mag je in de bevindelijke kerken wel zelf nadenken?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gandalf
Verkenner
Verkenner
Berichten: 45
Lid geworden op: 13 jun 2007 19:59

Berichtdoor Gandalf » 27 jul 2007 12:19

The Engineer schreef:Gandalf, ik heb meer dan genoeg argumenten aangevoerd. Maar, zonder te beledigen, je snapt ze gewoonweg niet of ik moet ze 6x uitleggen. Daar heb ik niet altijd zin in.

Zou het niet zo kunnen zijn dat je gewoon niet duidelijk uitlegt, of gewoon dat je uitleg gewoon niet deugt?
Je zou ook een beetje zelf reflectie kunnen toepassen in plaats van de bal alleen bij anderen neerleggen.

Menigeen die rationeel kan denken, niet iedereen kan of wil dat, weten dat het door mij als eerste aangevoerde vers letterlijk zegt dat er maar 1 God is. Vervolgens wordt daar een interpretatie aan toegevoegd, anders past het niet in de leer.

Ik heb zelf al meerdere malen dit proberen uit te leggen, misschien ben ik zelf niet duidelijk genoeg.
Een leerstuk leunt niet op één tekstje. Een leerstuk leunt op de Schrift, of iig wat met het onderwerp te maken heeft. Je doet een uni-studie, dus om het als vergelijking door te trekken: Een theorie hangt ook niet aan één bewijsje. En één bewijsje brengt je nog niet op de complete theorie. De drie eenheidsleer leunt niet op alleen die tekst, maar ook op zoveel andere teksten, die weer andere aspecten van de leer bekrachtigen. Het geheelplaatje is de drie eenheidsleer.

En dat er één God is, is een belangrijk punt van de drie eenheidsleer. De leer verwerpt niet alleen de gedachte dat Jezus enkel en alleen mens zou zijn, maar verwerpte ook dat Jezus een andere god is. Het is dus [i]een[/i\ bewijs voor de drie eenheidsleer. Net zoals de teksten waaruit de goddelijkheid van Jezus blijkt, weer andere bewijzen zijn. Zonder die teksten waaruit blijkt dat er één God is, zou je een stukje fundering van de leer weg halen.

Dan kom je inderdaad op het punt leer. Het kan NOOIT zeker zijn of je leer goed is, NOOIT! Om de simpele reden dat dat niet in de bijbel staat. Voor het reformatorisch gedachtegoed is wat uit de bijbel te halen alsmede het evangelisch gedachtegoed. Er wordt geen uitsluitsel gegeven over wat "de leer" is.

Ik heb al gezegd dat ik en vele anderen het daar niet met je over eens zijn. Dat zijn je eigen opvattingen, die ik dus niet deel.
Ik wil in zoverre met je mee gaan, dat ik over bepaalde leerstukken ook niet zeker ben. Maar van andere leerstukken ben ik wel zeker. De drie eenheidsleer is er één van.

Het is wel uit de bijbel te halen, het is niet uit één klein tekstje te halen. Maar wij christenen hebben dan ook de bijbel, niet enkel een versje. Het gaat niet om wat losse puzzelstukjes, maar om de hele puzzel.

En drogredenen? Hoe kom je daarbij? Een rationeel persoon die logisch nadenkt en kritisch tegen zijn eigen geloof aan kan kijken, ziet dat de interpretatie van dat versje letterlijk niet in de leer past en er daarom een gekleurde interpretatie aan hangt. En het feit is dat je niet kan weten of dat de juiste interpretatie is, je kan het geloven.

Dat als argumentatie gebruiken is dus een drogreden.
Kan ik ook:
'Een rationeel persoon die logisch nadenkt en kritisch tegen zijn eigen geloof aan kan kijken, ziet dat de interpretatie van dat versje letterlijk wel in de leer past en het daarom de enige juiste leer is.'
Er is letterlijk maar één God volgens de drie eenheidsleer. Hoe letterlijk wil je het nog meer hebben gezien die tekst?

Oja, drogreden: Je bewering mist argumenten en is vergelijkbaar me "iedereen die slim is, geeft mij gelijk".

Of zoals wikipedia het beschrijft:


Ontduiken van bewijslast

Voorkomen van tegenspraak door de tegenstander als incapabel af te schilderen.

* "Ieder weldenkend mens zal het ermee eens zijn dat..."

