Moderator: Moderafo's
goofy1978 schreef:2 kor 6 gaat meer over dat de levenswandel niet aanstootgevend is.
Raido schreef:De enge poort is vanzichzelf eng, we hoeven hem niet nog dichter te maken door al onze theologische boekwerken. Dat is in de oude, katholieke kerk al gebeurd. De reformatie was een vrijmaking van alle boeken, wetten en veronderstellingen die je moest aannemen, die als struikelblokken op de smalle weg liggen en de enge poort nog smaller maakten..
*vrij naar Luther*
En wat doen wij?
Eens tijd om je nog meer te verdiepen in de protestants-gereformeerde theologieOptimatus schreef:Raido schreef:De enge poort is vanzichzelf eng, we hoeven hem niet nog dichter te maken door al onze theologische boekwerken. Dat is in de oude, katholieke kerk al gebeurd. De reformatie was een vrijmaking van alle boeken, wetten en veronderstellingen die je moest aannemen, die als struikelblokken op de smalle weg liggen en de enge poort nog smaller maakten..
*vrij naar Luther*
En wat doen wij?
De reformatorische theologie maakt die poort eveneens zeer eng.
Jantjes schreef:Ik geloof niet dat je de ‘enge poort’ té eng kan maken.
Als die poort voor jou ‘té eng’ wordt is dat een roeping om actief te gaan onderzoeken of het werkelijk zo eng is als degenen die het zo eng voorstelt.
In principe is de enge poort ‘de wet’ waardoor wij in moeten gaan in het koninkrijk der hemelen. Van naturen heeft de mens geen zin om de wet/poort te houden omdat hij een onbesneden hart in zich omdraagt wat naar de wereld verlangd, tegen de wet/poort/eng. Toch kunnen wij beter die engte zoeken, al is het tegen onze natuur in, eng dus. Want de toe-leidende-weg/poort tot Christus is de wet/poort, dan wordt Hij zelf de weg/poort de waarheid en hét leven voor jou persoonlijk. Dan gaat de enge poort een blijde poort worden waar je zelf naar gaat verlangen.
medina schreef:hoe kom je daar nu bij Jantjes dat wij per definitie geen zin zouden hebben in het onderhouden van de wet?! Wordt het verhaal van de rijke jongeling niet gelezen in de bevindelijke kringen? En het verhaal van Paulus, die ook meende een heel eind op de goede weg te zijn door zich zeer strikt aan de wetten te houden? En Nicodémus dan, is dat ook een onbekende? Hij dacht stellig 'aan de goede kant te zitten' vanwege zijn opleiding, en snapte er helemaal niets van toen Jezus hem vertelde dat hij moest worden als een kind. En hoe lees jij Galaten, waar Paulus bijna furieus te keer gaat tegen de aldaar aanwezige kerk: "Uitzinnige Galaten", noemt hij ze, en hij vraagt zich af "wie hen heeft betoverd". "Hebben jullie de Geest ontvangen ten gevolge van de werken der wet of ten gevolge van de prediking van het geloof?"
Het is onzin te beweren dat wij mensen niet verlangen naar een wet. Integendeel; wij willen niets liever dan aan de slag om de genade te verdienen. Waar een zondig mens pas echt moeite mee heeft is de genade. Niets uit jezelf, steeds weer opnieuw, die genade. Moeilijk hè.
Raido schreef:Eens tijd om je nog meer te verdiepen in de protestants-gereformeerde theologieOptimatus schreef:Raido schreef:De enge poort is vanzichzelf eng, we hoeven hem niet nog dichter te maken door al onze theologische boekwerken. Dat is in de oude, katholieke kerk al gebeurd. De reformatie was een vrijmaking van alle boeken, wetten en veronderstellingen die je moest aannemen, die als struikelblokken op de smalle weg liggen en de enge poort nog smaller maakten..
*vrij naar Luther*
En wat doen wij?
De reformatorische theologie maakt die poort eveneens zeer eng.
Raido schreef:Niets anders dan instemming.. O bevindelijke kuyperiaan/neo-calvinist (zo werd dominee Arntzen eens aangeduid )
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 75 gasten