een andere visie op uitverkiezing

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 20 jun 2007 06:47

Volgens mij heeft het meer te maken met het feit dat wij met ons beperkte verstand God willen narekenen.
Maar het is voor ons gewoon niet te begrijpen: God wil dat wij niet verloren gaan, daarom moeten wij ons bekeren maar die bekering bewerkt God. En moet ons van God gegeven zijn. En staat al vast van voor de grondlegging der wereld.
Daar kunnen wij met ons verstand niet bij.

Maar ik stem volledig in met de DL die o.a. dit leren:
ARTIKEL 12
Van hun eeuwige en onveranderlijke uitverkiezing tot behoud worden de uitverkorenen, ieder op zijn tijd, verzekerd, zij het niet bij iedereen even sterk en in gelijke mate. Die zekerheid ontvangen de uitverkorenen niet, wanneer zij de verborgenheden en diepten van God nieuwsgierig doorzoeken. Maar zij ontvangen haar, wanneer zij met een geestelijke blijdschap en heilige vreugde de onmiskenbare vruchten van de uitverkiezing, die Gods Woord aanwijst, bij zichzelf opmerken, zoals bijvoorbeeld het ware geloof in Christus, kinderlijk ontzag voor God, droefheid naar Gods wil over de zonde, honger en dorst naar de gerechtigheid.

ARTIKEL 15
Het voorrecht van deze eeuwige en onverdiende genade van onze uitverkiezing wijst de Heilige Schrift ons bovenal aan, wanneer zij verder getuigt, dat niet alle mensen zijn uitverkoren. Sommigen is God namelijk in zijn eeuwige uitverkiezing voorbijgegaan. Dit zijn de mensen over wie God naar zijn volkomen vrij, rechtvaardig, onberispelijk en onveranderlijk welbehagen besloten heeft, hen in de gemeenschappelijke ellende te laten, waarin zij zichzelf door hun eigen schuld gestort hebben. God besloot hun het heilbrengend geloof en de genade van de bekering niet te schenken, maar hen op hun eigen wegen en onder zijn rechtvaardig oordeel te laten en hen tenslotte niet alleen om hun ongeloof, maar ook om alle andere zonden te veroordelen en voor eeuwig te straffen, en daarin zijn rechtvaardigheid te tonen. Dit is het besluit van de "verwerping", dat God beslist niet maakt tot de bewerker van de zonde - dat is een godslasterlijke gedachte! - maar dat Hem stelt tot de ontzagwekkende, onberispelijke en rechtvaardige Rechter en Wreker ervan.

Dat is geheel iets anders dan Lalage zegt.

ARTIKEL 18
Aan hen die over deze genade van de onverdiende uitverkiezing en over de strengheid van de rechtvaardige verwerping opstandig spreken, houden wij deze uitspraak van de apostel voor: "Maar gij, o mens! wie zijt gij, dat gij God zoudt tegenspreken?" (Rom. 9, 20). En deze van onze Verlosser: "Staat het mij niet vrij met het mijne te doen, wat ik wil?" (Matt. 20, 15). Maar wij aanbidden deze heilsgeheimen eerbiedig en roepen met de apostel uit: "O diepte van rijkdom, van wijsheid en van kennis Gods, hoe ondoorgrondelijk zijn zijn beschikkingen en hoe onnaspeurlijk zijn wegen! Want: wie heeft de zin des Heren gekend? Of wie is Hem tot raadsman geweest? Of wie heeft Hem eerst iets gegeven, waarvoor hij vergoeding ontvangen moet? Want uit Hem en door Hem en tot Hem zijn alle dingen: Hem zij de heerlijkheid tot in eeuwigheid! Amen." (Rom. 11, 33-36).

Happy One
Sergeant
Sergeant
Berichten: 347
Lid geworden op: 02 aug 2004 18:22
Locatie: Midden Nederland

Berichtdoor Happy One » 20 jun 2007 07:18

tante-tortel schreef:Volgens mij heeft het meer te maken met het feit dat wij met ons beperkte verstand God willen narekenen.
Maar het is voor ons gewoon niet te begrijpen: God wil dat wij niet verloren gaan, daarom moeten wij ons bekeren maar die bekering bewerkt God. En moet ons van God gegeven zijn. En staat al vast van voor de grondlegging der wereld.
Daar kunnen wij met ons verstand niet bij.