De opzet is om tegenstanders ervan te weerhouden het standpunt tegen te spreken, doordat de opponent impliciet zou toegeven geen weldenkend mens te zijn.

En zoals al eerder gezegd, de sterkste aanwijzing voor de drie-eenheidsleer: 1 Joh 5: 7,8 Want drie zijn de getuigen; de Geest, het water en het bloed; en die drie zijn eenstemmig. Wat wat is, is dus weer aan een interpretatie onderhevig.

Dat vind ik helemaal niet de sterkste. Ik vind het wel een aardige tekst, maar sterkste? Het zou mij er niet van overtuigen. Nee, de drie eenheidsleer is op basis van -tig teksten. Die puzzelstukjes waar ik het over had. Teksten die verschillende aspecten belichten. Als je dat dan formuleert en samenvat, kom je op de drie eenheidsleer uit. En dat vers van je zou je best als een 'puzzelstukje' mogen zien. Maar zou je het weg halen, dan is de puzzel imo nog steeds compleet.

Ik bedoel het niet vervelend, maar heb je wel eens een goed boek oid. gelezen waar de drie eenheidsleer beschreven, uiteen gezet is, en men de bijbelse onderbouwing uiteen zet?

Nergens komt letterlijk het woord drie-eenheid voor. Dat is ook een feit.

Waarmee ik niet wil zeggen dat de drie-eenheidsleer onjuist is.

Nee, dat lijkt me ook logisch... Dat is een woord om die leer mee aan te duiden.

Maar zoals ik aangaf, heb ik geen zin om een drie eenheidsdiscussie ervan te maken, aangezien je het als een voorbeeld bedoelde, niet als de discussie an sich. Ik wil er opzich best op in gaan, daar niet van. Maar dan lijkt het beter als daar in een drie eenheidsleer topic verder op in gegaan wordt. Lijkt me vreemd als die niet bestaat. En als die niet bestaat, maar er gerust één aan, dan beloof ik dat ik er zal reageren.

Dat heb ik vanaf het begin af aan bedoeld. Het leek mij ook een vrij logische gedachte.

Wat voor mensen bedoel je dan? Mensen die eerst geen christen waren en door de listen van satan gaan geloven dat Jezus voor hun zonden aan het kruis stierf? Of bedoel je in de zin dat christenen vrijzinnig worden, gnostische dwaalleer gaan aanhangen of in een relativisme vervallen, oid.?


Er staat bij mijn weten niet expliciet in de bijbel dat men wel moet oordelen. Al zou dat er wel staan dan is het een van de vele tegenspraken. Daar komt nog eens bij dat je niet kan oordelen omdat je het niet zeker weet, wat overigens logisch is want het is geloof, geen zekerheid.

Ik haalde eerder een tekst aan waarin vermaning, terechtwijzing ed. werd aangehaald. Ook staan er in de bijbel waarschuwingen tegen bepaalde dwaalleren, zoals de gnostiek. En werden gemeenten terecht gewezen, zoals toestanden rond het avondmaal, of diefstal van de gemeente enzo.
Maar juist dat eerste, vermaning, lijkt me juist een daad uit liefde. Dat je wilt dat mensen op het rechte pad blijven. Je veroordeel denk ik ook niet die mensen, maar de dwalingen en de zonden. En dat is bijbels.
Je krijgt wel een enorme contradictie in de bijbel als dat dan verkeerd zou zijn. Immers, het is de taak van de gemeente, die dan tegelijk fout zou zijn. Het staat er tevens ook niet benadrukt dat veroordelen dat zou omarmen.


En als laatste wil ik daar aan toevoegen Gandalf dat ik mijn woorden zelf niet zou opvatten als belediging, zo waren ze ook niet bedoeld. Excuses.

Oké, dank je.
Als ik beledigend ben hoor ik het wel. :)

Gebruikersavatar
Wullimpie
Moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: 13 aug 2005 13:29
Locatie: Goeree Overflakkee
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 27 jul 2007 17:12

mag je in de bevindelijke kerken wel zelf nadenken?

Kort en krachtig:
Ja, ik ben lid van zo´n bevindelijke kerk en mag zeker zelf nadenken, nieuwe ideeën worden serieus overwogen, wat er bijvoorbeeld toe heeft geleid dat onze gemeente een eigen website heeft.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Gebruikersavatar
The Engineer
Luitenant
Luitenant
Berichten: 545
Lid geworden op: 28 mei 2007 09:34

Berichtdoor The Engineer » 27 jul 2007 18:20

We kunnen inderdaad er beter mee ophouden om over de drie-eenheid te bekvechten. Als ik er iets over zeg is dat ter illustratie.

Ik heb al gezegd dat ik en vele anderen het daar niet met je over eens zijn. Dat zijn je eigen opvattingen, die ik dus niet deel.


Het is geen opvatting van mij, het is een vaststaand feit dat niets zeker is en een opvatting al helemaal niet.

Ik bedoel het niet vervelend, maar heb je wel eens een goed boek oid. gelezen waar de drie eenheidsleer beschreven, uiteen gezet is, en men de bijbelse onderbouwing uiteen zet?


Nee dat heb ik niet, en ben ik ook niet van plan te gaan doen. Die boeken, geschreven in negatieve alsmede in positieve zin, worden steeds vanuit interpretaties belicht en zullen dan ook niet mij kunnen overtuigen van het gelijk danwel ongelijk van de drie-eenheidsleer.

Wat voor mensen bedoel je dan? Mensen die eerst geen christen waren en door de listen van satan gaan geloven dat Jezus voor hun zonden aan het kruis stierf? Of bedoel je in de zin dat christenen vrijzinnig worden, gnostische dwaalleer gaan aanhangen of in een relativisme vervallen, oid.?


Beiden zouden hieronder kunnen vallen, alsmede refo's die denken bekeerd te worden. Ik heb er al een aantal gezien die "bekeerd" waren en zonde na zonde deden.

Je veroordeel denk ik ook niet die mensen, maar de dwalingen en de zonden.


Hmm, daar heb je inderdaad gelijk in. Maar ik doe het niet, omdat ik het niet netjes vind en omdat ik geen bewijs heb. Geloof is iets tussen God en mij en als ik niemand aanstoot geef handel ik uit liefde, uit Rom 14. En als ik het goed doe weet God dat.

Er staat idd dat je oppassen moet voor dwaalleraren, maar daar staat dan weer bij dat je ze herkend aan het feit dat ze niet beleiden dat Jezus een mens van vlees en bloed is. En dat doet iedere christen.

Ook heb je gelijk dat een leer niet leunt op 1 vers. Maar het sterkste vers, door wikipedia aangegeven en door mij al gemeld, getuigd er al niet van. Dus moet de rest van de teksten ook met een gekleurde interpretatie worden gezien, en dan kom je weer uit bij: wat is de juiste interpretatie. Feit is dat je dat niet kan weten, slechts geloven. Waarmee je dus in mijn ogen niet kan oordelen over iemands leer.
"Being second is to be the first of the ones who lose."

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 27 jul 2007 19:50

Raido schreef:
GKN'er schreef:
Raido schreef:Misschien ben jij wel gekloond door aliens en naar deze aarde gebeamd en vallen je ouders ook binnen het complot.

Een christen, en zeker zo'n GerGem-gristen als jij, behoort niet in buitenaards leven te geloven! :lol: ;)
Kuyper komt van Mars, Kersten van Venus 8)


En Wisse is vanaf Jupiter aan komen waaien... :)
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8819
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 27 jul 2007 20:21

The Engineer schreef:Het is geen opvatting van mij, het is een vaststaand feit dat niets zeker is en een opvatting al helemaal niet.

Contradictio in terminis. ;)
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
GKN'er
Sergeant
Sergeant
Berichten: 390
Lid geworden op: 26 jul 2006 20:33

Berichtdoor GKN'er » 27 jul 2007 21:22

Race406 schreef:En Wisse is vanaf Jupiter aan komen waaien... :)

Nee, oorspronkelijk kwam hij van Mars (hij diende eerst als predikant in de Gereformeerde Kerken in Nederland). ;)
Gereformeerde Kerken in Nederland, moge het neocalvinisme levend blijven!

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 27 jul 2007 23:03

Wullimpie schreef: dat onze gemeente een eigen website heeft.

even tussendoor: wat goed! Ik was laatst op zoek naar kerken hier in de buurt op internet. Ik kwam een lijst tegen met adressen maar geen tijden van diensten, daaruit bleek dat er wel 100 kerken hier zijn. Ik kon echter maar 1 website vinden van een kerk. Dus hartstikke goed dat je je als kerk zo openstelt.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 41 gasten