in je binnenste niet zeker bent van de waarheid van iets, geloof je ook niet.

Ja met je hart kun je dat geloven, wat ik ook doe. Maar rationeel bekeken is geloof geen zekerheid. Ik geloof dat God bestaat, maar weet ik het zeker? Nee. Niemand weet dat zeker. En dat is ook logisch want dat is onmogelijk. Dus je uitspraak is ongegrond.

Als ik je goed begrijp zijn je hart en je verstand het met elkaar oneens? Dan lijkt het me goed om je hart die strijd eens te laten winnen.

The Engineer schreef:Ik geloof dat ik goed zit, maar zeker weten doe ik het niet. Maar dat zal ik nooit doen dus blijf ik hier hangen.

Eerlijk gezegd verbaast me dat niets, als je de twijfel een legitieme plaats toekent.
Laatst gewijzigd door elbert op 13 jul 2007 11:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 78 gasten