******** DÉ kerk?!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

SimonT
Luitenant
Luitenant
Berichten: 553
Lid geworden op: 20 nov 2003 22:45
Locatie: Opheusden

Berichtdoor SimonT » 03 jul 2007 09:12

sinds wanneer is een afscheiding een voortzetting :P
Gelukkig met mijn vriendin(netje)!

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1039
Lid geworden op: 07 mar 2006 19:21
Locatie: Velp
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 03 jul 2007 09:13

SimonT schreef:sinds wanneer is een afscheiding een voortzetting :P
Dat is GerGem logica. :P Niet te begrijpen voor niet-GerGemmers.

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 03 jul 2007 09:13

SimonT schreef:sinds wanneer is een afscheiding een voortzetting :P
De ware kerk kan niet met een valse leer door één deur gaan, dus moest zijn vertrekken, het is de ware gestalte van de kerk van alle eeuwen.

ENZO :P

P.s. volgens mij geloven Gergemmers niet dat zij een voorzetting zijn ofzo, maar gewoon een Afscheiding, wel een noodzakelijk enzo ;) HHK'ers zijn meer van het soort wat in voorzettingen geloofd.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

SimonT
Luitenant
Luitenant
Berichten: 553
Lid geworden op: 20 nov 2003 22:45
Locatie: Opheusden

Berichtdoor SimonT » 03 jul 2007 09:20

En tis nog waar ook :wink: (HHK'er in hart en nieren :) )
Gelukkig met mijn vriendin(netje)!

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 03 jul 2007 09:26

SimonT schreef:En tis nog waar ook :wink: (HHK'er in hart en nieren :) )
Nee hoor, het is onzin. De GG heeft zo'n ding van Afscheiding en Wederkeer, dat laatse kan niet meer, de NHK bestaat immers niet meer.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 03 jul 2007 11:13

SimonT schreef:En tis nog waar ook :wink: (HHK'er in hart en nieren :) )


De HHK is een groep mensen die zich niet gebonden achtte aan een meerderheidsbesluit van de toenmalige synode van de toenmalige, thans niet meer bestaande Nederlandse Hervormde Kerk.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

SimonT
Luitenant
Luitenant
Berichten: 553
Lid geworden op: 20 nov 2003 22:45
Locatie: Opheusden

Berichtdoor SimonT » 03 jul 2007 11:43

ja maar goed daar gaat het hier niet over dus daar hoeven we dan ook niet over gaan zitten hakketakken
Gelukkig met mijn vriendin(netje)!

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 03 jul 2007 11:54

Optimatus schreef:
SimonT schreef:En tis nog waar ook :wink: (HHK'er in hart en nieren :) )


De HHK is een groep mensen die zich niet gebonden achtte aan een meerderheidsbesluit van de toenmalige synode van de toenmalige, thans niet meer bestaande Nederlandse Hervormde Kerk.
En volgens mijn katholieke vrienden is de OKK een groepje vrijzinnige zogenaamde-katholieken die ergens tegen zijn om maar tegen te zijn..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1039
Lid geworden op: 07 mar 2006 19:21
Locatie: Velp
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 03 jul 2007 12:15

Raido schreef:En volgens mijn katholieke vrienden is de OKK een groepje vrijzinnige zogenaamde-katholieken die ergens tegen zijn om maar tegen te zijn..
Waarbij er opgemerkt mag worden dat waar Opti simpelweg een feit stelt, jouw katholieke vrienden dat niet doen.

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 03 jul 2007 12:25

Machiavelli schreef:
Raido schreef:En volgens mijn katholieke vrienden is de OKK een groepje vrijzinnige zogenaamde-katholieken die ergens tegen zijn om maar tegen te zijn..
Waarbij er opgemerkt mag worden dat waar Opti simpelweg een feit stelt, jouw katholieke vrienden dat niet doen.
Ook de Werkelijke Tegenwoordigheid (meerderheidsbesluit) wordt verworpen door de OKKN, en ze zich daar niet in konden vinden ;)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1039
Lid geworden op: 07 mar 2006 19:21
Locatie: Velp
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 03 jul 2007 12:27

Raido schreef:Ook de Werkelijke Tegenwoordigheid (meerderheidsbesluit) wordt verworpen door de OKKN, en ze zich daar niet in konden vinden ;)
Your point being?

Is dit een spelletje van wie de meeste vingertjes naar de ander kan wijzen?

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 03 jul 2007 12:40

-knip-
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23584
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 03 jul 2007 13:33

Johannes17 schreef:
Marnix schreef: Kijk je alleen naar de leer, dan kan je zeggen: Dan zit je toch goed bij je kerkverband, waarom daar dan niet je leven lang bij blijven? Maar ja, er speelt nog wel wat meer mee, en als je dan meerdere kerkverbanden hebt die de zuivere leer brengen, waarom je dan hechten aan een specifiek kerkverband? Waarom dan als je ver van een vrijgemaakte gemeente komt te wonen maar een andere, inhoudelijk goede en ook levende gemeente om de hoek hebt, elke zondag toch maar naar die vrijgemaakte gemeente gaan? Omdat je daar toevallig in bent geboren en opgegroeid?
Waarom hechten aan een speciaal kerkverband? omdat als iedereen zomaar die kiest die hem het dichtste bij is, iedereen in zijn eigen kerkelijke hokje blijft zitten, de fout van 1834 en later moet juist hersteld worden. Heb je meerdere kerkverbanden met zuivere leer, kijk dan welke de oudste was, want die daarvan afgescheiden zijn hebben dat dan onterecht gedaan. Als jij dan in zo'n onterecht afgescheiden groepje gaat zitten en iedereen gaat dat doen, dan blijft de zuivere leer verdeeld in vijandig-tegenover-elkaar-staande instituten. (zie ook mijn reactie bij 'Gergem de kerk')


Ik vind het prima, ik wou dat die kerken samengingen. Zolang dat niet gebeurt kan ik daar ook niks aan doen... en om nou te stellen dat je een kerkverband in stand houdt door er lid van te zijn, dan vind je jezelf wel heel belangrijk :D

En inderdaad, de CGK is ouder dan de vrijgemaakten... Laten de Vrijgemaakten maar bij de CGK gaan. Die zitten best wel op 1 lijn hoor Raido :) Misschien op papier nog niet helemaal, maar ik ben niet zo iemand van de papieren theorie. Ik ben in mijn leven al heel wat keren in de CGK geweest, en ik ben het altijd nog met de prediking eens geweest. Inhoudelijk is er geen verschil, op wat dingen in de vormen na, dat verschil is puur theoretisch en niet de praktijk.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 03 jul 2007 13:49

Ik ben in mijn leven al heel wat keren in de CGK geweest, en ik ben het altijd nog met de prediking eens geweest. Inhoudelijk is er geen verschil, op wat dingen in de vormen na, dat verschil is puur theoretisch en niet de praktijk.
Wédden dat het in een CGK-Bewaar het Pand gemeente écht anders is dan in een 'gewone' GKV ;) Ik ben het ook nog niet oneens geweest met een GKV-dominee in een preek. Wel zou ik heel wat dingen anders benadrukken.

Toch wordt ik geen lid van de GKV, omdat ik het op papier best oneens ben ;)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23584
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 03 jul 2007 14:57

Raido schreef:
Ik ben in mijn leven al heel wat keren in de CGK geweest, en ik ben het altijd nog met de prediking eens geweest. Inhoudelijk is er geen verschil, op wat dingen in de vormen na, dat verschil is puur theoretisch en niet de praktijk.
Wédden dat het in een CGK-Bewaar het Pand gemeente écht anders is dan in een 'gewone' GKV ;) Ik ben het ook nog niet oneens geweest met een GKV-dominee in een preek. Wel zou ik heel wat dingen anders benadrukken.

Toch wordt ik geen lid van de GKV, omdat ik het op papier best oneens ben ;)


Tja, ik kijk niet zo naar papier, ik kijk naar wat er echt gebeurt en gezegd wordt ;) En ja, BhP is totaal anders, dat klopt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten