een andere visie op uitverkiezing

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Yotam
Mineur
Mineur
Berichten: 144
Lid geworden op: 17 mei 2007 20:04

Berichtdoor Yotam » 18 jun 2007 21:43

Marnix schreef:
Yotam schreef:
Marnix schreef:Dat kan wel in de kanttekeningen staan, maar dit staat niet in de grondtekst. Het woord dat daar gebruikt wordt verwijst duidelijk naar de hele wereld. Op dit punt hebben de kanttekeningen geen gelijk en heeft men volgens mij vanuit een vooraf ingenomen standpunt (de verkiezingsleer) dit anders uitgelegd omdat het anders niet met dat standpunt overeen zou komen.
leg aub uit. wil je ook vertellen wat voor woorden er staan en wat er had moeten staan als de kanttekenaren gelijk zouden hebben? lijkt me uitermate interessant.


De kanttekenaars hadden moeten er dan neer moeten zetten: Jezus werd gestraft voor de zonden van de hele mensheid. Zijn offer is dan ook voldoende om allen zalig te maken. Verderop in het hoofdstuk komt terug dat er echter geen sprake is van alverzoening, maar dat dit alleen geldt wie in Hem geloven.

Yotam schreef:
Marnix schreef:Iedereen heeft de mogelijkheid tot bekering en wordt ook daartoe opgeroepen, wie dit niet doen worden veroordeeld omdat ze niet geloofd hebben.
iedereen heeft de mogelijkheid...???? dat is puur remonstrants. ik hoop voor je dat je het niet zo bedoeld als je het neerschrijft.


De Bijbel is dat duidelijk genoeg over. Mensen gaan niet verloren omdat God niet wil dat ze gered worden, maar omdat ze niet geloven. Dat mag je dan remonstrants vinden, maar er zijn voldoende bijbelse gronden voor. Blijkbaar is jou definitie dat iedere keuzemogelijkheid die de mens heeft remonstrants is... en dat God voor de grondlegging van de wereld een heleboel miljard mensen heeft gemaakt en op iedereen al een stickertje heeft geplakt met daarop hel, of hemel. En wij kunnen daar niks aan doen, bij je geboorte staat je toekomst al vast. Je weet dat alleen zelf nog niet. Gods oproepen tot bekering en geloof, Jezus roep om naar Hem toe te komen enzo zijn allemaal nogal leeg, je kan er immers toch niks mee, als je niet uitverkoren bent doe je er toch niks mee, dat is al zo bepaald.

Of ben ik nu iets te zwart/wit? :)

Maar goed, we komen nu in een discussie terecht van aanbod van genade. Afwachten of verwachten. Dan durf ik te stellen dat God het aan meer mensen aanbiedt dan dat er mensen behouden worden. Hoe kan Jezus anders uitroepen: Jeruzalem, jeruzalem, hoe dikwijls heb ik je kinderen niet bijeen willen brengen zoals een hen haar kuikens onder haar vleugels verzamelt, maar u hebt het niet gewild! En hoe kan de Bijbel dan zeggen dat God niet wil dat er iemand verloren gaat maar allen tot inkeer komen?
Blijkbaar zit er dus toch ergens een menselijke verantwoordelijkheid tussen aanbod en geloof. Dat maakt God echter niet onmachtig, en dat wil ook niet zeggen dat de mens het uit zichzelf kan of zelf kan verdienen. Het moet van God komen, anders doen we echt helemaal niks. Maar als God dan met het evangelie naar ons toekomt is er vervolgens nog geen sprake van automatisme.

Ik hoop dat ik het (aan de hand van de Bijbel ook) wat duidelijk heb kunnen maken.

danku voor wat opheldering.
dat remonstrantse. luther leerde en schreef over de geknechte wil.
dwz. wij zijn uit op al het kwaad. dat is ook de rede dat je niet kan zeggen. iedereen heeft een kans, iedereen heeft de mogelijkheid om zalig te worden. want wij kiezen uit onszelf tegen God en zijn aanbod in. dáár is de bekering. dat wij niet tegen maar vóór God kiezen door Zijn Heilige Geest. als dit gesteld word is men (enigzins) terecht, bang voor een fatalisme: Gods Geest moet dan maar komen, en dan maakt het niet uit of ik nu zondig of niet. als God me wil hebben komt Hij me toch wel halen.
dat is spelen met vuur (lekker dubbel) wij hebben nog steeds onze verantwoordelijkheid. Als God zegt: bekeert u. dan moeten wij ons bekeren. niet Gods Geest in de weg staan.
menschen helpt elkaar, koopt Hollandschen waar
Christus heeft maar 1 kerk tot zijn bruid, Hij is geen polygamist.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23584
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 19 jun 2007 08:00

Daar ben ik het helemaal mee eens, volgens mij zijn we behoorlijk op 1 lijn gekomen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Johannes17
Verkenner
Verkenner
Berichten: 34
Lid geworden op: 25 mei 2007 20:29

Berichtdoor Johannes17 » 19 jun 2007 15:49

Raido schreef:
Anders komt het neer op dat God voor de schepping zegt: Ik maak Esau en die gaat naar de hel. En Farao ook. En miljarden anderen ook. En zo werkt het natuurlijk niet. Dus menselijk handelen heeft wel dergelijk consequenties.
Dat zei marnix, en jij zei dat dit zo wel in de Bijbel stond. Helaas, naar mijn overtuiging staat dat er dus niet en ook niet in de Dordtse Leerregels.

Ik heb ook dit stukje van marnix eens geciteerd. En ik zei daarbij dat de Bijbel wel anders sprak als marnix.. hiermee doelde ik op de laatste regel: Dus menselijk handelen heeft wel dergelijk consequenties. (Gezien het verband was ik het daar niet mee eens.)
Ik zeg echter niet dat God mensen verkiest tot de hel. God verkiest uit de gevallen mensheid mensen uit voor het eeuwige leven. De andere mensen hebben zelf al gekozen voor de hel. In de hemel komen is dus 100 procent genade van God, in de hel komen is 100 procent eigen schuld. ik probeer het met een voorbeeld duidelijk te maken (ook eens gehoord): stel er zijn 100 mensen. alle honderd springen ze in een diepe zee, waarbij hen niets anders wacht dan te verdrinken. Er komt een schip langs en de schipper redt sommige mensen uit het water. de anderen verdrinken, zij kunnen dan niet de schipper de schuld geven dat zij verdrinken omdat ze zelf in de diepe zee gesprongen zijn, waarvan ze tevoren wisten dat ze dan zouden verdrinken. eigen schuld.

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 19 jun 2007 16:03

Ik begrijp je, mijn reactie was dan ook niet aan jou adres maar aan die van tante-tortel
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 19 jun 2007 16:06

Johannes17 schreef:
Raido schreef:
Anders komt het neer op dat God voor de schepping zegt: Ik maak Esau en die gaat naar de hel. En Farao ook. En miljarden anderen ook. En zo werkt het natuurlijk niet. Dus menselijk handelen heeft wel dergelijk consequenties.
Dat zei marnix, en jij zei dat dit zo wel in de Bijbel stond. Helaas, naar mijn overtuiging staat dat er dus niet en ook niet in de Dordtse Leerregels.

Ik heb ook dit stukje van marnix eens geciteerd. En ik zei daarbij dat de Bijbel wel anders sprak als marnix.. hiermee doelde ik op de laatste regel: Dus menselijk handelen heeft wel dergelijk consequenties. (Gezien het verband was ik het daar niet mee eens.)
Ik zeg echter niet dat God mensen verkiest tot de hel. God verkiest uit de gevallen mensheid mensen uit voor het eeuwige leven. De andere mensen hebben zelf al gekozen voor de hel. In de hemel komen is dus 100 procent genade van God, in de hel komen is 100 procent eigen schuld. ik probeer het met een voorbeeld duidelijk te maken (ook eens gehoord): stel er zijn 100 mensen. alle honderd springen ze in een diepe zee, waarbij hen niets anders wacht dan te verdrinken. Er komt een schip langs en de schipper redt sommige mensen uit het water. de anderen verdrinken, zij kunnen dan niet de schipper de schuld geven dat zij verdrinken omdat ze zelf in de diepe zee gesprongen zijn, waarvan ze tevoren wisten dat ze dan zouden verdrinken. eigen schuld.


Op deze manier zijn we het helemaal eens. Je hebt het goed uitgelegd. We zijn er afgelopen dagen veel over bezig geweest hier in huis.
Met allerlei boeken en Bijbel teksten erbij.
Zoals jij het zegt is het zoals er inderdaad staat.
Ga het vanavond gelijk aan tafel doorgeven :D

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 19 jun 2007 18:33

Johannes17 schreef:
Raido schreef:
Anders komt het neer op dat God voor de schepping zegt: Ik maak Esau en die gaat naar de hel. En Farao ook. En miljarden anderen ook. En zo werkt het natuurlijk niet. Dus menselijk handelen heeft wel dergelijk consequenties.
Dat zei marnix, en jij zei dat dit zo wel in de Bijbel stond. Helaas, naar mijn overtuiging staat dat er dus niet en ook niet in de Dordtse Leerregels.

Ik heb ook dit stukje van marnix eens geciteerd. En ik zei daarbij dat de Bijbel wel anders sprak als marnix.. hiermee doelde ik op de laatste regel: Dus menselijk handelen heeft wel dergelijk consequenties. (Gezien het verband was ik het daar niet mee eens.)
Ik zeg echter niet dat God mensen verkiest tot de hel. God verkiest uit de gevallen mensheid mensen uit voor het eeuwige leven. De andere mensen hebben zelf al gekozen voor de hel. In de hemel komen is dus 100 procent genade van God, in de hel komen is 100 procent eigen schuld. ik probeer het met een voorbeeld duidelijk te maken (ook eens gehoord): stel er zijn 100 mensen. alle honderd springen ze in een diepe zee, waarbij hen niets anders wacht dan te verdrinken. Er komt een schip langs en de schipper redt sommige mensen uit het water. de anderen verdrinken, zij kunnen dan niet de schipper de schuld geven dat zij verdrinken omdat ze zelf in de diepe zee gesprongen zijn, waarvan ze tevoren wisten dat ze dan zouden verdrinken. eigen schuld.

Dus jouw Godsbeeld is dat Hij wel iedereen wil redden, maar dat niet kan?

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 19 jun 2007 19:25

Nee, niet doet.
De schipper red sommige maar niet iedereen.

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 19 jun 2007 19:27

Dus je legt de schuld bij God dat niet iedereen behouden wordt?
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 19 jun 2007 19:34

Opzich is het natuurlijk een zeer goede vraag waarom God en zegt 'niet willende dat er één iemand verloren zou gaan' dat wij dan vaak zeggen 'uw wil geschiede' maar dat stiekem toch zo is dat God niet alle mensen aanziet.. Wil Hij het nou wel, of wil Hij het nou niet?

Wat dan vaak aangedragen wordt is 'God is barmhartig/Liefde' máár kan niet om zijn rechtvaardigheid heen, iemand die niet geloofd heeft, kan niet door God aangenomen worden (volmaakt heilige Rechter ziet geen zonden door de vingers), echter.. aangezien het geloof een gave van God is, waarom bedeeld Hij het dan niet toe aan alle mensen?

Nee dit is geen schriftkritiek, maar de schrift laten spreken. Hoe geloof jij (tante-tortel of lalage) hoe dat zit?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 19 jun 2007 19:59

Raido, je weet al hoe ik denk dat het zit... maar ik leg het met alle liefde nog een keer uit!

Ik geloof dat God wil dat alle mensen gered worden (1 Tim 2:4).
Ik geloof dat God doet wat Hij wil (Psalm 115:3).
De bijbel zegt dan ook dat God de Redder is van alle mensen, maar bovenal van de gelovigen (1 Tim 4:10). Bovendien staat er ook geschreven dat eens elke knie zal buigen en elke tong zal belijden dat Jezus Heer is, tot eer van God, de Vader (Fil 2:9-11)

De rechtvaardigheid van God betekent niet dat Hij mensen een altijddurende straf moet geven (Psalm 103:9), maar dat Hij alles recht zal maken. De straf die Hij geeft werkt ook mee om het uiteindelijke doel te bereiken. Uiteindelijk zal de dood teniet worden gedaan (1 Kor 15:22) en God zal alles in allen zijn (1 Kor 15:28 ).

Nu nog even on topic: uitverkiezing gaat er mijns inziens over dat God sommige mensen uitkiest om in dit leven al tot geloof te komen en anderen pas later. Hij heeft zelfs de goddeloze geschapen voor het kwaad... (Spreuken 16:4)

Overigens noem ik hier bij elk punt slechts 1 bijbeltekst, omdat het anders een beetje lang wordt.

Happy One
Sergeant
Sergeant
Berichten: 347
Lid geworden op: 02 aug 2004 18:22
Locatie: Midden Nederland

Berichtdoor Happy One » 19 jun 2007 20:29

Raido schreef:Opzich is het natuurlijk een zeer goede vraag waarom God en zegt 'niet willende dat er één iemand verloren zou gaan' dat wij dan vaak zeggen 'uw wil geschiede' maar dat stiekem toch zo is dat God niet alle mensen aanziet.. Wil Hij het nou wel, of wil Hij het nou niet?

