The Engineer schreef:Ten eerste Gandalf begon jij met beledigen, dus haal eerst die balk maar uit je eigen oog. Maar goed laat ik maar de wijste zijn en het netjes houden.
Ik wou al zeggen. Als je vind dat ik beledig kun je aangeven waar ik dat doe. Lijkt me beter dan er zelf dan (al dan niet terug) te beledigen.
Wat ik overigens wil zeggen met letterlijk geloven, wat in theorie overigens mogelijk is, is dat daar geen interpretaties en verschil in geloof kan ontstaan.
Dan heb je één interpretatie, de letterlijke.
Vanuit mijn oogpunt bekeken niet anders dan dat men met z'n allen voor een andere interpretatie zou kiezen. Imo ook een bijbels gezien verkeerde opvatting, aangezien de bijbel expliciet zaken bestempeld als niet letterlijk.
Nee Gandalf, niet dus. Er staat, ik citeer
Nu haal jij dus een tekst aan en pas je die in je eigen opvatting. Precies wat jij dus loopt te bestrijden. Je doet het hier zelf.
Daarom is de leer dus ook zo belangrijk, dat je dat soort dingen niet op een eigen houtje doet. Want, als in de bijbel staan zat teksten waaruit blijkt dat jij nu een tekst op iets plakt waar het niet voor bedoeld is. De apostelen zelf wezen notabene gemeenten terecht. Neem Paulus bijvoorbeeld. En die zelfde Paulus zegt volgens mij nog iets wat in strijd is met je beweringen: 2 Timoteüs 4:2.
Ik spreek trouwens geen kwaad over die mensen. Zou ook mooi zijn met een dergelijke interpretatie. Zou lastig worden als je docent bent, kun je geen eens meer iets nakijken.
Overigens ook een mooi voorbeeld van iets letterlijk lezen en geloven. Hier hoeft geen interpretatie aan vast te hangen.
Blijkbaar dus wel.
Maar wat ik zie is dat jij je interpretatie betiteld als 'letterlijk lezen'. Dat kom ik wel vaker tegen, bij mensen die onderling toch elke keer weer niet op één lijn blijken te zitten.
Dit is toch echt een veroordeling. Die uiteenzetting van de leer is niets meer dan de leer en de vraag is of die juist is.
Nee, zie eerdere reactie in deze post ^.
Geloven is overtuigt zijn van je geloof. Maar niet zeker zijn, dat is onmogelijk. Immers anders heet het zekerheid en niet geloof. Overigens goede stof voor een psycholoog.
Zoals ik al schreef, dan houd je er blijkbaar een wat beperkte opvatting op na. Geloof in christelijke context slaat ook op vertrouwen op God, trouw aan God. Dat is ook geloven in God.
Geloven kan zeker weten zijn. Ik kan zeker weten dat God bestaat en vervolgens op Hem vertrouwen.
O ja? Is dat zo? Er staat ook, als je het zo graag wil weten:
Deut 6 vers 4: Hoor Israël, De HERE is onze God de HERE is één!.
Letterlijk dus. Ook komt nergens letterlijk in de bijbel voor dat de drie-eenheid de juiste leer is. De meeste sterk tekst in de statenvertaling spreekt zelfs niet een van God, Christus en de heilige geest.
Dat getuigt dus van het niet begrijpen van de drie eenheidsleer. Ik raad je aan om daar verder in te verdiepen. Ik ga hier niet de leer uiteen zetten, want daar is dit topic niet voor
En daarbij, ik heb een boekje van Lewis hier liggen, waarin een deel aanwezig is "beknopte inleiding in de leer der drie-eenheid". Die beknopte inleiding is 67 pagina's.
Maar laat ik het zo zeggen, die tekst ondersteund juist de drie eenheidsleer. Er zit niet voor niets het woord één in de term. Er is maar één God. De Vader, de Zoon en de Heilige Geest zijn één.
Overigens erkennen die mensen de bijbel als absoluut gezag maar veroordelen ze wel terwijl er toch echt staat dat dat niet mag.
Maar niet in de interpretatie die jij er aan verbind.
"Veroordeel anderen niet, je weet niet wat goed is." Maar dat wil niet zeggen dat ik niet geloof."
Ze verloochenen op dat moment wel hun geloof. Dat kan ik best constateren, zelfs als ik niet zeker weet wat ik in zo'n situatie zou zitten. Ik hoop alleen dat ik de wilskracht heb te blijven zitten.
Tevens ga je gelukkig niet over de gevolgen voor die mensen. Dat is enkel aan God. Hij is degene die over ons allen zal oordelen.
Maar ik kan best zeggen, ondanks al die punten, dat die mensen hun geloof verloochenen.
Dat is nou het hele punt, je weet niet welke leer de juiste is. De oprechtheid zal wel snor zitten.
Feit is dat je niet zeker kan zijn. Zelfs een bekering kan een schijnbekering van de duivel zijn. Meerdere verhalen over gehoord. Waar ik overigens niet mee wil zeggen dat dat vaak zo is.
Feit is dat er zat mensen zijn die er wel zeker van zijn, dus dat het wel kan.
In 'schijnbekering' geloof ik eerlijk gezegd niet zo. Althans, in de zin dat de duivel vast mensen niet bij God zal brengen.
Doet me denken aan de uitspraak van Jezus, 'Als Satan Satan uitdrijft, keert hij zich tegen zichzelf.' Dit gaat dan niet over bekeren, maar ik zie er wel een lijn in...
Dan is dat toeval. Overigens was mijn opmerking niet generaliserend het was een constatering. En hij was nog juist ook. Het is een feit dat velen werk en opleiding doen naar hun niveau.
Dat wel, maar dat was het punt helemaal niet, jij zei iets over autodidacten. Daar reageerde ik op.