******** DÉ kerk?!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 27 jun 2007 14:10

Yotam schreef:van een gemeente van God staat het vast dat God de mensen bijeenroept en vergadert. dat wil zeggen dat wij niet een kerk gaan uitzoeken zoals in een winkel. het moet naar onze zin zijn etc.
maar wij gaan naar de kerk waar God roept. het gaat niet om het ons thuisvoelen (behalve wat de prediking en leer betreft natuurlijk) maar de sfeer is niet bepalen voor kerkkeuze.


Klopt. Maar nu even concreet, want hoe weet je naar welke kerk God je roept? Stel, ik ga ergens anders wonen. Bij welke gemeente moet ik me aansluiten? Bij de gemeente waar God je roept zeg je. Prima. Maar welke gemeente is dat dan? Hoe kom je daar achter?

Natuurlijk moet je niet vooral voelen naar wat leuk is. Je thuisvoelen in een gemeente is echter volgens mij wel een kenmerk waar een gemeente aan moet voldoen. Er is in Nederland heel veel keuze, dus dat kan je zeker ook laten meewegen. Ik zou me niet thuisvoelen in een kerk met een soort prediking die ik totaal niet gewend ben, waar de taal anders is dan ik gewend ben etc. Dus zou ik dat zeker laten meewegen, maar het belangrijkste is natuurlijk wel: Is het een gemeente waar in leer en leven het evangelie klinkt en zichtbaar is?

als er een cultuur is die niet in strijd is met de bijbel, dan kan die blijven staan. er is uiteraard wel pluriformiteit BINNEN de kerk wat mensen betreft. de een is anders dan de ander. daar moet ruimte voor zijn.


Prcies

waar je dit dan weer vandaan haalt is me een raadsel. ik had het slechts over een (m.i.) verkeerde intepretatie van een bepaald citaat van Calvijn. jij haalt daaruit dat je niet bij 1 kerkgenootschap hoeft te blijven.... je mag alleen weg als je niet meer kan leren en leven naar Gods Woord.


Ik zou niet om een andere reden mijn kerk verlaten inderdaad.... maar als ik ga verhuizen en ergens kom te wonen waar geen GKv is, die zit bijvoorbeeld in een plaats 10 km verder, en om de hoek staat een andere ware kerk om het zo maar even te noemen, dan acht ik de kans groot dat ik me daar bij aansluit.

jouw visie. maar de kerk beleed anders en dan moet je dat op grond van schrift en belijdenis bewijzen. (art31 DKO) hadden ze dat gedaan (wat dus onmogelijk was) waren ze er niet uitgezet.


Of men wilde dat niet zien. Beetje slap argument.

de GK(v) heeft nooit beweerd dat zij de ENIGE ware kerk is, maar dat ze de ENE ware kerk is. dat is een groot verschil.
als de kerk leert dat zij de ene ware is. en mensen willen wat anders leren: dan moet de kerk de tucht uitoefenen. dwalingen worden niet getolereerd. wil je dwalen, oke, maar dan buiten de kerk.


Daar ga je de mist in. De GKv heeft dit wel beweerd, misschien niet in theorie, maar wel in de praktijk, van 1967 dus, door mensen die pleitten voor samenwerking met andere kerken, christenen en organisaties in het ongelijk te stellen. Daarmee werd wel degelijk een standpunt uitgedragen dat de GKV exclusief was en samenwerking met andere kerkverbanden niet moest kunnen.

een aanval op het ware-kerk-zijn is een aanval op het hele kerk-zijn. het ging om de belijdenis (art27enz.)
als de kerk geen ware kerk meer is, dan heeft ze geen bestaansrecht meer. het kerk-stuk is absoluut belangrijk. en het feit dat de gkv van het ware-kerk-idee is afgestapt is dan ook zeer te betreuren. en dat heeft ze gedaan omdat ze niet meer snapte wat de kerk vroeger beleden heeft, en daarom is het geschrapt. als ik hier zou vragen wie er de artikelen over de kerk volledig snapt, dan zou ik hoogstens een antwoord van johannes17 krijgen.


