Dan geloof je dus hetzelfde als ik, als het er op aankomst stief Hij dan dus niet voor alle mensen, maar voor alle gelovigen, dat noemen we dus de algenoegzame verzoening en inderdaad, dat is gereformeerd. Ik dacht dus dat je de algemene verzoening liep te verkondigenMijn standpunt is volgens mij best duidelijk. Jezus offer is voldoende voor de hele wereld, maar alleen heb die in Hem geloven krijgen ook daadwerkelijk vergeving. Daar is toch geen woord Frans bij?
Zo zou ik het als predikant in mijn preken stellen ja (zie reactie eerste pagina van mij).Zo zegt de Bijbel het ook en daarom noem ik het zo. De uitverkiezing is iets waar we dan geen nadruk op hoeven te leggen, behalve dat we er als gelovigen houvast aan mogen hebben. Wie in Hem geloven mogen zivh uitverkoren weten. Voor wie zich geen kind van Hem weten is de uitverkiezingsvraag niet relevant, voor hen geldt te oproep tot geloof en bekering en geven ze daaraan geen gehoor, dan zijn ze geen kinderen van Hem.
Belangrijke, logische, menselijke vraag, maar ik weet het antwoord niet. Ik vermoed dat dit toch ligt in de menselijke verantwoordelijkheid als het gaat om de bekering, theologie en dogmatiek gaat vaak over de kant van God.Een vraag die in me opkomt is: Hoe kan God willen dat allen behouden worden en niemand verloren gaat, als de niet-uitverkoren mens vervolgens die keuze niet krijgt, het is volgens jou immers niet onze keuze of we tot geloof komen. De Bijbel zegt: God wil. Maar waarom gaat het "God wil en wij zullen" van jou voor velen dan toch niet op?
Van dat ongeloof is God volstrekt niet de oorzaak. De mens draagt de schuld ervan, evenals van alle andere zonden1. Daarentegen is het geloof in Jezus Christus en ook het behoud door Hem een genadegave van God, zoals geschreven is: Door genade zijt gij behouden, door het geloof, en dat niet uit uzelf: het is een gave van God (DL, H1-A5)
Als je stelt dat je geloof jou keuze is omdat jij in de Bijbel leest dat jij zondig bent en jij Jezus moet accepteren al jou Zaligmaker en dat jij die keuze hebt gemaakt en dus gerechtvaardigd bent, zal ik daar mijn vraagtekens bij hebben. Ik geloof (net als de DL) dat de mens totaal dood is, als je zegt 'mijn keuze' is dat dus een onmogelijkheid, de mens kan niet geloven. Echter, na de wedergeboorte (waarin je levend wordt, buiten jou KEUZE om) zul je tot geloof komen en het offer van Christus accepteren. Dat maakt een verschil, misschien wel alleen in woorden hoor
Maar 'ik acceptereer Jezus als mijn Middelaar' dat kan niet uit jezelf, maar enkel uit de genade van God. Het is dus de vraag of je dit moet zien als een keuze, zo van 'ja ik kies voor Hem, of 'nee ik kies niet voor Hem'. Wie door Hem is wedergeboren zál voor Hem kiezen, en wie niet wedergeboren is, zal niet voor Hem kiezen.
Als laatste wil ik duidelijk maken dat 'die kerken (jaoh, Gergem waarom niet )' in hun kerkleer duidelijk AFSTAND nemen van welke vorm van pasief sit-back-and-relax-christendom, dit wordt vaak van de kansel geroepen dat je absoluut niet MAG stil zitten omdat het een zaak van leven en eeuwige dood zijn. Dat het voorkomt onder kerkgangers, dat is waar. Net als er binnen Gereformeerde Kerk Synodaal/GKV/NGK en sommige PKN/CGK's ook een soort verbondautomatisme voorkomt. Daar wordt door de kerk DUIDELIJK afstand van genomen. Ookal ben je gedoopt en zo kind van het genadeverbond, het draait om de persoonlijke bekering. En toch komt er onder kerkgangers het idee voor 'ik ben gedoopt, een kind van God, het zal zo'n vaart niet lopen'..