Maar ik stem volledig in met de DL die o.a. dit leren:
ARTIKEL 12
Van hun eeuwige en onveranderlijke uitverkiezing tot behoud worden de uitverkorenen, ieder op zijn tijd, verzekerd, zij het niet bij iedereen even sterk en in gelijke mate. Die zekerheid ontvangen de uitverkorenen niet, wanneer zij de verborgenheden en diepten van God nieuwsgierig doorzoeken. Maar zij ontvangen haar, wanneer zij met een geestelijke blijdschap en heilige vreugde de onmiskenbare vruchten van de uitverkiezing, die Gods Woord aanwijst, bij zichzelf opmerken, zoals bijvoorbeeld het ware geloof in Christus, kinderlijk ontzag voor God, droefheid naar Gods wil over de zonde, honger en dorst naar de gerechtigheid.

ARTIKEL 15
Het voorrecht van deze eeuwige en onverdiende genade van onze uitverkiezing wijst de Heilige Schrift ons bovenal aan, wanneer zij verder getuigt, dat niet alle mensen zijn uitverkoren. Sommigen is God namelijk in zijn eeuwige uitverkiezing voorbijgegaan. Dit zijn de mensen over wie God naar zijn volkomen vrij, rechtvaardig, onberispelijk en onveranderlijk welbehagen besloten heeft, hen in de gemeenschappelijke ellende te laten, waarin zij zichzelf door hun eigen schuld gestort hebben. God besloot hun het heilbrengend geloof en de genade van de bekering niet te schenken, maar hen op hun eigen wegen en onder zijn rechtvaardig oordeel te laten en hen tenslotte niet alleen om hun ongeloof, maar ook om alle andere zonden te veroordelen en voor eeuwig te straffen, en daarin zijn rechtvaardigheid te tonen. Dit is het besluit van de "verwerping", dat God beslist niet maakt tot de bewerker van de zonde - dat is een godslasterlijke gedachte! - maar dat Hem stelt tot de ontzagwekkende, onberispelijke en rechtvaardige Rechter en Wreker ervan.

Dat is geheel iets anders dan Lalage zegt.

ARTIKEL 18
Aan hen die over deze genade van de onverdiende uitverkiezing en over de strengheid van de rechtvaardige verwerping opstandig spreken, houden wij deze uitspraak van de apostel voor: "Maar gij, o mens! wie zijt gij, dat gij God zoudt tegenspreken?" (Rom. 9, 20). En deze van onze Verlosser: "Staat het mij niet vrij met het mijne te doen, wat ik wil?" (Matt. 20, 15). Maar wij aanbidden deze heilsgeheimen eerbiedig en roepen met de apostel uit: "O diepte van rijkdom, van wijsheid en van kennis Gods, hoe ondoorgrondelijk zijn zijn beschikkingen en hoe onnaspeurlijk zijn wegen! Want: wie heeft de zin des Heren gekend? Of wie is Hem tot raadsman geweest? Of wie heeft Hem eerst iets gegeven, waarvoor hij vergoeding ontvangen moet? Want uit Hem en door Hem en tot Hem zijn alle dingen: Hem zij de heerlijkheid tot in eeuwigheid! Amen." (Rom. 11, 33-36).


Nee hoor, het gaat er helemaal niet om dat ik God zou willen narekenen met mijn beperkte verstand. Het gaat er mij om dat er een Godsbeeld wordt gemaakt in de DL wat tegenstrijdig is met Zijn wezen. Ik zal het proberen uit te leggen. In 1 Joh 4 staat: God is liefde. Wat betekent dat? Als je zegt: God is heilig dan betekent dat automatisch dat God niets kan doen wat onheilig is. Als er staat: God is liefde dan betekent dat dus dat God niets kan doen wat liefdeloos is. En toch zeg jij: God heeft al van tevoren, voor dat dat mensen geboren waren, al bepaald dat ze naar de hel gaan.
Kun jij dat rijmen met elkaar? Ik verlang niet naar een God die ik kan begrijpen maar wel naar een God achter wiens Woord ik niet iedere keer wat hoef te zoeken....
Ken je dat verhaal van het lieveheersbeestje?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23571
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 20 jun 2007 07:35

Happy One schreef:
Marnix schreef:
Johannes17 schreef:
Raido schreef:
Anders komt het neer op dat God voor de schepping zegt: Ik maak Esau en die gaat naar de hel. En Farao ook. En miljarden anderen ook. En zo werkt het natuurlijk niet. Dus menselijk handelen heeft wel dergelijk consequenties.
Dat zei marnix, en jij zei dat dit zo wel in de Bijbel stond. Helaas, naar mijn overtuiging staat dat er dus niet en ook niet in de Dordtse Leerregels.

Ik heb ook dit stukje van marnix eens geciteerd. En ik zei daarbij dat de Bijbel wel anders sprak als marnix.. hiermee doelde ik op de laatste regel: Dus menselijk handelen heeft wel dergelijk consequenties. (Gezien het verband was ik het daar niet mee eens.)
Ik zeg echter niet dat God mensen verkiest tot de hel. God verkiest uit de gevallen mensheid mensen uit voor het eeuwige leven. De andere mensen hebben zelf al gekozen voor de hel. In de hemel komen is dus 100 procent genade van God, in de hel komen is 100 procent eigen schuld. ik probeer het met een voorbeeld duidelijk te maken (ook eens gehoord): stel er zijn 100 mensen. alle honderd springen ze in een diepe zee, waarbij hen niets anders wacht dan te verdrinken. Er komt een schip langs en de schipper redt sommige mensen uit het water. de anderen verdrinken, zij kunnen dan niet de schipper de schuld geven dat zij verdrinken omdat ze zelf in de diepe zee gesprongen zijn, waarvan ze tevoren wisten dat ze dan zouden verdrinken. eigen schuld.


Je vergeet alleen 1 ding. Wat Gods liefde nog zoveel rijker maakt en zoveel dieper, dieper dan die zee waar we in zijn gesprongen.

De Bijbel zegt dat God niet wil dat iemand verloren gaat maar iedereen gered wordt. Dat is niet van voor de schepping geredeneerd ofzo, er staat namelijk om precies te zijn: God wil niet dat iemand verloren gaat maar allen tot INKEER komen. Kortom, dat is geredeneerd vanuit die situatie dat iedereen in die diepe zee ligt. We zijn uit eigen beweging in die zee gesprongen, helemaal juist. En God kan niet aanzien dat we verzuipen. Hij offert het dierbaarste wat Hij heeft op om ons redding te kunnen geven. Dat zegt de Bijbel.

Kortom, ook al zou het rechtvaardig zijn en dat zou het zijn, God zegt niet: Jullie liggen met z'n allen in die zee te verdrinken en ik kiest er een aantal uit en die werp ik een reddingsboei toe en de rest verdrinkt, eigen schuld, had je maar niet in zee moeten springen. God ziet die mensen in ze drijven en dan staat er in de Bijbel (na de zondeval dus): God wil dat niemand verloren gaat maar allen tot inkeer komen. Vandaar 1 Joh 2:1,2.

En daarom schreeuwt Jezus ook uit naar Jeruzalem: Jeruzalem, Jeruzalem, dat de profeten doodt. Hoe dikwijls heb ik u willen verzamelen zoals een hen haar kuikens verzamelt, maar jullie hebben het niet gewild. Oei, dat is arminiaans? Er staat daar: God wil iets maar de mensen willen het niet en daarom gebeurt het niet.

Daar hebben wij als contraremonstranten blijkbaar moeite mee. En toch mogen we wat de Bijbel hier zegt niet wegstrepen tegenover wat er over de uitverkiezing staat. En zo zijn er meer voorbeelden. Zie Mattheus 25 over de verantwoordelijkheid van de mens en de consequenties daarvan. De man die een talent had gekregen van zijn heer. Hij begroef het in de grond en daarom ging hij verloren. De 10 maagden die een uitnodiging hadden gekregen voor de bruiloft. Die 5 dwazen stonden ook op de gastenlijst. Maar ze waren te laat en de gastheer zei: Ga weg, ik heb je nooit gekend. En de vergeven slaaf die zijn medeslaaf niet vergaf. Hij was vergeven, maar omdat hij vervolgens de ander niet vergeeft, gaat hij verloren. En Jezus die op de jongste dag zegt: Ik had honger maar jullie gaven me niet te eten, dorst maar niet te drinken etc. Daar zit wel degelijk een oorzaak en gevolg in, en daarom klopt 1 Joh 2 ook en de andere teksten die in de Bijbel staan. Met jou visie van mensen in de zee en een paar wordt een reddingsboei toegegooid en de rest gaat terecht verloren zou die tekst en de woorden van Jezus die ik hier aanhaal, nooit verklaarbaar zijn.

Voor de duidelijkheid, dit is maar een kant van de medaille, maar omdat je die wat onderbelicht wil ik die hier wel even extra benadrukken.


En zo blijf je dus tussen 2 inconsistente beelden heen en weer pendelen: De eerste is dat God heel graag wil dat alle mensen gered worden maar helaas de mens wil niet meewerken. De andere is dat het geloof Gods gave is en dat Hij die niet aan iedereen schenkt en dus ook niet wil dat iedereen gered wordt want waarom geeft Hij het dan niet (wat ik bedoelde met een dubbele agenda).
Als het ene beklemtoond wordt beklemtoon jij de andere en omgekeerd. En door een beetje in het midden te blijven haal je van beide beelden de scherpe kantjes af.
Zo heb ik het ook heel lang gedaan, maar mij lukt dat niet meer :? .


Eerlijk gezegd zie ik zelf het spanningsveld niet zo. Het ene gaat over wat God doet en het andere over wat Hij van ons vraagt. Aan het eerste kunnen we niet zoveel doen. Aan het tweede wel. Omdat God wil dat ook wij behouden worden. Daarom hoeven we ons alleen om dat laatste druk te maken. God vraagt van ons geloof en bekering, dat we ons afhankelijk van Hem willen maken. Laten we maar gewoon voor Hem op de knieen gaan en Hem erkennen als Heer en Verlosser. En dan mogen we weten dat dit alles van Hem komt. En we mogen ons uitverkoren weten, in het besef dat we niet uit eigen daden gered zijn maar door Hem.

Dan hou je inderdaad ook nog wel wat dingen die we niet kunnen begrijpen, dat hou je altijd. Zolang uitverkiezing maar geen blokkade wordt voor geloof en zorgt voor passiviteit (Ik ben zondig, ik kan niks, God moet het doen en ik wacht daar op). Dat zie je helaas nog teveel in de gereformeerde kerken, waar de nadruk voor geloof al op uitverkiezing is komen te liggen, waar de Bijbel uitverkiezing slechts koppelt aan de gelovigen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 20 jun 2007 08:08

Happy One schreef:
tante-tortel schreef:Volgens mij heeft het meer te maken met het feit dat wij met ons beperkte verstand God willen narekenen.
Maar het is voor ons gewoon niet te begrijpen: God wil dat wij niet verloren gaan, daarom moeten wij ons bekeren maar die bekering bewerkt God. En moet ons van God gegeven zijn. En staat al vast van voor de grondlegging der wereld.
Daar kunnen wij met ons verstand niet bij.

Maar ik stem volledig in met de DL die o.a. dit leren:
ARTIKEL 12
Van hun eeuwige en onveranderlijke uitverkiezing tot behoud worden de uitverkorenen, ieder op zijn tijd, verzekerd, zij het niet bij iedereen even sterk en in gelijke mate. Die zekerheid ontvangen de uitverkorenen niet, wanneer zij de verborgenheden en diepten van God nieuwsgierig doorzoeken. Maar zij ontvangen haar, wanneer zij met een geestelijke blijdschap en heilige vreugde de onmiskenbare vruchten van de uitverkiezing, die Gods Woord aanwijst, bij zichzelf opmerken, zoals bijvoorbeeld het ware geloof in Christus, kinderlijk ontzag voor God, droefheid naar Gods wil over de zonde, honger en dorst naar de gerechtigheid.

ARTIKEL 15
Het voorrecht van deze eeuwige en onverdiende genade van onze uitverkiezing wijst de Heilige Schrift ons bovenal aan, wanneer zij verder getuigt, dat niet alle mensen zijn uitverkoren. Sommigen is God namelijk in zijn eeuwige uitverkiezing voorbijgegaan. Dit zijn de mensen over wie God naar zijn volkomen vrij, rechtvaardig, onberispelijk en onveranderlijk welbehagen besloten heeft, hen in de gemeenschappelijke ellende te laten, waarin zij zichzelf door hun eigen schuld gestort hebben. God besloot hun het heilbrengend geloof en de genade van de bekering niet te schenken, maar hen op hun eigen wegen en onder zijn rechtvaardig oordeel te laten en hen tenslotte niet alleen om hun ongeloof, maar ook om alle andere zonden te veroordelen en voor eeuwig te straffen, en daarin zijn rechtvaardigheid te tonen. Dit is het besluit van de "verwerping", dat God beslist niet maakt tot de bewerker van de zonde - dat is een godslasterlijke gedachte! - maar dat Hem stelt tot de ontzagwekkende, onberispelijke en rechtvaardige Rechter en Wreker ervan.

Dat is geheel iets anders dan Lalage zegt.

ARTIKEL 18
Aan hen die over deze genade van de onverdiende uitverkiezing en over de strengheid van de rechtvaardige verwerping opstandig spreken, houden wij deze uitspraak van de apostel voor: "Maar gij, o mens! wie zijt gij, dat gij God zoudt tegenspreken?" (Rom. 9, 20). En deze van onze Verlosser: "Staat het mij niet vrij met het mijne te doen, wat ik wil?" (Matt. 20, 15). Maar wij aanbidden deze heilsgeheimen eerbiedig en roepen met de apostel uit: "O diepte van rijkdom, van wijsheid en van kennis Gods, hoe ondoorgrondelijk zijn zijn beschikkingen en hoe onnaspeurlijk zijn wegen! Want: wie heeft de zin des Heren gekend? Of wie is Hem tot raadsman geweest? Of wie heeft Hem eerst iets gegeven, waarvoor hij vergoeding ontvangen moet? Want uit Hem en door Hem en tot Hem zijn alle dingen: Hem zij de heerlijkheid tot in eeuwigheid! Amen." (Rom. 11, 33-36).


Nee hoor, het gaat er helemaal niet om dat ik God zou willen narekenen met mijn beperkte verstand. Het gaat er mij om dat er een Godsbeeld wordt gemaakt in de DL wat tegenstrijdig is met Zijn wezen. Ik zal het proberen uit te leggen. In 1 Joh 4 staat: God is liefde. Wat betekent dat? Als je zegt: God is heilig dan betekent dat automatisch dat God niets kan doen wat onheilig is. Als er staat: God is liefde dan betekent dat dus dat God niets kan doen wat liefdeloos is. En toch zeg jij: God heeft al van tevoren, voor dat dat mensen geboren waren, al bepaald dat ze naar de hel gaan.
Kun jij dat rijmen met elkaar? Ik verlang niet naar een God die ik kan begrijpen maar wel naar een God achter wiens Woord ik niet iedere keer wat hoef te zoeken....


Als je als enige tekst over God deze eruit haald dan kom je inderdaad in de problemen.
Maar er staat meer over God in de Bijbel.
Hij is een verterend vuur, Hij is rechtvaardig, Hij is barmhartig, Hij is vertoornd. En zo is er een hele lijst met wat God nog meer is dan Liefde.
Juist omdat Hij ons heeft liefgehad heeft Hij zijn Zoon gezonden.
Maar waarom? Omdat wij de straf van Zijn toorn niet zouden kunnen dragen. Er kon maar één aan die straf voldoen en die dragen: die moest tegelijk mens en God zijn. Zo zwaar straft God de zonde.

ALs je zegt dat je verlangt naar een God die je kan begrijpen, dan bedoel je daar eigenlijk mee: een God die doet zoals ik met mijn rechtvaardigheids gevoel goed vind.
Maar dan raad ik je aan om nog eens mijn laatst aangehaalde DL te lezen. Artikel 18.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23571
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 20 jun 2007 09:00

Is het feit dat we God neit begrijpen niet ook een gevolg van de zondeval? Wat dat betrefft moeten we inderdaad wel geduld hebben voor we zijn liefde weer echt begrijpen.


14 Daarom buig ik mijn knieën voor de Vader, 15 die de vader is van elke gemeenschap in de hemelsferen en op aarde. 16 Moge hij vanuit zijn rijke luister uw innerlijke wezen kracht en sterkte schenken door zijn Geest, 17 zodat door uw geloof Christus kan gaan wonen in uw hart, en u geworteld en gegrondvest blijft in de liefde. 18 Dan zult u met alle heiligen de lengte en de breedte, de hoogte en de diepte kunnen begrijpen, 19 ja de liefde van Christus kennen die alle kennis te boven gaat, opdat u zult volstromen met Gods volkomenheid.

De liefde van Christus kennen, die alle kennis te boven gaat. Mooi verwoord. Ik zie er naar uit!

En gelukkig begrijpt Hij ons al wel volkomen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 20 jun 2007 09:12

Blijkbaar is dat spanningsveld er wel, ook al ziet Marnix het niet. Ik geloofde eigenlijk nooit zo in uitverkiezing, was meer van de evangelische kan van je moet zelf kiezen, maar dat is in strijd met sommige bijbelteksten. Ik ben blij dat ik nu een godsbeeld heb gekregen dat wat logischer is en dat is voor mij heel belangrijk.

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1039
Lid geworden op: 07 mar 2006 19:21
Locatie: Velp
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 20 jun 2007 09:18

Marnix schreef:Eerlijk gezegd zie ik zelf het spanningsveld niet zo. Het ene gaat over wat God doet en het andere over wat Hij van ons vraagt. Aan het eerste kunnen we niet zoveel doen. Aan het tweede wel. Omdat God wil dat ook wij behouden worden. Daarom hoeven we ons alleen om dat laatste druk te maken. God vraagt van ons geloof en bekering, dat we ons afhankelijk van Hem willen maken. Laten we maar gewoon voor Hem op de knieen gaan en Hem erkennen als Heer en Verlosser. En dan mogen we weten dat dit alles van Hem komt. En we mogen ons uitverkoren weten, in het besef dat we niet uit eigen daden gered zijn maar door Hem.


Samengevat: God wil dat we ons bekeren, maar dat kunnen we niet zonder uitverkoren te zijn.
Mmm, dat laat de niet uitverkorenen een beetje in de kou staan, niet?

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 20 jun 2007 09:24

Machiavelli schreef:
Marnix schreef:Eerlijk gezegd zie ik zelf het spanningsveld niet zo. Het ene gaat over wat God doet en het andere over wat Hij van ons vraagt. Aan het eerste kunnen we niet zoveel doen. Aan het tweede wel. Omdat God wil dat ook wij behouden worden. Daarom hoeven we ons alleen om dat laatste druk te maken. God vraagt van ons geloof en bekering, dat we ons afhankelijk van Hem willen maken. Laten we maar gewoon voor Hem op de knieen gaan en Hem erkennen als Heer en Verlosser. En dan mogen we weten dat dit alles van Hem komt. En we mogen ons uitverkoren weten, in het besef dat we niet uit eigen daden gered zijn maar door Hem.


Samengevat: God wil dat we ons bekeren, maar dat kunnen we niet zonder uitverkoren te zijn.
Mmm, dat laat de niet uitverkorenen een beetje in de kou staan, niet?


Nee, andersom.
ARTIKEL 5
Van dat ongeloof is God volstrekt niet de oorzaak. De mens draagt de schuld ervan, evenals van alle andere zonden. Daarentegen is het geloof in Jezus Christus en ook het behoud door Hem een genadegave van God, zoals geschreven is: "Door genade zijt gij behouden, door het geloof, en dat niet uit uzelf: het is een gave van God" (Ef. 2, 8). Evenzo: "Aan u is de genade verleend in Christus te geloven" (Filip. 1, 29).

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 20 jun 2007 09:31

God wil ons wel bekeren maar wij laten het niet allemaal toe dat Hij dat doet. Daarmee zetten de mensen zichzelf in de kou
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23571
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 20 jun 2007 09:43

Machiavelli schreef:
Marnix schreef:Eerlijk gezegd zie ik zelf het spanningsveld niet zo. Het ene gaat over wat God doet en het andere over wat Hij van ons vraagt. Aan het eerste kunnen we niet zoveel doen. Aan het tweede wel. Omdat God wil dat ook wij behouden worden. Daarom hoeven we ons alleen om dat laatste druk te maken. God vraagt van ons geloof en bekering, dat we ons afhankelijk van Hem willen maken. Laten we maar gewoon voor Hem op de knieen gaan en Hem erkennen als Heer en Verlosser. En dan mogen we weten dat dit alles van Hem komt. En we mogen ons uitverkoren weten, in het besef dat we niet uit eigen daden gered zijn maar door Hem.


Samengevat: God wil dat we ons bekeren, maar dat kunnen we niet zonder uitverkoren te zijn.
Mmm, dat laat de niet uitverkorenen een beetje in de kou staan, niet?


Dat is veel te simplistich... dat krijg je al snel als je als mens het onverklaarbare wil gaan verklaren ;)

Ik zeg dat beiden kloppen en volgens jou redenering klopt de helft van het verhaal niet, die van de menselijke verantwoordelijkheid want daar zouden we dan toch niets mee kunnen. De mens is geen geprogrammeerde robot die is geprogrammeerd om te geloven (uitverkoren) of om niet te geloven (niet uitverkoren). Als het evangelie naar mensen toe komt kunnen ze het aannemen of afwijzen. Volgens jou stelling zou die keuze er niet zijn want als je niet uitverkoren bent kan je het niet aannemen. Dat is dus te simplistisch.

Want nogmaals, hoe kan de Bijbel dan noemen dat God mensen wil redden maar die mensen dat niet willen en ze dus daarom verloren gaan?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Happy One
Sergeant
Sergeant
Berichten: 347
Lid geworden op: 02 aug 2004 18:22
Locatie: Midden Nederland

Berichtdoor Happy One » 20 jun 2007 11:29

tante-tortel schreef:
Happy One schreef:
tante-tortel schreef:Volgens mij heeft het meer te maken met het feit dat wij met ons beperkte verstand God willen narekenen.
Maar het is voor ons gewoon niet te begrijpen: God wil dat wij niet verloren gaan, daarom moeten wij ons bekeren maar die bekering bewerkt God. En moet ons van God gegeven zijn. En staat al vast van voor de grondlegging der wereld.
Daar kunnen wij met ons verstand niet bij.

Maar ik stem volledig in met de DL die o.a. dit leren:
ARTIKEL 12
Van hun eeuwige en onveranderlijke uitverkiezing tot behoud worden de uitverkorenen, ieder op zijn tijd, verzekerd, zij het niet bij iedereen even sterk en in gelijke mate. Die zekerheid ontvangen de uitverkorenen niet, wanneer zij de verborgenheden en diepten van God nieuwsgierig doorzoeken. Maar zij ontvangen haar, wanneer zij met een geestelijke blijdschap en heilige vreugde de onmiskenbare vruchten van de uitverkiezing, die Gods Woord aanwijst, bij zichzelf opmerken, zoals bijvoorbeeld het ware geloof in Christus, kinderlijk ontzag voor God, droefheid naar Gods wil over de zonde, honger en dorst naar de gerechtigheid.

ARTIKEL 15
Het voorrecht van deze eeuwige en onverdiende genade van onze uitverkiezing wijst de Heilige Schrift ons bovenal aan, wanneer zij verder getuigt, dat niet alle mensen zijn uitverkoren. Sommigen is God namelijk in zijn eeuwige uitverkiezing voorbijgegaan. Dit zijn de mensen over wie God naar zijn volkomen vrij, rechtvaardig, onberispelijk en onveranderlijk welbehagen besloten heeft, hen in de gemeenschappelijke ellende te laten, waarin zij zichzelf door hun eigen schuld gestort hebben. God besloot hun het heilbrengend geloof en de genade van de bekering niet te schenken, maar hen op hun eigen wegen en onder zijn rechtvaardig oordeel te laten en hen tenslotte niet alleen om hun ongeloof, maar ook om alle andere zonden te veroordelen en voor eeuwig te straffen, en daarin zijn rechtvaardigheid te tonen. Dit is het besluit van de "verwerping", dat God beslist niet maakt tot de bewerker van de zonde - dat is een godslasterlijke gedachte! - maar dat Hem stelt tot de ontzagwekkende, onberispelijke en rechtvaardige Rechter en Wreker ervan.

Dat is geheel iets anders dan Lalage zegt.

ARTIKEL 18
Aan hen die over deze genade van de onverdiende uitverkiezing en over de strengheid van de rechtvaardige verwerping opstandig spreken, houden wij deze uitspraak van de apostel voor: "Maar gij, o mens! wie zijt gij, dat gij God zoudt tegenspreken?" (Rom. 9, 20). En deze van onze Verlosser: "Staat het mij niet vrij met het mijne te doen, wat ik wil?" (Matt. 20, 15). Maar wij aanbidden deze heilsgeheimen eerbiedig en roepen met de apostel uit: "O diepte van rijkdom, van wijsheid en van kennis Gods, hoe ondoorgrondelijk zijn zijn beschikkingen en hoe onnaspeurlijk zijn wegen! Want: wie heeft de zin des Heren gekend? Of wie is Hem tot raadsman geweest? Of wie heeft Hem eerst iets gegeven, waarvoor hij vergoeding ontvangen moet? Want uit Hem en door Hem en tot Hem zijn alle dingen: Hem zij de heerlijkheid tot in eeuwigheid! Amen." (Rom. 11, 33-36).


Nee hoor, het gaat er helemaal niet om dat ik God zou willen narekenen met mijn beperkte verstand. Het gaat er mij om dat er een Godsbeeld wordt gemaakt in de DL wat tegenstrijdig is met Zijn wezen. Ik zal het proberen uit te leggen. In 1 Joh 4 staat: God is liefde. Wat betekent dat? Als je zegt: God is heilig dan betekent dat automatisch dat God niets kan doen wat onheilig is. Als er staat: God is liefde dan betekent dat dus dat God niets kan doen wat liefdeloos is. En toch zeg jij: God heeft al van tevoren, voor dat dat mensen geboren waren, al bepaald dat ze naar de hel gaan.
Kun jij dat rijmen met elkaar? Ik verlang niet naar een God die ik kan begrijpen maar wel naar een God achter wiens Woord ik niet iedere keer wat hoef te zoeken....


Als je als enige tekst over God deze eruit haald dan kom je inderdaad in de problemen.
Maar er staat meer over God in de Bijbel.
Hij is een verterend vuur, Hij is rechtvaardig, Hij is barmhartig, Hij is vertoornd. En zo is er een hele lijst met wat God nog meer is dan Liefde.
Juist omdat Hij ons heeft liefgehad heeft Hij zijn Zoon gezonden.
Maar waarom? Omdat wij de straf van Zijn toorn niet zouden kunnen dragen. Er kon maar één aan die straf voldoen en die dragen: die moest tegelijk mens en God zijn. Zo zwaar straft God de zonde.

ALs je zegt dat je verlangt naar een God die je kan begrijpen, dan bedoel je daar eigenlijk mee: een God die doet zoals ik met mijn rechtvaardigheids gevoel goed vind.
Maar dan raad ik je aan om nog eens mijn laatst aangehaalde DL te lezen. Artikel 18.


Mij niet onjuist aanhalen, ik zeg helemaal niet dat ik God wil of kan begrijpen (zie de laatste regel van mijn post) en ik laat de rest van je conclusies in de laatste alinea dan ook voor jouw rekening.

Ernstiger dan dat vind ik dat je eigenschappen van God tegen elkaar uitspeelt. God is liefde, maar ook een verterend vuur. Dus kun je eigenlijk niet serieus nemen dat God Liefde is of beperk je die liefde dan maar.
Het is in mijn optiek juist heel anders: geen enkele van Gods eigenschappen kan worden gemist, en ze vullen elkaar aan. Ik kan er zeker van zijn dat God liefde is en altijd uit liefde handelt, ook al is Hij vertoornd en rechtvaardig. Dat sluit elkaar niet uit maar in.
Dat kan een simpel voorbeeld duidelijk maken: als jouw kind wat fouts gedaan heeft, ben je dan vertoornd? Ja waarschijnlijk. Houd je dan nog van hem/haar. Ja toch zeker? Als je straf geeft, doe je dat dan uit liefde tot het kind, om het op andere gedachten te brengen?

Daarom ben ik nog steeds benieuwd naar het echte antwoord op mijn vraag.
Laatst gewijzigd door Happy One op 20 jun 2007 11:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Ken je dat verhaal van het lieveheersbeestje?

Happy One
Sergeant
Sergeant
Berichten: 347
Lid geworden op: 02 aug 2004 18:22
Locatie: Midden Nederland

Berichtdoor Happy One » 20 jun 2007 11:33

Gerdien B. schreef:God wil ons wel bekeren maar wij laten het niet allemaal toe dat Hij dat doet. Daarmee zetten de mensen zichzelf in de kou


Hoe kun je zeggen dat God iedereen wil bekeren, terwijl Hij in de Bijbel aangeeft dat bij een (groot) aantal mensen niet te doen? Zo ontfermt Hij die Hij wil en Hij verhardt die Hij wil (Rom 9). Hoe leg je dat dan uit?
Ken je dat verhaal van het lieveheersbeestje?

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 20 jun 2007 11:37

Waarom wil je dat uitgelegt hebben?
Sommige dingen zijn niet uit te leggen omdat het ons verstand te boven gaat.

Happy One
Sergeant
Sergeant
Berichten: 347
Lid geworden op: 02 aug 2004 18:22
Locatie: Midden Nederland

Berichtdoor Happy One » 20 jun 2007 11:42

tante-tortel schreef:Waarom wil je dat uitgelegt hebben?
Sommige dingen zijn niet uit te leggen omdat het ons verstand te boven gaat.


Niet omdat het boven mijn verstand gaat, maar omdat het tegenstrijdig is met elkaar. En God is niet een God van ja ja en nee nee, maar in alles wat Hij spreekt betrouwbaar.
Ken je dat verhaal van het lieveheersbeestje?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23571
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 20 jun 2007 12:10

tante-tortel schreef:Waarom wil je dat uitgelegt hebben?
Sommige dingen zijn niet uit te leggen omdat het ons verstand te boven gaat.


gaat het ons verstand te boven? Volgens mij zegt de Bijbel er toch wel wat over. Mensen gaan verloren omdat ze niet geloven. Niet omdat ze niet uitverkoren zijn. En ze blijven niet ongelovig omdat God dat zo bepaald heeft en niet wil dat ze gaan geloven.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten