Vroege en de late regen.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

marin
Luitenant
Luitenant
Berichten: 590
Lid geworden op: 02 jan 2007 23:06

Vroege en de late regen.

Berichtdoor marin » 11 jun 2007 08:55

Joel2: 23
En gij, kinderen van Sion! verheugt u en zijt blijde in den HEERE, uw God; want Hij zal u geven de Leraar ter gerechtigheid; en Hij zal u de regen doen nederdalen, de vroege regen en de spade (late) regen.`

Jac.5:7
Zo zijt dan lankmoedig, broeders, tot de toekomst des Heeren. Ziet, de landman verwacht de kostelijke vrucht des lands, lankmoedig zijnde over dezelve, totdat het den vroegen en spaden regen zal hebben ontvangen.


Wat wordt hier mee bedoeld? is het niet zo, dat de vroege regen met pinksteren is gegeven (de Heilige Geest, de Leraar der gerechtigheid), en de late regen de oogst doen zal laten rijpen voor de komst van Jezus en uitgestort zal worden op diegenen die de eerste regen hebben ontvangen.

En kunnen we als verschillende Gemeenten (kerken) alle geschillen bijleggen die de komst van Jezus in de weg staan? om de late regen te kunnen ontvangen.

Zie, wat er op de 1e pinksterdag gebeurde!


Wie wil daareens op ingaan?

marin
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 11 jun 2007 11:40

In dien de vroege regen is gevallen met Pinksteren dan zou het kunnen zijn dat de late regen de bekering van Israel is?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

marin
Luitenant
Luitenant
Berichten: 590
Lid geworden op: 02 jan 2007 23:06

Berichtdoor marin » 11 jun 2007 13:12

Raido schreef:In dien de vroege regen is gevallen met Pinksteren dan zou het kunnen zijn dat de late regen de bekering van Israel is?



Kun je dat ook meer onderbouwen vanuit Gods Woord, of is dat een persoonlijke gedachte?
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 11 jun 2007 19:23

Het is zomaar een gedachte van mij inderdaad, voortgeborduurd op jou gedachte.

Als het inderdaad is zoals jij zegt dat de vroege regen de uitstorting van de Geest over de heidenen is, dan lijkt mij, dat de late regen dan misschien wel de bekering van heel Israel zal zijn. Ik weet het niet, ik zie ook niet direct de bijbelse onderbouwing van die aanname..

Kun jij die onderbouwen?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 11 jun 2007 20:49

@Marin
De ‘vroegen regen’ betekend wat God gaf, nadat het land bebouwd en bezaaid was, om het zaad uit de aarde te doen opschieten.

De ‘spaden regen’ is die kort vóór den oogst viel, om de vruchten zwaar en rijp te maken.

De geestelijk betekenis is wet (vroege regen) en evangelie (spade regen).

Na onderzoek van de door jou genoemde teksten Joe 2:23 en Jak 5:7 en de navolgende teksten wijzen op verbond en belofte.

De 11:14 Zo zal Ik den regen uws lands geven te zijner tijd, vroegen regen en spaden regen, opdat gij uw koren, en uw most, en uw olie inzamelt.
Job 29:23 Want zij wachtten naar mij, gelijk naar den regen, en sperden hun mond open, als naar den spaden regen.
Jer 5:24 En zij zeggen niet in hun hart: Laat ons nu den HEERE, onzen God, vrezen, Die den regen geeft, zo vroegen regen als spaden regen, op Zijn tijd; Die ons de weken, de gezette tijden van den oogst, bewaart.
Hos 6:3 Dan zullen wij kennen, wij zullen vervolgen, om den HEERE te kennen; Zijn uitgang is bereid als de dageraad; en Hij zal tot ons komen als een regen, als de spade regen en vroege regen des lands.


Marin schreef:
is het niet zo, dat de vroege regen met pinksteren is gegeven (de Heilige Geest, de Leraar der gerechtigheid), en de late regen de oogst doen zal laten rijpen voor de komst van Jezus en uitgestort zal worden op diegenen die de eerste regen hebben ontvangen.


Daar zou ik mij wel in kunnen vinden

Marin schreef:
En kunnen we als verschillende Gemeenten (kerken) alle geschillen bijleggen die de komst van Jezus in de weg staan? om de late regen te kunnen ontvangen.


Ik hoop het maar geloof het niet omdat er ook altijd valse religie zal blijven tot het einde.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 12 jun 2007 07:35

Jantjes, ik weet dat je het veel hebt over wet en evangelie, maar heb je ook een onderbouwing dat dit de juiste uitleg is? Of is dit de uitleg die jij geeft omdat je dat zelf denkt? ;)

Redeneer je nu niet teveel vanui (eigen) gevoelsargumenten? Ik mis namelijk een onderbouwing van je verhaal, dus hoe weet ik dan of het klopt?

Als we de genoemde bijbelhoofdstukken lezen zien we bijvoorbeeld in Joel dat de vroege en late regen zegen van de Heer is. Vroege en late regen tonen volgens mij de rijkdom van die zegen aan, niet een eenmalige bui, maar genoeg om veel goede vruchten te kunnen dragen. Daarvoor is een eenmalie bui niet genoeg, maar op meer tijdstippen, aan het begin en later.

In Joel 2 staat dat God zijn volk weer zal gedenken, zegenen, vroege en late regen geven. En daarna komen we bij het deel over Pinksteren, wat Petrus onder de Pinksterdag aanmaakt. En daarna (! dus na die vroege en late regen!) zal het geschieden dat God zijn Geest zal uitstorten over allen. Daarmee klopt de theorie dat de vroege regen Pinksteren zou betekenen en de late regen de bekering van Israel dus niet. Meer weet ik er niet over, maar ik vraag me af of het relevant is om deze beeldspraak teveel te gaan specificeren. Als we geloven en Hem liefhebben met al onze mogelijkheden en onze naaste als onszelf, mogen we Gods zegen als een regenbui over ons heenokrijgen, als we jong zijn of oud, vroeg en laat.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 12 jun 2007 09:55

Ja, @Marnix ik heb nu eenmaal een verbondsbril op.
Ik geloof dat alles uit de Bijbel gezien moet worden in het licht van ‘het verbond’.
Alles wat uit de Bijbel verklaard wordt en niet uit het grondbeginsel van verbond en belofte voort komt is niet de juiste uitleg. Ja, dat is uiteraard mijn mening maar daar sta ik niet alleen in. De opstellers van de Heidelbergse Catechismus waren mensen die de foedraaltheologie aanhingen. Misschien zeg je dat het wel eenzijdig is maar dat is niet zo het is juist heerlijk, kostelijk, groots, luisterrijk, voortreffelijk, ik kom woorden tekort om het uitteleggen hoe heerlijk gelukkig gelovig leven je dan krijgt als je de Bijbel vanuit de verbondtheologie ziet. De Bijbel komt tot zijn volle betekenis. Het is inderdaad niet eenmalig zoals jij ook zegt:

Als we de genoemde bijbelhoofdstukken lezen zien we bijvoorbeeld in Joel dat de vroege en late regen zegen van de Heer is. Vroege en late regen tonen volgens mij de rijkdom van die zegen aan, niet een eenmalige bui, maar genoeg om veel goede vruchten te kunnen dragen. Daarvoor is een eenmalie bui niet genoeg, maar op meer tijdstippen, aan het begin en later.


De regen is inderdaad van de Heeren (genade) maar die regen is wel tweeërlei. Waarom denk je? Waarom niet gewoon ‘regen’ die toch ook vruchtbaar kan zijn. Nee, het is een ‘vroege’ en een ‘late’ regen. Dat heeft de betekenis van tweeërlei zoals ook het verbond tweeërlei betekenis in zich heeft namelijk dat God een verbond (contact) met ons wil sluiten. Dat doet God niet eenzijdig maar tweezijdig namelijk aan diegenen die de wet bewaard wil God genade schenken, uitkomst in het tegenwoordige en eeuwige leven in Christus.

Natuurlijk is de verbondssluiting eenmalig geweest van God in Christus maar wordt in ons toegepast in de wedergeboorte eenmalig. Maar de herinnering aan dit heerlijk feit wordt in het dagelijkse leven beleeft in ondervinding. Het houd dus geen eenmalige bui in die nooit meer zou regenen, zeer zeker niet.

In grote lijnen zou je inderdaad die ‘vroege en late regen’ ook kunnen toepassen op de uitstorting van de Heilige Geest in het nieuwe testament beschreven. Maar dat geld niet voor allen! hoe graag we het ook zouden willen en zeker niet voor geheel Israël. Als we het zo gaan zien verliezen wij de geestelijk inhoud uit het oog van verbond en belofte die een voorwaarde inhoud namelijk bekeerd u en gelooft het evangelie.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 12 jun 2007 11:06

Precies. het geldt slechts de gelovigen, vandaar ook dat Joel begint met een oproep tot bekering en dan met de zegen die de Here dan geeft. Alleen de gelovigen ontvangen zijn Geest.

Ik denk dat je dit dan ook beter aan de woorden "geloof" en "bekering" dan "wet" en "evangelie" kan koppelen, hoewel er natuurlijk verbanden tussen die woorden zitten :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 12 jun 2007 23:50

Alleen de gelovigen ontvangen zijn Geest.
Ik zou het bijna anders willen stellen. De Geest maakt de gelovigen ;)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 13 jun 2007 09:20

Beiden zijn juist. Jezus zegt bijvoorbeeld ook dat God de Geest geeft aan allen die daarom vragen. Dus wat jij zegt klopt, maar wat ik zeg dus ook :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Calvin
Sergeant
Sergeant
Berichten: 309
Lid geworden op: 18 okt 2002 12:34
Contacteer:

Berichtdoor Calvin » 13 jun 2007 10:18

Kantekeningen bij Joel:

) zal u geven
Hebr. heeft u gegeven dien leraar ter gerechtigheid, of der gerechtigheid; of dien leraar [te weten, den leraar] der gerechtigheid; dat is, Hij zal u zekerlijk geven den beloofden Messias, Jezus Christus den oppersten profeet en herder der zielen, die uitwendig zal leren door het Woord van het Evangelie, en inwendig door zijne Geest, krachtiglijk werkende het rechtvaardigmakende geloof in Hem, die alleen onze gerechtigheid is voor God, Jer. 23:6. Aldus stelt God de belofte van den Messias vooraan, als zijnde het fondament van Zions vreugde en van alle verbondszegeningen die in het volgende verhaald worden. Doch alzo het Hebr. woord, [tweemalen in dit vers gebruikt] niet allen een leraar betekent, maar ook den vroegen regen, [omdat Gods heilzame weldaden en zijne lering, en de regen in lieflijkheid en nuttigheid elkander zeer gelijk zijn; zie Deut. 32:2; Hos. 6:3, en Hos. 10:12, met de aantekening] gelijk hier terstond in ditzelfde vers; zo nemen sommigen dit woord hier in enerlei betekenis, aldus: Hij zal ulieden geven den vroegen regen; ja Hij zal u doen nederdalen den vroegen regen, en spaden regen recht, of juist te pas, of mildelijk. Verstaande dat de geestelijke beloften eerst beginnen in Joel 2:28. Verg. met deze plaats Ps. 85:11,12,13,14; Jes. 30:19,20,21,23, en Jes. 45:8; Ezech. 34:24,25,26, enz., en Ezech. 36:24,25, enz., alwaar geestelijke beloften onder de lichamelijke worden vermengd; gelijk zij elders dikwijls door de lichamelijke worden afgebeeld en daarbij vergeleken, zie Ps. 22:27,30, en Ps. 36:9; Hos. 2:21, enz., en Hos. 6:3; Amos 9:13; idem onder Joël. 3:18 met de aantekening, waarop de aandachtige lezer in het volgende kan letten. Ook wordt wel somtijds een woord, in een vers in tweeërlei betekenis genoemn, gelijk Richt. 10:4. Aijarim, voor ezelsveulens en voor steden. Ps. 74:19, shaijah, voor een wilden hoop, of wild gedierte, dat is de vijanden, en voor een hoop ellendige en vromen lieden; dat is, Gods kerk, Pred. 7:6. Sir, voor een doorn en een pot, Ezech. 21:22. Carim, [naar velen gevoelen] voor hoplieden, en voor stormrammen, idem, aardiglijk, dood, in verscheidene betekenis, Matth. 8:22, enz. Voorts staat het woord Moreh in het tweed lid van dit vers wat anders, en met bijvoeging van geschem, [dat] regen, plasregen, stortregen [betekent] daar het in het eerste lid alleen staat. Dit kan den Heiligen Geest alzo beliefd hebben, om de betekenis van het eerste Moreh te onderscheiden van het tweede.

84) eerste maand.
Namelijk Nisan, of Abib, verstaande dit van den spaden regen, dien God vóór den oogst gaf; zie Exod. 34:18. Of, [gelijk sommigen] in het eerste met den eersten; dat is, vroeg, tijdelijk, terrechter of bekwamer tijd, met den eersten, als het tijd zal zijn.
Mijn volk gaat verloren omdat het geen kennis heeft.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 95 gasten