Gods Koninkrijk is de schepping?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Maja de Bij
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10 mei 2004 12:52

Gods Koninkrijk is de schepping?

Berichtdoor Maja de Bij » 26 jun 2007 19:16

Zo maar even een paar vragen waar ik wel eens over nadenk.

Het Koninkrijk van God, waarvan Jezus predikte dat het nabij gekomen was, wat of waar is dat precies? Is het er al of komt het nog?
Is dat de hemel, of is dat de kerk of gemeente, of is dat de gehele schepping? Hoe verhoudt zich eigenlijk de gemeente tot de schepping?

Ik denk bijvoorbeeld aan Psalm 24, waarin de Heere zegt dat de aarde van Hem is. Wat voor consequenties heeft dat?
Ook wordt de gemeente wel ergens -ik weet zo niet waar- de eerstelingen van de oogst genoemd. Wie is dan de oogst?
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Jantjes

Re: Gods Koninkrijk is de schepping?

Berichtdoor Jantjes » 26 jun 2007 20:53

Maja de Bij schreef:Zo maar even een paar vragen waar ik wel eens over nadenk.

Het Koninkrijk van God, waarvan Jezus predikte dat het nabij gekomen was, wat of waar is dat precies? Is het er al of komt het nog?
Is dat de hemel, of is dat de kerk of gemeente, of is dat de gehele schepping? Hoe verhoudt zich eigenlijk de gemeente tot de schepping?

Ik denk bijvoorbeeld aan Psalm 24, waarin de Heere zegt dat de aarde van Hem is. Wat voor consequenties heeft dat?
Ook wordt de gemeente wel ergens -ik weet zo niet waar- de eerstelingen van de oogst genoemd. Wie is dan de oogst?

Het koninkrijk van God is een ‘Geestelijk Koninkrijk’ en heeft na de zondeval bestaan.
Dat koninkrijk heeft wel een bijzonder openbaringsvorm gekregen in Christus als beeld van dat koninkrijk, maar dat beeld was er oudtestamentisch ook voornamelijk in de ark des verbonds en de tempeldiensten. Christus heeft daar ook naar terug verwezen.
Dat Geestelijk koninkrijk heeft zijn volmaaktheid in de hemel en begint of neemt aanvang hier op aarden in een ieder persoonlijk leven. Het kan dus nooit een gemeente of kerk zijn.
De gehele schepping bevind zich in een ‘geestelijke dood staat’ en zal ook door vuur vergaan of gelouterd worden als de eeuwen zullen vervult zijn en Christus zal terugkomen.

Als je Psalm 24 leest zal je ook bemerken dat het een geestelijke inhoud heeft. De Psalm begint met de schepping zoals uitgebreid in Genesis vermeld wordt. Dan begint in het derde vers de geestelijkheid: ‘Wie zal klimmen op den berg des HEEREN, en wie zal staan in de plaats Zijner heiligheid?’.
Weetje wie dat zijn die de berg des HEERE zullen op klimmen? Dat staat in het vierde vers: ‘Die rein van handen, en zuiver van hart is, die zijn ziel niet opheft tot ijdelheid, en die niet bedriegelijk zweert’. Dat is de wet.
En weet je wat de oogst daarvan is en altijd ‘eerstelingen’ zijn? dat staat in het vijfde vers: ‘Die zal den zegen ontvangen van den HEERE, en gerechtigheid van den God zijns heils’. (zie voor 'eerstelingen' Jak 1:18 ).
Dat is: het geslacht dergenen, die naar Hem vragen, die Uw aangezicht zoeken, dat is Jakob! of het geestelijk Israël.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3400
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Berichtdoor Cicero » 26 jun 2007 21:26

Het koninkrijk van God is: Gods heerschappij, zijn koningschap, zijn koninkrijk, dat ten volle geopenbaard zou worden in de volheid des tijds. Jezus heeft deze heerschappij op aarde gebracht.

De gemeente wordt gevormd door de Geest van Christus en is daarom een voorlopige vorm van het koninkrijk. Maar dit deel streeft naar het geheel, en de oogst is de hele mensheid.

Wie een nieuw mens is, staat ook anders ten opzichte van de schepping.


Denk ik...

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 26 jun 2007 21:46

God is zoveel, Hij is Koning van deze wereld maar ook de Bouwmeester (bijvoorbeeld), je zou de huidige wereld kunnen zien als Zijn koninkrijk waar een reusachtige hoeveelheid rebellen in woont en waar de Grote Rebel rondgaat als een 'briesende leeuw', wij hebben een soort van coup gepleegd. Hij is Koning, ook van de hele wereld (zoals Hij zegt tegen Satan tijdens de verzoeking in de woestijn: Wederom nam Hem de duivel mede op een zeer hogen berg, en toonde Hem al de koninkrijken der wereld, en hun heerlijkheid; En zeide tot Hem: Al deze dingen zal ik U geven, indien Gij, nedervallende, mij zult aanbidden.).

God is dus Koning-Schepper van de Wereld (en ook van het Heelal).

Jezus is Heer van hemel en aarde
Toch werd hij net zo'n mens als wij
Om ons te leiden naar Zijn Vader
Ik ben de weg, zegt Hij
Zoek niet naar schatten op aarde
Daar gaat hun waarde voorbij
'k Geef je een schat in het Koninkrijk
Volg je Mij dan word je de koning te rijk


De glans van het wereldse koninkrijk met gehoorzame onderdanen is echter onmogelijk geworden door de Coup in het Paradijs. Daarom heeft God besloten dat er een herschepping komt. Eerst in de harten/zielen van mensen, daar begint dat koninkrijk der hemelen gestalte te krijgen, daar komt Christus op de troon als Triomfator van de Herschepping, de Wedergeboorte, de nieuwe mens, de metanoia of hoe het ook allemaal heet. In de Herschepping ademt alles uit naar de gemeenschap met God en is het een soort van 'voorproeven' van het koninkrijk der hemelen dat zal nederdalen op de Aarde (planeet). De nieuwe mens gaat twee (of eigenlijk drie dingen zien)..

1. Hoe de schepping oorspronkelijk door God bedoeld was, en de oorzaak van het mislukken daarvan.
2. Hoe de herschepping een heenwijzing is naar de dingen die komen zullen gaan en waar de gelovigen onderdeel aan zullen zijn door het erkennen van God als Koning.
3. Het steeds meer zien van de pracht van de schepping én herschepping, van het vlees en van de geest, de fysieke wereld en de geestelijke wereld.

Denk ik ....
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Jo'tje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2925
Lid geworden op: 26 jan 2006 00:25

Berichtdoor Jo'tje » 26 jun 2007 21:48

Hmm, hierover heb ik nog 4 hele mooie preken op m'n pc staan :)
pobody's nerfect

Gebruikersavatar
Maja de Bij
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10 mei 2004 12:52

Re: Gods Koninkrijk is de schepping?

Berichtdoor Maja de Bij » 27 jun 2007 15:15

Jantjes schreef:Het koninkrijk van God is een ‘Geestelijk Koninkrijk’ en heeft na de zondeval bestaan.


Je bedoelt waarschijnlijk voor de zondeval ?
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23589
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 27 jun 2007 16:13

Jo'tje schreef:Hmm, hierover heb ik nog 4 hele mooie preken op m'n pc staan :)


Hehe. Het komt mij ook wel bekend voor.

Het Koninkrijk van God bestaat sinds Jezus op aarde. Hij preekte: Het koninkrijk van God is nabij gekomen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
biblebook
Sergeant
Sergeant
Berichten: 295
Lid geworden op: 08 apr 2006 11:58

Berichtdoor biblebook » 05 jul 2007 04:19

Even kort

Het Koninkrijk van God is de de Hemel, waar wij, door de zondeval, geen deel meer van kunnen uitmaken, anders dan alleen Geestelijk.

Het Geestelijke aspect plaatst ons daarmee buiten het Rijk (Het grote Babylon) waarin wij leven. Het Geestelijke Isra‘l, het volk van God, verblijft hier als bijwoners. Zij groeien in kennis, door bijbelstudie en aanbidding van hun Heer (Christus) waardoor navolging groeit. Als Jezus terugkeerd naar de aarde, in het Hemels Jeruzalem, de Hoofdstad van God Koninkrijk voor de nieuwe aarde, zullen de verlosten uit alle taal, stam, natie en volk hun Heer tegemoet gaan en zullen zij 1000 met Hem en de engelen van God, in de hemel vertoeven. Zij zullen alles horen en bekendgemaakt worden, over het wat en waarom. Met name zal belangrijk zijn waarom de eeuwig verlorenen, ook verloren zullen gaan. De verlosten zullen juichen om hun ondergang Openbaring 19: 1-5.

Na die 1000 jaren zullen zij met de Hemelse Stad terugkeren naar aarde. Een tweede, noodzakelijke opstanding van hen die het Hemels Koninkrijk hebben afgewezen opstaan uit hun graven en zullen zij mŽt de aarde verwoest worden en de aarde gereinigd door zwavel en vuur.

Daarna zal Christus op een teken van zijn vader, de aarde weer in de oorspronkelijke, volmaakte staat, terugbrengen. Het Hemels Jeruzalem de Heilige Stad zal dan nederdalen nabij de Olijfberg, waar een volkomen zuivere vlakte zich zal vormen alwaar de Hemelse Stad zal nederdalen.

Jezus wordt Koning van de paradijselijke aarde. Ons zal dan ook de toegang tot andere -volmaakte- werelden mogelijk worden. Gods Koninkrijk is dan weer compleet..voor eeuwig.

groet

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Gods Koninkrijk is de schepping?

Berichtdoor Cathy » 10 jul 2007 20:46

Maja de Bij schreef:Zo maar even een paar vragen waar ik wel eens over nadenk.
Het Koninkrijk van God, waarvan Jezus predikte dat het nabij gekomen was, wat of waar is dat precies? Is het er al of komt het nog?

Ik denk dat het er al is. Gesticht door Jezus. Iedereen die erkent dat Jezus koning is, is onderdaan van dat koninkrijk. (Luk 17:21; Joh 3: 3) Maar dat koninkrijk is geen koninkrijk zoals de aardse koninkrijken. (Joh 18:36) Het is, denk ik, een onzichtbaar koninkrijk.

Is dat de hemel, of is dat de kerk of gemeente, of is dat de gehele schepping?

Mattheus schrijft voornl. over het koninkrijk der hemelen. Ik weet niet of dat ook betekenis heeft t.o.v. het koninkrijk Gods, zoals de andere evangelisten dat benoemen.

Ik denk bijvoorbeeld aan Psalm 24, waarin de Heere zegt dat de aarde van Hem is. Wat voor consequenties heeft dat?

De aarde is van Hem; alles is i.p. van Hem. Al noemt Jezus in het Johannesevangelie de satan (= tegenpartij....zie Num 22:22 Blue Letter Bible)wel de overste van deze wereld. (Hfdst 12;14;16)

Ook wordt de gemeente wel ergens -ik weet zo niet waar- de eerstelingen van de oogst genoemd. Wie is dan de oogst?

Ik heb 3 plaatsen kunnen vinden waar 'eerstelingen' genoemd wordt:
Rom 8:23 ....maar ook wijzelf, die de eerstelingen des Geestes hebben imo heeft Paulus het hier over zichzelf.
Rom 11:16 En indien de eerstelingen heilig zijn....gaat imo over de Joden.
Jac 1:18....opdat wij zouden zijn als eerstelingen Zijner schepselen
gericht aan de 12 stammen in de verstrooing.
Het antwoord op je vraag weet ik eigenlijk dan niet.
Of je uberhaupt iets aan mijn gedachtengangen hebt, weet ik ook niet :)
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 64 gasten