Is een "kerkgeloof" hetzelfde als geloof van (in)J

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
japio
Mineur
Mineur
Berichten: 188
Lid geworden op: 04 okt 2006 17:52
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Berichtdoor japio » 16 apr 2007 23:09

Biblebook,

ik wil je uitspraak m.b.t. mensen die op zondag de sabbath vieren worden niet zalig op één lijn stellen met:
Heel Nederland wordt niet zalig omdat de doodstraf hier niet wordt uitgevoerd (wie bloed vergiet diens bloed zal vergoten worden).

Het zijn allebei stellingen die voor discussie vatbaar zijn, dat is op dit forum dan ook meermaals gebeurd. Maar laten we wel wezen, het is niet de kern van het Evangelie. Of je bent geborgen in Christus of je staat voor eigen rekening, dat is de kern.....en de geschiedenis (het heden overigens ook) wijst toch wel uit de de Heere op zondag Zijn onmisbare zegen niet onthoudt!
"Ik zag met het oog van mijn ziel het Licht dat nooit verandert. Wie de Waarheid kent, kent dat Licht, en wie het kent, kent de eeuwigheid."

Gebruikersavatar
biblebook
Sergeant
Sergeant
Berichten: 295
Lid geworden op: 08 apr 2006 11:58

Berichtdoor biblebook » 17 apr 2007 04:31

Beste Japio,

Je schreef
Of je bent geborgen in Christus
en dan als je niet geborgen bent in Christus.

Niemand kan voor anderen spreken als het gaat om het"loon" dat wij allen zullen ontvangen.
Duidelijk is echter dat zowel Openbaring 14:1-15 oproept tot herstel van het onderhouden van de Geboden Gods in het Geestelijke (en dus niet wettische) aspect van hun zedelijke doel.

Christus die in het vlees gekomen was, zoals ook wij in het vlees leven, overwon en deed geen zonden, juist omdat Hij de geboden, de Geestelijke aspecten van Gods Rijkswet onderhield. Daaronder ook het 4e gebod de Sabbat, als spil van de geboden en (let wel) het enige gebod dat door Satan in de wereld tot en discussiepunt heeft gemaakt en het enige gebod dat de mensenmoordenaar mensen ertoe verleidt te overtreden.

Natuurlijk aleen dit gebod is gezegend en apart gezet en staat in directe relatie met de ontmoeting (wekelijks) met Christus en onze gezamelijke Hemelse Vader.

Wie van Mij houdt, zo leert Christus, onderhoudt de geboden Mijns Vaders en God, Onze Vader en Onze God.

Dat mensen vrij zijn om de geboden te overtreden en zonder werking van de Heilige Geest tot niets in staat zijn, mag dan blijken.

De Heilige Geest onderwijst evengoed in de volledige gebodentafel als Christus aan de wereld voorhoudt. De geboden, inclusief de Sabbat zijn immers geldig voor alle mensen en niet voor Joden, wettisch of Geestelijk dan ook.

Ik ben er van overtuigd dat Gods volk uit alle taal, stam, en natie zullen voort zal komen. Maar daarmee zullen zij uiteindelijk Gods geboden moeten aanvaarden, omdat deze de basis vormt voor de grondwet van het hemels Koninkrijk, dat hier op aarde met de groei van een besneden hart (geestelijke verandering) dient te beginnen.

Groet

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 17 apr 2007 07:34

En wat is volgens jou dan de grondwet van het hemels koninkrijk, welke geboden komen daar in voor?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
biblebook
Sergeant
Sergeant
Berichten: 295
Lid geworden op: 08 apr 2006 11:58

Berichtdoor biblebook » 17 apr 2007 18:12

Marnix......................................................................je meent toch niet dat je Gods wet, die je door Christus worden voorgehouden, geheel onbekend is?

De mens is als gras en zijn schoonheid als een bloem in het veld; het gras verdort en de bloem valt af, maar het woord van de Heer blijft eeuwig bestaan ( 1 Petrus 1:24,25)

De Bijbel bevat alle beginselen die de mensen moeten begrijpen om geschikt te zijn voor zowel dit aardse als het toekomstige hemelse leven. En deze beginselen kunnen door alle mensen begrepen worden. Indien dan het hart in harmonie met het Levende Schriftwoor is gekomen, zal in uw binnenste een nieuw leven opkomen, een nieuw licht zal elke regel van het Woord schijnen en het zal de stem van God worden voor uw ziel.
In de voorschriften van Zijn heilge wet ( de tien geboden) heeft God de Vader een volmaakte (Geestelijke-) levensregel gegeven.

Wie kennis van God en zijn Woord door persoonlijke ervaring heeft, heeft een gevestigd geloof in goddelijkkheid van de Heilige Schrift. Hij of zij hebben dan ondervonden dat Gods Woord waarheid is en hij of zij weten dat de waarheid zichzelf nooit kan tegenspreken.

God de Vader en Christus Zijn Zoon zijn het evenbeeld van, de Geestelijke grondwet van het Hemels Koninkrijk. Opgevoed door of groeien in Christus leidt tot onvoorwaardelijke gehoorzaamheid zonder dwang of opgelegde wetten door mensen.

God heeft getrouwe getuigen, aan wie Hij de waarheid heeft doorgegeven en wie het Woord van God bewaren.

Tot slot:

De Bijbel werd door geinspireerde mensen geschreven, maar het is niet Gods manier van denken en uitdrukken. Het is die van de mens. God wordt niet als schrijver weergegeven. De schrijvers uit allerlei culturen en maatschappelijke rangen waren Gods schriftstellers, zoals Johannes op Patmos de schrifsteller was van Christus persoonlijk in Zijn openbaringen.
Niet de woorden van de Bijbel zijn geinspireerd maar de mensen die hem samenstelden. Inspiratie werkt niet op de woorden of zijn uitdrukkingen van de mens, maar op de mens zelf die, onder de invloed van de Heilige Geest met gedachten wordt bezield. De Goddelijke Geest wordt en wil worden met de menselijke geest en wil verbonden; en zo worden de woorden van de mensen het woord van God.

De Bijbel verklaart dat hij van God komt en toch is Gods woord door mensenhanden geschreven.

Het is dus de Heilige Geest die het Schriftwoord Levend aan ons openbaart, dus ook, de geboden de Geestelijke wet die Christus aan ons voorhoudt en oproept die na te leren volgen, in voorbereiding op het leven in Zijn Rijk, dat niet van deze aarde is of kan zijn.

" Wie Mij lief heeft onderhoudt de geboden van Mijn Vader en God, die ook is Uw Vader en God"

groet

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 17 apr 2007 19:54

Jawel, dat weet ik wel... maar je had het over de wet van het eeuwigdurende hemels koninkrijk en ik vroeg me af in hoeverre er in de hemel nog een wet is.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
biblebook
Sergeant
Sergeant
Berichten: 295
Lid geworden op: 08 apr 2006 11:58

Berichtdoor biblebook » 18 apr 2007 03:50

Hallo Marnix,

Als Gods wet, en dus zijn Rijk eeuwig is, waarom twijfel je dan aan dat Rijk.
Christus is in het Heilige der Heiligen om Zijn Dienstwerk voor Zijn God Žn Vader af te ronden en Zijn verlossingsplan te vervolmaken voor de mens.

Groet

Riska

Berichtdoor Riska » 18 apr 2007 06:30

biblebook schreef:Hallo Marnix,

Als Gods wet, en dus zijn Rijk eeuwig is, waarom twijfel je dan aan dat Rijk.
Christus is in het Heilige der Heiligen om Zijn Dienstwerk voor Zijn God Žn Vader af te ronden en Zijn verlossingsplan te vervolmaken voor de mens.

Groet

Marnix twijfelt helemaal niet aan Zijn Rijk, integendeel zelfs.
Wat hij aangeeft is, dat het misschien straks totaal anders is dan wij denken. God kan in de hemel wel een geheel andere orde hebben dan wat op aarde is. We kunnen Hem niet formeren naar wat wij denken of wensen of menen te weten.

marin
Luitenant
Luitenant
Berichten: 590
Lid geworden op: 02 jan 2007 23:06

Berichtdoor marin » 18 apr 2007 08:25

Marnix schreef:Jawel, dat weet ik wel... maar je had het over de wet van het eeuwigdurende hemels koninkrijk en ik vroeg me af in hoeverre er in de hemel nog een wet is.



marnix, ik denk dat biblebook wil zeggen dat straks wij van nature doen wat God van ons vraagt de universele wet, zoals voor de zondeval, (de wet in het hart) volmaaktheid in Christus.
Jezus wil ons dat hier al leren, dat vraagt wel om een relatie met Jezus aan te gaan, door Hem gevormd te worden.
Het moeilijke daarvan is dat wij onszelf tegenkomen, die strijd heeft elk oprecht kind van God.
Jezus bied ons Zijn Leven aan, een wederom geboren mens weet wat dat betekend.
Marnix, hier is nog veel over te vertellen, het heiligdomswerk wat Jezus voor ons doet, ons bereid te maken om Hem te ontmoeten.

biblebook haalde terecht aan,
God de Vader en Christus Zijn Zoon zijn het evenbeeld van, de Geestelijke grondwet van het Hemels Koninkrijk. Opgevoed door of groeien in Christus leidt tot onvoorwaardelijke gehoorzaamheid zonder dwang of opgelegde wetten door mensen.

groet
marin
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 18 apr 2007 09:01

Riska schreef:
biblebook schreef:Hallo Marnix,

Als Gods wet, en dus zijn Rijk eeuwig is, waarom twijfel je dan aan dat Rijk.
Christus is in het Heilige der Heiligen om Zijn Dienstwerk voor Zijn God Žn Vader af te ronden en Zijn verlossingsplan te vervolmaken voor de mens.

Groet

Marnix twijfelt helemaal niet aan Zijn Rijk, integendeel zelfs.
Wat hij aangeeft is, dat het misschien straks totaal anders is dan wij denken. God kan in de hemel wel een geheel andere orde hebben dan wat op aarde is. We kunnen Hem niet formeren naar wat wij denken of wensen of menen te weten.


Precies. Ik twijfel niet aan zijn rijk. Ik ben er zelf burger van :)

Verder was ik het ook helemaal met je eens. Ik vroeg me alleen even af hoe dat zit met grondwet van het Koninkrijk der Hemelen dat nu al is begonnen en hoe dat zal zijn als dat Koninkrijk op de nieuwe aarde verder zal gaan.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
biblebook
Sergeant
Sergeant
Berichten: 295
Lid geworden op: 08 apr 2006 11:58

Berichtdoor biblebook » 19 apr 2007 04:05

Beste Marnix,

Je schreef:

God kan in de hemel wel een geheel andere orde hebben dan wat op aarde is. We kunnen Hem niet formeren naar wat wij denken of wensen of menen te weten.

Wij kunnen alles weten wat nodig is om verlost te worden. Als wij in ons hart reeds tot burger kunnen groeien van dat toekomstige werkelijke Hemels Rijk, waarbij deze aarde weer tot ŽŽn geheel met de andere werelden van God de Vader zal gaan behoren, dan kunnen zij ook leren inzien dat terugkeer naar de geboden van dat Koninkrijk.

Zoals eerder al gezegd:

-De wet van dat Rijk staat in elk menselijk hart geschreven.
-Wij zelf kunnen, door ons geweten, beseffen wat goed en kwaad is.
-God nodigt ons uit en is tot ons niveau gedaald (Bijbel inspiratie) om ons tegemoet gekomen. Immers ook Christus is in het vlees gekomen en heeft aangetoond dat -ook- Hij de wet van het Hemels Rijk kon naleven.

- Met behulp van het Levende Schriftwoord Žn Christus als onze Meester in het voorbeeld, kunnen wij dus als kinderen groeien in dat Rijk.

-Leven in dat Rijk is niet zoveel anders als hier. Slechts de zonde zal geheel uitgebannen zijn en in een nieuw lichaam zal onze, bekeerde maar verder zelfde Geest, werkelijk Levend zijn eeuwig en altoos.

Leven in het Hemels Koninkrijk begint met het leren verstaan en begrijpen van de geboden door ze te oefenen, ook de Rustdag als 7e dag van de scheppingsweek. Het is immers de spil waarop Christus de wonderen deed die de mensen tot inzicht moesten brengen.
Christus zat niet nodeloos te wachten tot de Sabbat voorbij was. Christus`Sabbat was een Levend voorbeeld van Gods dag van samenzijn en aanbidding. Hem beter leren kennen door de Heilige Geest.

Burgers van dat Koninkrijk leren dus zich nu al voor te bereiden en zitten niet afwachtend te wachten dat het Koninkrijk zal komen. Dat is niet wat Christus van Zijn volgelingen, voor zover zij het oprecht menen het te zijn, vraagt of verwacht.

Groet

Riska

Berichtdoor Riska » 19 apr 2007 09:07

Biblebook schreef:Burgers van dat Koninkrijk leren dus zich nu al voor te bereiden en zitten niet afwachtend te wachten dat het Koninkrijk zal komen. Dat is niet wat Christus van Zijn volgelingen, voor zover zij het oprecht menen het te zijn, vraagt of verwacht.

Wordt dan beweerd dat we ons niet voorbereiden? Het enige dat Marnix en ook ik zeggen is, dat wij slechts beelden hebben van wat we zouden kunnen verwachten na dit leven.
Dat beeld is dat wij God lof mogen brengen, voor Zijn aangezicht... En verder kunnen wij ons er geen voorstelling van maken - want God gaat elke voorstelling te boven, ook al is die voorstelling gevoed, gecreëerd door wat de Bijbel ons zegt.

Gebruikersavatar
biblebook
Sergeant
Sergeant
Berichten: 295
Lid geworden op: 08 apr 2006 11:58

Berichtdoor biblebook » 19 apr 2007 11:58

Christus heeft gezegd en leert:

Wie Mij heeft gezien, heeft de Vader gezien

Dus God de Vader, de God en Vader voor ons Žn Christus kan dus geen onbekende voor ons zijn. Dat Hij boven elke -andere- autoriteit staat staat buiten kijf.

Maar ik proef uit je reactie meer wettische angst en eerbied dan die welke uit het voorbeeld van Christus moet blijken.

Wie de Vader kent, omdat hij of zij Christus in hun leven ervaren, hoeven geen angst te hebben. God de Vader doet niets in het verborgene, stiekem of is onderhevig aan verandering. Wie Christus navolgt is Geestelijk volledig vrij. Kerken die hun leden angst of overdreven onderdanigheid voorhouden aan hun Verlossing, kennen Žn Christus Žn de Vader niet.

Zij worden niet door de Heilige Geest geleid, maar laten zich leiden door een veronderstelling. Twijfel is geen goede raadgever. Wie twijfelt, vertwijfeld!

groet

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8820
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Is een "kerkgeloof" hetzelfde als geloof van (

Berichtdoor elbert » 19 apr 2007 12:19

marin schreef:Spreken de kerken (gemeenten) nog "de taal" uit de Gods Woord die nodig is om God door de Here Jezus volkomen te leren kennen?


De kerken horen Gods Woord te verkondigen. Niets meer en niets minder. Want daartoe is ze kerk.

marin schreef:Ligt het gevaar niet hierin dat Gods Woord en Het geloof in Jezus aangepast wordt in de tijd waarin wij leven?

Politiek getinde preken, preken die de vraagstukken van deze tijd moeten oplossen, verschillende zienswijze preken enz. ik noem er enkele.


Ja, dat gevaar is er altijd.
Daarom is het goed als de kerken zich altijd bezinnen in hoeverre ze aan het Sola Scriptura gestalte geven in hun verkondiging.

Overigens wil ik er ook bijzeggen dat de kerk bestaat uit haar leden. De kerk is dus bijbels gezien geen instituut, maar is "kuriake", nl. dat wat van de Kurios, de Heere is.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
biblebook
Sergeant
Sergeant
Berichten: 295
Lid geworden op: 08 apr 2006 11:58

Berichtdoor biblebook » 21 apr 2007 05:59

Een zeer uitgebreid en interessant artikel over het begrip "kerk" kwam ik hier tegen, op een blijkbaar nieuwe site:

http://www.hetoordeelsuur.nl/index.php? ... &Itemid=62

groet

marin
Luitenant
Luitenant
Berichten: 590
Lid geworden op: 02 jan 2007 23:06

Berichtdoor marin » 22 apr 2007 09:08

[quote="biblebook"]Een zeer uitgebreid en interessant artikel over het begrip "kerk" kwam ik hier tegen, op een blijkbaar nieuwe site:


biblebook heb het gelezen, een mooi artikel en uitleg,een paar elementen er uit.

Geloofzekerheid

Gehoorzaamheid

Vaste grond, (ook profetie) Jezus verwijst daar steeds na.

Laat het Woord begrijpen

Geloof is het overgeven van de intellectuele vermogens, de overgave van verstand en wil aan God.

Dit geloof dat ons met Christus verbindt is het essentiële element dat de kerk tot kerk maakt.

Is dat niet wat Paulus zegt: het vaste fundament Gods staat, God kent de zijnen en een ieder die de naam des Heren aanroept sta af van ongerechtigheid. 2 Timotheüs 2: 19. Dit is wat in de Korinthe brieven het lichaam van Christus genoemd wordt.

groet
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 88 gasten