******** DÉ kerk?!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 03 jul 2007 14:59

Marnix schreef:
Raido schreef:
Ik ben in mijn leven al heel wat keren in de CGK geweest, en ik ben het altijd nog met de prediking eens geweest. Inhoudelijk is er geen verschil, op wat dingen in de vormen na, dat verschil is puur theoretisch en niet de praktijk.
Wédden dat het in een CGK-Bewaar het Pand gemeente écht anders is dan in een 'gewone' GKV ;) Ik ben het ook nog niet oneens geweest met een GKV-dominee in een preek. Wel zou ik heel wat dingen anders benadrukken.

Toch wordt ik geen lid van de GKV, omdat ik het op papier best oneens ben ;)


Tja, ik kijk niet zo naar papier, ik kijk naar wat er echt gebeurt en gezegd wordt ;) En ja, BhP is totaal anders, dat klopt.
En alles wat gedaan en gezegd wordt komt vooruit uit een overtuiging die ook op papier staat. Zo kan 'bekeer' je in een evangelische kerk hetzelfde klinken als in de GG of GKV, en toch een andere strekking hebben.

En zo ook 'kind van God' of 'kind van het Verbond'..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 03 jul 2007 15:06

Raido schreef:
Machiavelli schreef:
Raido schreef:En volgens mijn katholieke vrienden is de OKK een groepje vrijzinnige zogenaamde-katholieken die ergens tegen zijn om maar tegen te zijn..
Waarbij er opgemerkt mag worden dat waar Opti simpelweg een feit stelt, jouw katholieke vrienden dat niet doen.
Ook de Werkelijke Tegenwoordigheid (meerderheidsbesluit) wordt verworpen door de OKKN, en ze zich daar niet in konden vinden ;)


De OKKN is voortgekomen uit het RK aartsbisdom Utrecht. Na de reformatie was er geen aartsbisschop meer, maar nog wel een kapittel dat het recht had een aartsbisschop te kiezen, hoewel het al enige tijd niet meer gebruikelijk was om dit te doen, omdat de paus zelf alle zetels opvulde met bisschoppen. Toen de paus echter geen nieuwe aartsbisschop benoemde, maar wel vicarissen aanstelde die dezelfde bevoegdheden hadden, werd er uiteindelijk op grond van het oude privilege een echte aartsbisschop benoemd.

Degenen die deze ABvU erkenden, werden uit de RK gekeild (de banvloek). Vanaf dat moment was de OKKN een zelfstandig kerkgenootschap (tegen wil en dank) en kon zij zelfstandig haar theologische koers gaan bepalen.

Wellicht zouden jouw RK-vrienden zich eerst eens in de historie en de ontstaansgeschiedenis van de OKKN moeten verdiepen alvorens allerlei domme uitspraken te doen. Wellicht kunnen ze zich meteen eens achter de oren krabben inzake de overgecentraliseerde organisatie van hun eigen kerkgenootschap.

Terwijl diverse OK-kerken hun bisschoppen kiezen, worden RK bisschoppen benoemd door een ietwat oude man in Rome. Ghijssen werd naar IJsland weggepromoveerd, waarom bisschop Krenn ooit bisschop van Sankt Pölten is geworden, is mij een raadsel (de man leeft als een zwijn), en het aartsbisdom Vaduz wilde nooit aartsbisdom worden, maar werd opgezadeld met een overtollige Zwitserse bisschop die zelfs voor Rome te conservatief bleek...

En de leek? Die heeft in de RKK nog minder invloed dan de vrouw in de GerGeminNed.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
TKF
Moderator
Berichten: 1662
Lid geworden op: 14 okt 2003 19:34
Locatie: Malden

Berichtdoor TKF » 03 jul 2007 15:10

Optimatus schreef:
SimonT schreef:En tis nog waar ook :wink: (HHK'er in hart en nieren :) )


De HHK is een groep mensen die zich niet gebonden achtte aan een meerderheidsbesluit van de toenmalige synode van de toenmalige, thans niet meer bestaande Nederlandse Hervormde Kerk.


Iedere classis had destijds één stem. De classes in het Noorden waren veel kleinen (ca. 5000 zielen per classis) terwijl de classes in Gelderland en Zuid-Holland veel groter waren. En laten nu net de met name de grote classes tegengestemd hebben. (met name de armere noordelijke classes uit de Provincie konden de geldstromen uit de randstad wel gebruiken)

Qua aantal classes was het dus een meerderheidbesluit, maar democratisch was de uitslag dus niet te noemen. Wat mij betreft had het Sow-gebeuren niet hoeven plaats te vinden, of zonder de Luthersen. Het geeft achteraf meer mot dan voor een kerk nodig is.
'Real discoveries come from chaos.'
- Chuck Palahniuk

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 03 jul 2007 15:14

Dat was nou eenmaal kerkorderlijk zo geregeld. Als het andersom was geweest (en dus de fusie was afgeketst), hadden de tegenstanders ook geroepen "meerderheid = meerderheid".

De Lutheranen hadden per gemeente één stem. Was dat dan een betere optie?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
TKF
Moderator
Berichten: 1662
Lid geworden op: 14 okt 2003 19:34
Locatie: Malden

Berichtdoor TKF » 03 jul 2007 15:19

Mijns inziens horen de Luthersen niet in de PKN zoals die er nu is. Een fusie tussen de NHK en de GKN had een positievere uitwerking gehad met wellicht een kleinere of geen HHK (zelfs het Gekrookte Riet wilde nog wel meedoen -weliswaar onder protest- indien de ELKKN niet mee zou doen). Dit wist het SOW/PKN-management informeel van te voren. De manieren die gebruikt zijn om zoveel bonders mee te krijgen zijn verre van Bijbels te noemen. (zo is er bijvoorbeeld een mail onderschept waarmee een bepaalde 'convenant' via een bepaald decreet ongedaan te maken om de 'Bonders' te pesten)

Maar terug naar die meerderheid, dat was een meerderheid op papier, maar qua aantal zielen geen meerderheid. De kerkorde van de NHK had eerst gewijzigd moeten worden. Als het PKN-management echt helden waren hadden ze dat gedaan. ;) Niet om de HHK op te hemelen (waar ik genoeg kritiek op heb), maar het zou wel zo eerlijk geweest zijn.
'Real discoveries come from chaos.'
- Chuck Palahniuk

Gebruikersavatar
GKN'er
Sergeant
Sergeant
Berichten: 390
Lid geworden op: 26 jul 2006 20:33

Berichtdoor GKN'er » 03 jul 2007 15:31

TKF schreef:Mijns inziens horen de Luthersen niet in de PKN zoals die er nu is. Een fusie tussen de NHK en de GKN had een positievere uitwerking gehad met wellicht een kleinere of geen HHK (zelfs het Gekrookte Riet wilde nog wel meedoen -weliswaar onder protest- indien de ELKKN niet mee zou doen).

Helemaal mee eens. Dan had er ook een mooiere naam kunnen komen dan PKN; een naam die verwijst naar de gereformeerde wortels van de Nederlandse Hervormde en de Gereformeerde Kerk. Als de Nederlands Gereformeerde Kerken niet hadden bestaan, had ik Nederlandse Gereformeerde Kerk wel een passende naam gevonden. Het is (1) een combinatie van NHK en GKN; (2) het verwijst naar de Nederduitse Gereformeerde Kerk ("Nederduits" is thans immers "Nederlands); (3) hervormd is óók gereformeerd. Bovendien had de kerkorde dan gebaseerd kunnen worden op de DKO en hadden de gereformeerde belijdenisgeschriften hun plaats niet hoeven delen met de lutherse (die ik niet onderschrijf, doch in de PKN wél dezelfde status hebben als de DFvE).
Gereformeerde Kerken in Nederland, moge het neocalvinisme levend blijven!

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 03 jul 2007 15:41

Ik snap al dat gehakketak op de Lutheranen niet en ik snap nog minder dat men zich nu nog steeds druk maakt over de PKN. De PKN is een feit, probeer er iets van te maken als je vindt dat er dingen niet kloppen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Johannes17
Verkenner
Verkenner
Berichten: 34
Lid geworden op: 25 mei 2007 20:29

Berichtdoor Johannes17 » 03 jul 2007 15:45

Machiavelli schreef:*en vervolgens weer naar de RK*
Sorry, het ging niet zomaar om een oudste kerk, maar een oudste met het verkondigen van de ware leer [-X :wink:

Johannes17
Verkenner
Verkenner
Berichten: 34
Lid geworden op: 25 mei 2007 20:29

Berichtdoor Johannes17 » 03 jul 2007 15:50

TKF schreef:De manieren die gebruikt zijn om zoveel bonders mee te krijgen zijn verre van Bijbels te noemen. (zo is er bijvoorbeeld een mail onderschept waarmee een bepaalde 'convenant' via een bepaald decreet ongedaan te maken om de 'Bonders' te pesten)

Als de bedoeling van het convenant maar wel overgekomen is, pesten ze maar raak. Dat moeten ze lekker zelf weten. Wij zijn allang blij dat de gereformeerde prediking van de preekstoel mag klinken.

Johannes17
Verkenner
Verkenner
Berichten: 34
Lid geworden op: 25 mei 2007 20:29

Berichtdoor Johannes17 » 03 jul 2007 15:56

Marnix schreef:
Johannes17 schreef:Waarom hechten aan een speciaal kerkverband? omdat als iedereen zomaar die kiest die hem het dichtste bij is, iedereen in zijn eigen kerkelijke hokje blijft zitten, de fout van 1834 en later moet juist hersteld worden. Heb je meerdere kerkverbanden met zuivere leer, kijk dan welke de oudste was, want die daarvan afgescheiden zijn hebben dat dan onterecht gedaan. Als jij dan in zo'n onterecht afgescheiden groepje gaat zitten en iedereen gaat dat doen, dan blijft de zuivere leer verdeeld in vijandig-tegenover-elkaar-staande instituten. (zie ook mijn reactie bij 'Gergem de kerk')

Ik vind het prima, ik wou dat die kerken samengingen. Zolang dat niet gebeurt kan ik daar ook niks aan doen... en om nou te stellen dat je een kerkverband in stand houdt door er lid van te zijn, dan vind je jezelf wel heel belangrijk :D
nee, niet jezelf belangrijk vinden, maar de eenheid. Waarbij geldt dat elke druppel telt. En als nu eens vele 'druppels' daarvan overtuigd werden, zou 'de fout' zich kunnen herstellen. Dus begin niet bij een kerkverband maar formuleer eerst eens zelf een duidlijke mening. :)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23583
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 04 jul 2007 11:34

Mijn mening heb ik hier duidelijk genoeg gegeven. Dat die niet bij jou mening aansluit is wat anders dan dat hij niet duidelijk zou zijn, volgens mij is het best helder.

Nog even samengevat:

- Er zijn meer ware kerken
- Die zouden meer moeten samenwerken en samengaan.
- Als je bijvoorbeeld verhuist zit je niet vast aan het kerkgenootschap waar je tot op dat moment in zat. Naar hetzelfde verband blijven gaan is logisch, maar als dat door afstand bijvoorbeled onlogisch wordt is dat prima.
- Ik ben niet in het bijzonder gehecht aan een kerkverband. Wel aan mijn plaatselijke gemeente... en bovenal aan Christus en allen die Hem volgen en zodoende mijn broers en zussen zijn.
- Overstappen naar een ander kerkverband schaadt de eenheid niet.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Wullimpie
Moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: 13 aug 2005 13:29
Locatie: Goeree Overflakkee
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 06 jul 2007 18:26

Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8820
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 10 jul 2007 13:45

Vaticaan: Protestantisme geen echte kerk

DI 10 jul 2007 | 12.29
De Rooms-Katholieke Kerk is ''de enige kerk van Christus''. Protestantse gemeenschappen mogen zich geen kerk noemen, omdat ze de wezenlijke eigenschappen van het kerk-zijn missen: de juiste leer en een juiste visie op de sacramenten, vooral de eucharistie.

Dat stelt de Vaticaanse congregatie voor de geloofsleer in het dinsdag gepubliceerd document 'Antwoorden op vragen over bepaalde aspecten van de leer van de Kerk' waarin ze duidelijkheid wil scheppen over de opvattingen van de Rooms-Katholieke Kerk over wat een kerk is. Het stuk bevestigt de standpunten die de congregatie in 2000, toen nog onder leiding van kardinaal Joseph Ratzinger, de huidige paus, in het document Dominus Iesus innam. Dat stuk wekte toen ontsteltenis bij protestantse kerken.

In het document Lumen Gentium van het Tweede Vaticaans Concilie (1962-1965) staat de formulering Ecclesia substitit in Ecclesia catholica (de Kerk bestaat in de katholieke Kerk), die volgens de congregatie tot ''dwalende interpretaties'' heeft geleid. Zo gaan sommigen ervan uit dat de zin betekent dat de Rooms-Katholieke Kerk een van de mogelijke vormen van de echte kerk van Christus is.

Het dinsdag gepubliceerde stuk onderstreept dat het concilie de oude leer van de kerk niet heeft willen veranderen en dat de oecumenische betrokkenheid van de RK-Kerk niet inhoudt dat zij haar overtuiging opgeeft dat ze de enige echte kerk van Christus is. Overigens behoorde de zin in Lumen Gentium tot de felst bediscussieerde teksten tijdens het concilie.

De congregatie, die waakt over de zuiverheid van het rooms-katholieke geloof, erkent dat er buiten de RK-Kerk ''talrijke elementen van heiliging en waarheid'' zijn. Dat doet er echter niets aan af dat de orthodoxe kerken, die de paus niet als hoofd erkennen, ''een gebrek'' hebben en dat protestanten gemeenschappen geen kerk zijn.

De Wereldbond van hervormde en gereformeerde kerken (WARC) toonde zich zeven jaar geleden verbijsterd over Dominus Iesus. Secretaris-generaal Setri Nyomi verweet het Vaticaan toen dat het stuk zonder oecumenische gevoeligheid was opgesteld en dat het Vaticaan had toegegeven aan de aanhoudende pogingen van conservatieve rooms-katholieken om de groeiende relatie tussen kerken te ontkennen.

Bron: ANP


Enfin: volgens de RKK hoeven we in dit topic niet verder te discussieren. ;)
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Riska

Berichtdoor Riska » 10 jul 2007 13:53

Precies. De Protestanten hebben geen priesters, dus...

Ik vraag me bij voortduring af waar die man (o, pardon, zijne heiligheid) het lef vandaan haalt zo te spreken.

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1039
Lid geworden op: 07 mar 2006 19:21
Locatie: Velp
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 10 jul 2007 14:07

Riska schreef:Precies. De Protestanten hebben geen priesters, dus...

Ik vraag me bij voortduring af waar die man (o, pardon, zijne heiligheid) het lef vandaan haalt zo te spreken.
Apostolische succesie. Net zoals Petrus het recht had om bepaalde dwalingen te veroordelen, zo heeft de Paus dat ook.

Overigens zijn 'wij' protestanten niet veel beter hoor. Hoe vaak de RKK nog gezien word als de Hoer van Babylon of hoevaak wij andere protestantse kerken verketteren omdat ze niet precies de juiste bekeringsvolgorde aanhouden...


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 36 gasten