Ik heb dat nog nergens in de DL gelezen.
Als je een dwaling aan hangt dan zondig je daarin.
Maar het is mijns inziens niet een ergere zonde dan andere.
Je hebt voor al je zonden vergeving nodig, ook als je in een dwaling geloofd.
Moderator: Moderafo's
The Engineer schreef:Voor degene die open staan voor argumenten ben ik geslaagd, zij zullen zien dat ik gelijk heb. Maar voor degene die bekrompen denken en geen kritiek dulden niet.
Het punt is natuurlijk dat niemand om vergeving vraagt voor een zonde waarvan men gelooft die niet te doen.tante-tortel schreef:Ik heb dat nog nergens in de DL gelezen.
Als je een dwaling aan hangt dan zondig je daarin.
Maar het is mijns inziens niet een ergere zonde dan andere.
Je hebt voor al je zonden vergeving nodig, ook als je in een dwaling geloofd.
The Engineer schreef:Voor degene die open staan voor argumenten ben ik geslaagd, zij zullen zien dat ik gelijk heb. Maar voor degene die bekrompen denken en geen kritiek dulden niet.
Ik heb aangetoond, als je door mijn posts leest, dat de DL zegt dat dwalingen niet goed zijn.
Als je niet gelooft zoals God het goed vind kom je mijns inziens niet in de hemel.
Dit is alleen waar als de opstellers van de DL dezelfde ideeen als jij er op na houden. Ik waag dat te betwijfelen.Maar ik zeg niet wat het goede geloof is, ik weet dat niet. Dus eigelijk zegt de DL dat de dwalende niet in de hemel komen. En de dwalende zijn hen die niet zo leven en geloven als in de DL staat beschreven. Letterlijk staat er verwerpen. Maar waarom zou je iets verwerpen? Juist, alleen als het niet goed is. Met andere woorden zegt de DL dus dat iedereen die niet gelooft zoals in de DL niet in de hemel komt. Dit dus los van de interpretaties, dit zijn gewoon feiten.
Er zijn ook genoeg teksten parsifal die elkaar tegenspreken in dezelfde context, wat je nou zegt over literatuur blablabla, is gewoon onzin. Zoals ik al zei, er zijn velen met mij.
Als je niet gelooft zoals God het goed vind kom je mijns inziens niet in de hemel.Ik vraag me af of de opstellers van de DL het hierin met je eens zijn. Juist dit zul je moeten aantonen. Dat is waar wij constant om vragen en dat is wat jij met veel woorden uit de weg gaat.
The Engineer schreef:Als jij mij als Hitler betiteld kan ik jou dus als bekrompen betitelen.
Dat heb ik reeds aangetoond door logisch te redeneren. Mankeer je wat aan je verstand?
En waarom zullen de opstellers van de DL dat niet met me eens zijn? Dat ben jij waarschijnlijk ook, als je dat niet bent, waarom geloof je dan zoals je nu doet? Omdat jij denkt dat dat goed is en je iig twijfelt aan de rest. Jij verwerpt de rest dus ook. Het bewijs dat je daarvoor hebt is slechts jouw opvatting over een aantal teksten.
En over die tegenstellingen.
In Prediker staat geniet van je geld, in het nieuwe testament meerdere malen dat je je geld moet weggeven want voor een rijk man is het bijna onmogelijk om in de hemel te komen.
In romeinen 8 meen ik, gaat het over een uitverkiezing, in galaten staat dat Jezus voor de hele wereld gestorven is.
In matheus staat dat je de wet net zo ijverig moet naleven als de farizeeers anders kom je uberhaupt niet in de hemel terwijl in galaten staat dat de wet niet het belangrijkste is maar het geloof, de wet is slechts voor de joden.
Dit heeft weliswaar niet met de DL te maken, maar dat was ook niet mijn bedoeling. Mijn bedoeling was om aan te geven dat er tegenstellingen staan in de bijbel en omdat die er zijn kunnen er totaal verschillende opvattingen over de bijbel ontstaan. Op deze manier ontstaan er verschillende geloven op grond van het zelfde boek. Het is dan ook onmogelijk om een geloof als waar te aanschouwen op grond van de bijbel dat voor een ander geloof met andere opvattingen met evenveel argumenten komt om aan te geven dat juist dat het ware geloof is.
En ook de bovenstaande teksten worden op verschillende manieren opgevat. Waardoor jullie er anders over denken dan ik. Wat wederom aantoont dat alle soorten christelijk geloof gebasseerd zijn op opvattingen over de bijbel en niet op de letterlijke tekst.
SLOTWOORD Dit is de duidelijke, eenvoudige en eerlijke uiteenzetting van de rechtzinnige leer over de Vijf Artikelen, waarover in Nederland verschil van mening bestaat, met daarbij de veroordeling van de dwalingen, waardoor de Nederlandse kerken een tijdlang in opschudding zijn gebracht. De synode is van oordeel, dat deze uiteenzetting en veroordeling aan het Woord van God ontleend zijn en met de belijdenis van de gereformeerde kerken overeenstemmen. Hieruit blijkt onmiskenbaar, dat zij - wie dit het allerminst paste - in strijd met alle waarheid, redelijkheid en liefde gehandeld hebben die het volk hebben willen wijsmaken:
De leer van de gereformeerde kerken over de voorbeschikking en wat daarmee verband houdt, vervreemdt door haar aard en strekking de harten van de mensen van alle vroomheid en de dienst van God.
Zij is een oorkussen voor het vlees en de duivel en een vesting van de satan, van waaruit hij alle mensen belaagt, de meesten verwondt en velen met de pijlen van wanhoop of zorgeloosheid dodelijk treft.
Deze leer maakt God tot bewerker van de zonde, tot een onrechtvaardige God, een tiran en huichelaar en zij is niet anders dan een vernieuwd stoicisme, manicheisme, libertinisme en mohammedanisme.
Zij brengt de mensen tot zondige zorgeloosheid, doordat zij zichzelf gaan wijsmaken, dat het voor het behoud van de uitverkorenen er niet op aankomt, hoe zij leven en dat zij daarom ook rustig allerlei afschuwelijke misdaden mogen bedrijven.
Al hadden zij die verworpen zijn, echt alle werken van de heiligen gedaan, het zou niet kunnen bijdragen aan hun behoud.
Met deze leer wordt beweerd, dat God enkel en alleen door zijn wilsbeschikking en zonder te letten op, of rekening te houden met enige zonde, het grootste deel van de wereld voorbeschikt en geschapen heeft tot de eeuwige ondergang.
De verwerping is op dezelfde manier de oorzaak van het ongeloof en de goddeloosheid als de verkiezing de bron van het geloof en de goede werken is.
The Engineer schreef:
Hier staat dus (in het begin) dat iedereen die dit niet erkent (het allerminst paste) niet het goede geloof bedrijven. Er staat zelfs dat dit van de duivel is.
En wat betreft jouw verklaring van de teksten parsifal: dat is jouw verklaring, zoals ik steeds duidelijk probeer te maken is dat nou net het verschil tussen bv. het evangelisch en het reformatorisch gedachtegoed. Oftewel het algemene verschil tussen verschillende vormen van christelijk geloof. De een veroordeelt de ander op basis van de bijbel en de ander veroordeelt de een op basis van..........de bijbel. Daarom is het dus onmogelijk om te zeggen wat goed is en wat niet goed.
Wel moet ik toegeven dat idd prediker een ander soort boek is, maar in de diverse evangelieen en brieven zijn ook tegenstellingen te vinden, zoals ik al zei. Hoe men die rijmend maakt is ook weer een opvatting en door mensen bedacht en dus overeenkomstig met mijn vorige alinea.
Zij is een oorkussen voor het vlees en de duivel en een vesting van de satan, van waaruit hij alle mensen belaagt, de meesten verwondt en velen met de pijlen van wanhoop of zorgeloosheid dodelijk treft.
The Engineer schreef:Hier staat dus (in het begin) dat iedereen die dit niet erkent (het allerminst paste) niet het goede geloof bedrijven. Er staat zelfs dat dit van de duivel is.
Het is dus weldegelijk af te lijden uit de DL.
Dordtse Leerregels schreef:Slotwoord - Dit is de duidelijke, eenvoudige en eerlijke uiteenzetting van de rechtzinnige leer over de Vijf Artikelen, waarover in Nederland verschil van mening bestaat, met daarbij de veroordeling van de dwalingen, waardoor de Nederlandse kerken een tijdlang in opschudding zijn gebracht. De synode is van oordeel, dat deze uiteenzetting en veroordeling aan het Woord van God ontleend zijn en met de belijdenis van de gereformeerde kerken overeenstemmen.
Dordtse Leerregels schreef:Hieruit blijkt onmiskenbaar, dat zij - wie dit het allerminst paste - in strijd met alle waarheid, redelijkheid en liefde gehandeld hebben die het volk hebben willen wijsmaken:
Dordtse Leerregels schreef: - De leer van de gereformeerde kerken over de voorbeschikking en wat daarmee verband houdt, vervreemdt door haar aard en strekking de harten van de mensen van alle vroomheid en de dienst van God.
- Zij is een oorkussen voor het vlees en de duivel en een vesting van de satan, van waaruit hij alle mensen belaagt, de meesten verwondt en velen met de pijlen van wanhoop of zorgeloosheid dodelijk treft.
- Deze leer maakt God tot bewerker van de zonde, tot een onrechtvaardige God, een tiran en huichelaar en zij is niet anders dan een vernieuwd stoïcisme, manicheïsme, libertinisme en mohammedanisme.
- Zij brengt de mensen tot zondige zorgeloosheid, doordat zij zichzelf gaan wijsmaken, dat het voor het behoud van de uitverkorenen er niet op aankomt, hoe zij leven en dat zij daarom ook rustig allerlei afschuwelijke misdaden mogen bedrijven.
- Al hadden zij die verworpen zijn, echt alle werken van de heiligen gedaan, het zou niet kunnen bijdragen aan hun behoud.
- Met deze leer wordt beweerd, dat God enkel en alleen door zijn wilsbeschikking en zonder te letten op, of rekening te houden met enige zonde, het grootste deel van de wereld voorbeschikt en geschapen heeft tot de eeuwige ondergang.
- De verwerping is op dezelfde manier de oorzaak van het ongeloof en de goddeloosheid als de verkiezing de bron van het geloof en de goede werken is.
- Veel onschuldige kinderen van de gelovigen rukt God van de moederborst weg en werpt ze als een tiran in het helse vuur, zonder dat het bloed van Christus, de doop of het gebed van de kerk bij de doop hen kan helpen.
Dordtse Leerregels schreef:En zo is er nog veel meer, dat de gereformeerde kerken niet alleen niet belijden, maar ook van harte en vol afschuw verwerpen.
Dordtse Leerregels schreef:Daarom bezweert deze synode van Dordrecht in de naam van de Here allen die de naam van onze Verlosser Jezus Christus godvrezend aanroepen, dat zij over het geloof van de gereformeerde kerken niet moeten oordelen op grond van lasterpraat, die van hier en daar bijeen geraapt is. Ook niet op grond van persoonlijke uitspraken van sommige oude of nieuwe leraren; dergelijke uitspraken worden vaak ook nog te kwader trouw aangehaald, verminkt en verkeerd uitgelegd. Maar over het geloof van de gereformeerde kerken moeten zij oordelen op grond van de publieke belijdenisgeschriften van de kerken zelf en op grond van deze uiteenzetting van de rechtzinnige leer, die door alle leden van de hele synode met volledige eenstemmigheid is vastgesteld.
Vervolgens vermaant deze synode de lasteraars ernstig, om te bedenken wat voor zwaar oordeel van God zij op zich laden, wanneer zij tegen zoveel kerken en de belijdenisgeschriften van zoveel kerken een vals getuigenis spreken, de gewetens van de zwakken in het geloof verontrusten en proberen de gemeenschap van de ware gelovigen bij velen verdacht te maken.
Dordtse Leerregels schreef:Tenslotte spoort deze synode alle mededienaars in de prediking van het evangelie van Christus aan, zich bij het behandelen van deze leer in scholen en kerken godvrezend en vroom te gedragen. Zij dienen zich daarbij, zowel mondeling als schriftelijk te richten op de eer van God, de heiliging van het leven en de vertroosting van de verslagen harten van de gelovigen. Zij behoren zich in hun denken en spreken over deze leer te houden aan de Schrift naar de overeenstemming van het geloof. Zij dienen zich tenslotte van elke manier van spreken te onthouden, die de grenzen van de duidelijke boodschap van de Heilige Schrift te buiten gaat en die aan de mensen die brutaal spitsvondige redeneringen verzinnen, goede grond zou kunnen geven, om de leer van de gereformeerde kerken te beschimpen of te belasteren.
Wij bidden dat de Zoon van God, Jezus Christus, die gezeten is aan de rechterhand van zijn Vader, aan de mensen gaven schenkt, ons in de waarheid heiligt; dat Hij hen die afgedwaald zijn, tot de waarheid terugbrengt; dat Hij de lasteraars van de gezonde leer de mond snoert en dat Hij aan de trouwe dienaars van zijn Woord de Geest van wijsheid en inzicht geeft, zodat alles wat zij zeggen, zal strekken tot eer van God en tot opbouw van hun hoorders.
Amen.
The Engineer schreef:jij hebt het over wijsmaken. Kortom de DL is van mening dat er mensen zijn geweest die leugens verteld hebben op grond van de bijbel. En dan komen we weer in de spiraal terecht: wat is leugen en wat is waarheid. En daar draait dit hele topic om.
Ook het feit dat de DL deze aanteigingen afdoet als niet waar bevestigd dat zij hun geloof zien als het ware.
Is die leer dan nu opeens geen dwaalleer meer? Ik denk dat het remonstrantse gedachtegoed wijder verspreid is dan in 1518Harm-J schreef:The Engineer schreef:jij hebt het over wijsmaken. Kortom de DL is van mening dat er mensen zijn geweest die leugens verteld hebben op grond van de bijbel. En dan komen we weer in de spiraal terecht: wat is leugen en wat is waarheid. En daar draait dit hele topic om.
Ook het feit dat de DL deze aanteigingen afdoet als niet waar bevestigd dat zij hun geloof zien als het ware.
Plus het feit, in hoeverre staan de toen gestelde dogma's nog overeind ten opzichte van nu? Men heeft tenslotte de Dl in 1618 - 1619 ooit eens opgesteld...
Misschien tijd voor een herziening?
The Engineer schreef:Nou Elbert ik weet niet met welke bril jij dit leest maar je bent duidelijk erg subjectief.
The Engineer schreef:Jij hebt het over wijsmaken.
The Engineer schreef:Kortom de DL is van mening dat er mensen zijn geweest die leugens verteld hebben op grond van de bijbel.
The Engineer schreef:En dan komen we weer in de spiraal terecht: wat is leugen en wat is waarheid. En daar draait dit hele topic om.
The Engineer schreef:Ook het feit dat de DL deze aanteigingen afdoet als niet waar bevestigd dat zij hun geloof zien als het ware.
The Engineer schreef:En ik hoop dat jij eens wat objectiever tegen dingen aan kijkt die kritiek uiten op jou geloof, misschien steek je er nog eens wat van op.
Harm-J schreef:Plus het feit, in hoeverre staan de toen gestelde dogma's nog overeind ten opzichte van nu? Men heeft tenslotte de Dl in 1618 - 1619 ooit eens opgesteld...
Misschien tijd voor een herziening?
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 82 gasten