******** DÉ kerk?!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 28 jun 2007 21:19

Ach, laat hem, hij komt net kijken.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
GKN'er
Sergeant
Sergeant
Berichten: 390
Lid geworden op: 26 jul 2006 20:33

Berichtdoor GKN'er » 29 jun 2007 08:30

Yotam schreef:-de GK(s) was geen ware maar een valse kerk
-de GK(v)'ers wezen de fouten in de GK(s)
dat word samengevat in het woord 'verketteren' ...tja...

En wie ben jij om te bepalen dat de "GK(s)", zoals je de Gereformeerde Kerken in Nederland enigszins denigrerend noemt (de correcte afkorting voor dit kerkgenootschap is GKN), een "valse" Kerk is? Zal ik de missie die de GKN in deze wereld tracht te vervullen (thans dus binnen de PKN) eens voor je herhalen?

Gereformeerde Kerken in Nederland schreef:Het Mission Statement van de GKN luidt als volgt:
De Gereformeerde Kerken in Nederland (GKN) vormen gezamenlijk een kerkgemeenschap. Deze kerkgemeenschap bestaat uit 851 plaatselijke kerken met in totaal rond 730.000 leden. Zij heeft zich verbonden op korte termijn volledig samen te gaan met de Nederlandse Hervormde Kerk en de Evangelisch-Lutherse Kerk in het Koninkrijk der Nederlanden.

Als deel van de wereldwijde kerk van Jezus Christus verlangt zij open en uitnodigend samen met andere kerken in Zijn spoor te gaan:

- zij viert en oefent de omgang van God;
- zij vertelt van God, Die in Liefde mensen kent en zoekt;
- zij deelt met mensen die lijden en zet zich, met ieder die dat ook doet in voor gerechtigheid, vrede en een leefbare aarde;
- zoals God die bedoelt en belooft;
- zij vormt voor haar leden en allen die met hen meedoen;
- ruimte voor geloven, beraad en ontmoeting.

Zij staat daarbij in de Nederlandse reformatorische traditie en gaat uit van de zelfstandigheid van de plaatselijke kerken en de eigen verantwoordelijkheid van al haar leden.

En nu eens het 'mission statement' van de "Enige en Ware Kerk der vrijgemaakten":

Gereformeerde Kerken vrijgemaakt schreef:- we beseffen dat wij niet bijzonder zijn, maar dat het een wonder is dat God met gewone mensen iets moois wil opbouwen;
- we zijn echt niet bijzonder, niets menselijks is ons vreemd, Gód is bijzonder;
- we vertellen graag aan wie het horen wil hoe goed het is met God om te gaan;
- we voelen ons verantwoordelijk voor de samenleving en de mensen om ons heen;
- we houden ervan als de dingen goed geregeld zijn en in stijl verlopen; soms lopen we onszelf daarbij in de weg, maar ja...;
- we gaan eerlijk en open met elkaar om en zeggen wat we van zaken vinden, met alle risico’s van dien;
- we beseffen dat God ons allemaal een positieve taak geeft in ons leven.

Mag jij mij eens vertellen waarom de GKN geen "ware" Kerk zou zijn en de GKV (of de Nieuwe Vrijgemaakte Kerken) wél? In essentie komen de twee mission statements namelijk op hetzelfde neer; de gereformeerden (ik weiger nog langer de toevoeging 'synodaal' te gebruiken) en de vrijgemaakten werken vanuit dezelfde 'drive', alleen geven zij daar concreet misschien een iets andere invulling aan. Ik vind het trouwens sowieso erg gevaarlijk een kerkgemeenschap aan te duiden als "Waar" (en de overige kerkgenootschappen dus per definitie als "dwalend"); ik denk dat de "Ware" Kerk institutioneel gezien niet bestaat, maar meer een transcendentaal gegeven is van oprechte gelovigen, die alles doen wat in hun kracht om de Here Jezus na te volgen (en die zijn er zeer zeker ook in de GK/PKN!).

Bovendien rommel je in je stuk volgens mij met de afkorting NGK.
Gereformeerde Kerken in Nederland, moge het neocalvinisme levend blijven!

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1039
Lid geworden op: 07 mar 2006 19:21
Locatie: Velp
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 29 jun 2007 08:38

Is het niet wat onzinnig om over het ware kerk gehalte van een kerk te praten die inmiddels niet meer bestaat?

Gebruikersavatar
GKN'er
Sergeant
Sergeant
Berichten: 390
Lid geworden op: 26 jul 2006 20:33

Berichtdoor GKN'er » 29 jun 2007 09:05

Hij (GKN) bestaat nog wel, alleen in een andere gedaante (PKN) :!:

Maar nu weer on-topic graag...(Bovendien: wat belet mij "mijn" Kerk tegenover die kwaadsprekers te verdedigen!?)
Gereformeerde Kerken in Nederland, moge het neocalvinisme levend blijven!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23581
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 29 jun 2007 13:49

GKN'er schreef:
Marnix schreef:Blijkbaar is de GKV tot beter inzicht gekomen ;) Het geschil betrof het ware-kerk-denken en samenwerking met andere christenen in christelijke ipv vrijgemaakte organisaties en met andere kerkverbanden. Op die punten is de GKV de laatste 40 jaar flink veranderd, gezien het standpunt van 1967 en het standpunt van nu. Wat dat betreft lijkt de GKV wel heel erg op de NGK en zitten deze kerkverbanden nu zowel inhoudelijk als qua vormen heel erg op 1 lijn, op vooral het vrouwenstandpunt na. Het beeld dat de NGK'ers zwakke broeders zouden zijn heeft men gelukkig losgelaten.

Daar kan ik dus uit concluderen:

* dat het aan de houding van de vrijgemaakten zelf ligt (veranderde opvattingen) dat men de GKN na de Vrijmaking direct verketterde en de NGK aanvankelijk ook, maar dat laatste kerkgenootschap thans niet meer ?
* dat de vrijgemaakten kennelijk dus minder orthodox zijn geworden (je zegt zelf dat ze - op de toelating van de vrouw in het ambt na - bijna identiek zijn geworden aan de Nederlands-gereformeerden) dan in 1944/1967. Als die ontwikkeling zich eerder had ingezet (zeg jaren zeventig), dan was de GKN misschien niet meer zo verketterd als thans nog het geval is (en had zich dus wellicht dezelfde ontwikkeling voorgedaan als met de toenadering tot de NGK nu) ?


Mee eens, ik ben dan ook zeker voorstander van plaatselijke kerkverbanden die ook bijbelgetrouw zijn. Je stelde dat die kerkverbanden waarschijnlijk de CGK en NGK zouden zijn, maar van mij mag dat nog veel breder zijn. Samenwerking is met een veel bredere groep christenen mogelijk, dingen als kanselruil en samen kerken ligt wat gevoeliger, maar ook op dat punt zijn er denk ik wel meer mogelijkheden dan alleen de NGK en CGK. Ik heb dan ook niks tegen de GKN, hoewel ik ook wel heb gehoord van vrijzinnigheid daar, maar dat zullen ongetwijfeld incidenten zijn.

Yotam, dat de GKV wees op fouten bij de GKN-ers, prima... maar daarmee is het GKN nog geen valse kerk, anders zou je namelijk stellen dat de ware kerk foutloos is en dat zijn de vrijgemaakten absoluut niet.

Yotam schreef: tog is dat ontrouw. de NGB spreekt over 1 ware kerk. dan moet je niet naar een kerk waar het er ook nog wel mee door kan. of waar het toevallig ook nog goed is..
als je kerkelijke eenheid wil moet je dus niet gaan kerkshoppen (behalve om te kijken hoe het in andere kerken is ofzow) als je de ware kerk hebt gevonden.


En daarmee verhef je dus toch de GKV tot enige ware kerk, want als er meer ware kerken waren was een overstap bij verhuizing van de ene ware gemeente naar de andere van een ander verband, geen probleem. Daarmee maak je van de GKV toch de enige ware kerk, want er is er maar een, en dat is blijkbaar de GKV. Gelukkig zijn jou denkbeelden allang uitgestorven en is men op grond van de Bijbel tot andere inzichten gekomen en heeft men ontdekt dat Gods enige ware kerk niet een naambordje van een kerkverband draagt, maar veel groter is. Misschien moet je maar serieus een overstap naar de nieuwe vrijgemaakten overwegen, die zitten op dit punt nog op 1 lijn met jou, in de GKV hoef je niet zoveel bijval te verwachten op dit punt. Gelukkig maar.

ben ik niet met je eens. de NGB is duidelijk en spreekt voor zich. 1 ware kerk. die is de ene, en als het goed is ook de enige (dat is ze niet altijd).
probeer dat maar eens door een deur te laten gaan met de ideeen van de 'buitenverbanders'.


De NGB koppelt die kerk niet aan een kerkverband/

er word o.a. in de GK(h) beweerd dat de GKV geen ware kerk is. daar ben ik het mee eens. de GKV wil niet luisteren naar Gods Woord, en wil de belijdenis niet handhaven. wil perse op het randje en over het randje van wat kan en niet kan zitten.


Tja, en jij wil dat ook niet, gezien je enige ware kerk-denken. Zo kunnen we blijven moddergooien en komen we geen stap verder.

dat had ik al meermalen geciteerd. maar de intepretatie varieerd nogal eens:S 1heid is niet nummer 1 bij vereniging, maar waarheid. door die waarheid komt de eenheid. niet andersom.


Tja, ik kom geregeld in de christelijk gereformeerde kerk en heel af en toe ergens anders en hoor dat ook die waarheid. Vandaar dat ik me ook een met die mensen voel.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Johannes17
Verkenner
Verkenner
Berichten: 34
Lid geworden op: 25 mei 2007 20:29

Berichtdoor Johannes17 » 02 jul 2007 14:05

Johannes17 schreef: Dat zeg ik dus zeker niet! De gemeente moet wel degelijk beoordeeld worden op haar kenmerken. Ik zeg wel dat een pure hoogmoed is om die gemeenschap vaarwel te zeggen die de zuivere bediening van Woord en Sacrament heeft. Je moet (mijns inziens) per se blijven bij de gemeente die je kan beoordelen als ware kerk.... Want daar weggaan vind je nergens in de Bijbel terug! jammergenoeg hebben velen dat niet gedaan in 1834, 1886, 2004...en ga zo maar door. Denk nu niet: ik zit in een of ander afgescheiden kerkje, beoordeel ik als ware kerk en moet daar dus blijven, want je mag uiteraard wel de 'fout' van je voorvaderen herstellen door aan te sluiten bij een gemeente van de 'vroegste kerk die onterecht werd verlaten'.


Daar kan ik me wel aardig in vinden. Alleen pas ik het wel vooral toe op plaatselijke gemeenten waar veel mensen dit op een heel kerkverband betrekken. Eenmaal vrijgemaakt, dan moet je vrijgemaakt blijven. Als ik verhuis naar een andere plaats hoef ik volgens mij niet per se bij het kerkverband te blijven als waar mijn hudige plaatselijke gemeente onder valt.
Ga je een plaatselijke gemeente dan niet erg losweken van het kerkverband waartoe zij behoort?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23581
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 03 jul 2007 08:16

Johannes17 schreef:
Johannes17 schreef: Dat zeg ik dus zeker niet! De gemeente moet wel degelijk beoordeeld worden op haar kenmerken. Ik zeg wel dat een pure hoogmoed is om die gemeenschap vaarwel te zeggen die de zuivere bediening van Woord en Sacrament heeft. Je moet (mijns inziens) per se blijven bij de gemeente die je kan beoordelen als ware kerk.... Want daar weggaan vind je nergens in de Bijbel terug! jammergenoeg hebben velen dat niet gedaan in 1834, 1886, 2004...en ga zo maar door. Denk nu niet: ik zit in een of ander afgescheiden kerkje, beoordeel ik als ware kerk en moet daar dus blijven, want je mag uiteraard wel de 'fout' van je voorvaderen herstellen door aan te sluiten bij een gemeente van de 'vroegste kerk die onterecht werd verlaten'.


Daar kan ik me wel aardig in vinden. Alleen pas ik het wel vooral toe op plaatselijke gemeenten waar veel mensen dit op een heel kerkverband betrekken. Eenmaal vrijgemaakt, dan moet je vrijgemaakt blijven. Als ik verhuis naar een andere plaats hoef ik volgens mij niet per se bij het kerkverband te blijven als waar mijn hudige plaatselijke gemeente onder valt.
Ga je een plaatselijke gemeente dan niet erg losweken van het kerkverband waartoe zij behoort?


Voor een deel wel. En dat lijkt me niet zo vreemd. Gemeenten krijgen plaatselijk meer vrijheid en gaan onderling ook meer van elkaar verschillen. Er zijn vrijgemaakten die in mijn gemeente zouden denken: Is dit nou een vrijgemaakte kerk? En ik zou ergens anders allicht denken: Is dit hetzelfde kerkverband als waar ik bij hoor? Die diversiteit is niet verkeerd, omdat iedere gemeente weer anders is, een kerkverband heel divers kan zijn en je dus geen eenheidsworst hoeft te creeeren. In de ene vrijgemaakte kerk zitten veel mensen die moeite hebben met bepaalde dingen, daar kan je dan rekening mee houden. Als die moeiten er niet zijn kan je bepaalde dingen weer wel doen.

Kijk je alleen naar de leer, dan kan je zeggen: Dan zit je toch goed bij je kerkverband, waarom daar dan niet je leven lang bij blijven? Maar ja, er speelt nog wel wat meer mee, en als je dan meerdere kerkverbanden hebt die de zuivere leer brengen, waarom je dan hechten aan een specifiek kerkverband? Waarom dan als je ver van een vrijgemaakte gemeente komt te wonen maar een andere, inhoudelijk goede en ook levende gemeente om de hoek hebt, elke zondag toch maar naar die vrijgemaakte gemeente gaan? Omdat je daar toevallig in bent geboren en opgegroeid?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 03 jul 2007 08:29

Het punt alleen is dat een preek nog zo goed kan zijn, je het niet eens hoeft te zijn met de geloofsleer van die kerk, ik kan goed zitten onder een baptistenpredikant (http://nl.youtube.com/watch?v=uuabITeO4l8) maar zou ik dan zomaar opeens lid van hun gemeente worden? Als ik in Amerika ging wonen, misschien...

Als jij als vrijgemaakte de leer van de GKV onderschrijft kunt je niet óók de leer van de Gergem (volkomen) onderschrijven en dat geld ook richting Baptisten of de CGK.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Johannes17
Verkenner
Verkenner
Berichten: 34
Lid geworden op: 25 mei 2007 20:29

Berichtdoor Johannes17 » 03 jul 2007 08:49

Marnix schreef: Kijk je alleen naar de leer, dan kan je zeggen: Dan zit je toch goed bij je kerkverband, waarom daar dan niet je leven lang bij blijven? Maar ja, er speelt nog wel wat meer mee, en als je dan meerdere kerkverbanden hebt die de zuivere leer brengen, waarom je dan hechten aan een specifiek kerkverband? Waarom dan als je ver van een vrijgemaakte gemeente komt te wonen maar een andere, inhoudelijk goede en ook levende gemeente om de hoek hebt, elke zondag toch maar naar die vrijgemaakte gemeente gaan? Omdat je daar toevallig in bent geboren en opgegroeid?
Waarom hechten aan een speciaal kerkverband? omdat als iedereen zomaar die kiest die hem het dichtste bij is, iedereen in zijn eigen kerkelijke hokje blijft zitten, de fout van 1834 en later moet juist hersteld worden. Heb je meerdere kerkverbanden met zuivere leer, kijk dan welke de oudste was, want die daarvan afgescheiden zijn hebben dat dan onterecht gedaan. Als jij dan in zo'n onterecht afgescheiden groepje gaat zitten en iedereen gaat dat doen, dan blijft de zuivere leer verdeeld in vijandig-tegenover-elkaar-staande instituten. (zie ook mijn reactie bij 'Gergem de kerk')

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 03 jul 2007 08:56

*ziet een stoet vrijgemaakten samen gaan met de CGK want die zijn ouder*
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1039
Lid geworden op: 07 mar 2006 19:21
Locatie: Velp
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 03 jul 2007 08:57

Raido schreef:*ziet een stoet vrijgemaakten samen gaan met de CGK want die zijn ouder*
Dat zou even verstandig zijn. 8) :P

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 03 jul 2007 08:58

Raido schreef:*ziet een stoet vrijgemaakten samen gaan met de CGK want die zijn ouder*


*Ziet vervolgens diezelfde stoet rennend richting de PKN gaan* :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1039
Lid geworden op: 07 mar 2006 19:21
Locatie: Velp
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 03 jul 2007 08:59

*en vervolgens weer naar de RK*

SimonT
Luitenant
Luitenant
Berichten: 553
Lid geworden op: 20 nov 2003 22:45
Locatie: Opheusden

Berichtdoor SimonT » 03 jul 2007 09:02

die zich dan weer bij de kopten aansluiten
Gelukkig met mijn vriendin(netje)!

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 03 jul 2007 09:11

SimonT schreef:die zich dan weer bij de kopten aansluiten
De Kopten zijn uit de katholieke kerk getreden hoor ;) En uiteindelijk wordt iedereen Gergem want dat is enige ware voorzetting van de algemene kerk die de volkomen leer bewaard heeft 8)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten