Afwachten of verwachten, over de toeëigening van het heil

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

goofy1978
Sergeant
Sergeant
Berichten: 410
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:14

Berichtdoor goofy1978 » 07 jun 2007 21:58

2 kor 6 gaat meer over dat de levenswandel niet aanstootgevend is.

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 07 jun 2007 22:02

Ik moet erg uitkijken dat ik niet een hekel aan deze tekst ga krijgen. Hier word bij ons namelijk enorm mee gesmeten zodra je uit de pas gaat lopen. Vorige week nog naar mijn hoofd gekregen.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 07 jun 2007 22:04

De enge poort is vanzichzelf eng, we hoeven hem niet nog dichter te maken door al onze theologische boekwerken. Dat is in de oude, katholieke kerk al gebeurd. De reformatie was een vrijmaking van alle boeken, wetten en veronderstellingen die je moest aannemen, die als struikelblokken op de smalle weg liggen en de enge poort nog smaller maakten..

*vrij naar Luther*

En wat doen wij? :roll:
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gebruikersavatar
leclerc
Kapitein
Kapitein
Berichten: 936
Lid geworden op: 21 dec 2004 09:50

Berichtdoor leclerc » 07 jun 2007 22:05

goofy1978 schreef:2 kor 6 gaat meer over dat de levenswandel niet aanstootgevend is.


Dan heb je niks van deze tekst begrepen waarde Goof.
het gaat er over dat Paulus een hoop verdraagt en een eind meegat om die ziel te kunnen winnen.
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 08 jun 2007 09:31

Raido schreef:De enge poort is vanzichzelf eng, we hoeven hem niet nog dichter te maken door al onze theologische boekwerken. Dat is in de oude, katholieke kerk al gebeurd. De reformatie was een vrijmaking van alle boeken, wetten en veronderstellingen die je moest aannemen, die als struikelblokken op de smalle weg liggen en de enge poort nog smaller maakten..

*vrij naar Luther*

En wat doen wij? :roll:


De reformatorische theologie maakt die poort eveneens zeer eng.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 08 jun 2007 10:01

Optimatus schreef:
Raido schreef:De enge poort is vanzichzelf eng, we hoeven hem niet nog dichter te maken door al onze theologische boekwerken. Dat is in de oude, katholieke kerk al gebeurd. De reformatie was een vrijmaking van alle boeken, wetten en veronderstellingen die je moest aannemen, die als struikelblokken op de smalle weg liggen en de enge poort nog smaller maakten..

*vrij naar Luther*

En wat doen wij? :roll:


De reformatorische theologie maakt die poort eveneens zeer eng.
Eens tijd om je nog meer te verdiepen in de protestants-gereformeerde theologie ;)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 08 jun 2007 10:18

Er zijn idd gemeentes/ dominees/ kerken die de poort enger maken dan hij in werkelijkheid is!
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 08 jun 2007 13:09

Ik geloof niet dat je de ‘enge poort’ té eng kan maken.
Als die poort voor jou ‘té eng’ wordt is dat een roeping om actief te gaan onderzoeken of het werkelijk zo eng is als degenen die het zo eng voorstelt.
In principe is de enge poort ‘de wet’ waardoor wij in moeten gaan in het koninkrijk der hemelen. Van naturen heeft de mens geen zin om de wet/poort te houden omdat hij een onbesneden hart in zich omdraagt wat naar de wereld verlangd, tegen de wet/poort/eng. Toch kunnen wij beter die engte zoeken, al is het tegen onze natuur in, eng dus. Want de toe-leidende-weg/poort tot Christus is de wet/poort, dan wordt Hij zelf de weg/poort de waarheid en hét leven voor jou persoonlijk. Dan gaat de enge poort een blijde poort worden waar je zelf naar gaat verlangen.

medina
Verkenner
Verkenner
Berichten: 66
Lid geworden op: 13 okt 2006 14:02

Berichtdoor medina » 08 jun 2007 14:21

hoe kom je daar nu bij Jantjes dat wij per definitie geen zin zouden hebben in het onderhouden van de wet?! Wordt het verhaal van de rijke jongeling niet gelezen in de bevindelijke kringen? En het verhaal van Paulus, die ook meende een heel eind op de goede weg te zijn door zich zeer strikt aan de wetten te houden? En Nicodémus dan, is dat ook een onbekende? Hij dacht stellig 'aan de goede kant te zitten' vanwege zijn opleiding, en snapte er helemaal niets van toen Jezus hem vertelde dat hij moest worden als een kind. En hoe lees jij Galaten, waar Paulus bijna furieus te keer gaat tegen de aldaar aanwezige kerk: "Uitzinnige Galaten", noemt hij ze, en hij vraagt zich af "wie hen heeft betoverd". "Hebben jullie de Geest ontvangen ten gevolge van de werken der wet of ten gevolge van de prediking van het geloof?"
Het is onzin te beweren dat wij mensen niet verlangen naar een wet. Integendeel; wij willen niets liever dan aan de slag om de genade te verdienen. Waar een zondig mens pas echt moeite mee heeft is de genade. Niets uit jezelf, steeds weer opnieuw, die genade. Moeilijk hè.
"As we are liberated from our own fear our presence automatically liberates others."

Nelson Mandela

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 08 jun 2007 14:38

Jantjes schreef:Ik geloof niet dat je de ‘enge poort’ té eng kan maken.
Als die poort voor jou ‘té eng’ wordt is dat een roeping om actief te gaan onderzoeken of het werkelijk zo eng is als degenen die het zo eng voorstelt.
In principe is de enge poort ‘de wet’ waardoor wij in moeten gaan in het koninkrijk der hemelen. Van naturen heeft de mens geen zin om de wet/poort te houden omdat hij een onbesneden hart in zich omdraagt wat naar de wereld verlangd, tegen de wet/poort/eng. Toch kunnen wij beter die engte zoeken, al is het tegen onze natuur in, eng dus. Want de toe-leidende-weg/poort tot Christus is de wet/poort, dan wordt Hij zelf de weg/poort de waarheid en hét leven voor jou persoonlijk. Dan gaat de enge poort een blijde poort worden waar je zelf naar gaat verlangen.


Te eng en te breed zijn beiden niet goed.

En ik denk dat men dit bedoelt met "de poort te eng maken": Wee jullie, schriftgeleerden en Farizeeën, huichelaars, jullie versperren de mensen de toegang tot het koninkrijk van de hemel. Jullie gaan er zelf niet binnen, maar laten ook degenen die er willen binnengaan niet toe. Dat mensen zeg maar bij de smalle poort mensen die daar doorheen willen gaan blokkeren, tegenhouden en zeggen: Stop, stop, zo kan je niet naar binnen! Dit gaat de gemakkelijk.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 08 jun 2007 15:09

medina schreef:hoe kom je daar nu bij Jantjes dat wij per definitie geen zin zouden hebben in het onderhouden van de wet?! Wordt het verhaal van de rijke jongeling niet gelezen in de bevindelijke kringen? En het verhaal van Paulus, die ook meende een heel eind op de goede weg te zijn door zich zeer strikt aan de wetten te houden? En Nicodémus dan, is dat ook een onbekende? Hij dacht stellig 'aan de goede kant te zitten' vanwege zijn opleiding, en snapte er helemaal niets van toen Jezus hem vertelde dat hij moest worden als een kind. En hoe lees jij Galaten, waar Paulus bijna furieus te keer gaat tegen de aldaar aanwezige kerk: "Uitzinnige Galaten", noemt hij ze, en hij vraagt zich af "wie hen heeft betoverd". "Hebben jullie de Geest ontvangen ten gevolge van de werken der wet of ten gevolge van de prediking van het geloof?"
Het is onzin te beweren dat wij mensen niet verlangen naar een wet. Integendeel; wij willen niets liever dan aan de slag om de genade te verdienen. Waar een zondig mens pas echt moeite mee heeft is de genade. Niets uit jezelf, steeds weer opnieuw, die genade. Moeilijk hè.

De mensen die jij noemde trachten zich inderdaad aan de wet te houden.
Niet dat het verkeerd zou zijn maar ze deden het uit slaafse vrees. Zij hadden er eigelijk ook geen zin in. Het was aangeleerd of het was nog geen ‘ziels bevindelijke praktijk’ geworden anders waren ze er achter gekomen dat het ‘aan de wet houden’ niet gaat. Wij moeten ons zelf leren kennen als overtreders van de wet. Het doel van de wet is een spiegel voor te houden en daardoor krijgen in te zien hoe anders wij moeten worden. Hoe wij moeten worden omgekeerd. Ik denk dat de rijke jongeling ook ooit tot dit doel gekomen is omdat het de belofte van het verbond is, hoewel het niet in de Bijbel staat.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 08 jun 2007 23:23

Raido schreef:
Optimatus schreef:
Raido schreef:De enge poort is vanzichzelf eng, we hoeven hem niet nog dichter te maken door al onze theologische boekwerken. Dat is in de oude, katholieke kerk al gebeurd. De reformatie was een vrijmaking van alle boeken, wetten en veronderstellingen die je moest aannemen, die als struikelblokken op de smalle weg liggen en de enge poort nog smaller maakten..

*vrij naar Luther*

En wat doen wij? :roll:


De reformatorische theologie maakt die poort eveneens zeer eng.
Eens tijd om je nog meer te verdiepen in de protestants-gereformeerde theologie ;)


Ehm... predestinatie. Besoin de plus?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 08 jun 2007 23:25

Zelfs de katholieke kerk geloof in een vorm van predestinatie... daarnaast is predestinatie puur Bijbels.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 08 jun 2007 23:29

De katholieke kerk en de reformatie (conform Gomarus) verschillen toch wezenlijk van mening over deze predestinatie.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Berichtdoor Boekenlezer » 09 jun 2007 11:35

Raido schreef:Niets anders dan instemming.. O bevindelijke kuyperiaan/neo-calvinist :P (zo werd dominee Arntzen eens aangeduid ;))

Ik een kuyperiaan? Hmm, dat is nou een term die ik voor mijzelf nooit zou gebruiken. 8-[
Ik ken A. Kuyper alleen maar uit de geschiedenisboeken. Ik heb nog nooit een stuk tekst van hemzelf gelezen. Dus ik weet niet in hoeverre ik mij in hem zou herkennen. Hij schijnt nogal een dogmatische inslag te hebben. (Evenals veel gergemmers vandaag de dag overigens!) Terwijl ik voor mijzelf meer voor een exegetische inslag heb gekozen. (Weer een beeld van hem, wat ik heb uit de boeken.) :-k
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 75 gasten