Wat dan vaak aangedragen wordt is 'God is barmhartig/Liefde' máár kan niet om zijn rechtvaardigheid heen, iemand die niet geloofd heeft, kan niet door God aangenomen worden (volmaakt heilige Rechter ziet geen zonden door de vingers), echter.. aangezien het geloof een gave van God is, waarom bedeeld Hij het dan niet toe aan alle mensen?

Nee dit is geen schriftkritiek, maar de schrift laten spreken. Hoe geloof jij (tante-tortel of lalage) hoe dat zit?


En je kunt dat moeiteloos uitbreiden: waarom gebied God ons onze naaste lief te hebben, zelfs onze vijanden terwijl Hij die naaste mogelijk niet lief heeft en voorbij gaat zodat een eeuwig oordeel wacht?

Zoals jij het zegt wil God het inderdaad niet aangezien het geloof een gave van God is. Als je daar echt verder over nadenkt is de vraag of je zo nog een Bijbels Godsbeeld over houdt. Heeft God dan geen dubbele agenda aangezien Hij enerzijds zegt geen lust te hebben in de dood van de goddeloze maar daarin dat hij zich bekeert en leeft (Ez 33:11) en anderzijds dat geloof wat daarvoor nodig is niet schenkt?

Het probleem is dat iedere verklaring die ik voor dit probleem gelezen heb gekunsteld op me overkomt. De enige weg om dit te ontgaan is die van Lalage wat in elk geval een consistent Godsbeeld oplevert. En als je de moeite neemt het echt te bestuderen (met de grondteksten erbij enzo) wel eens verrassend dicht bij de werkelijkheid zou kunnen zitten (ik schrijf het bewust twijfelend op aangezien ik er zelf ook nog niet uit ben :? ).
Ken je dat verhaal van het lieveheersbeestje?

Happy One
Sergeant
Sergeant
Berichten: 347
Lid geworden op: 02 aug 2004 18:22
Locatie: Midden Nederland

Berichtdoor Happy One » 19 jun 2007 20:30

Dubbel (hoe verwijder ik een dubbel bericht :( )
Ken je dat verhaal van het lieveheersbeestje?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23584
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 19 jun 2007 21:59

Johannes17 schreef:
Raido schreef:
Anders komt het neer op dat God voor de schepping zegt: Ik maak Esau en die gaat naar de hel. En Farao ook. En miljarden anderen ook. En zo werkt het natuurlijk niet. Dus menselijk handelen heeft wel dergelijk consequenties.
Dat zei marnix, en jij zei dat dit zo wel in de Bijbel stond. Helaas, naar mijn overtuiging staat dat er dus niet en ook niet in de Dordtse Leerregels.

Ik heb ook dit stukje van marnix eens geciteerd. En ik zei daarbij dat de Bijbel wel anders sprak als marnix.. hiermee doelde ik op de laatste regel: Dus menselijk handelen heeft wel dergelijk consequenties. (Gezien het verband was ik het daar niet mee eens.)
Ik zeg echter niet dat God mensen verkiest tot de hel. God verkiest uit de gevallen mensheid mensen uit voor het eeuwige leven. De andere mensen hebben zelf al gekozen voor de hel. In de hemel komen is dus 100 procent genade van God, in de hel komen is 100 procent eigen schuld. ik probeer het met een voorbeeld duidelijk te maken (ook eens gehoord): stel er zijn 100 mensen. alle honderd springen ze in een diepe zee, waarbij hen niets anders wacht dan te verdrinken. Er komt een schip langs en de schipper redt sommige mensen uit het water. de anderen verdrinken, zij kunnen dan niet de schipper de schuld geven dat zij verdrinken omdat ze zelf in de diepe zee gesprongen zijn, waarvan ze tevoren wisten dat ze dan zouden verdrinken. eigen schuld.


Je vergeet alleen 1 ding. Wat Gods liefde nog zoveel rijker maakt en zoveel dieper, dieper dan die zee waar we in zijn gesprongen.

De Bijbel zegt dat God niet wil dat iemand verloren gaat maar iedereen gered wordt. Dat is niet van voor de schepping geredeneerd ofzo, er staat namelijk om precies te zijn: God wil niet dat iemand verloren gaat maar allen tot INKEER komen. Kortom, dat is geredeneerd vanuit die situatie dat iedereen in die diepe zee ligt. We zijn uit eigen beweging in die zee gesprongen, helemaal juist. En God kan niet aanzien dat we verzuipen. Hij offert het dierbaarste wat Hij heeft op om ons redding te kunnen geven. Dat zegt de Bijbel.

Kortom, ook al zou het rechtvaardig zijn en dat zou het zijn, God zegt niet: Jullie liggen met z'n allen in die zee te verdrinken en ik kiest er een aantal uit en die werp ik een reddingsboei toe en de rest verdrinkt, eigen schuld, had je maar niet in zee moeten springen. God ziet die mensen in ze drijven en dan staat er in de Bijbel (na de zondeval dus): God wil dat niemand verloren gaat maar allen tot inkeer komen. Vandaar 1 Joh 2:1,2.

En daarom schreeuwt Jezus ook uit naar Jeruzalem: Jeruzalem, Jeruzalem, dat de profeten doodt. Hoe dikwijls heb ik u willen verzamelen zoals een hen haar kuikens verzamelt, maar jullie hebben het niet gewild. Oei, dat is arminiaans? Er staat daar: God wil iets maar de mensen willen het niet en daarom gebeurt het niet.

Daar hebben wij als contraremonstranten blijkbaar moeite mee. En toch mogen we wat de Bijbel hier zegt niet wegstrepen tegenover wat er over de uitverkiezing staat. En zo zijn er meer voorbeelden. Zie Mattheus 25 over de verantwoordelijkheid van de mens en de consequenties daarvan. De man die een talent had gekregen van zijn heer. Hij begroef het in de grond en daarom ging hij verloren. De 10 maagden die een uitnodiging hadden gekregen voor de bruiloft. Die 5 dwazen stonden ook op de gastenlijst. Maar ze waren te laat en de gastheer zei: Ga weg, ik heb je nooit gekend. En de vergeven slaaf die zijn medeslaaf niet vergaf. Hij was vergeven, maar omdat hij vervolgens de ander niet vergeeft, gaat hij verloren. En Jezus die op de jongste dag zegt: Ik had honger maar jullie gaven me niet te eten, dorst maar niet te drinken etc. Daar zit wel degelijk een oorzaak en gevolg in, en daarom klopt 1 Joh 2 ook en de andere teksten die in de Bijbel staan. Met jou visie van mensen in de zee en een paar wordt een reddingsboei toegegooid en de rest gaat terecht verloren zou die tekst en de woorden van Jezus die ik hier aanhaal, nooit verklaarbaar zijn.

Voor de duidelijkheid, dit is maar een kant van de medaille, maar omdat je die wat onderbelicht wil ik die hier wel even extra benadrukken.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1039
Lid geworden op: 07 mar 2006 19:21
Locatie: Velp
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 19 jun 2007 22:05

Het komt er dus eigenlijk op neer dat je er vanuit de bijbel maar weinig zinnigs of logisch over kunt zeggen zonder een deel van de teksten te negeren.

Happy One
Sergeant
Sergeant
Berichten: 347
Lid geworden op: 02 aug 2004 18:22
Locatie: Midden Nederland

Berichtdoor Happy One » 20 jun 2007 06:43

Marnix schreef:
Johannes17 schreef:
Raido schreef:
Anders komt het neer op dat God voor de schepping zegt: Ik maak Esau en die gaat naar de hel. En Farao ook. En miljarden anderen ook. En zo werkt het natuurlijk niet. Dus menselijk handelen heeft wel dergelijk consequenties.
Dat zei marnix, en jij zei dat dit zo wel in de Bijbel stond. Helaas, naar mijn overtuiging staat dat er dus niet en ook niet in de Dordtse Leerregels.

Ik heb ook dit stukje van marnix eens geciteerd. En ik zei daarbij dat de Bijbel wel anders sprak als marnix.. hiermee doelde ik op de laatste regel: Dus menselijk handelen heeft wel dergelijk consequenties. (Gezien het verband was ik het daar niet mee eens.)
Ik zeg echter niet dat God mensen verkiest tot de hel. God verkiest uit de gevallen mensheid mensen uit voor het eeuwige leven. De andere mensen hebben zelf al gekozen voor de hel. In de hemel komen is dus 100 procent genade van God, in de hel komen is 100 procent eigen schuld. ik probeer het met een voorbeeld duidelijk te maken (ook eens gehoord): stel er zijn 100 mensen. alle honderd springen ze in een diepe zee, waarbij hen niets anders wacht dan te verdrinken. Er komt een schip langs en de schipper redt sommige mensen uit het water. de anderen verdrinken, zij kunnen dan niet de schipper de schuld geven dat zij verdrinken omdat ze zelf in de diepe zee gesprongen zijn, waarvan ze tevoren wisten dat ze dan zouden verdrinken. eigen schuld.


Je vergeet alleen 1 ding. Wat Gods liefde nog zoveel rijker maakt en zoveel dieper, dieper dan die zee waar we in zijn gesprongen.

De Bijbel zegt dat God niet wil dat iemand verloren gaat maar iedereen gered wordt. Dat is niet van voor de schepping geredeneerd ofzo, er staat namelijk om precies te zijn: God wil niet dat iemand verloren gaat maar allen tot INKEER komen. Kortom, dat is geredeneerd vanuit die situatie dat iedereen in die diepe zee ligt. We zijn uit eigen beweging in die zee gesprongen, helemaal juist. En God kan niet aanzien dat we verzuipen. Hij offert het dierbaarste wat Hij heeft op om ons redding te kunnen geven. Dat zegt de Bijbel.

Kortom, ook al zou het rechtvaardig zijn en dat zou het zijn, God zegt niet: Jullie liggen met z'n allen in die zee te verdrinken en ik kiest er een aantal uit en die werp ik een reddingsboei toe en de rest verdrinkt, eigen schuld, had je maar niet in zee moeten springen. God ziet die mensen in ze drijven en dan staat er in de Bijbel (na de zondeval dus): God wil dat niemand verloren gaat maar allen tot inkeer komen. Vandaar 1 Joh 2:1,2.

En daarom schreeuwt Jezus ook uit naar Jeruzalem: Jeruzalem, Jeruzalem, dat de profeten doodt. Hoe dikwijls heb ik u willen verzamelen zoals een hen haar kuikens verzamelt, maar jullie hebben het niet gewild. Oei, dat is arminiaans? Er staat daar: God wil iets maar de mensen willen het niet en daarom gebeurt het niet.

Daar hebben wij als contraremonstranten blijkbaar moeite mee. En toch mogen we wat de Bijbel hier zegt niet wegstrepen tegenover wat er over de uitverkiezing staat. En zo zijn er meer voorbeelden. Zie Mattheus 25 over de verantwoordelijkheid van de mens en de consequenties daarvan. De man die een talent had gekregen van zijn heer. Hij begroef het in de grond en daarom ging hij verloren. De 10 maagden die een uitnodiging hadden gekregen voor de bruiloft. Die 5 dwazen stonden ook op de gastenlijst. Maar ze waren te laat en de gastheer zei: Ga weg, ik heb je nooit gekend. En de vergeven slaaf die zijn medeslaaf niet vergaf. Hij was vergeven, maar omdat hij vervolgens de ander niet vergeeft, gaat hij verloren. En Jezus die op de jongste dag zegt: Ik had honger maar jullie gaven me niet te eten, dorst maar niet te drinken etc. Daar zit wel degelijk een oorzaak en gevolg in, en daarom klopt 1 Joh 2 ook en de andere teksten die in de Bijbel staan. Met jou visie van mensen in de zee en een paar wordt een reddingsboei toegegooid en de rest gaat terecht verloren zou die tekst en de woorden van Jezus die ik hier aanhaal, nooit verklaarbaar zijn.

Voor de duidelijkheid, dit is maar een kant van de medaille, maar omdat je die wat onderbelicht wil ik die hier wel even extra benadrukken.


En zo blijf je dus tussen 2 inconsistente beelden heen en weer pendelen: De eerste is dat God heel graag wil dat alle mensen gered worden maar helaas de mens wil niet meewerken. De andere is dat het geloof Gods gave is en dat Hij die niet aan iedereen schenkt en dus ook niet wil dat iedereen gered wordt want waarom geeft Hij het dan niet (wat ik bedoelde met een dubbele agenda).
Als het ene beklemtoond wordt beklemtoon jij de andere en omgekeerd. En door een beetje in het midden te blijven haal je van beide beelden de scherpe kantjes af.
Zo heb ik het ook heel lang gedaan, maar mij lukt dat niet meer :? .
Ken je dat verhaal van het lieveheersbeestje?


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 72 gasten