De GKv ziet zichzelf nog steeds als een ware kerk, maar niet meer als de enige ware. Dit is geheel in lijn van de artikelen 27-29 van de NGB en dat was de actie van de predikanten in 1967 ook. Nergens werd gezegd dat de GKV geen ware kerk is, en nog steeds niet, maar zoals je zelf al zegt, er zijn meer ware kerken en daar mogen en moeten we zelfs de eenheid mee blijven zoeken. Datis een opdracht van onze Koning zelf.

Jij denkt dat je alleen van Johannes17 een volledig antwoord zal krijgen over de discussie "kerkverbanden, ware kerk en eenheid" in het kader van de NGB? Ik denk dat dit ook in de Bijbel staat, opmerkelijk genoeg in Johannes 17. ;)






Raido schreef:Hij spraak het zelf tot de apostelen dat die personen moesten dopen in de naam van Vader, Zoon en Geest, deze apostelen (en Paulus) hebben telkens door broeders/opvolgers/leraren/oudsten aan te wijzen dit laten gebeuren.


Wil jij dan zeggen dat de opdracht om alle mensen tot Gods discipelen te maken ook slechts aan de apostelen en in die lijn de voorgangers gekoppeld is? :)

En waar staat dat vrouwen geen ambtsdragers mogen zijn, waar staat dat we kinderen mogen dopen, waar staat dat doop door besprenkeling ook goed is? Traditie jongen


Het eerste staat in een van de brieven van Paulus, een oudste mag slechts 1 vrouw hebben. Het tweede is alleen op te maken uit de context van dingen (lijn oude verbond, nieuwe verbond en hoe de kinderen daar bij inbegrepen waren en dus de functie van de doop als teken en zegel van dat verbond). Het derde is niet uit de Bijbel te halen. :)

Ik heb achteraf excuus aanbieden altijd onzinnig gevonden, aan wie zou je dat nu willen aanbieden dan?


Verootmoediging voor God, Hem spijt betuigen en om vergeving vragen. En gewoon een keer durven uitspreken dat er in het verleden fouten zijn gemaakt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Maja de Bij
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10 mei 2004 12:52

Berichtdoor Maja de Bij » 27 jun 2007 15:10

Marnix schreef:Je thuisvoelen in een gemeente is echter volgens mij wel een kenmerk waar een gemeente aan moet voldoen.


Het is de vraag of dit een kenmerk van de ware kerk genoemd mag worden. Als dat niet zo is, mag het eigenlijk in je keuze niet meewegen.


Wat ik verder nog een beetje mis in de discussie, maar misschien moet je daarvoor wel van de PKN zijn :wink: , is het lijden aan de kerk. Dat je ziet dat er vele gebreken en tekorten zijn in je gemeente, maar dat je toch zegt : zolang ze me niet wegjagen blijf ik. Kortom, trouw aan de kerk zijn, juist als dat niet voor zich spreekt.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 27 jun 2007 16:23

Maja de Bij schreef:
Marnix schreef:Je thuisvoelen in een gemeente is echter volgens mij wel een kenmerk waar een gemeente aan moet voldoen.


Het is de vraag of dit een kenmerk van de ware kerk genoemd mag worden. Als dat niet zo is, mag het eigenlijk in je keuze niet meewegen.


Wat ik verder nog een beetje mis in de discussie, maar misschien moet je daarvoor wel van de PKN zijn :wink: , is het lijden aan de kerk. Dat je ziet dat er vele gebreken en tekorten zijn in je gemeente, maar dat je toch zegt : zolang ze me niet wegjagen blijf ik. Kortom, trouw aan de kerk zijn, juist als dat niet voor zich spreekt.


Kan ik me in vinden.

Wat je eerste opmerking betreft, het is geen kenmerk van een ware kerk, dat wilde ik niet stellen. Het kan best zijn dat mensen zich thuisvoelen in een kerk waar het evangelie niet meer klinkt. Wat ik bedoel is dat het wel een kenmerk is van een gemeente dat ze gastvrij moeten zijn, dat de liefde van Christus er moet heersen. En daarnaast dat als er verschillende ware kerken zijn en je bent op zoek naar een gemeente, je volgens mij dat ook wel mag laten meewegen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Riska

Berichtdoor Riska » 27 jun 2007 16:28

Ik meen te mogen opmerken dat er mensen in alle kerken en vaak ook binnen de reformatorische gezindte lijden aan de kerk.

Gebruikersavatar
GKN'er
Sergeant
Sergeant
Berichten: 390
Lid geworden op: 26 jul 2006 20:33

Berichtdoor GKN'er » 27 jun 2007 18:36

Marnix schreef:
Yotam schreef:waar je dit dan weer vandaan haalt is me een raadsel. ik had het slechts over een (m.i.) verkeerde intepretatie van een bepaald citaat van Calvijn. jij haalt daaruit dat je niet bij 1 kerkgenootschap hoeft te blijven.... je mag alleen weg als je niet meer kan leren en leven naar Gods Woord.
Ik zou niet om een andere reden mijn kerk verlaten inderdaad.... maar als ik ga verhuizen en ergens kom te wonen waar geen GKv is, die zit bijvoorbeeld in een plaats 10 km verder, en om de hoek staat een andere ware kerk om het zo maar even te noemen, dan acht ik de kans groot dat ik me daar bij aansluit.

En dat zijn jouws inziens zeker de CGK en de NGK? :roll:

Toch begrijp ik niet waar die liefde van de vrijgemaakten voor de "zwakke broeders" uit de NGK opeens vandaan komt. De GKN werd na de Vrijmaking direct verketterd, terwijl de NGK vandaag de dag vele malen minder orthodox is dan de GKN in de jaren veertig, vijftig en zestig. Sterker nog: de NGK lijkt minder op de GKV van tegenwoordig dan de GKN in de genoemde jaren op de GKV leek!
Gereformeerde Kerken in Nederland, moge het neocalvinisme levend blijven!

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 27 jun 2007 19:43

Gebruikt de GKV de DKO eigenlijk ook (nog?)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Riska

Berichtdoor Riska » 27 jun 2007 20:24

Raido schreef:Gebruikt de GKV de DKO eigenlijk ook (nog?)

ik ben leek waar het om afkortingen gaat... Wat is DKO???

Johannes17
Verkenner
Verkenner
Berichten: 34
Lid geworden op: 25 mei 2007 20:29

Berichtdoor Johannes17 » 27 jun 2007 21:07

Yotam schreef:je citeerd ook calvijn. die zegt dat als de plaatselijke gemeente correct is. dat je die niet mag verwerpen. zelfs al zouden er nog tal van fouten in zitten.
dat ben ik met je eens.
maar je gaat dus met die ene gemeente, een heel kerkverband beoordelen. dat zegt Calvijn niet.
hij zegt dat als een gemeente(plaatselijk) in orde is qua bediening van woord, tucht en sacramenten, dat je die (plaatselijke) kerk dan veilig als ware kunt beschouwen.
hij zegt niet: als het plaatselijk in orde is, is het kerkverband ook gelijk in orde.
want dan ga ik naar A'dam. zie daar een PKN gemeente en ik ren halverwege de kerk uit omdat er geen zuivere bediening is, zelfs verkrachting van Gods Woord. dan zeg ik: deze gemeente is verkeert, dus heel de PKN is fout.
dat is nou generaliseren.

Ik snap je redenatie, maar er zit een foute conclusie in. Als Calvijn zegt dat je het een ware kerk is, dan maakt hij geen onderscheid tussen plaatselijk en landelijk. Als hij over ware kerk spreekt waarschuwt hij vaak tegen een vervallen in dopers-isme (ofzow). Als hij 1 ding duidlijk zegt over de ware kerk is dat dat men bij haar moet blijven en hij houdt haar voor 'overloper of verlater van godsdienst, die zich hardnekkig van deze gemeenschap vervreemdt'! Maar nu ff het punt waar wij met zn tweeen over vallen: jij zegt in principe dat wanneer een (redelijk groot) deel van de gemeenten te beoordelen valt als valse kerk, de landelijke kerk vals is. Als je dan kerkt in een 'ware kerk'-gemeente moet je weg (of iig die gemeente in zijn totaliteit). Echter hierin laat je de valse gemeenten domineren. Maar...alle gemeenten noemen zich kerk, dan zijn toch zij hypocriet die niet daadwerkelijk kerk Zijn. Ik zie het alsvolgt: Alle gemeenten noemen zich kerk, zij die dat niet werkelijk zijn horen er niet en zijn wel in de kerk maar niet van de kerk. Let op Uiteindlijk blijft Kerk nog wel Kuriakos, dat wat van de Kurios is. Daarom blijven alleen de gemeenten over (lees: tellen alleen de gemeenten mee) die als ware kerk beoordeeld kunnen worden. Houd je dan niets over (vb. RKK) dan is dat geen kerk (geen kerk = valse kerk). Houd je wel wat over, dan heb je de oproep je DAAR bij te voegen. ...khoop dat je 't een beetje snapt.

Marnix schreef:Mee eens. Daarom ben ik ook niet zo'n voorstander van de gedachte "eenmaal lid van een kerkgenootschap, altijd lid, als je in een kerkverband bent gedoopt of misschien zelfs belijdenis hebt gedaan moet je per se blijven. ;)
Dat zeg ik dus zeker niet! De gemeente moet wel degelijk beoordeeld worden op haar kenmerken. Ik zeg wel dat een pure hoogmoed is om die gemeenschap vaarwel te zeggen die de zuivere bediening van Woord en Sacrament heeft. Je moet (mijns inziens) per se blijven bij de gemeente die je kan beoordelen als ware kerk.... Want daar weggaan vind je nergens in de Bijbel terug! jammergenoeg hebben velen dat niet gedaan in 1834, 1886, 2004...en ga zo maar door. Denk nu niet: ik zit in een of ander afgescheiden kerkje, beoordeel ik als ware kerk en moet daar dus blijven, want je mag uiteraard wel de 'fout' van je voorvaderen herstellen door aan te sluiten bij een gemeente van de 'vroegste kerk die onterecht werd verlaten'.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 27 jun 2007 21:52

Riska schreef:
GKN'er schreef:
elbert schreef:Vandaar ook vroeger de Gereformeerde Kerken (meervoud) in Nederland, waar Riska oorspronkelijk uit komt (net als ikzelf trouwens).

<:0

Men vergeet mij, men vergeet mij!

nee hoor, het is al heel lang duidelijk dat je ook uit de vroegere GKN komt... :wink:


Stelletje dolerenden (uitspraak van mijn overgrootvader)

Zelf heb ik die kerkmuren nooit zo serieus genomen, ik speel al jaren met plezier in v/h NHK, v/h GKN en h.t. OKKN.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
GKN'er
Sergeant
Sergeant
Berichten: 390
Lid geworden op: 26 jul 2006 20:33

Berichtdoor GKN'er » 28 jun 2007 06:59

Riska schreef:
Raido schreef:Gebruikt de GKV de DKO eigenlijk ook (nog?)
ik ben leek waar het om afkortingen gaat... Wat is DKO???

DKO is Dordtse Kerkorde. ;)

De 'oude' kerkorde van de GKN was, voor die werd vervangen door de SoW-kerkorde, gebaseerd op de DKO; dus ik neem aan dat de kerkorde van de vrijgemaakten hier ook op gebaseerd is (dat de KO van de GKV compleet hetzelfde is als de DKO betwijfel ik).
Gereformeerde Kerken in Nederland, moge het neocalvinisme levend blijven!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 28 jun 2007 14:40

GKN'er schreef:
Marnix schreef:
Yotam schreef:waar je dit dan weer vandaan haalt is me een raadsel. ik had het slechts over een (m.i.) verkeerde intepretatie van een bepaald citaat van Calvijn. jij haalt daaruit dat je niet bij 1 kerkgenootschap hoeft te blijven.... je mag alleen weg als je niet meer kan leren en leven naar Gods Woord.
Ik zou niet om een andere reden mijn kerk verlaten inderdaad.... maar als ik ga verhuizen en ergens kom te wonen waar geen GKv is, die zit bijvoorbeeld in een plaats 10 km verder, en om de hoek staat een andere ware kerk om het zo maar even te noemen, dan acht ik de kans groot dat ik me daar bij aansluit.

En dat zijn jouws inziens zeker de CGK en de NGK? :roll:

Toch begrijp ik niet waar die liefde van de vrijgemaakten voor de "zwakke broeders" uit de NGK opeens vandaan komt. De GKN werd na de Vrijmaking direct verketterd, terwijl de NGK vandaag de dag vele malen minder orthodox is dan de GKN in de jaren veertig, vijftig en zestig. Sterker nog: de NGK lijkt minder op de GKV van tegenwoordig dan de GKN in de genoemde jaren op de GKV leek!


Blijkbaar is de GKV tot beter inzicht gekomen ;) Het geschil betrof het ware-kerk-denken en samenwerking met andere christenen in christelijke ipv vrijgemaakte organisaties en met andere kerkverbanden. Op die punten is de GKV de laatste 40 jaar flink veranderd, gezien het standpunt van 1967 en het standpunt van nu. Wat dat betreft lijkt de GKV wel heel erg op de NGK en zitten deze kerkverbanden nu zowel inhoudelijk als qua vormen heel erg op 1 lijn, op vooral het vrouwenstandpunt na. Het beeld dat de NGK'ers zwakke broeders zouden zijn heeft men gelukkig losgelaten.


Raido, ja de GKV gebruikt de DKO (Dordtse Kerkorde) alleen heb je ook hierbij wel verschillen in interpretatie met bijvoorbeeld rechtsere kerken.

Johannes17 schreef: Dat zeg ik dus zeker niet! De gemeente moet wel degelijk beoordeeld worden op haar kenmerken. Ik zeg wel dat een pure hoogmoed is om die gemeenschap vaarwel te zeggen die de zuivere bediening van Woord en Sacrament heeft. Je moet (mijns inziens) per se blijven bij de gemeente die je kan beoordelen als ware kerk.... Want daar weggaan vind je nergens in de Bijbel terug! jammergenoeg hebben velen dat niet gedaan in 1834, 1886, 2004...en ga zo maar door. Denk nu niet: ik zit in een of ander afgescheiden kerkje, beoordeel ik als ware kerk en moet daar dus blijven, want je mag uiteraard wel de 'fout' van je voorvaderen herstellen door aan te sluiten bij een gemeente van de 'vroegste kerk die onterecht werd verlaten'.


Daar kan ik me wel aardig in vinden. Alleen pas ik het wel vooral toe op plaatselijke gemeenten waar veel mensen dit op een heel kerkverband betrekken. Eenmaal vrijgemaakt, dan moet je vrijgemaakt blijven. Als ik verhuis naar een andere plaats hoef ik volgens mij niet per se bij het kerkverband te blijven als waar mijn hudige plaatselijke gemeente onder valt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
GKN'er
Sergeant
Sergeant
Berichten: 390
Lid geworden op: 26 jul 2006 20:33

Berichtdoor GKN'er » 28 jun 2007 15:11

Marnix schreef:Blijkbaar is de GKV tot beter inzicht gekomen ;) Het geschil betrof het ware-kerk-denken en samenwerking met andere christenen in christelijke ipv vrijgemaakte organisaties en met andere kerkverbanden. Op die punten is de GKV de laatste 40 jaar flink veranderd, gezien het standpunt van 1967 en het standpunt van nu. Wat dat betreft lijkt de GKV wel heel erg op de NGK en zitten deze kerkverbanden nu zowel inhoudelijk als qua vormen heel erg op 1 lijn, op vooral het vrouwenstandpunt na. Het beeld dat de NGK'ers zwakke broeders zouden zijn heeft men gelukkig losgelaten.

Daar kan ik dus uit concluderen:

* dat het aan de houding van de vrijgemaakten zelf ligt (veranderde opvattingen) dat men de GKN na de Vrijmaking direct verketterde en de NGK aanvankelijk ook, maar dat laatste kerkgenootschap thans niet meer ?
* dat de vrijgemaakten kennelijk dus minder orthodox zijn geworden (je zegt zelf dat ze - op de toelating van de vrouw in het ambt na - bijna identiek zijn geworden aan de Nederlands-gereformeerden) dan in 1944/1967. Als die ontwikkeling zich eerder had ingezet (zeg jaren zeventig), dan was de GKN misschien niet meer zo verketterd als thans nog het geval is (en had zich dus wellicht dezelfde ontwikkeling voorgedaan als met de toenadering tot de NGK nu) ?
Gereformeerde Kerken in Nederland, moge het neocalvinisme levend blijven!

Gebruikersavatar
Yotam
Mineur
Mineur
Berichten: 144
Lid geworden op: 17 mei 2007 20:04

Berichtdoor Yotam » 28 jun 2007 20:09

Marnix schreef:Klopt. Maar nu even concreet, want hoe weet je naar welke kerk God je roept? Stel, ik ga ergens anders wonen. Bij welke gemeente moet ik me aansluiten? Bij de gemeente waar God je roept zeg je. Prima. Maar welke gemeente is dat dan? Hoe kom je daar achter?
goed luisteren :P.
God spreekt door middel van Zijn Woord. God roept waar Zijn Woord word verkondigd, de sacramenten en de tucht zuiver word beoefend.
zo simpel is de NGB!


Ik zou niet om een andere reden mijn kerk verlaten inderdaad.... maar als ik ga verhuizen en ergens kom te wonen waar geen GKv is, die zit bijvoorbeeld in een plaats 10 km verder, en om de hoek staat een andere ware kerk om het zo maar even te noemen, dan acht ik de kans groot dat ik me daar bij aansluit.
tog is dat ontrouw. de NGB spreekt over 1 ware kerk. dan moet je niet naar een kerk waar het er ook nog wel mee door kan. of waar het toevallig ook nog goed is..
als je kerkelijke eenheid wil moet je dus niet gaan kerkshoppen (behalve om te kijken hoe het in andere kerken is ofzow) als je de ware kerk hebt gevonden.

jouw visie. maar de kerk beleed anders en dan moet je dat op grond van schrift en belijdenis bewijzen. (art31 DKO) hadden ze dat gedaan (wat dus onmogelijk was) waren ze er niet uitgezet.

Of men wilde dat niet zien. Beetje slap argument.
nee, dat is de kerkelijke weg. heb je daar geen boodschap aan dan doe je het jezelf aan.

de GK(v) heeft nooit beweerd dat zij de ENIGE ware kerk is, maar dat ze de ENE ware kerk is. dat is een groot verschil.
als de kerk leert dat zij de ene ware is. en mensen willen wat anders leren: dan moet de kerk de tucht uitoefenen. dwalingen worden niet getolereerd. wil je dwalen, oke, maar dan buiten de kerk.

Daar ga je de mist in. De GKv heeft dit wel beweerd, misschien niet in theorie, maar wel in de praktijk, van 1967 dus, door mensen die pleitten voor samenwerking met andere kerken, christenen en organisaties in het ongelijk te stellen. Daarmee werd wel degelijk een standpunt uitgedragen dat de GKV exclusief was en samenwerking met andere kerkverbanden niet moest kunnen.
de groep die eruit is gezet wilde kerkelijke eenheid. maar dan kerkelijke eenheid voorop.
bij eenheid gaat het om eenheid in waarheid. deze mensen hielden er zogenaamde 'irenische' ideeen opna. en een gkv'er moet weten dat dat de grootste vijanden van de kerkelijke eenheid zijn. gkv'ers hebben als het goed is wel eens wat van K. Schilder gelezen. vooral zijn boeken over de kerk zijn een en al strijd tegen de irenischen (en de pluriformiteitsleer van Kuyper)

De GKv ziet zichzelf nog steeds als een ware kerk, maar niet meer als de enige ware. Dit is geheel in lijn van de artikelen 27-29 van de NGB en dat was de actie van de predikanten in 1967 ook.

ben ik niet met je eens. de NGB is duidelijk en spreekt voor zich. 1 ware kerk. die is de ene, en als het goed is ook de enige (dat is ze niet altijd).
probeer dat maar eens door een deur te laten gaan met de ideeen van de 'buitenverbanders'.
Nergens werd gezegd dat de GKV geen ware kerk is, en nog steeds niet, maar zoals je zelf al zegt, er zijn meer ware kerken en daar mogen en moeten we zelfs de eenheid mee blijven zoeken. Datis een opdracht van onze Koning zelf.
er word o.a. in de GK(h) beweerd dat de GKV geen ware kerk is. daar ben ik het mee eens. de GKV wil niet luisteren naar Gods Woord, en wil de belijdenis niet handhaven. wil perse op het randje en over het randje van wat kan en niet kan zitten.

Ik denk dat dit ook in de Bijbel staat, opmerkelijk genoeg in Johannes 17. ;)
dat had ik al meermalen geciteerd. maar de intepretatie varieerd nogal eens:S 1heid is niet nummer 1 bij vereniging, maar waarheid. door die waarheid komt de eenheid. niet andersom.






Raido schreef:Hij spraak het zelf tot de apostelen dat die personen moesten dopen in de naam van Vader, Zoon en Geest, deze apostelen (en Paulus) hebben telkens door broeders/opvolgers/leraren/oudsten aan te wijzen dit laten gebeuren.


Wil jij dan zeggen dat de opdracht om alle mensen tot Gods discipelen te maken ook slechts aan de apostelen en in die lijn de voorgangers gekoppeld is? :)

En waar staat dat vrouwen geen ambtsdragers mogen zijn, waar staat dat we kinderen mogen dopen, waar staat dat doop door besprenkeling ook goed is? Traditie jongen


Het eerste staat in een van de brieven van Paulus, een oudste mag slechts 1 vrouw hebben. Het tweede is alleen op te maken uit de context van dingen (lijn oude verbond, nieuwe verbond en hoe de kinderen daar bij inbegrepen waren en dus de functie van de doop als teken en zegel van dat verbond). Het derde is niet uit de Bijbel te halen. :)

Ik heb achteraf excuus aanbieden altijd onzinnig gevonden, aan wie zou je dat nu willen aanbieden dan?


Verootmoediging voor God, Hem spijt betuigen en om vergeving vragen. En gewoon een keer durven uitspreken dat er in het verleden fouten zijn gemaakt.[/quote]
menschen helpt elkaar, koopt Hollandschen waar
Christus heeft maar 1 kerk tot zijn bruid, Hij is geen polygamist.

Gebruikersavatar
Yotam
Mineur
Mineur
Berichten: 144
Lid geworden op: 17 mei 2007 20:04

Berichtdoor Yotam » 28 jun 2007 20:22

Daar kan ik dus uit concluderen:

* dat het aan de houding van de vrijgemaakten zelf ligt (veranderde opvattingen) dat men de GKN na de Vrijmaking direct verketterde en de NGK aanvankelijk ook, maar dat laatste kerkgenootschap thans niet meer ?
* dat de vrijgemaakten kennelijk dus minder orthodox zijn geworden (je zegt zelf dat ze - op de toelating van de vrouw in het ambt na - bijna identiek zijn geworden aan de Nederlands-gereformeerden) dan in 1944/1967. Als die ontwikkeling zich eerder had ingezet (zeg jaren zeventig), dan was de GKN misschien niet meer zo verketterd als thans nog het geval is (en had zich dus wellicht dezelfde ontwikkeling voorgedaan als met de toenadering tot de NGK nu) ?

kijk dat is nou analyseren:)
punt 1 klopt alleen niet. de GK(s) had dezelfde standpunten als de GK(v) in '44. de NGK is veranderd onder invloed van een aantal goede en slechte ideeen. veel jongeren hielden vast aan de oude leer. en dat is verkeerd gegaan in '44. de GK(s) schorste Schilder en Greijdanus. dat deed ze zelf. toen was de vrijmaking een feit. de GK(v) heeft de NGK 'verketterd': -de GK(s) was geen ware maar een valse kerk
-de GK(v)'ers wezen de fouten in de GK(s)
dat word samengevat in het woord 'verketteren' ...tja...
menschen helpt elkaar, koopt Hollandschen waar

Christus heeft maar 1 kerk tot zijn bruid, Hij is geen polygamist.

Riska

Berichtdoor Riska » 28 jun 2007 20:26

Yotam schreef:de GK(s) was geen ware maar een valse kerk

Jij durft nog al wat te beweren. Het gaat mij niet om de GK(s) maar in het algemeen. Wie en wat ben jij, wie en wat zijn wij om te bepalen of iets een ware of valse kerk is?
Me dunkt dat oordeel komt ons niet toe...


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten