Moderator: Moderafo's
Yotam schreef:-de GK(s) was geen ware maar een valse kerk
-de GK(v)'ers wezen de fouten in de GK(s)
dat word samengevat in het woord 'verketteren' ...tja...
Gereformeerde Kerken in Nederland schreef:Het Mission Statement van de GKN luidt als volgt:
De Gereformeerde Kerken in Nederland (GKN) vormen gezamenlijk een kerkgemeenschap. Deze kerkgemeenschap bestaat uit 851 plaatselijke kerken met in totaal rond 730.000 leden. Zij heeft zich verbonden op korte termijn volledig samen te gaan met de Nederlandse Hervormde Kerk en de Evangelisch-Lutherse Kerk in het Koninkrijk der Nederlanden.
Als deel van de wereldwijde kerk van Jezus Christus verlangt zij open en uitnodigend samen met andere kerken in Zijn spoor te gaan:
- zij viert en oefent de omgang van God;
- zij vertelt van God, Die in Liefde mensen kent en zoekt;
- zij deelt met mensen die lijden en zet zich, met ieder die dat ook doet in voor gerechtigheid, vrede en een leefbare aarde;
- zoals God die bedoelt en belooft;
- zij vormt voor haar leden en allen die met hen meedoen;
- ruimte voor geloven, beraad en ontmoeting.
Zij staat daarbij in de Nederlandse reformatorische traditie en gaat uit van de zelfstandigheid van de plaatselijke kerken en de eigen verantwoordelijkheid van al haar leden.
Gereformeerde Kerken vrijgemaakt schreef:- we beseffen dat wij niet bijzonder zijn, maar dat het een wonder is dat God met gewone mensen iets moois wil opbouwen;
- we zijn echt niet bijzonder, niets menselijks is ons vreemd, Gód is bijzonder;
- we vertellen graag aan wie het horen wil hoe goed het is met God om te gaan;
- we voelen ons verantwoordelijk voor de samenleving en de mensen om ons heen;
- we houden ervan als de dingen goed geregeld zijn en in stijl verlopen; soms lopen we onszelf daarbij in de weg, maar ja...;
- we gaan eerlijk en open met elkaar om en zeggen wat we van zaken vinden, met alle risico’s van dien;
- we beseffen dat God ons allemaal een positieve taak geeft in ons leven.
GKN'er schreef:Marnix schreef:Blijkbaar is de GKV tot beter inzicht gekomen Het geschil betrof het ware-kerk-denken en samenwerking met andere christenen in christelijke ipv vrijgemaakte organisaties en met andere kerkverbanden. Op die punten is de GKV de laatste 40 jaar flink veranderd, gezien het standpunt van 1967 en het standpunt van nu. Wat dat betreft lijkt de GKV wel heel erg op de NGK en zitten deze kerkverbanden nu zowel inhoudelijk als qua vormen heel erg op 1 lijn, op vooral het vrouwenstandpunt na. Het beeld dat de NGK'ers zwakke broeders zouden zijn heeft men gelukkig losgelaten.
Daar kan ik dus uit concluderen:
* dat het aan de houding van de vrijgemaakten zelf ligt (veranderde opvattingen) dat men de GKN na de Vrijmaking direct verketterde en de NGK aanvankelijk ook, maar dat laatste kerkgenootschap thans niet meer ?
* dat de vrijgemaakten kennelijk dus minder orthodox zijn geworden (je zegt zelf dat ze - op de toelating van de vrouw in het ambt na - bijna identiek zijn geworden aan de Nederlands-gereformeerden) dan in 1944/1967. Als die ontwikkeling zich eerder had ingezet (zeg jaren zeventig), dan was de GKN misschien niet meer zo verketterd als thans nog het geval is (en had zich dus wellicht dezelfde ontwikkeling voorgedaan als met de toenadering tot de NGK nu) ?
Yotam schreef: tog is dat ontrouw. de NGB spreekt over 1 ware kerk. dan moet je niet naar een kerk waar het er ook nog wel mee door kan. of waar het toevallig ook nog goed is..
als je kerkelijke eenheid wil moet je dus niet gaan kerkshoppen (behalve om te kijken hoe het in andere kerken is ofzow) als je de ware kerk hebt gevonden.
ben ik niet met je eens. de NGB is duidelijk en spreekt voor zich. 1 ware kerk. die is de ene, en als het goed is ook de enige (dat is ze niet altijd).
probeer dat maar eens door een deur te laten gaan met de ideeen van de 'buitenverbanders'.
er word o.a. in de GK(h) beweerd dat de GKV geen ware kerk is. daar ben ik het mee eens. de GKV wil niet luisteren naar Gods Woord, en wil de belijdenis niet handhaven. wil perse op het randje en over het randje van wat kan en niet kan zitten.
dat had ik al meermalen geciteerd. maar de intepretatie varieerd nogal eens:S 1heid is niet nummer 1 bij vereniging, maar waarheid. door die waarheid komt de eenheid. niet andersom.
Ga je een plaatselijke gemeente dan niet erg losweken van het kerkverband waartoe zij behoort?Johannes17 schreef: Dat zeg ik dus zeker niet! De gemeente moet wel degelijk beoordeeld worden op haar kenmerken. Ik zeg wel dat een pure hoogmoed is om die gemeenschap vaarwel te zeggen die de zuivere bediening van Woord en Sacrament heeft. Je moet (mijns inziens) per se blijven bij de gemeente die je kan beoordelen als ware kerk.... Want daar weggaan vind je nergens in de Bijbel terug! jammergenoeg hebben velen dat niet gedaan in 1834, 1886, 2004...en ga zo maar door. Denk nu niet: ik zit in een of ander afgescheiden kerkje, beoordeel ik als ware kerk en moet daar dus blijven, want je mag uiteraard wel de 'fout' van je voorvaderen herstellen door aan te sluiten bij een gemeente van de 'vroegste kerk die onterecht werd verlaten'.
Daar kan ik me wel aardig in vinden. Alleen pas ik het wel vooral toe op plaatselijke gemeenten waar veel mensen dit op een heel kerkverband betrekken. Eenmaal vrijgemaakt, dan moet je vrijgemaakt blijven. Als ik verhuis naar een andere plaats hoef ik volgens mij niet per se bij het kerkverband te blijven als waar mijn hudige plaatselijke gemeente onder valt.
Johannes17 schreef:Ga je een plaatselijke gemeente dan niet erg losweken van het kerkverband waartoe zij behoort?Johannes17 schreef: Dat zeg ik dus zeker niet! De gemeente moet wel degelijk beoordeeld worden op haar kenmerken. Ik zeg wel dat een pure hoogmoed is om die gemeenschap vaarwel te zeggen die de zuivere bediening van Woord en Sacrament heeft. Je moet (mijns inziens) per se blijven bij de gemeente die je kan beoordelen als ware kerk.... Want daar weggaan vind je nergens in de Bijbel terug! jammergenoeg hebben velen dat niet gedaan in 1834, 1886, 2004...en ga zo maar door. Denk nu niet: ik zit in een of ander afgescheiden kerkje, beoordeel ik als ware kerk en moet daar dus blijven, want je mag uiteraard wel de 'fout' van je voorvaderen herstellen door aan te sluiten bij een gemeente van de 'vroegste kerk die onterecht werd verlaten'.
Daar kan ik me wel aardig in vinden. Alleen pas ik het wel vooral toe op plaatselijke gemeenten waar veel mensen dit op een heel kerkverband betrekken. Eenmaal vrijgemaakt, dan moet je vrijgemaakt blijven. Als ik verhuis naar een andere plaats hoef ik volgens mij niet per se bij het kerkverband te blijven als waar mijn hudige plaatselijke gemeente onder valt.
Waarom hechten aan een speciaal kerkverband? omdat als iedereen zomaar die kiest die hem het dichtste bij is, iedereen in zijn eigen kerkelijke hokje blijft zitten, de fout van 1834 en later moet juist hersteld worden. Heb je meerdere kerkverbanden met zuivere leer, kijk dan welke de oudste was, want die daarvan afgescheiden zijn hebben dat dan onterecht gedaan. Als jij dan in zo'n onterecht afgescheiden groepje gaat zitten en iedereen gaat dat doen, dan blijft de zuivere leer verdeeld in vijandig-tegenover-elkaar-staande instituten. (zie ook mijn reactie bij 'Gergem de kerk')Marnix schreef: Kijk je alleen naar de leer, dan kan je zeggen: Dan zit je toch goed bij je kerkverband, waarom daar dan niet je leven lang bij blijven? Maar ja, er speelt nog wel wat meer mee, en als je dan meerdere kerkverbanden hebt die de zuivere leer brengen, waarom je dan hechten aan een specifiek kerkverband? Waarom dan als je ver van een vrijgemaakte gemeente komt te wonen maar een andere, inhoudelijk goede en ook levende gemeente om de hoek hebt, elke zondag toch maar naar die vrijgemaakte gemeente gaan? Omdat je daar toevallig in bent geboren en opgegroeid?
De Kopten zijn uit de katholieke kerk getreden hoor En uiteindelijk wordt iedereen Gergem want dat is enige ware voorzetting van de algemene kerk die de volkomen leer bewaard heeftSimonT schreef:die zich dan weer bij de kopten aansluiten
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten